De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 18-03-2006, 23:50
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Ferrari 246F1 - een uit de hand gelopen "aanpassing"...

Het model dat hier op de werkbank ligt was feitelijk al 10 jaar af. Maar omdat ik op mijn website een pagina heb waarop alle wereldkampioenen F1 te bezichtigen zijn, waarbij ik telkens een foto plaats van de echte wagen naast die van mijn model, en omdat ik van deze wagen geen foto had met het nr 24, terwijl ik mijn model voorzien had van die nr 24; dacht ik : "Ik zal die 24 eraf doen en er een nr 3 op plakken".





Zo gezegd, zo gedaan : ik legde het model een nacht in water en hoopte dat de decals eraf zouden komen. Maar dat lukte niet, en wat erger was : de rode lak (die nochtans niet op waterbasis is) was aan de randen afgegaan zodat het model eigenlijk nergens meer op leek.

In eerste instantie heb ik dan de randjes bijgewerkt met een penseeltje, maar dat was toch niet echt naar mijn goesting, zodat ik vorige week besloot om de verf eraf te doen.

Na dus alle losse elementen verwijderd te hebben heb ik de verf met wat aceton voorzichtig verwijderd (niet erin gedoopt, maar enkel de verf verwijderd met een plat penseel).

Dat ging vrij vlot. Maar mijn "modelbouwcriteria" zijn in die 10 jaar wel wat strenger geworden, en zo vond ik dat de uitlaten die aan het model meegegoten zijn, geen zicht waren en dat ze tenminste van de carosserie moesten losgemaakt worden. Dus met een naald ben ik beginnen graveren tussen de uitlaten en de body tot ik erdoor zat en ik er schuurpapier tussen kon wringen om de body glad te schuren onder de uitlaat.

In die toestand nam ik gisteren mijn model mee naar de Paddock Modelbouwmeeting. Ik legde mijn probleem uit aan de collega-modelbouwers, die bevestigden wat ik al vermoedde : om goed te zijn zou ik de uitlaten beter verwijderen zodat ik zowel de body als de uitlaten beter zou kunnen spuiten.

Dus vandaag nam ik de koe bij de horens en sneed ik de uitlaten eraf. Al snel bleek dat ik beter nieuwe maakte omdat ze niet echt natuurgetrouw zijn. Vooraan zit er geen steun bij de echte Ferrari, en bovendien betreft dit een 6-cilinder waarbij de uitlaten vooraan uitmonden in 3 delen, die duidelijk zichtbaar in het vooronder verdwijnen. Daar moest ik dus iets aan doen. Met wat plastic tubing van Modeller's bracht ik de nieuwe uitlaten in vorm, bracht er met stukjes holle slang steuntjes aan, en modeleerde ik vooraan de 3-delige spruitstukken. Dat ziet er al een pak beter uit.

Maar ook de body moest aangepast worden. De gaten waar de uitlaten in verdwijnen werden uitgeboord waarna ik ze met wat plasticard opgevuld heb en later weer uitgesneden op maat. De plaats waar de uitlaat tegen de body gegoten zat werd opgevuld met Vallejo-putty (dat ding werkt goed) en daarmee was mijn dag weer opgevuld zie

Morgen kunnen de primer-spuitwerken beginnen.

PS : wat de body-onderdelen van de Ducati betreft (voor de modelbouwers die er gisteren bij waren) heb ik een kit besteld van de andere Desmosedici (klantenversie) en zijn de 2 zijpanelen in de ovenreiniger gevlogen...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	246f1_01.jpg
Views:	156
Size:	125.9 KB
ID:	1749   Click image for larger version

Name:	246f1_04.jpg
Views:	159
Size:	102.0 KB
ID:	1750   Click image for larger version

Name:	246f1_05.jpg
Views:	147
Size:	96.4 KB
ID:	1751   Click image for larger version

Name:	246f1_06.jpg
Views:	150
Size:	107.7 KB
ID:	1752   Click image for larger version

Name:	246f1_07.jpg
Views:	154
Size:	97.0 KB
ID:	1753  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #2  
Old 19-03-2006, 11:36
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Je hebt er dus toch voor gekozen om de uitlaten opnieuw te bouwen en de originele bij het scrap te smijten. Met het gegeven van de uitlaat die zich opsplitst in 3 delen naar de collector toe is dat waarschijnlijk geen slechte keuze. Niet makkelijkste, maar misschien wel de beste.
Kan je een close-up'je nemen van de bevestigingsring die je hebt gemaakt om de uitlaat aan de body te bevestigen? Ik neem aan dat dit een stukje afgedankt PE is dat je hebt herbruikt?
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #3  
Old 19-03-2006, 15:11
Dragonfly's Avatar
Dragonfly Dragonfly is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Sep 2003
Location: Wilrijk
Posts: 707
ff rap een model zijn nummer verandere Het zal er achteraf waarschijnlijk weer super uitzien
__________________
Reply With Quote
  #4  
Old 19-03-2006, 15:22
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Mooi hoor!! het vervangen van de uitlaten is zeker een verbetering.
Reply With Quote
  #5  
Old 19-03-2006, 20:20
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Effe rap van nummer veranderen??? Neej volgens mij zocht ie gewoon een uitvlucht om een ouder model te restaureren... Kwestie om het wat in te kaderen...
Reply With Quote
  #6  
Old 22-03-2006, 09:29
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2005
Location: Gent
Posts: 1,035
Quote:
Originally Posted by Loeten
Effe rap van nummer veranderen??? Neej volgens mij zocht ie gewoon een uitvlucht om een ouder model te restaureren... Kwestie om het wat in te kaderen...
Mijn idee...

