EK Rallycross: de Keersmaecker neemt optie op periodetitel
De Keersmaecker neemt optie op periodetitel
Afgelopen weekend werd in het Oostenrijkse Greinbach de vierde en voorlaatste manche verreden van de eerste periode van het EK Rallycross. De Keersmaecker vertrok richting Oostenrijk met een handicap omdat hij door zijn Belcardeelname op zaterdag de eerste van de drie kwalificatieheats niet kon rijden. Door het feit dat de twee snelste heats in rekening worden gebracht voor de startopstelling van de finales mocht er niets meer misgaan op zondag. Een gewaagde situatie. Maar na de schitterende Belcaroverwinning in Spa-Francorchamps vertrok de actuele leider in de Divisie 1A van het EK Rallycross samen met mentor Guino Kenis vol vertrouwen richting Oostenrijk.
Michaël De Keersmaecker: “De Opel liep terug als een Zwitserse klok en tijdens de tweede heat kon ik een vierde chrono op de tabellen zetten. Niet schitterend, maar we konden ons geen risico’s permitteren en maakten zodoende nog aanspraak op de A-finale. Tijdens de start van de derde heat kreeg ik terug af te rekenen met motorstoornissen tussen 6000 en 7000 toeren, waardoor ik pas als 2de uit de startblokken kwam na gentlemen-driver Kleanhardt. Ik was duidelijk sneller en bij het voorbijsteken dook deze van de baan. En niettegenstaande ik hem niet had geraakt kreeg ik een zwarte vlag voorgeschoteld. Dus in theorie mocht ik met amper één chrono inpakken. Maar met videobeelden van Chris Courteyn kon ik mijn onschuld bewijzen tegenover de officials. Maar koersdirecteur Erich Petracovits, vader van titelpretendent Christian, wou zich bij deze feiten niet neerleggen. Belangenvermenging dus. Maar onder druk van de officials en offroad-voorzitter Andy Lasure werd geopteerd voor een rerun. Ondertussen had koersdirecteur Petracovits wel de piste laten natspuiten, waardoor ik tijdens de rerun geen toptijd kon neerzetten. Bijgevolg moest ik richting B-finale en met de nog steeds heersende stoornissen in de motor moest ik me bijgevolg tevreden stellen met de vierde plaats of acht punten”.
Niet direct een schitterende zaak voor de JDK-rijder. Maar mede door het feit dat de Fransman Bossard door problemen aan de koppeling niet scoorde kan De Keersmaecker zijn voorsprong verder uitdiepen en leidt de debatten met 9 punten voorsprong op Cermak, 12 op Bossard en 13 op Kalny. Op 30 en 31 juli wordt in Zweden de laatste wedstrijd verreden van de eerste ronde en moet De Keersmaecker terug scoren. Want als we nu reeds rekening houden met het verplichte schrapresultaat van de eerste ronde komen Bossard, Kalny, Petracovits en Cermak terug tot op respectievelijk 4, 5, 11 en 12 punten van leider De Keersmaecker.
Volgens Guino Kenis is dit tussentijds kampioenschap bijzaak. “Michaël moet gewoon verder iedere wedstrijd blijven scoren en uiteraard in Zweden méér punten pakken dan in Oostenrijk om zodoende deze 8 punten te gebruiken als schrapresultaat. Het kampioenschap is nog lang en na Zweden staan nog vijf wedstrijden op de kalender. Momenteel zijn we nog niet eens halfweg”.
|