Voorbeschouwing RS Racing: Belcar Home Race
“Afwachten”
Dat is het antwoord van RS Racing op de recente wijziging in het Belcarreglement om de onderlinge waarden tussen de Corvettes en de rest van het veld in Klasse 1 zoveel mogelijk te nivelleren.
De Porsche biturbo krijgt grotere restrictoren toebedeeld terwijl de Corvettes 80 kg. lood moeten bijplaatsen. Na overleg met PSI Experience zullen de grotere restrictoren worden geplaatst, maar zal dat volgens beide partijen weinig aarde aan de dijk brengen.
Volgens Ruben Maes heeft het weinig zin om over extra vermogen te beschikken als je deze niet aan de grond kan zetten. RS Racing en PSI Experience hadden nog liever de oude restrictoren behouden en terug de grote achtervleugel gemonteerd. Het opdrijven van het vermogen zonder aërodynamische hulpstukken maakt het racen nog gevaarlijker op dergelijk niveau, klinkt het in Ingelmunster. De downforce, die een betere wegligging garandeert is véél belangrijker dan het extra vermogen. Maar een combinatie van beide zou natuurlijk nog beter zijn. En dan nog zouden de beste Porsches geen partij zijn voor de supersnelle Corvettes. Bij RS Racing is men er zich van bewust dat een Porsche GT2-R biturbo niet kan optornen tegen een wagen van de huidige generatie, die speciaal voor competitie werd gebouwd en momenteel poles draait en wedstrijden wint in de FIA GT. Maar het verschil is te groot. De wijziging die RACB Sport voorstelt is reeds een stap in de goede richting, maar zonder de grote achtervleugel waarmee vorig seizoen alle Porsches biturbo in de Klasse GTA van Divisie 1 waren uitgerust blijft het vechten tegen de bierkaai. Het feit dat Ruben Maes tijdens de wedstrijd identieke rondetijden draaide als teamgenoot Kurt Mollekens, die toch wordt aanzien als één van de beste piloten in België spreekt in zijn voordeel. Maes bewees zijn snelheid en daar kunnen ze niet omheen of gebruiken als excuus. Afwachten is dan ook het enige wat RS Racing en PSI Experience kunnen doen. Zondagavond zullen we een stuk wijzer zijn. Daarna zullen RS Racing en PSI Experience een evaluatie maken en hun conclusies trekken.
In de VW Fun Cup daarentegen verloopt alles naar wens. Ruben kwam samen met Olivier Van Oost reeds tweemaal aan de slag in het Spaanse Jarama en het Duitse Oschersleben. Beide Youngsters bolden telkens als winnaars over de meet. Voor de wedstrijd in Francorchamps moest Ruben passen en dook Olivier samen met Dupon als 12de onder de geblokte vlag na elektrische problemen in de laatste ronde toen ze in tweede positie toefden. Via de overwinning in Oschersleben komen het duo Ruben Maes-Olivier Van Oost terug aan de leiding van het kampioenschap.
|