Preview Racing Festival - Russell Racing hoopt op regen
Frank Thiers:
“Hopen op regen”
Met een 12de plaats algemeen en 6de in de Klasse tijdens de recent verreden Euphony 24 Hours of Zolder blikt de bemanning van Russell Racing met gemengde gevoelens terug op voorbije etmaalrace. In een recent verleden hebben de Thiersen steeds uitstekende 24 urenraces gereden met 2 Klasseoverwinningen in 2003 en 2004 en een podiumplaats in 2002. De seizoenen 2003 en 2004 werden ook telkens afgesloten met een tweede plaats in de toenmalige Klasse GTB (nu Klasse 2). Door een ongeval tijdens de trainingen in 2005 konden ze de positieve lijn niet doortrekken en hadden dus nu een reputatie hoog te houden. Stijn Oosterlinck leverde terug een perfecte wagen af, maar door omstandigheden zijn ze niet in hun opzet geslaagd. Russell Racing had de RS-motor terug vervangen door een Cupversie. En het scheen opnieuw te gaan lukken, want op een bepaald moment lag het broedertrio, aangevuld met Guy Van Mol zesde algemeen en derde in de Klasse. Maar een losgetrilde batterijklem gooide roet in het eten. Daadoor weigerde de servo alle dienst en kon Kurt Thiers een aanrijding met de Daikin-BMW niet vermijden. Het voorsteven en de radiator diende worden vervangen, waardoor Russell Racing een 20-tal ronden stilstond in de box. Zonder deze tegenslag was het rjderskwartet in staat geweest om te strijden voor een podiumplaats in Klasse 2. Maar in die Klasse 2 bleven alleen de GS Motorsport-BMW V8 en de KS Motorsport-BMW Silhouet gespaard van pech. Ook de Porsche van Penders-Lamot (Cardanassen) en de Mosler van G&A Racing (gaskabel) kregen hun deel van de pechkoek. Een vijfde plaats was normaliter het best haalbare resultaat voor de Porsche van Russell Racing.
Een teken aan de wand dat de Divisie 2 (ex GTB) op een tijdspanne van één seizoen toch véél competitiever is geworden. De BMW V8, de Mosler en de Porsches RSR zijn geen partij meer voor de Porsche RS van Russell Racing. Tijdens de seizoensaanvang werd besloten om hun wagen voorlopig niet verder te laten evolueren en de reglementen voor 2007 af te wachten. Dit was ook één van de redenen om het seizoen af te haspelen met een Porsche biturbo van PSI Experience. Maar daar kwam vroeger dan verwacht een einde aan.
Frank Thiers: “Wat komend weekend in Francorchamps betreft hopen we op regen. Dan kunnen we het verschil met de concurrentie deels weggommen. Dat is het enige wat ik momenteel kan zeggen. We hebben geen onnodige investeringen willen doen omdat het reglement voor 2007 niet gekend was. De concurrentie daarentegen heeft niet stilgezeten en daar moeten we nu de gevolgen van dragen. Dus in droge weers-omstandigheden en indien alle concurrenten vrij blijven van pech denk ik dat een vijfde plaats het meest realistisch is. We hebben trouwens dit seizoen amper enkele rondjes kunnen rijden in Francorchamps. Afwachten dus wat betreft het wedstrijdverloop en vooral afwachten wat de nieuwe reglementen brengen. Pas dan kunnen we terug het vuur aan de lont steken”.
De vorige wedstrijd in Francorchamps tijdens de Belcar First Race kreeg de familie Thiers een opdoffer van formaat. Eerst ging Kurt met de PSI Porsche biturbo boven op de Raidillon loeihard van de baan en herleidde de wagen tot schroot. Meteen werd bij Oosterlinck de Klasse 2 Porsche RS vanonder het zeil gehaald, maar een riempje van de waterpomp maakte na twee ronden reeds een einde aan de rit. Hopelijk kennen Frank en Hans Thiers komend weekend méér geluk.
|