De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Autosport algemeen
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 10-05-2004, 00:44
P De Sonville P De Sonville is offline
De Paddock Regular

First Motorsport

Renault Clio Cup elf Belgium

First Motorsport:
Steveny aast op revanche

Komende zaterdag wordt in het voorprogramma van de BTCS 12 Uren van Francorchamps de derde en vierde manche verreden van de Renault Clio Cup elf Belgium.
In het kamp van First Motorsport heerst een optimistische sfeer. De ganse crew ging vorige dinsdag trainen op de Ardeense omloop en er werden scherpe chrono’s gereden.

Tijdens de vorige ontmoeting in Zolder stond regerend junior-kampioen Rob Van Roey naast Corthals en Jacobs op het podium en was kevin Leest tweemaal de snelste junior. Alleen Philippe Steveny liet zich in Zolder nog niet van zijn beste kant zien.

“Mijn eigen fout”, geeft de Waalse all-rounder tekst en uitleg.
“Het was niet de bedoeling om dit seizoen Clio Cup te rijden. Ik was bezig met een project in rally met een 206 WRC. Op het laatste moment is dit echter afgesprongen. Er was geen alternatief in rally waardoor de beslissing om de Clio Cup te rijden pas gevallen is net voor de eerste wedstrijd. Daardoor restte er geen tijd om de wagen behoorlijk te testen. Ik won destijds de BMW Compact Cup en werd in ’94 Belgisch kampioen in de Renault Clio Cup. Maar door het feit dat ik de wagen pas tijdens de vrije trainingen moest leren kennen, had ik een grote achterstand tegenover jongens zoals Jacobs en Corthals die reeds jaren in de Cup rondhangen. Omdat we voor ieder weekend over slechts één setje banden mogen beschikken, wou ik snel een goede chrono neerzetten. Maar het was reeds vier jaar geleden dat ik nog op het circuit van Zolder rondreed, en vooral de eerste linkse is een stuk trager geworden. Gevolg, een dubbele koprol en de laatste plaats op de startgrid. De Clio Cup is niet zomaar een alternatief voor mij. Ik wil me vooraan manifesteren en meespelen voor de overwinning. Alleen winnen is een woord dat voorkomt in mijn woordenboek. Ik verwacht véél van de wedstrijd in Francorchamps. Het tracé ligt me beter dan Zolder. Maar ondanks het feit dat ik in Zolder achteraan moest starten, ben ik met een 7de en 8ste plaats toch enigzins tevreden. Ik lukte een vierde tijd in de tweede manche, wat op zich niet slecht is gezien mijn lange afwezigheid. Het seizoen is nog lang”, aldus nog Steveny.

Voor Rob van Roey begon het seizoen onverhoopt goed met een derde plaats in de eerste manche.“Eerlijk gezegd niet verwacht toen ik de inschrijvingslijst zag”, verduidelijkt Van Roey.
“Ik sta momenteel op de vierde plaats in de tussenstand en die zal ik met hand en tand verdedigen. Zolder ligt me beter dan Francorchamps, maar ik wil me in de Ardennen handhaven in de top5. Ik wil de voeling met de top niet verliezen. Corthals en Jacobs zijn ontzettend snel, maar van Dermont en Thiry heb ik geen schrik. Het wordt wel opletten geblazen vanuit eigen stal, want Steveny zal in Francorchamps waarschijnlijk voor de verrassing zorgen”, besluit Rob Van Roey
Naast Van Roey vorig seizoen, aast Kevin Leest dit seizoen duidelijk op de juniortitel. Na de twee openingsmanches in Zolder staat de jonge Nederlander aan de leiding in de tussenstand met het maximum aan punten. Maar in zijn tweede Renault Clio-jaar wil Leest zich nu ook laten opmerken bij zijn oudere tegenstanders. Om terug in het ritme te komen schreef Leest zich in om de tweede manche van de Sprinters Cup Zolder te betwisten. Daarin kon hij als tweede aantikken na de ongenaakbare Golf van Tony Kevers.

Zolder touring Cup
Jo Jamers:
“Pech hield ons van de overwinning”

Ook in de Zolder Touring Cup tekent het team van Jo Jamers terug paraat. De Porsche 993 van vader en zoon Van Roey, gekoppeld aan Patrick Schreurs won onder het banier van first Motorsport de eerste wedstrijd, maar pakte geen punten omdat de wagen als ‘guest’ stond ingeschreven. Kersten/Jamers eindigden in de andere Porsche 993 tijdens de eerste manche 3de algemeen en vielen tijdens de tweede wedstrijd uit door een breuk aan de ophanging.
Vorig seizoen eindigde First Motorsport met het duo Kersten/Diver nog 3de algemeen en 2de in de GT-klasse met deze bolide. Diver neemt voor 2004 een sabbatjaar en daardoor kwam kelly Jamers (dochter van) in het kuipje terecht naast Guy Kersten.
“Na de euforie van de eerste wedstrijd, kwam de opgave tijdens de tweede meeting hard aan”, verklaart Kelly Jamers.
“Vooral als je weet dat ik na de pilotenwissel in tweede stelling reed en de leidende Porsche nog moest komen pitten voor de pilotenwissel. Indien we konden uitrijden, prijkten we nu aan de leiding in de tussenstand. We kunnen ons nu geen uitschuiver meer veroorloven”.
“Maar ik ben tevreden over mijn progressie met de Porsche. Niet evident als je bijna altijd met een voortrekker hebt geraced. Samen met Guy vormen we een homogeen team en we draaien bijna dezelfde tijden. Ik hoop dat we in de toekomst nog mooie uitslagen bijeen zullen rijden. Als we tenminste van pech gespaard blijven”, besluit de Zolderse amazone.

Timing wedstrijden
SamediZaterdag 15.05

07.30 - 13.00 Welcome open (Racing Hôtel)
08.15 - 08.45 Warm Up 12 Heures de Spa-Francorchamps (30’)
09.15 - 09.40 Race 1 Formula Renault 1600 (20’ + 1 lap)
10.10 - 10.35 Race 1 Renault Clio Cup (20’ + 1 lap)
10.45 - 10.55 Presentation Roadster Cup (10’)
11.25 - 11.50 Race 2 Formula Renault 1600 (20’ + 1 lap)
12.20 - 12.45 Race 2 Renault Clio Cup (20’ + 1 lap)
14.00 - 02.00 12 Heures de Spa-Francorchamps (720’)

Dimanche/Zondag 16.05

08.30 - 08.50 Qualifying CHC (20’)
09.05 - 09.25 Qualifying 1 STT (20’)
09.40 - 10.05 Qualifying ACM/BCT (25’)
10.20 - 11.15 Qualifying FIA GTM (50’)
11.30 - 12.40 Turn 1 LP CHC (70’)
12.55 - 13.25 Race 1 STT (25’ + 1 lap)
13.40 - 14.50 Turn 2 LP CHC (70’)
15.05 - 15.35 Race ACM/BCT (30’)
15.50 - 16.20 Race 2 STT (25’ + 1 lap)
16.35 - 17.35 Race FIA GTM (60’)
17.50 - 18.20 Race CHC (25’ + 1 lap)

CHC Touring Cars
STT Special Touringcars Trophy
ACM/BCT Abarth Coppa Mille/ British Car Trophy
GTM Triumph Masters
LP CHC Castrol Haugg Cup
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules