De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Autosport algemeen
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 04-10-2005, 20:01
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Historic Racing, hoe lang gaat dat nog goed?

Zoals iedereen zelf kan waarnemen zijn de startvelden bij de meeste historische raceklassen goed gevuld. Menig modern kampioenschap of klasse is er jaloers op.

Met de groei en bloei van de historische races nemen de ongelukken ook toe. Sterker nog, het aantal zware ongelukken stijgt zelfs nog harder.........en dat is geen goede ontwikkeling.

Tijdens de laatste 6 uren Historic van Spa (24 september j.l.) moet er een waar slachtveld hebben plaatsgevonden op de omloop van Spa. In elke klasse was het prijs, naar het schijnt hebben er +/- 25 wagens de Radillion anders verlaten dan dat ze er aan begonnen waren. In een van de Formule wedstrijden is er een rijder naar het ziekenhuis vervoerd met verlammingsverschijnselen ten gevolge van een crash.

Tijdens een SC-procedure van de 6 uren wedstrijd knalde de deelnemers op elkaar op het gedeelte van de Kemmel (dat is dus een kaarsrecht stuk). Ook hier weer verwondingen bij enkele coureurs.

De oorzaken van deze crash-feesten? Nou, dat zijn er nogal wat..........

-Iedere rijke stinkerd kan een supersnelle historische racewagen kopen, de licenties stellen voor die wagens niet zoveel voor. Die wagen op zich is veilig, echter de coureur is het gevaar. Goossen in de Corvette, Vosse op de Viper en Menten op de Porsche.........alledrie veilige combinaties. Als ik over 20 of 30 jaar zo'n wagen koop ben ik dodelijker dan welke terrorist ook
-De banden. Oude wagens met moderne banden. Die wagens zijn destijds ontworpen voor die ouderwetse banden...met de daarbijhorende remweg en bochtensnelheid. Die wagens gaan nu op bepaalde stukken harder dan waar ze ooit ontworpen voor waren met kwalitatief mindere coureurs aan het stuur dan vroeger.
-De hedendaagse normen en waarden. Op een beuk c.q. deuk meer of minder wordt niet meer gekeken vandaag de dag. Vroeger was er respect voor elkaars materiaal.
- Coureurs met gebrek aan ervaring en/of kwaliteit. Het zijn vooral welwillende amateurs en gentlemen's die rijden met deze wagens. Vroeger reden de toppers in die wagens. De kans op een klapper is sowieso groter.
-Onnodig risico's zoeken..........zoals bij de 6 uur Historiek. Allemaal leuk en aardig dat racen in het donker met die amateurs maar daarmee verhoog je ook het risico. Dat probleem van de 6 uur Historiek zal zich vanzelf oplossen in 2006. Aantal nachtraces zal drastisch beperkt worden op Spa.

Wat betreft veiligheid in de wagens. Die moet uiteraard op 2005-nivo gebracht worden. Het zou te gek voor woorden zijn dat we de kennis van de afgelopen 50 jaar even aan de kant zetten. Dat wil niet zeggen dat het allemaal voorzien moet zijn van "FIA-stickers"......ook dat is een vorm van schijnveiligheid "FIA-stickers" maken het allemaal maar onnodig duur.

Gewoon je gezond verstand gebruiken voor de veiligheid van die oude wagens. Ben ik de enigste met dit standpunt? Voor- en tegenstanders, knal er maar op los
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 04-10-2005, 20:11
Scapa's Avatar
Scapa Scapa is offline
De Paddock Enthousiast

Tja, het is dikwijls voor de eigenaars het belangrijkste dat de wagens in originele staat blijven...

Sommige van die kisten zijn inderdaad levensgevaarlijk. Degene die er meer rijden moeten maar weten waar ze mee bezigzijn in feite, ze zijn oud en "wijs" genoeg...
Reply With Quote
Old 04-10-2005, 21:23
Eddy V Eddy V is offline
De Paddock Regular

De Engelsen zijn momenteel zeer kwaad op de deelnemers van de Duitse FHR Cup, die de 6U deelden. Het was vooral in deze reeks dat de boosdoeners zaten. De vele flaters bij de Historic in Spa stapelden zich op, ook van de organisatie. Het lijkt er op dat de mensen van Francorchamps de zaak niet meer onder kontrole hebben.

Zo werd er een formule junior door het interventieteam tijdens het afslepen overkop getrokken, met de piloot in de wagen. Gevolg: piloot er uit gevallen, helm af en met het gelaat vrij zwaar in aanraking met het asfalt.

De gecrashte Mustang op Kemmel donderde volle vaart van de afsleepwagen toen ze de wagen "te" vast wilden trekken, kabel gebroken: 3 mensen moesten springen voor hun leven.

De gekwetste piloot van de formule op de Radillon werd door de ambulanciers vrij onzacht behandeld, tevens klapte de rolbrancard tegen de vlakte nadat de vastzetting niet goed werkte. De rijder lag er wel op, met ruggeletsel!

