De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Autosport algemeen
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

View Poll Results: Is een koersdirecteur "diplomatiek onschendbaar" of moet ie gestraft kunnen worden?
Ja, omdat.......zoja, welke strafmaat.... 8 88.89%
Nee, omdat..... 1 11.11%
Anders, ...... 0 0%
Voters: 9. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 23-05-2007, 20:04
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Is een koersdirecteur "diplomatiek onschendbaar" of moet ie gestraft kunnen worden?

Is een koersdirecteur "diplomatiek onschendbaar" of moet ie gestraft kunnen worden?

Zoals reeds vaker geschreven, de verhoudingen liggen volledig scheef in ons wereldje. Fabrikanten, teams, sponsors en coureurs die heel wat geld omzetten t.b.v. de autosport. Anders gezegd, de bedrijfsmatige kant van het hele verhaal.

Het verloop van wedstrijden ligt in handen van een groep welwillende amateurs die vrijwillig meewerken aan dergelijke evenementen en die hun zaterdag of zondag geheel belangeloos opofferen. Zeg maar de charitatieve kant van het verhaal

Net zo goed als een coureur met zijn wagen in het decor terecht komt, een monteur een moer vergeet aan te trekken kan een koersdirecteur, hoofd veiligheid, hoofd medische dienst, arts, radioadienst, postoverste of een andere vrijwilliger een fout begaan die van invloed is op de koers.

De straf voor een coureur, monteur of team is duidelijk. Uitvallen of een disciplinaire straf (aftrek punten, geldboete) via een bond ofzo.

Echter een straf voor die vrijwilligers? Dat kennen we niet. Toch ben ik daar een voorstander van. Wellicht gaat dan de algemene kwaliteit van deze bende vooruit. Geldstraffen zijn uiteraard uitgesloten maar waarom een koersdirecteur niet voor een maandje of 3 naar strafbankje verwijzen? Bij herhaaldijk falen simpelweg de licentie voor het leven intrekken.

Uiteraard is deze vraagstelling een voortvloeisel van de DTM race op de Lausitzring. Roland Bruynseraede en Schwägerl (DMSB) krijgen de wind van voren in de MSA van deze week.

Met alle respect voor die mannen, maar hun ingrepen kunnen het kampioenschap nadelig beinvloeden voor MB of Audi. Denk niet dat een fabrikant blij is als een jaarlijkse investering van enkele tientallen miljoenen Euro's om zeep word geholpen door de welbekende blauwe blazer

Als zo'n autosportdirecteur van een fabrikant zijn keuze moet verdedigen om enkele miljoenen €'s te investeren in de autosport tegenover de raad van bestuur dan kan ie een lastige tegenvraag krijgen

Raad van Bestuur: ok, je wilt enkele miljoenen voor je autosport project?
Autosportdirecteur: Ja, graag.
RvB: Wie is er verantwoordelijk voor de uitvoering van die wedstrijden?
AD: Hele organisatie vrijwilligers, van koersdirecteur tot baanpost
RvB: Vrijwilligers?
AD: ja
RvB: Gaan wij een investering, van ettelijke miljoenen €'s, in handen leggen van de lokale onbezoldigde vrijwilliger die "diplomatiek onschendbaar" is?
AD: ja
RvB: Dat is geen sterk argument!

Nou ja, het mag duidelijk zijn waar ik op doel.

Dat we weleens disciplinaire straffen voor dergelijk volk kunnen verwachten is volgens mij uitgemaakte zaak:

Quote:
DTM-Lauf Eurospeedway Lausitz: DMSB untersucht Vorgänge

Der DMSB hat nach den Entscheidungen seiner Sportfunktionäre während des DTM-Rennens am Eurospeedway Lausitz vom vergangenen Wochenende reagiert und umgehend eine lückenlose Aufarbeitung der Vorgänge eingeleitet.

Der Racedirector, der Vorsitzende der Sportkommissare sowie der DTM-Delegierte des DMSB sind aufgefordert, bis Mittwoch, den 23. Mai 2007, einen vollständigen Bericht über die Abläufe während des Renngeschehens zu erstellen. An diesem Tag wird die DTM-Kommission, bestehend aus Vertretern des DMSB, der ITR und der Hersteller, zu einer Sondersitzung in Frankfurt zusammenkommen.

http://www.dmsb.de:80/news_251.html
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 23-05-2007, 20:45
Mark's Avatar
Mark Mark is offline

M.b.t. de ervaringen uit mijn eigen "charitatieve werkzaamheden" ben ik zelf zwaar in de fout gegaan tijdens de laatste World Series op Zolder. Althans dat was de eerste indruk.

De grootste blunder die een ploegoverste kan maken is het uitsteken van een rode vlag of de opdracht daar toe geven terwijl die volgens de "toren" niet is gegeven. Resultaat was dat een van de trainingen FR 2.0 op zaterdag een ietwat hectisch verloop had

Tja, iedereen maakt fouten en ik dus ook. Wat de consequenties ook zijn, ik zal ze ondergaan. Neemt niet weg dat ik twijfels had omtrent deze kwestie. Fonetisch is er nogal een verschil tussen drapon rouge en full course yellow

Achteraf blijkt dat ik niet de enige ben geweest die via het (kwalitatief zeer slechte ) radio communicatiesysteem van Circuit Zolder als eerste een drapon rouge heeft gehoord voordat men kwam met een full course yellow. Zodra je het woordje drapon hoort reageer je instinctief en is de fout niet meer te herstellen.

