De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Media Corner
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 12-06-2006, 14:48
P De Sonville P De Sonville is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Oct 2002
Location: Gent
Posts: 660
Review: Surinx Racing - 12 Hours of Spa

Bruynoghe strandt na 12 u. wedstrijd op 4 seconden van overwinning

Gemengde gevoelens bij de ganse crew van Surinx Racing na een slopende wedstrijd van een halve etmaal. Positief is dat beide wagens na de koninginnewedstrijd van het BTCS-seizoen aan de finish stonden en met twee tweede plaatsen aan de leiding blijven in de tussenstand van het kampioenschap. Maar er zat duidelijk méér in. De Honda’s bleven niet van pech gespaard en mits een beetje geluk stonden beiden op het hoogste ereschavot in hun respectievelijke Klasse.

De Honda Civic in Klasse T4, waarop Eric Bruynoghe en Douglas Verbanck het vaste duo vormen, werd versterkt door Rigo Meys die reeds ervaring opdeed in de Zolder Touring Cup en de BTCS. Meys moest wel nog even wennen aan de krachtige voortrekker. Door het wegvallen van de Volvo S60 van Ménage-Néri-Néri kreeg de Honda van Surinx Racing de pole in de Klasse T4 in de schoot geworpen. Klokslag 14 uur en onder een loden zon werd op zaterdagnamiddag de start gegeven. Verbanck kweet zich van een prima job en kon de Honda in winnende positie doorgeven aan Meys. Na een platvoet en een defecte wiellager viel deze terug naar de 3de plaats toen Bruynoghe overnam voor diens eerste stint. Een paar ronden verder ging opnieuw een wiellager stuk waardoor Bruynoghe zijn achterstand zag oplopen. De snelle Limburger kon echter nog 4 ronden afknabbelen en liet de wagen terug aan Verbanck die opnieuw een mooie relais reed en de wagen in 2de positie afleverde aan Meys op 4 ronden van de leidende Ford. Iets vroeger dan voorzien gaf Meys het stuur dan terug door aan Bruynoghe voor diens slotoffensief. Met een achterstand van 5 ronden op de leidende Mondeo van Jordens-Coninx-Weyens en de wetenschap dat er nog éénmaal moest worden bijgetankt, vertrok Bruynoghe toch met het mes tussen de tanden en maakte er in zijn gekende stijl één lange sprint van. Ondanks de voorziene splash & dash slaagde Eric erin om tijdens de nacht gemiddeld 20 seconden per ronde terug te pakken op de leiders en tijdens de ultieme ronde kwam hij in het zog van de Mondeo. Een handvol seconden kwam hij tekort om de Klasse-overwinning binnen te rijven.
“Enerzijds zijn we gelukkig dat we terug belangrijke punten scoorden voor het kampioenschap. Maar anderzijds is het héél frustrerend om te finishen op een zucht van de overwinning. Ik heb er werkelijk alles uit geperst maar de wedstrijd bleek één ronde te kort. Normaliter kon de overwinning ons niet ontglippen. We moesten viermaal méér de stands opzoeken dan de latere winnaars. Dat heeft ons uiteindelijk de das omgedaan”, besluit Eric Bruynoghe die niets dan lof heeft voor de ganse crew van Surinx Racing dat een schitterende job deed en perfecte wagens afleverde.

In Klasse 2 waren vijf wagens ingeschreven en kon het duo Maniet-Van Rompay, versterkt door de komst van Rudi Philippaerts zich kwalificeerden als 2de op de startgrid. Philippaerts heeft véél ervaring met voortrekkers en betekende een méérwaarde voor het team. Hij moest niet onderdoen voor zijn teamgenoten en draaide vlotte chrono’s. Tijdens de wedstrijd konden ze door de pech van de leidende Toyota Yaris van Van De Plas oprukken naar de koppositie toen drie uren van de geblokte vlag het noodlot toesloeg. In de ‘dubbele linkse’ belandde Maniet na een uitschuiver in de vangrails. De wagen was zwaar toegetakeld en de crew had méér dan zijn handen vol om deze terug deftig op zijn poten te zetten. Na wat rekenwerk en om veiligheidsredenen werd besloten de wagen pas tijdens de laatste ronde terug op de piste te sturen waardoor hij nog binnen de percentage van de leiders viel en dus nog als tweede werd afgevlagd.

Ondanks het feit dat beide Honda’s in theorie en met wat méér geluk moeiteloos hun Klasse konden winnen was teambaas Geert Surinx achteraf toch een tevreden man met beide wagens aan de finish en de daaraan gekoppelde zuurverdiende punten.

De volgende wedstrijden worden verreden 7-8-9 juli in het voorprogramma van de 25 Uren VW Fun Cup over twee manches van 90 minuten.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 04:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.