De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 08-12-2007, 02:12
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Mercedes A160 - Revell - 1/24

2 weken geleden was de tijd nog daar om alles eens op te ruimen en terug wat orde op zaken te stellen. Alhoewel ik toen het gevoel had dat het voor een tijdje ging zijn, ben ik ondertussen toch weer aan de slag gegaan. Bloed kruipt waar het niet gaan kan, maar vooraleer weer een threadje op te starten, wilde ik eerst voor mezelf weer eens een resultaat bekomen.

Aangezien mijn stock van kits niet meer zo heel veel courante kits bevat, de meeste dozen die ik heb zijn moeilijk te vinden en voor sommige heb ik toch wat geld neergeteld, moest ik een weloverwogen keuze make voor een nieuwe poging. Enkele jaren geleden was ik al eens aan deze Mercedes A160 van Revell begonnen, maar ook die was niet zo goed gelukt naar mijn goesting en terug in de doos beland. Bovendien had ik mijn eindejaarstombolakit al van de hand gedaan, dus ook dat zou niet kunnen lukken. Sennake schoot echter ter hulp en bood de A160 aan als vervanging van mijn verkochte tombolakit. Hiermee had ik net wat ik zocht. Een courante geen al te dure kit én die bovendien ook nog kan tellen voor het bouwen van de eindejaarskit. Deze A160 zou ik dus voornamelijk als testcase gaan gebruiken om het werken met Zero Paints verder onder de knie te krijgen.

Afgelopen vrijdag ben ik dan van start gegaan. Naden wegschuren en dat soort moois. Op zaterdag heb ik dan de grondlaag gespoten en op zich ging dat zeer goed. Zondag de grondlaag opgeschuurd en de eerste kleurlaag aangebracht. Eerst een mistlaag en daarna een dikker laag, de fameuze "wet coat". Nadere inspectie leerde dat er een probleem achteraan het dak was én dat die verdraaide ghost lines ook weer van de partij waren... de moed zakte me opnieuw in de schoenen... Echter, deze keer deed ik niets. Gewoon afwachten, nachtje laten drogen en nachtje over slapen. Op maandag heb ik dan het probleem aan de achterkant van het dak weggeschuurd en ben ik ook de ghost lines met schuurpapier te lijf gegaan. "Ik ben de Joeri en ik heb schuurpapier..."

Eens dat achter de rug, nog steeds op maandag, opnieuw enkele goeie lagen bijbezet, maar opnieuw de ghost lines. Bovendien was er achteraan het dak nu een plek te zien waar ik bijgewerkt had. Geen paniek, tijd brengt raad, nog maar eens over slapen, maar dat ging niet. Maandagnacht nog eens voor Joeri met schuurpapier gespeeld om weer bij te werken. Deze keer legde ik echter geen dikke laag, maar bouwde laagje per laagje op, met telkens enkele minuten pauze ertussen in, en... het werkte!

Drie modellen later ben ik er wellicht achter gekomen wat er al die tijd misging. Veel te snel een wet coat gezet. Ik vermoed zelfs dat het de enige manier is om een plastic model met autolak te spuiten. De kleurlaag stelselmatig opbouwen is dus de boodschap.

Dinsdagavond dan de volgende horde, vernissen. Ik had immers 2K vernis, ook van Zero Paints, in huis gehaald en wilde natuurlijk ook deze proberen. Vernis, verharder en verdunner klaar gemaakt en aangebracht. Instructies luidde: "Eerst een mistlaag, dan na een minuut of 5 een wet coat. Breng een 2de wet coat aan indien nodig." Zo, zou ik het dus doen. Op zich ging dat prima, maar de 2de wetcoat volgde wellicht iets te snel op de eerste, waardoor er wat ophopingen van vernis ontstonden rond de naden. De A160 ging nu voor 48u aan de kant om volledig uit te harden.

Donderdagavond heb ik dan de vernisophopingkjes weggeschuurd en gans de auto een compoundbeurt gegeven. Ook nog snel even enkele panel lines ingekleurd met German Grey (ah ja, en Duitse auto...) om te zien hoe de vernis de white spirit achteraf zou verdragen. Wel, dat ging perfect. Zelfs niet moeten compounden achteraf, wat bij de Gunze vernis zeker wel het geval is. Daarmee was hij dus klaar om de raamrubbers en het dak aan te pakken.

Dat is dus deze avond gebeurd en ook hier heb ik wat zitten experimenteren met het afplakken. Een helft met Tamiya tape, de andere met BMF. Verdict: BMF laat zich veel fijner en correcter snijden, maar is 10x moeilijker te verwijderen. Maar opnieuw gedroeg de vernis zich voorbeeldig. Geen enkel lijmspoor te bekennen. Hier en daar zal ik nog wat moeten bijwerken, en wellicht dat ik het dak opnieuw ga doen. Toen ik dat aan het spuiten was, kreeg ik bezoek op de plekkamer van iemand die daar eigenlijk niet hoorde te zijn: deur open, lekker rondlopen, trui aan, ik zag het stof er zo inkomen. Nu goed, geen man overboord. Wat opschuren en bijspuiten.

