![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
Datsun 280Z - Airfix - 1/24
Een paar jaar geleden, op de beurs van Jabbeke, heb ik dit oude kitje voor een prijsje op de kop kunnen tikken. Het was de eerste kit die een race-versie van de 280Z voor moet stellen die ik ooit tegenkwam.
De kit is een eenvoudig kitje, zo eentje waar men destijds een elektro-motortje met bijhorende batterijen moest inbouwen. Het onderstel is daarom helemaal niet gedetailleerd. Het interieur klopt van geen kanten omdat de batterij-bak daar zijn plaats heeft gekregen, met als gevolg dat de zetel wat kort uitvalt. De carrosserie is van stevige plastiek gegoten, wel wat ruw afgewerkt, en een paar panellines die niet helemaal gegoten waren. De werken aan de carrosserie vallen wel mee, eens goed glad schuren en de panellines uitkrassen. Dat laatste zal geen probleem geven, de plastiek is zeer dik, zeker als ik een vergelijk maak met andere kits. Het onderstel is een paar ander mouwen, maar dat zal ook wel lukken. De decals die bij deze kit zitten zijn ondertussen waardeloos, ik denk dat ze uiteenvallen als ze met water in aanraking komen. Omdat ik de laatste dagen, zeker toen ik de kast aan het herschikken was, met deze in het koppeke zat, ben ik er maar mee begonnen. Als tussendoortje zal ik maar zeggen, alhoewel er nog een aantal staan te wachten op verdere afwerking. ![]() Allé, ik zal maar beginnen met de doos; Eens kijken hoe de wielen onder de carrosserie passen; En dit is de richting die ik uit wil; Zo in de aard van die grijze Skyline indertijd. De velgen werden indertijd samen met die van de Skyline KPGC-10 gespoten, dus die zijn al klaar. De banden echter hebben nog een serieuze schuurbeurt nodig om ze deftig te krijgen. De bovenste velgen zijn voor de 280Z. De velgen zijn gespoten met Burnt-Metal (Modelmaster) en daarna opgeboend.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. Last edited by Nismo; 01-08-2010 at 00:06. |
#2
|
||||
|
||||
Het chassis met interieur.
Zo zou het moet zijn; En zo ziet het eruit in mijn geval; Door de zijruit bekeken ziet men dat er geen plaats is om een deftige stoel te zetten. Een blik door de achterruit levert volgend uitzicht op; En met afdekplaat; De bedoeling is dat ik die afdekplaat ga gebruiken, niet zoals op bovenstaande foto, maar het zal wel duidelijk worden tijdens het verdere verloop.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#3
|
||||
|
||||
Awel, dan maar de zaag en de dremel boven gehaald.
Na het verwijderen van de batterij-bak, heb ik een chassis in 3 stukken, links het voorste stuk met daaraan het klepje van de batterij-bak en rechts het achterste deel. Het klepje werd met wat tape op zijn plaats gehouden. Ook zie je hier dat er aan de onderkant zo goed als geen details te bespeuren zijn. Eens alles is glad en vlak geschuurd is het chassis klaar om er een nieuwe bodemplaat in te maken. Na wat meet-, snij-, pas- en lijmwerk is dit de stand van zaken. Nadeel van secondenlijm, je kan er je "fikkels" mee aan elkaar lijmen. ![]()
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#4
|
||||
|
||||
En zo ziet de onderkant er uit;
Omdat die weinige details toch niks voorstelden, is met behulp van een schuurmachine alles glad geschuurd. Ik ga daar ook nog een nieuwe plaat tegenplakken zodat de gaten verdwijnen en de chassisbalken opnieuw scratchen. Het dashboard moet volgens plan aan de binnenkant van de carrosserie bevestigd worden, maar volgens mijn planning wordt het aan het chassis vast gemaakt. Dus kwam er wat meet- en paswerk aan te pas. Dan gaan we de dashboardconstructie eens dry-fitten, samen met de nieuwe kuipzetel. Let ook op de afdekplaat achter de zetel. deze is nu mee ingewerkt en zorgt ook voor de nodige stevigheid. Volgende stap zal het scratchen zijn van de middenconsole. Het meegeleverd exemplaar valt nu duidelijk te kort uit. De zetel moet ook nog pootjes krijgen. Daarna wordt er ook nog een simpele rolkooi gemaakt worden. Ach, werk zat. ![]()
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#5
|
||||
|
||||
Uiteraard moet er met zoveel scratchwerk regelmatig gepast worden;
Tot zover de start van dit (ver)bouwproject. ![]()
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#6
|
||||
|
||||
Ha, dit is er weer zo één van "we kopen een bouwdoos, gooien alle onderdelen weg en behouden het plan, en we beginnen vanaf nul"
![]() Ik hou hem in het oog, want zo'n gedurfd project, daar hou ik wel van ![]() |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
![]() ![]()
__________________
www.rallyfotos.nl "Don't tell me the sky is the limit when there are footprints on the moon." |
#8
|
||||
|
||||
Gij moet nogal een Mish Mash dooske hebben zeg...
