Nabeschouwing Belgium Racing: Belcar First Race
Patric Derdaele:
“Genekt door bandenproblemen ondanks perfecte wagen”
Gemengde gevoelens na de eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen in het kamp van Belgium Racing. Patric Derdaele is kordaat en schrijft de vijfde plaats in de Klasse 3 grotendeels toe aan het adres van de bandenleverancier. Normaliter had het duo Derdaele-Verhoeven in staat moeten zijn de Ultima op het podium te hijsen.
Patric Derdaele: “Eerst en vooral moet ik zeggen dat we de overgang van de vroegere GTB en de huidige Klasse 3 zéér goed hebben verteerd. De jongens van het team verdienen een pluim voor het geleverde werk. Om aan de reglementen van de Klasse 3 te voldoen moesten we de wagen 85 kg. zwaarder maken en een kleinere vleugel plaatsen. Om een perfecte gewichtsbalans van Ultima te bekomen hebben we het overgrote deel van het extra gewicht op de vooras moeten leggen. Een job die prima is gelukt. Zelfs met het extra gewicht hebben we afgelopen weekend onze snelste chrono ooit gereden in Francorchamps. We zijn dus zéér goed bezig en ik was in de wolken door het geleverde werk van de ganse crew. Eén groot nadeel was dat tijdens de vrije trainingen de voorste banden reeds na acht ronden waren opgesoupeerd. De bandenleverancier deed er alles aan om ons een ander soort rubber te leveren en liet deze overkomen vanuit Engeland. Maar blijkbaar hadden deze banden tijdens de nacht buiten gelegen in de vrieskou. In bevroren toestand hebben ze de banden op de velgen gemonteerd waardoor deze na een aantal ronden scheurden. Ondertussen hadden we wel een mooie tijd op de tabellen gezet en kon ik vertrekken vanuit derde positie in Klasse 3 en 13de algemeen. Gedurende de tweede kwalificatie was Verhoeven met de Ultima zelfs de snelste Klasse 3-wagen op de piste.
Tijdens de start van de race kon ik reeds twee plaatsen opschuiven en was mee met de goede trein. Ik kon de koplopers in Klasse 3 vrij makkelijk volgen. Maar na een zestal ronden kreeg de wagen een overstuurd karakter. Ik was in de waan dat de banden terug scheurden en moest het tempo iets laten zakken. Achteraf bleek dat de druk in de banden te hoog was opgelopen, wat de reden was van het roleffect dat ik ervaarde. Toen ik het probleem over de radio meldde hebben ze me binnengeroepen. Stefan Verhoeven is dan terug de baan opgegaan met een nieuw setje banden en de opdracht om het ritme te laten zakken om zodoende de bandenspanning op peil te houden. Achteraf bleek dat door mijn te vroege pilotenwissel Verhoeven niet in staat was om met een volle tank de race af te werken. Deze moest nog eens extra komen pitten voor een ‘splash and dash’.
Deze samenloop van omstandigheden waarbij de slechte banden aan de oorzaak liggen heeft ons een zekere podiumplaats ontnomen. Als we verder gaan met de huidige banden zullen we tijdens een trainingsessie een andere set up moeten zoeken om zodoende de banden op een perfecte druk te houden. Anders moeten we uitijken naar een ander bandenmerk waardoor zulke flaters tot het verleden behoren. Ons minder goed resultaat is dus extern te zoeken terwijl onze crew fantastisch werk heeft geleverd tijdens de winterperiode waardoor we uiteindelijk nog 14de eindigden algemeen en 6de in de Klasse. En dat stemt me ondanks alles toch tevreden”.
|