Wel een zeer mooi project opniew.... die uitlaten zien er inderdaad al vééél beter uit zo...

G.
__________________
Reply With Quote
  #7  
Old 22-03-2006, 23:11
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Ondertussen kreeg de body een primerlaag en 3 laklagen. Na voldoende gedroogd te zijn heb ik er de witte nummercirkels al op gezet. De nummers 4 moeten nog wat drogen, want die heb ik zelf gemaakt met photoshop, omdat het een ongewoon lettertype is. Na het uitprinten heb ik ze dan overschilderd met semigloss black, omdat ik niet weet hoe de inkt en/of de Microscale Liquid Decal Film reageert met de Gunze Sangyo vernis, terwijl ik dat wel weet met Humbrol verf. Dus ik speel op zeker...

Hier wat foto's :
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	246f1_08.jpg
Views:	153
Size:	42.9 KB
ID:	1782   Click image for larger version

Name:	246f1_09.jpg
Views:	162
Size:	42.5 KB
ID:	1783   Click image for larger version

Name:	246f1_10.jpg
Views:	142
Size:	35.5 KB
ID:	1784   Click image for larger version

Name:	246f1_11.jpg
Views:	143
Size:	35.4 KB
ID:	1785  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #8  
Old 22-03-2006, 23:20
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
4 lagen, da's dus elke dag 1tje. Gaat goed vooruit. Vraagje: blijvende uitlaten wit, of worden die nog geschilderd zoals op de foto's? Voor de rest ziet alles er uit zoals het hoort. Mooi hoor!
Reply With Quote
  #9  
Old 22-03-2006, 23:36
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Quote:
Originally Posted by Huudo
Vraagje: blijvende uitlaten wit, of worden die nog geschilderd zoals op de foto's?
Die moeten eigenlijk "burnt metal" worden, maar ik vind ze veel mooier in 't wit

Neen, serieus, dat was de ganse opzet natuurlijk, de uitlaten scheiden van de body om ze perfect te kunnen spuiten. Dat is iets voor morgen denk ik...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #10  
Old 27-03-2006, 20:37
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
zoiets zou ik al niet kunnen
Reply With Quote
  #11  
Old 02-05-2006, 20:02
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Quote:
Originally Posted by Sennake
..., de uitlaten scheiden van de body om ze perfect te kunnen spuiten. Dat is iets voor morgen denk ik...
... zei ik op 22 maart jongstleden. Dat is dan ook gebeurd, maar ondertussen kwam die Ducati er natuurlijk tussen. Nu die af is en de verniste kuiponderdelen staan te drogen, kon ik de Ferrari terug aanvatten. En ik heb maar meteen doorgedaan tot hij klaar was. Tenslotte was het ook maar een uit de hand gelopen restauratie eh...

Hier enkele foto's van hoe hij geworden is :
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	246f1_12.jpg
Views:	48
Size:	51.7 KB
ID:	2064   Click image for larger version

Name:	246f1_13.jpg
Views:	29
Size:	48.6 KB
ID:	2065   Click image for larger version

Name:	246f1_14.jpg
Views:	30
Size:	51.8 KB
ID:	2066   Click image for larger version

Name:	246f1_15.jpg
Views:	25
Size:	50.6 KB
ID:	2067  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #12  
Old 02-05-2006, 20:03
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
En nog een paar uit een andere hoek :
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	246f1_16.jpg
Views:	19
Size:	41.6 KB
ID:	2068   Click image for larger version

Name:	246f1_17.jpg
Views:	21
Size:	43.3 KB
ID:	2069   Click image for larger version

Name:	246f1_18.jpg
Views:	22
Size:	43.1 KB
ID:	2070   Click image for larger version

Name:	246f1_19.jpg
Views:	29
Size:	40.7 KB
ID:	2071  
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #13  
Old 02-05-2006, 20:11
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Sennake
En ik heb maar meteen doorgedaan tot hij klaar was. Tenslotte was het ook maar een uit de hand gelopen restauratie eh...
Ge doet er zo "denigrerend" over. Hij ziet er toch goed uit?
Zijt ge niet tevreden over het resultaat misschien?
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #14  
Old 02-05-2006, 20:15
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Quote:
Originally Posted by Dominique
Ge doet er zo "denigrerend" over. Hij ziet er toch goed uit?
Zijt ge niet tevreden over het resultaat misschien?
Oh toch wel hoor. Ik had er geen erg in dat ik zo overkwam.

Natuurlijk is er een wereld van verschil tussen dit model en de Ducati, misschien dat ik gewoon wou aanstippen dat je alles in zijn juiste perspectief moet zien
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #15  
Old 02-05-2006, 21:47
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
neig masjientje! Knap hoor, die restauratie.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 15:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.