![]() Tof project !
__________________
MIJN WERKBANK |
#9
|
|||
|
|||
Wat is dat toch met die modelbouwers van tegenwoordig...
Zot is nie raar genoeg ! Gestoord moet het zijn ! Zoveel superformidastische kits op de markt...en nog MOET het deees gaan worden... ![]() OK ; het zij zo ![]() Grtz, G ![]() P.S. ah ja ik blijf volgen! |
#10
|
||||
|
||||
Ook met deze kit heb ik me gisteren een uurtje geamuseerd.
Er is nog zoveel aan te passen, dat ik maar met het dashboard ben begonnen. Nu, in die tijd kwam dat allemaal zo nauw niet, sommige hadden een aangepast origineel dasboard zoals mijn referentievoorbeeld. Andere wagens hadden een zelfgemaakt dasboard. Nu, bij deze kit heb ik de keuze tussen een origineel en een race-versie. Maar de race-versie die ik wil gebruiken, is nu niet echt ideaal. Dus werd de achterwand eraf gehaald, de meegegoten knopjes weggeschuurd en meters die hier nog te zien zijn, verdwijnen ook nog. Deze decals van de nodige dasboardmeters zullen nog van pas komen.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#11
|
||||
|
||||
In het dasboard werden nieuwe gaten uitgemeten, geboord en mooi rond gevijld.
Er werd vervolgens een plastiek plaatje in het dasboard gelijmd, zodat men de indruk krijgt dat de meters nu dieper liggen. Hier kunnen dan de decals in geplakt worden. Ook de achterwand werd terug gelijmd en er werd tevens een gat voorzien voor de stuurstang. Op de voorgrond zien jullie ook wat mish-mashspullen die eventueel dienst kunnen gaan doen als schakelaars en knopjes. Met stuurwiel. Met dasboard, stuurwiel en zetel gedryfitted op het chassis. Let wel dat de zetel nog niet op de juiste hoogte staat, hij komt nog hoger te staan. En zo komt de goesting stilletjes aan terug. ![]()
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#12
|
||||
|
||||
Deze was mij in de vakantie enigszins ontgaan... Als je van een Airfix op 1/24ste een deftig model wil maken, dan heb je 2 opties. De vensters binnenin zwart spuiten zodanig dat je niets ziet, ofwel het bijl erin, nu ja, modelbouwzaag en -mesjes en dremel.
Dat onze Nismo opnieuw de chirurgische toer zou opgaan, stond in de sterren. Goeie moed, veel plezier en we gaan weer geïnteresseerd meevolgen! |
#13
|
||||
|
||||
Inderdaad een gaaf modelekke Nismo,
Maar uhh, is zonne 280 geen achterwiel aandrijver?? Waar is dan de tunnel waar de cardanas doorheen moet lopen? ![]() Misschien ook maar scratchen zeker! Succes hè man. maar doe niet al te moeilijk hè. ![]() |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Zo moet het ongeveer gaan worden:
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#15
|
||||
|
||||
Eindelijk nog eens wat tijd gevonden om te knutselen.
Keus genoeg om aan te werken, daar niet van, maar toch deze 280Z effen op tafel gelegd. Het was de bedoeling om het chassis van zijn wielen te voorzien. De velgen zijn op een paar details na ok, maar de bandjes moesten nog een schuurbeurt krijgen. De achterste dan maar op het boormachine geplaatst, laten draaien en zodoende de bandjes vlak geschuurd. De voorste banden werden op de velg getrokken en de gehele stuurinstallatie werd ge-dry-fitted. Wat bleek, de voorste banden/velgen staan te diep naar binnen; En de wagen staat wat te hoog aan de voorkant. Dan de achterwielen ook eens droogpassen en wat blijkt, achteraan staat hij ook wat te hoog. Dan maar eerst de achteras (lasbaguette) op de juiste lengte gemaakt en dan eens kijken of ze niet uit de wielkasten komen. Dat ziet er goed uit, nu de boel achteraan eens gaan verlagen.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|