Last minute: Haane-Meert toch aan de aftrap in Francorchamps
Haane-Meert toch aan de start in Francorchamps
De euforie na de overwinning en de veroverde leidersplaats tijdens de recent verreden Euphony 24 Hours of Zolder was nauwelijks weggeëbd of First Motorsport kreeg een flinke opdoffer te verwerken. Vorige week ging het trio Haane-Meert-Van Delm trainen in Francorchamps met de wagen die op Circuit Zolder op het hoogste ereschavot stond. Bij het uitkomen van Blanchimont werd Peter Van Delm plots verrast door een klapband. De wagen boorde zich aan een rotvaart in de bandenmuur en werd tot schroot herleid. De onfortuinlijke piloot kwam er met de schrik vanaf terwijl First Motorsport met een kater werd opgezadeld. Er restten immers nog twee wagens voor zes piloten. Met de moed der wanhoop begon Jo Jamers aan de Porsche, maar deze kon nooit klaar zijn voor de afspraak van komend weekend in Francorchamps. Indien First Motorsport de handdoek zou werpen voor één wedstrijd zou dit de leiderspositie en het kampioenschap van het duo Haane-Meert in gevaar brengen. Ondertussen had Jo Jamers ook een overeenkomst gesloten met François Verbist betreffende de laatste twee wedstrijden. Na véél overleg met alle pilotenduo’s werd toch gesleuteld aan een oplossing om de titelambities van Haane-Meert niet in gevaar te brengen.
Uiteindelijk werd het gelegenheidsduo Kelly Jamers-Peter Van Delm opgeofferd en zullen Henk Haane en Jean-Claude Meert aan de start komen met de Porsche GT3 Supercup 2002.
Jo Jamers: “Voor de Belcar Last Race zal de wagen opnieuw klaar zijn. Maar de tijdspanne was te kort om de wagen terug op te bouwen. Een nieuwe kas was immers niet voorhanden bij Porsche Motorsport. Hier komen alleen maar verliezers uit het verhaal. Enerzijds blijven Peter Van Delm en Kelly aan de kant. Daardoor kan Kelly haar leiderspositie in de Ladies Challenge, die ze deelt met Stephanie Boden niet verdedigen. Anderzijds moeten Haane en Meert nu de wedstrijd afhaspelen met een GT3 2002 in plaats van hun GT3 2005. Het is geweten dat een 2002 minder snel is. Maar we hebben de versnellingsbak van de 2005 gemonteerd die over betere verhoudingen beschikt voor Francorchamps. Van Rompuy en Verbist liggen contractueel vast en blijven op dezelfde wagen. Het duo Haane-Meert zal dus een beetje aan snelheid moeten inboeten, maar moeten zich nu vooral op het kampioenschap concentreren. Ze hebben 19,5 punten voorsprong op de Ultima van Belgium Racing. Er zijn nog tweemaal 20 punten te verdienen in Francorchamps en Zolder. Indien ze tweemaal finishen kan de titel hen in theorie niet meer ontsnappen. Een nieuwe overwinning met een Porsche GT3 2002 is in Francorchamps niet haalbaar. Ook indien de Ultima wint moeten ze de schade trachten te beperken om dan met een mooie resterende bonus te vertrekken richting Circuit Zolder voor de Belcar Last Race. In theorie kunnen we zelfs reeds kampioen worden in Francorchamps. Maar dan mag de Ultima niet winnen en dat is momenteel toch altijd nog de snelste wagen in Klasse 3. Hoe de wedstrijd ook mag verlopen komend weekend. Ik zal altijd met een wrang gevoel in mijn maag blijven zitten. Een ander koppel opofferen is niet leuk. Zoals ik reeds zei; hier zijn geen winnaars, alleen maar verliezers. En met respect aan degene die hun zitje afstaan in functie van de titel in Klasse 3”.
|