Gedurende gans de week heb ik geen enkele foto gemaakt omdat ik me vol wilde concentreren op de gang van zaken. Nu ik tot een redelijk deftig resultaat ben gekomen - er zitten wat foutjes in, maar soit - heb ik enkele foto's genomen. De eerste 2 geven een overzichtje, de 3de laat de German Grey paneellijnen zien, in gedachtend houdend dat ik afgelopen vrijdag ben begonnen met het schuren van de naden en dat dit is waar ik nu sta. Voorwaar de snelste vordering die ik ooit gemaakt heb bij het spuiten van een carrosserie.

Het heeft er alles van weg dat we weer vertrokken zijn.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	mercedes_a160_01.jpg
Views:	304
Size:	185.4 KB
ID:	8404   Click image for larger version

Name:	mercedes_a160_02.jpg
Views:	303
Size:	176.6 KB
ID:	8405   Click image for larger version

Name:	mercedes_a160_03.jpg
Views:	303
Size:	204.7 KB
ID:	8406   Click image for larger version

Name:	mercedes_a160_14.jpg
Views:	364
Size:	314.0 KB
ID:	8523  

Last edited by Guido; 20-12-2007 at 18:13.
Reply With Quote
Old 08-12-2007, 08:33
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Wat zijn we blij je terug te zien. Een perfect sinterklaascadeau !! Je hebt uiteindelijk de juiste keuze gemaakt, zij het door de drang van uw kruipend bloed...

Opgepast bij deze auto. Als je de elandtest gaat doen...
Reply With Quote
Old 08-12-2007, 10:18
TvD's Avatar
TvD TvD is offline
Bourne to rally!

Ziet er deftig uit hoor. Kan het zijn dat er een vuiligheidje op de linkervoordeur zit trouwens? Ik meen op foto 1 en 3 op dezelfde plek wat te zien.

Overigens valt me aan de foto's op dat het wit van de achtergrond op de eerste geel is en de tweede rood. De derde is al neutraler. Kan je op je camera de witbalans aanpassen? Maakt voor nog mooiere foto's Ik vind het verder niet storend ofzo, maar het valt wel op.

En goed om te weten dat de Zero paints beter in vele laagjes gezet kan worden.

"Don't tell me the sky is the limit
when there are footprints on the moon."
Reply With Quote
Old 08-12-2007, 12:45
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

Ik wist wel dat hij het niet kon laten.
Goed bezig. Zeker meebrengen naar de volgende meeting voor evaluatie van de Zero Paints.
Ik zal zien dat de vergelijkende test met Alclad chroom en Zero Paints er ook zal zijn.
Old 08-12-2007, 13:08
BSmodels BSmodels is offline
Le mans - F1 fan

super Guido dat je met de autolak blijft doorgaan.

Belangrijk dat je gevonden hebt hoe je ermee moet spuiten. Ik doe het precies op dezelfde manier (naald van 0.3 en toch resutaat hebben ). Om eerlijk te zijn, ik heb nog nooit een wetcoat gezet zoals we er hier over spreken. Het is naar mijn bescheiden mening ook niet nodig omdat de dekkracht veel hoger is.

het afplakken is ook zoiets waarvan je geen slapeloze nachten meer zult hebben, eens vernis erop kan je naar hartelust afplakken en smodderen zonder grote gevolgen. Je kan je model nu tenminste vastnemen zonder dat al je vingers (of een mousseke ) erop staan.

allé ge zijt vertrokken

BSmodels
Reply With Quote
Old 08-12-2007, 15:57
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by TvD View Post
Ziet er deftig uit hoor. Kan het zijn dat er een vuiligheidje op de linkervoordeur zit trouwens? Ik meen op foto 1 en 3 op dezelfde plek wat te zien.
Dat zou best kunnen. Mijn objectief heeft eens een reinigingsbeurt nodig, maar dat zal nog even moeten wachten. Heb in photoshop de "zwaarste" spots eruit gehaald, maar wellicht dat ik die die je aangeeft over het hoofd heb gezien.

Quote:
Originally Posted by TvD View Post
Overigens valt me aan de foto's op dat het wit van de achtergrond op de eerste geel is en de tweede rood. De derde is al neutraler. Kan je op je camera de witbalans aanpassen? Maakt voor nog mooiere foto's Ik vind het verder niet storend ofzo, maar het valt wel op.
Op een EOS 20D kan je net zoveel instellen als je zelf wil. Maar dat is hier niet mijn bedoeling én daar ging het nu net om. Ik wil in eerste instantie bouwen en concentreer me daarop. Qualitatieve foto's zijn op dit ogenblik bijkomstig. Ik heb ze rond middernacht getrokken met de stand op binnenverlichting. Daarna draai ik ze dan nog eens door PS, waar ik een "auto levels" toepas. De ene is dan geel, de andere rood, maar aanpassen doe ik dan verder niet.

