De Keersmaecker pakt leiding in EK Rallycross na overwinning in Frankrijk
Europees Internationaal Rallycrosskampioenschap 2007
De Keersmaecker wint in Frankrijk en pakt de leiding
Net zoals vorig seizoen ontpopt Michaël De Keersmaecker zich als favoriet in de Klasse 1A van het Europees Rallycrosskampioenschap. Na de tweede plaats in Portugal heeft de JDK-rijder afgelopen weekend in het Franse Essay de tweede manche achter zijn naam geschreven. De Keersmaecker kwam, zag en overwon. Met twee snelste chrono’s tijdens de kwalificaties mocht hij voor het eerst dit seizoen de RML-Opel Corsa op de pole parkeren. Michaël trok de wilde meute op gang tijdens de A-finale en kon de wedstrijd afstemmen op de Tsjechische Peugeotrijder Kalny. Tijdens de start kwam de winnaar van de Portugese openingsmanche, Cermak, in aanvaring met Petracovits en werd pas zesde.
“Alles viel afgelopen weekend perfect in de plooi”, verduidelijkt De Keersmaecker. “Guino Kenis was terug aanwezig en boog zich over de set up van de wagen die in Portugal een fel onderstuurd karakter had. Door interne veranderingen aan de ophanging moest de Corsa terug worden afgesteld. Een job die Guino perfect volbracht. Ook een pluim voor tuner Leblon en mecano Christian die de wagen na de zware beproeving in Portugal terug in optima forma aan de start brachten. Leblon, die afgelopen winter de motor onder handen nam heeft trouwens puik werk geleverd. De motor geeft méér koppel en er is een betere spreiding van het vermogen in de verschillende toerentallen. Ik kon tijdens de eerste twee kwalificatieheats telkens de snelste chrono klokken wat me op de pole bracht van de A-finale. De derde heat werd verreden in de regen en benutte ik voor bandentests. Tijdens de start ging ik in de eerste bocht voluit over de kerbs en kon een klein gat trekken van een 15-tal meter. Ik kon de wedstrijd perfect controleren en ging zelfs op de gevaarlijke punten iets vroeger op de rem om te beletten dat Kalny me rechtdoor zou duwen. Het Circuit des Ducs is zéér snel en ligt me enorm goed. Het is trouwens in Frankrijk dat ik destijds in de Klasse 2 mijn eerste Europese overwinning behaalde met de Honda Civic. Er resten ons nu drie weken voor de derde EK-manche in Hongarije. Compleet onbekend terrein voor mij omdat dit nog maar het 2de seizoen is dat Hongarije op de kalender staat en ik daar vorig seizoen niet aan de start kwam. Het zou echter een supersnelle omloop zijn met nogal wat jumpwerk. Een kolfje naar mijn hand”.
De Keersmaecker telt momenteel 6 punten voorsprong op de Tsjech Cermak en 7 tellen op de Franse Citroenrijder Bossard.
“Ondanks mijn beperkte circuitkennis ga ik terug voor de overwinning”, gaat de G&A-rijder verder. “Maar ik ga geen onnodige risico’s nemen. Met zes punten voorsprong is winnen geen absolute must in functie van het kampioenschap. En we gaan zeker met beide voeten op de grond blijven. In het verleden is meermaals gebleken dat de bloemen pas aan de meet worden uitgedeeld. In 2005 verloor ik de titel in de laatste ronde van de laatste manche, terwijl ik vorig seizoen vroegtijdig moest afhaken wegens een voetbreuk. Ik beschik met Leblon, Kenis, Christian en Vereeken over een gedroomde crew. Het is nu aan mij om de klus verder te klaren.”
|