Goede start voor De Keersmaecker in EK Rallycross
Goede start voor Michaël De Keersmaecker
Afgelopen weekend werd op het Portugese Circuito de Montalegre het Europees Rallycross-kampioenschap 2007 op gang geschoten. Michaël De Keersmaecker maakte een droomstart door in de Klasse 1A als tweede onder de geblokte vlag te duiken na de Tsjechische Skodarijder Zdenek Cermak. Vorig seizoen won De Keersmaecker de openingsmanche in Portugal en deed dat nog eens over in Frankrijk tijdens het tweede treffen. De JDK-rijder is in ieder geval zéér tevreden en kreeg ditmaal ook Dame Fortuna aan zijn zijde.
“Het zag er voor de wedstrijd niet zo goed uit”, verduidelijkt de man uit Londerzeel. “We zaten op een hoogte van 1300 meter. Te weinig zuurstof in de lucht waardoor de motor niet draaide boven de 4000 toeren. Daarvoor werd er nog speciaal een regelbare benzinedrukmeter vanuit België overgevlogen. Deze arriveerde net voor de eerste manche. Dit resulteerde echter dat ik de vrije training en de kwalificatie niet kon rijden en het circuit pas ontdekte tijdens de eerste heat. Ik voelde meteen dat het goed zat en reed tijdens de eerste en tweede heat een derde en een tweede chrono. Cermak klokte tweemaal de beste tijd en mocht starten op de pole. Om zeker te zijn van een plaats op de eerste rij moest ik ook nog de derde heat afwerken. Ondertussen had ik het circuit volledig onder de knie en klokte ik de snelste wedstrijdronde. Dat gaf me enorm véél vertrouwen voor de finale. Meteen na de start ging ik jokeren en kon enkele bochten verder reeds terug aansluiten bij de rest van het veld. Nadat iedereen zijn jokerlap vervulde lag ik op een vijftiental meter van Cermak die autoritair aan de leiding fietste. Op het moment dat ik mijn aanval ging plaatsen begon de wagen te vibreren en hoorde ik allerlei abnormale geluiden. Ik koos tenslotte eieren voor mijn geld en stelde mijn tweede plaats veilig. Achteraf ontdekten we twee gebroken motorsteunen, een gescheurde uitlaatcollector en dito velg. Het onverhard gedeelte lag er héél slecht bij en voor één keer stond Dame Fortuna inderdaad aan mijn zijde. Ik heb enorm geluk gehad dat ik geen platvoet kreeg of onderweg de motor er niet onderuit is gevallen”.
Véél tijd om te herademen heeft De Keersmaecker niet, want komend weekend staat in het Franse Essay de tweede manche van het EK Rallycross op het programma.
“In tegenstelling tot het Circuit in Portugal ken ik het Circuit des Ducs vrij goed”, gaat Michaël verder. “Ik won er twee jaar geleden de EK-manche in Klasse 2 met de Honda. Onze vrachtwagen is reeds onderweg richting Essay, terwijl Christian met de wedstrijdwagen onderweg is naar België om die in de ateliers van Rudy Leblon een degelijke check-up te geven. Ik verwacht dat de concurrentie in Frankrijk nog groter zal zijn. Ik sprokkelde in Portugal reeds belangrijke punten en hoop deze positieve lijn in Frankrijk door te trekken”.
Het was trouwens een vruchtbaar weekend voor de troepen van G&A Racing. Naast de mooie tweede plaats van De Keersmaecker in de openingsmanche van het Europees Rallycross-kampioenschap ging Guino Kenis met de BMW Z4 aan de slag in de nieuwbakken GT4 European Cup. Op het circuit van Silverstone ging de G&A-baas lopen met een tweede en derde plaats en net als zijn poulain bekleedt hij de tweede plaats in de tussenstand.
|