![]() |
|
|
||||
|
||||
Paul Frère overleden
althans volgens de website van De Standaard (ik las het nu pas) :
Voormalig Formule 1-piloot Paul Frère is overleden BRUSSEL - Voormalig Formule 1-piloot Paul Frère is zaterdag op 91-jarige leeftijd overleden. Dat meldt La Dernière Heure . Frère nam tussen 1952 en 1956 deel aan elf Grote Prijzen. Zijn beste resultaat was een tweede plaats tijdens de Grote Prijs van België in 1956 na zijn Engelse ploegmaat bij Ferrari Peter Collins. Onze landgenoot werd dat jaar zevende in de WK-eindstand met 6 punten, ver achter de legendarische wereldkampioen Juan Manuel Fangio. Naast F1 was de racefanaat Frère ook actief in het uithoudingsmilieu. Zo won hij in 1960 in een Ferrari de 24 Uren van Le Mans en werd twee keer tweede (1955 en 1959). Paul Frère werd verder drie keer Belgisch kampioen roeien in de vier zonder stuurman (1946 en 1947) en met stuurman (1946). ivb Tja, een grote naam die heengaat, zeker in ons Belgenland. Blijft wel droevig nieuws, maar echt onverwacht is het ook niet gezien zijn leeftijd (en dat ongeval dat hij een tijd geleden had ?).
|
||||
|
||||
op autosport.nl staat een mooi artikel over het heengaan van Paul Frère
http://www.autosport.nl/actueel/news...77&rubriek=int
|
||||
|
||||
Een grote meneer die ons verlaten heeft. Maar 91 is natuurlijk wel een mooie leeftijd. Ik heb één keer de eer gehad om Paul Frère te ontmoeten op het circuit van Spa-Francorchamps, de dag toen ook Dan Gurney er was met zijn Eagle-Weslake...
|
|
||||
|
||||
Droevig nieuws, niet alleen menselijk, maar ook voor de nationale autosport.
Eén van de laatste Belgische pioniers, de Belgische "oerpiloot", heeft ons verlaten. ... en de Belgische autosport weende diep ... ! |
|
|||
|
|||
Ik ken hem eigenlijk alleen van de technische bijlage in de Le Mans jaarboeken en tijdens de 24 Uren van Le Mans komt zijn naam ook altijd een aantal keren voorbij. Dat hij tot op zeer hoge leeftijd door fabrikanten gevraagd is om auto's te testen zegt natuurlijk veel over zijn vaardigheden. Het autosport.nl artikel is zeer de moeite waard om te lezen.
|
|
||||
|
||||
Een man gepassioneerd door autosport en techniek en hij deelde zijn ervaring aan iedereen, hetzij als (test)piloot, hetzij als journalist.
Zijn autobiografie was de eerste biografie van een piloot die ik in huis haalde en ik heb er nog altijd geen spijt van. Een mooi geschreven boek, dat van zijn geboortejaar tot 2000 zijn, toch al lange, levensverhaal beschrijft. Ik zou hier even een citaat willen zetten van de laatste zin in zijn biografie: Quote:
|
|
||||
|
||||
Ik lees dit spijtige nieuws hier net voor het eerst. De wereld is weer een legende armer...
![]()
|
||||
|
||||
Zeer droevig nieuws, ook al had de man de mooie leeftijd van 91 jaar bereikt.
Paul Frère was een integere en innemende persoonlijkheid, die door iedereen in het autosportwereldje zeer gewaardeerd werd. Eén van de allergrootsten uit de Belgische autosportgeschiedenis verdwijnt. ![]() |
|
||||
|
||||
Heb dit eerbetoon van Clovis binnengekregen.
|
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|