De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Autosport algemeen
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 04-09-2011, 16:10
BSOT's Avatar
BSOT BSOT is offline
De Paddock Sponsor
 
Join Date: Jun 2007
Location: Belgium
Posts: 633
Eindelijk weer een merkencup in ons land!

België heeft nog geen nieuwe regering, maar eindelijk wel weer een merkencup. Turbo Magazine vernam vandaag uit zeer goede bron dat er volgend seizoen een Mazda MX-5 Cup komt, naar het model van dezelfde cup enkele jaren gelden en zoals in diverse andere landen het geval is. De filosofie en spirit zouden die van het eerste jaar van de MINI Challenge moeten zijn.

Volgend seizoen is het dus eindelijk zo ver. Nadat achtereenvolgens de Yaris, MINI en Clio wedstrijden van onze omlopen verdwenen, neemt Speedworld de handschoen weer op en komt er volgend seizoen een merkencup voor de schitterende Mazda MX-5. De wagen voorstellen hoeft niet meer, maar er zou in een budgetvriendelijke context gereden worden, met een kit voor de wagen. De wagen zou achteraf perfect nog voor de straat kan gebruikt worden. Onze bron verzekert ons ook dat er geen escalatie van updates en kits zal volgen, zoals dat in de MINI Challenge wel het geval was.

De prijs voor een seizoen, met afschrijving van de wagen zou iets minder dan € 30.000 bedragen en er kan met één of twee rijders gewerkt worden, want iedere van de zes meetings telt twee races. De wagen zal dit weekend in Zolder al te bekijken zijn.

Bron: http://sport.turbomagazine.be/news_N...land_.html#frm
__________________
Special Open Trophy
Bezoek onze website voor meer info betreffende het kampioenschap
www.specialopentrophy.com | info@specialopentrophy.com
Reply With Quote
  #2  
Old 04-09-2011, 16:28
BSOT's Avatar
BSOT BSOT is offline
De Paddock Sponsor
 
Join Date: Jun 2007
Location: Belgium
Posts: 633
Enkele mensen van de pers hebben dus allemaal de sms ontvangen van HvDV van Speedworld. Momenteel zijn de Mazda's MX5 actief in de BSOT en na het lezen van dit artikel nam ik onmiddellijk contact op met Mazda om navraag te doen betreffende dit bericht.

1. Er was tot zaterdagavond 23.00 geen enkele overeenkomst getekend tussen Mazda en Speedworld
2. Er dienen minimum X aantal wagens verkocht te worden voor datum Y alvorens de Cup mag opgestart mag worden.
3. Mazda zal zelf geen enkele financiële inspanning leveren doch enkel de wagens ter beschikking stellen om te verkopen.
4. Prijs van de wagen is 25.000 excl. btw, kit kost 7.000 ex btw

Als de wagen dus afgeschreven wordt op 3 jaar dan kost de wagen +/- 11.000€ per jaar.
Als men de voorstelling doet dat een seizoen 30.000€ gaat kosten dan is de runningkost 19.000 euro per seizoen of meer dan 3.000 per weekend omdat er sprake is van 6 weekends.

Met 2 races van 20 min. per weekend spreken we over een running cost van 3.000 euro per uur.

Het probleem zit hem niet in de aankoop van de wagen maar in de running kost. Daar het een standaard wagen betreft moet dit kunnen met 4 banden en mag de inschrijving niet meer dan 350€ per weekend bedragen of +/- het bedrag welke de historics dienen te betalen voor 2 x 30 min wedstrijd.
Wil men de Mazda MX5 Cup lanceren in Belgie dan moeten alle wagens door 1 bedrijf gerund worden en mag de running kost niet meer dan 1000 euro per weekend bedragen + de inschrijving.

BRI had reeds diverse gesprekken met Mazda en had zijn rekening reeds gemaakt voor dit persbericht verscheen. Zonder financiele steun van de constructeur zelf is het voor elke promotor onhaalbaar dergelijke cup op te starten. Alleen al de tracktime om 4 x 20 minuten te huren kost +/- 13.000. Met 15 deelnemers spreek je al snel over 1000€ per wagen enkel en alleen voor de tracktime.