Tijdens diezelfde zaterdag heeft die bewuste radiokerel nog enkele flaters geslagen. E.e.a. werd bevestigd door de collega's die naast hem zaten in de toren. M.b.t. dergelijke personen ben ik dan zeer duidelijk, jij mag wat mij betreft enkele maanden naar het strafbankje. Zou ook voor mij gelden als ik zwaar de mist in ga
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 23-05-2007, 21:38
Marc Marc is offline
De Paddock Rookie

Vraag is wie hem dan tot de orde mag/moet roepen. En laat dat alsjeblief niet de bonzen van die miljoenen investerende merken zijn. De DTM is zo al een kampioenschap dat georganiseerd wordt door (één van) de merken. Als ze ook nog de koersleiding in hun macht krijgen, is het einde helemaal zoek.

Ook de beroepsinstanties van de FIA hebben niet bepaald de reputatie van onkreukbaarheid.
Reply With Quote
Old 24-05-2007, 07:21
Mario's Avatar
Mario Mario is offline
Eenzaat

Quote:
Originally Posted by Mark View Post
De grootste blunder die een ploegoverste kan maken is het uitsteken van een rode vlag of de opdracht daar toe geven terwijl die volgens de "toren" niet is gegeven. Resultaat was dat een van de trainingen FR 2.0 op zaterdag een ietwat hectisch verloop had

Tja, iedereen maakt fouten en ik dus ook. Wat de consequenties ook zijn, ik zal ze ondergaan. Neemt niet weg dat ik twijfels had omtrent deze kwestie. Fonetisch is er nogal een verschil tussen drapon rouge en full course yellow

Achteraf blijkt dat ik niet de enige ben geweest die via het (kwalitatief zeer slechte ) radio communicatiesysteem van Circuit Zolder als eerste een drapon rouge heeft gehoord voordat men kwam met een full course yellow. Zodra je het woordje drapon hoort reageer je instinctief en is de fout niet meer te herstellen.
Old 24-05-2007, 17:11
ICEMAN's Avatar
ICEMAN ICEMAN is offline
De Paddock Regular

Dat ze maar alleen Nederlands spreken in Zolder. Net zoals ze in Spa (byna) uitsluitend Frans spreken over de radio.
Old 24-05-2007, 18:19
Nicki_Mks's Avatar
Nicki_Mks Nicki_Mks is offline
De Paddock Regular

Ik heb wat last met stemmen... Moet er ja of nee geantwoord worden op het eerste of tweede deel van de zin?
Reply With Quote
Old 26-05-2007, 14:37
Mark's Avatar
Mark Mark is offline

Quote:
Originally Posted by ICEMAN View Post
Dat ze maar alleen Nederlands spreken in Zolder. Net zoals ze in Spa (byna) uitsluitend Frans spreken over de radio.
Ja, dan kun je CZ per direct sluiten. Van de 20 posten worden er 14 bemand door Franstaligen. Niet meer dan logisch dat op CZ (bijna) alles perfekt tweetalig gaat. Over Spa moet je niet zeuren. Dat weet je van te voren en als je daar een probleem mee hebt moet je niet inschrijven.
Reply With Quote
Old 26-05-2007, 14:39
Mark's Avatar
Mark Mark is offline

Quote:
DTM: Halve punten na chaosrace Lausitz

Tevens meldt de DMSB dat er met onmiddellijke ingang maatregelen ter verbetering van de organisatie zullen worden genomen, "waarbij ook personele veranderingen worden overwogen".

http://www.autosport.nl:80/actueel/n...36&rubriek=int
Ok, welke blauwe blazer kan zijn blauwe blazer inleveren?

Fabrikanten, teams en coureurs worden nu bestraft met halve punten en meer/minder gewicht door het gestuntel van die blauwe garde.
Reply With Quote
Old 31-05-2007, 19:40
Mark's Avatar
Mark Mark is offline

De volgende heren kunnen de blazer uitdoen:

Quote:
Race-director Roland Bruynseraede, DMSB-gedelegeerde Michael Schwägerl en voorzitter van de sportcommissarissen Wilfried Zametzer zijn niet langer in functie. Hoewel een officiële verklaring van de DMSB nog ontbreekt, klopt het bericht wel, zo blijkt uit de “supplementary regulations” voor de komende DTM-race op Brands Hatch, waarin achter de betreffende functies andere namen zijn ingevuld.

http://www.autosport.nl/actueel/news...85&rubriek=int
Reply With Quote
Old 01-06-2007, 20:58
Mark's Avatar
Mark Mark is offline

Een reactie van Bruynseraede:

Quote:
"Het gaat hier om een opeenstapeling van allerlei feiten waar ik niets aan kon veranderen", vertelde Bruynseraede aan Autosport.be. "

http://www.autosport.be/news/9761.awm
Mag ik dan zo eigenwijs zijn om te zeggen dat die opmerking iets te kort door de bocht is? Het geblunder is begonnen door de SC op een verkeerd moment naar buiten te sturen. Daar is maar 1 man verantwoordelijk voor en dat is de koersdirecteur. De piloot van de SC wacht ten alle tijde op een signaal van de toren. Wie nu feitelijk dat signaal heeft gegeven maakt geen bal uit, Bruynseraede of een van zijn adjuncten. De koersdirecteur is de eindverantwoordelijke. Zo werkt het in de politiek en het bedrijfsleven ook

Die tweede SC was de welbekende druppel. Een knullige oplossing, ze hadden gewoon de koers moeten stil leggen en dan met een correcte grid weer opnieuw moeten starten. Wellicht bezweken onder de druk van de live TV-uitzending?

Bruynseraede maakt gewag van een politiek spelletje, dat mag je uiteraard zeggen maar dan moet je ook aangeven welk politiek spelletje! Alleen een losse term de lucht inslingeren kan iedereen. Dat maakt de het verweer van Bruynseraede er niet sterker op
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules