De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Media Corner
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 03-04-2006, 12:42
P De Sonville P De Sonville is offline
De Paddock Regular

Preview RS Racing: Belcar First Race

Ruben Maes: “Positieve kennismaking met PSI-Porsche”

Komend weekend valt op het circuit van Spa Francorchamps de nationale driekleur voor het 10de seizoen sinds de Belcar zijn nationaal statuut verwierf. Afgelopen donderdag kon Ruben Maes op het circuit van Spa Francorchamps en in het kader van de Belcar testdag voor het eerst kennis maken met de Porsche biturbo van PSI Experience. Ondanks de slechte weersomstandigheden konden Ruben en zijn teammaat Jos Menten de wagen uitgebreid aan de tand voelen. De wagen stond reeds in configuratie van de nieuwe reglementen van de Mediagroep Van Dyck Belcar 2006. Tegenover vorig seizoen betekent dit dus kleinere restrictoren en dito achtervleugel.

Jos Menten, die in 2005 reeds een gans seizoen aan de slag was op de PSI-Porsche was duidelijk ontgoocheld.
“We verliezen merkelijk power waardoor het verschil met de Corvettes nog groter is geworden tegenover 2005”, verdedigt Menten zijn mening. Een stelling die ook door Markus Palttala werd bevestigd. En beide heren bevinden zich hier in een bevoorrechte positie omdat ze ervaring hebben met beide wagens.

Voor Ruben Maes was de opdracht anders. De West-Vlaming kreeg voor het eerst de PSI-bolide onder de bips geschoven. En niettegestaande het feit Maes reeds twee seizoenen achter de kiezen heeft met een zéér potente Porsche biturbo van Manthey zijn er toch duidelijke verschillen tussen beide bolides.
Ruben Maes: “Ondanks het feit dat ik niet in ideale weersomstandigheden heb kunnen rijden merk ik toch duidelijk dat de PSI-Porsche méér in zijn mars heeft dan ons exemplaar van vorig seizoen. Vooral de remmen zijn een stuk beter en voelen beter aan. Het sequentieel schakelen had ik vrij vlug onder de knie omdat ik dat systeem ook reeds hanteerde destijds met de Opel Astra Silhouet in de Procar. De wegligging is zéér goed, maar door de kleinere achtervleugel dient er nog gesleuteld aan de set up. Het kan nog verbeteren want in snelle situaties had de wagen een overstuurd karakter. Het vermogen komt ook minder bruusk dan met het exemplaar van Manthey. Ook de aanpassing van Pirelli naar Dunlop verliep vrij vlot. Ondanks het verlies aan vermogen tegenover vorig seizoen zal ik met de PSI-Porsche mijn inziens toch sneller zijn dan met het Manthey-exemplaar. Ik ben tevreden over de eerste kennismaking, maar realiseer me toch dat we in de huidige omstandigheden de tweede viool zullen spelen achter de Corvettes die buiten categorie zullen rijden. Indien de Marcos LM600 goed evolueert, zal deze mijn inziens de zwaarste klant worden. En voor de eerste wedstrijd zal ik samenrijden met Kurt Mollekens. Hij is voor mij de ideale vervanger van Menten die dat weekend LMS rijdt in Istanbul. Kurt werkte reeds eerder samen met PSI en daar kan ik nog flink wat van opsteken”.

En dat Ruben Maes scherp staat bewees hij afgelopen weekend in het Spaanse Jarama waar de eerste wedstrijd werd verreden van de VW Fun Cup. Een wedstrijd over zeven uren waarin Ruben de wagen deelde met gouwgenoot Olivier Van Oost. Ruben realiseerde de snelste chrono tijdens de trainingen van de 58-koppig deelnemersveld. De pole wordt echter niet toegekend aan de snelste trainer maar wordt bepaald door lottrekking. Maes/Van Oost moesten zodoende vertrekken vanuit 12de positie op de startgrid. Reeds na anderhalve ronde kon Ruben zijn dolle Kever aan de leiding nestelen. Een positie die het duo niet meer uit handen gaf. Ondertussen zette Maes nog eens de snelste wedstrijdronde op de tabellen. Het West-Vlaamse duo zette alle concurrentie op minstens één ronde en doken als eerste onder de geblokte vlag. Ook Van Oost deed een prima job in deze afmattende race en bewees dat hij uit hetzelfde goede hout is gesneden als zijn vader en ex rallyrijder Eddy Van Oost. Ruben Maes bewees in Jarama nogmaals zijn snelheid en naar eigen zeggen was dit een prima training voor het grote werk van komend weekend.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules