Spa-Francorchamps: Preview A+ Racing
Tom Van de Plas & Wim Lumbeeck:
“Zoeken naar ideale set up voor Francorchamps”
De omloop van Spa-Francorchamps moet in theorie het uitgelezen terrein zijn voor de GT3’s met véél vermogen en koppel. En daar hoort de Dodge Viper ontegensprekelijk bij. Op het ogenblik van dit schrijven is het bij A+ Racing alle hens aan dek ter voorbereiding inzake de Slag om de Ardennen. Tijdens de week van de wedstrijd zal de Dodge Viper van het duo Van de Plas/Lumbeeck nog flink wat testkilometers moeten verorberen om tot een goed compromis te komen.
Wim Lumbeeck: “Zoals het reglementswijziging voorschrijft mogen we 60 kg. lood overboord gooien en de wagen één cm. lager plaatsen. Op zich geen slechte zaak omdat we tijdens de voorgaande wedstrijden worstelden met een onstabiele wagen en we nu terug van de basis kunnen vertrekken. Op 40 kg. balast na is dit ongeveer de set up waarmee we voor het seizoen testten in Spanje en goede chrono’s op de tabellen zetten. Wat de set up voor Francorchamps betreft, gaan we niets aan het toeval overlaten en een ervaren afsteller onder de arm nemen. We hopen zodoende een goede afstelling te vinden en het onstabiele karakter van de wagen weg te werken. Het verlagen van de wagen moet op aerodynamisch vlak in ieder geval voor een pluspunt worden”.
“Maar anderzijds zijn we nog steeds niet verlost van de andere problematiek. Zijnde het hoge verbruik van de Dodge Viper en het verlies van een pak tijd in de pitlane. We gaan deze week nog een verbruikstest doen in Francorchamps waardoor we kunnen detecteren of we al dan niet een splash and dash moeten inlassen op het einde van de wedstrijd. Destijds heeft Oreca tijdens tests op Francorchamps exact 58 minuten gereden met een volle tank. Tijdens de 24 Uren van Francorchamps zijn er inderdaad langere relais gereden, maar het tempo ligt dan wel een stukje lager. En tijdens de twee wedstrijden van het FIA GT3-kampioenschap vorig jaar, verreden over telkens 60 minuten, moest er telkens verplicht worden gepit waardoor deze wagens geen vol uur moesten rijden. Indien een splash and dash zich opdringt, dan moeten we ons geen illusies maken over onze ambitie om binnen de top 10 te rijden. Indien niet, blijft er nog altijd het feit dat we méér tijd verliezen in de pitlane dan véle andere GT3’s. En daarin kan ik de gedachtegang van Wim Coekelbergs volledig volgen. Als men zoveel energie steekt in het nivelleren van de wagens op de piste wat met Bouchut behoorlijk lukt, dan vind ik het spijtig dat deze investeringen teniet worden gedaan in de pitlane. In Donington heeft de Mosler van Grivaty Racing zijn leiderspositie verloren door de noodzakelijke lange pitstop. In ieder geval is het terug onze ambitie om binnen de top 10 te duiken, zonder rekening te houden met de twee aangekondigde Italiaanse Vipers die met een sequentiële versnellingsbak toch bevoordeeld zijn. En zoals eerder gemeld zullen de Porsches naar mijn mening niet moeten inboeten in Francorchamps. Met de Viper kunnen we zelfs op het supersnelle Francorchamps de vijfde en zesde versnelling niet benutten. De overbrenging is te lang. De Porsches zullen zodoende niet moeten onderdoen in de snelle situaties”.
|