Mooi bericht en zal het zeker volgen maar volgens mij onhaalbaar zonder de nodige steun van Mazda. Dit is zowel voor Speedworld als BRI het geval.
Hoe het MINI verhaal afgelopen is kennen we allemaal. 47 wagens verkocht, eerste jaar een echte ramp, 2de jaar massa's upgrades, iedereen ontevreden
en einde van de Challenge.
__________________
Special Open Trophy
Bezoek onze website voor meer info betreffende het kampioenschap
www.specialopentrophy.com | info@specialopentrophy.com
Reply With Quote
  #3  
Old 05-09-2011, 10:15
vortex's Avatar
vortex vortex is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Oct 2004
Location: Zandvoort
Posts: 232
Mmmm.....geheel nieuwe auto's...Waarom niet gewoon de oude Mazda's, net als in UK, Zweden en NL?? Ben je niet afhankelijk van een importeur, drukt enorm de kosten en je kunt er overal mee rijden....
Reply With Quote
  #4  
Old 10-09-2011, 00:03
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Leuk idee maar met een budget van €30.000 per wagen per jaar gaat dit geen succes worden. Al overleden voor de geboorte. Waarom een vierkant wiel uitvinden als men in de buurlanden het ronde wiel al meerdere malen succesvol heeft uitgevonden?
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #5  
Old 10-09-2011, 17:35
S. Claeys S. Claeys is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2004
Location: Geraardsbergen
Posts: 657
Zeer leuk om nog eens een cup te zien en zeker met z'n MX5, maar waarom geen 2de klasse er tussen steken die oudere modellen toelaat?
De Nederlanders kunnen ons dan ook vervoegen en de Belgen kunnen eens (met de oude moddellen) in nederland rijden.

Dries, op het infobald (als je dat zo mag noemen), stond een mail adres, wat me lijkt dat Mazda België wel op de hoogte is, of die persoon dan tenminste.

__________________
SimRacer by Nature
www.iRacing.com



Last edited by S. Claeys; 10-09-2011 at 17:40.
Reply With Quote
  #6  
Old 12-09-2011, 08:37
BSOT's Avatar
BSOT BSOT is offline
De Paddock Sponsor
 
Join Date: Jun 2007
Location: Belgium
Posts: 633
Heb dat blad ook zien hangen Afgesloten hoofdstuk voor mij.

De Nederlandse MX5 willen niet samen rijden met de Belgische. Tijdens afspraak op Zandvoort met de verantwoordelijke van Mazda heb ik dat gevraagd en het antwoord was direct:NEEN.

"De Nederlandse Cup is goed, low budget en veel plezier, wij gaan met hen niet achteraan rijden" aldus de woorden van de brave man. Een BeNeLux Cup was financieel aantrekkelijk geweest voor alle piloten, een Belgische Cup al een pak minder. Rede hiervan is de tracktime die je als promotor moet huren om dan te gaan delen met het aantal wagens op de piste.

10 wagens in B altijd. Tel daar de 26 wagens van NL bij en er was een mooie basis om te starten.
__________________
Special Open Trophy
Bezoek onze website voor meer info betreffende het kampioenschap
www.specialopentrophy.com | info@specialopentrophy.com
Reply With Quote
  #7  
Old 12-09-2011, 10:57
S. Claeys S. Claeys is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2004
Location: Geraardsbergen
Posts: 657
Juist maar dan moesten wij ook een oude cup organiseren, dan rijden we allemaal (in die klasse) op hetzelfde niveau.
__________________
SimRacer by Nature
www.iRacing.com


Reply With Quote
  #8  
Old 12-09-2011, 12:33
Dries DS's Avatar
Dries DS Dries DS is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2006
Location: Ried - Austria
Posts: 589
Quote:
Originally Posted by S. Claeys View Post
Juist maar dan moesten wij ook een oude cup organiseren, dan rijden we allemaal (in die klasse) op hetzelfde niveau.

Tenzij Mazda Belgium uitsluitend met de nieuwe modellen wil uitpakken natuurlijk...
Het zou leuk zijn moest men er in slagen deze Cup echt op de rails te krijgen, maar met dergelijke budgetten voor deze toch wel langzame wagens (160 pk voor 1000kg ) vrees ik dat het project zowel financieel als sportief niet aantrekkelijk genoeg is. Ik kan me natuurlijk vergissen...

Last edited by Dries DS; 12-09-2011 at 12:36.
Reply With Quote
  #9  
Old 12-09-2011, 19:40
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 4,516
Quote:
Originally Posted by Dries DS View Post
Tenzij Mazda Belgium uitsluitend met de nieuwe modellen wil uitpakken natuurlijk...
Maar uit de 2e post in dit topic begrijp ik dat Mazda Belgium geen enkele financiele steun aan deze klasse verleend.
Reply With Quote
  #10  
Old 13-09-2011, 13:10
S. Claeys S. Claeys is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2004
Location: Geraardsbergen
Posts: 657
LOL, da was gisteren net men zelfde reactie.
__________________
SimRacer by Nature
www.iRacing.com


Reply With Quote
  #11  
Old 13-09-2011, 15:36
BSOT's Avatar
BSOT BSOT is offline
De Paddock Sponsor
 
Join Date: Jun 2007
Location: Belgium
Posts: 633
Quote:
Originally Posted by FIRE View Post
Maar uit de 2e post in dit topic begrijp ik dat Mazda Belgium geen enkele financiele steun aan deze klasse verleend.
Klopt, dus daarom, veel succes mannen! Waarom zou een organisator zulke financiële risico's lopen als zelfs de constructeur geen tandje wil bijsteken.
__________________
Special Open Trophy
Bezoek onze website voor meer info betreffende het kampioenschap
www.specialopentrophy.com | info@specialopentrophy.com
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 03:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.