Een keer het model klaar is, besteed ik wel meer aandacht aan goeie foto's.
Reply With Quote
Old 08-12-2007, 17:36
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________

Ah ... blij dat je weer bezig bent!

Natuurlijk makkelijk om achteraf te zeggen, maar het is me inderdaad nooit opgevallen dat je over wetcoats spreekt. Die zet ik ook nooit. Ik spuit met relatief veel druk en dunne lagen, dus ook nooit een wetcoat voor de kleur en de primer. Vernis daarentegen ...

Keep them coming!
Old 08-12-2007, 17:44
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Zoals ik daarstraks al "IRL" zei (maar dan weten de andere Paddockers het nog niet) : de gevaarlijkste horde is genomen, vanaf hier loopt het wel los

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 08-12-2007, 22:24
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
Ah ... blij dat je weer bezig bent!

Natuurlijk makkelijk om achteraf te zeggen, maar het is me inderdaad nooit opgevallen dat je over wetcoats spreekt. Die zet ik ook nooit. Ik spuit met relatief veel druk en dunne lagen, dus ook nooit een wetcoat voor de kleur en de primer. Vernis daarentegen ...

Keep them coming!
Daar zat inderdaad de hond gebonden. Altijd met 0.8 bar gespoten (zoals bij mijn enamels trouwens) en dikkere lagen, na de initiële mistlaag. Fout dus. Nu gespoten met een druk van 1.7 en fijne laagjes, op het einde tenminste, en dat lijkt dus inderdaad, ook zoals door Bart aangegeven, de enige juiste manier.

De vernis daarentegen...
Reply With Quote
Old 08-12-2007, 23:34
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

AHA, gij hebt uw dipje al verteerd zie ik.

Goe bezig "Joeri"

When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Old 10-12-2007, 01:21
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Heb nog wat verder gedaan. De stofjes in het dak werden eruit geschuurd en eigenlijk was alles klaar om opnieuw te spuiten. Toen schoot me echter te binnen dat ik nog wat restanten in mijn decaldoos liggen had en dat het misschien wel leuk zou zijn om de A160 van enkele "stickers" te voorzien. Dus werd het plan enigszins gewijzigd.

De lamellen van het schuifdak zijn ondertussen in carbon gezet, net zoals enkele "inzet stukken" rond de ramen. Verder werd er al 1 zijkant voorzien van de bestickering. Het gaat dus een A-klasse worden van een DC fan...

Attached Thumbnails

Name:	mercedes_a160_04.jpg
Views:	829
Size:	175.4 KB
ID:	8438  

Last edited by Guido; 10-12-2007 at 01:36.
Reply With Quote
Old 10-12-2007, 07:34
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Een erg leuk en geslaagd idee!!

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 10-12-2007, 09:45
MFahrer MFahrer is offline
De Paddock Regular

Wijs wijs wijs...

Zijne frak is geel en zijnen Benz is grijs!

Alle gekheid op een stokje... ben blij dat je terug "op de been" bent! Leuk modelletje, knap gewerkt met je nieuwe techniek, en een schitterend idee om hem in de West kleuren te steken!

G.
Old 10-12-2007, 11:45
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular

zeer leuke ingeving van die bestickering, dat maakt hem net iets minder gewoon. Sjiek !
Reply With Quote
Old 10-12-2007, 22:47
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Nog 2 extra foto's meegeven vanuit een andere hoek om aan te geven dat het beperkte decalwerk nu achter de rug is. Ik heb nog getwijfeld of ik nog wat extra stickers zou aanbrengen, maar dan zou de A160 er wellicht veel te druk uit zien. Zoals hij er nu uitziet kan ik me wel voorstellen dat er iemand dat op zijn auto zou zetten. Nog meer stickers zou er waarschijnlijk "een cirque" van maken...

De kas kan nu aan de kant tot het chassis en interieur klaar zijn. Daarna zal ik de kas terug ter hand nemen om de laatste afwerking te beginnen. Laatste afwerking zoals daar zijn: finale compounding, klinken en pinkers schilderen, lampen en vensters aanbrengen. En misschien dat ik het achtervleugeltje nog in carbon zet, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.

Attached Thumbnails

Name:	mercedes_a160_05.jpg
Views:	788
Size:	167.3 KB
ID:	8439   Click image for larger version

Name:	mercedes_a160_06.jpg
Views:	789
Size:	165.7 KB
ID:	8440  

Last edited by Guido; 10-12-2007 at 22:51.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules