De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Media Corner
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 13-06-2007, 10:53
P De Sonville P De Sonville is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Oct 2002
Location: Gent
Posts: 660
Review Spa-Francorchamps: G&A Racing Lagrange/Smets

Aquaplaning maakt einde aan succesreeks

De G&A-BMW Z4 van Niels Lagrange en Patrick Smets heeft afgelopen zaterdag het einde niet gehaald van de derde manche van de Media-groep Van Dyck Belcar 2007. Het begon reeds tijdens de trainingen toen het elektronische gaspedaal dienst weigerde en de BMW Z4 GT4 voor het eerst op de startgrid het hoofd moest buigen voor de Lotus Exige GT4.

Op de startgrid werd in gezamenlijk overleg geopteerd om de wedstrijd aan te vangen op regenrubbers. Een drietal GT3-teams deden dezelfde gok. Maar alleen de BMW Z4 haalde daar voordeel uit. Méér dan waarschijnlijk omdat de GT3-wagens véél meer power hebben en zodoende de banden vlugger slijten op de opdrogende piste. Niels Lagrange nam de start en fietste behoorlijk mee met de rest van het veld. De Lotus werd ter plaatse gelaten en ook een aantal Porsches uit Divisie 2 moesten eraan geloven. Toen het na een 20-tal minuten begon te regenen kon de Benjamin van de Belcar beginnen aan een mooie opmars, die hem in vijfde stelling bracht in Divisie 2. Er waren immers reeds enkele concurrenten gaan pitten voor regenbanden. En door het feit dat hij geschoeid was op regenrubbers kon hij nog verder opschuiven in het klassement. Maar zover zou het niet komen. Bovenop de Raidillon ging een Viper het decor opzoeken en kon Lagrange de rondvliegende brokstukken niet ontwijken. Bij het ingaan van Combes maakte hij een spin en voelde dat de wagen een sterk overstuurd karakter had. Hij vreesde dat hij door de brokstukken lek was gereden en zocht reeds na 35 minuten de pitlane op. Normaliter was het voorzien dat de rookie een vol uur achter het stuur zou blijven. Maar omdat zijn reglementaire rijtijd erop zat nam Patrick Smets het stuur over. Van een lekke band was geen sprake en waarschijnlijk was het overstuurd karakter het gevolg van olie op de piste.
De banden vertoonden geen degradatie en zodoende kon Smets zonder bandenwissel terug de baan op. Tot hiertoe was er niets aan de hand en viel de tactiek als een puzzel in elkaar. Smets kon verder de Porsches blijven bestoken. Verschillende Porsches moesten na de vroege bandenwissels immers nog een pilotenwissel doorvoeren.
Maar dan gebeurde wat niemand had verwacht. Een ware zondvloed teisterde de Ardeense omloop. Enkele wagens donderden van de baan, waaronder ook Patrick Smets.

“het was ongelooflijk”, verduidelijkt de BMW-dealer. “Het water kwam met bakken naar beneden en de voorruit dampte volledig aan. Ik zag nauwelijks waar ik reed en het tempo lag héél laag. Nog voor het ingaan van Blanchimont reed ik zéér traag in het midden van de piste. De banden hadden amper contact met het wegdek. Plots ging ik onderuit op aquaplaning en dook de muur in. Eén ronde verder kwam de safety car op de piste. We lagen op dat moment vijfde in Divisie 2 en konden terug belangrijke punten pakken en opschuiven naar de vierde plaats in het kampioenschap. Doodjammer”.

Ook Niels Lagrange zat even in zak en as na de twee mooie resultaten in Zolder en Donington.
Lagrange: “We mogen de moed niet laten zakken. Bij G&A zijn ze reeds hard aan het werken om de Z4 terug op poten te zetten. Ik hoop volgende week reeds te testen op Circuit Zolder. Met de Z4 GT4 zitten we niet op onze plaats in de Divisie 2 tussen de snellere Porsches. Wij moeten het dus hebben van de regelmaat. In Francorchamps is het verkeerd afgelopen, maar door een mislukte veldslag verlies je nog de oorlog niet.”
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 09:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.