Ook nu zondag trokken de interventie mannen bijna een Caterham overkop.
Het gaat goed in Spa hé!
Reply With Quote
Old 05-10-2005, 20:34
Frank 490's Avatar
Frank 490 Frank 490 is offline
De Paddock Rookie

Klinkt niet best, Eddy! Fouten door marshals/interventieteams worden gemaakt, ook dat is een historisch feit. Zo heb ik mij bijvoorbeeld laten vertellen dat men Manfred Winkelhock destijds in Canada, nadat hij zwaar gecrasht was, van de brancard heeft laten vallen. Hij had al ernstig (hersen)letsel en heeft het niet overleefd. De opsomming die jij hier geeft lijkt toch meer op iets structureels dan 'eens een foutje maken'. Niet best!
Reply With Quote
Old 05-10-2005, 20:44
Frank 490's Avatar
De Paddock Rookie

Een moeliijk punt bij historische formule auto's (met name de vooroorlogse Grand Prix cars) vind ik altijd het ontbreken van een roll bar. Wat moet je daar nou mee, zo'n vent die boven de auto uitsteekt. Als die gaat rollen gaat het absoluut fout. En dan krijg je het dilemma: moet die rijder nou een gordel dragen? Bij een 'gewone' klap helpt die gordel, want hij blijft in ieder geval op zijn plek zitten, maar bij een koprol is zijn enige overlevingskans dat hij eruit geslingerd wordt en dat lukt natuurlijk niet met een gordel om. Moet men er dan maar voor kiezen dat er met dergelijke auto's niet meer gereden mag worden op een circuit? Dan krijgen we ze dus nooit meer te zien. Ik houd het er maar op dat dit een risico is wat iedereen zelf neemt. Historisch racen gaat gepaard met een historische denkwijze over de risco's van autosport. We praten over de tijden dat sex nog veilig was en autosport dodelijk. Dat is tegenwoordig andersom.

Last edited by Frank 490; 05-10-2005 at 21:17.
Reply With Quote
Old 05-10-2005, 20:57
tony s tony s is offline
De Paddock Rookie

Mark waar maak je je toch druk om?
Zij weten en nemen toch de risico's van het racen als amateur in zo'n oude racewagen.
En anders moeten ze maar gaan dammen of schaken.
Reply With Quote
Old 06-10-2005, 12:19
Baron's Avatar
Baron Baron is offline
Touring car racing !!!!!

Quote:
Originally Posted by Scapa
Tja, het is dikwijls voor de eigenaars het belangrijkste dat de wagens in originele staat blijven...
Hier haal je een heel belangrijk punt aan. Ik heb enkele vrienden die actief zijn in de historic racerij en ik hang bijgevolg nogal wat rond in de historic-paddocks. Voor de echte fanatiekelingen primeert het bewaren van de authenticiteit van de wagens boven veiligheidsmaatregelen.
Zoals EddyV ook al zei, is vooral de rolkooi of de roll-bar een punt van discussie. Voor elk moderne autosportliefhebber is dat een vanzelfsprekendheid. Voor bepaalde 'die hard' historic-liefhebbers kan een rolkooi echt niet. Dat is haast een vorm van heiligschennis.
Reply With Quote
Old 06-10-2005, 14:49
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Wel vroeger vielen er toch ook slachtoffers met bosjes (ik bedoel hier niks kwaad mee, maar het was wel zo) Gaande weg zijn dan de veiligheidsmaatregelen geïntroduceerd met een blijvende evolutie voor iedere nieuwe racewagen die op een bepaald moment uitkwam.

Dus hoe ouder de wagen waarmee je gaat scheuren, hoe groter het risico op letsels (als het misgaat). Ik denk dat er coureurs tussenzitten die dit gegeven een beetje onderschatten en hun materiaal niet met het nodige respect (niet alleen kwa schoonheid, maar ook kwa veiligheid) behandelen. Waarom zou een 30-jaar oude race bolide in originele staat nu plots veiliger zijn dan toendertijd? Ofwel race je historic met alle consequenties, ofwel race je met buizenchassis met een historic-looking-body erop. Ik denk dat iedereen het erover eens is dat de eerste optie de beste keuze is, maar dan wel met het nodige respect behandelen.

Je kan ook nog altijd gaan dammen natuurlijk.
Reply With Quote
Old 06-10-2005, 15:34
Baron's Avatar
Baron Baron is offline
Touring car racing !!!!!

Quote:
Originally Posted by Mark

...Iedere rijke stinkerd kan een supersnelle historische racewagen kopen, de licenties stellen voor die wagens niet zoveel voor. Die wagen op zich is veilig, echter de coureur is het gevaar. ... Als ik over 20 of 30 jaar zo'n wagen koop ben ik dodelijker dan welke terrorist ook ...
Wat wil je nu eigenlijk zeggen Mark? Dat je binnen 20 jaar een rijke stinkerd bent?
Reply With Quote
Old 06-10-2005, 18:19
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Quote:
Originally Posted by Baron
Wat wil je nu eigenlijk zeggen Mark? Dat je binnen 20 jaar een rijke stinkerd bent?
Nou, ik stink nu al ...........qua geur
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 06-10-2005, 20:30
Eddy V Eddy V is offline
De Paddock Regular

De risico's bij de oude wagens zijn altijd groter, zeker die zonder beugel. Maar waar het mij hier om ging is dat bij de opgesomde gevallen de koersdirektie en bepaalde veiligheids groepen (ook marshals) zwaar in de fout gingen.

Als je als rijder bent uitgevallen en na de wedstrijd trekken ze je doodleuk ondersteboven met kwetsuren als gevolg is dit wel heel erg. Indien je er zelf af dondert en je raakt gekwetst kan je enkel jezelf verwijten maken. Bij het andere geval:?

Ik heb pas een mail gehad waar zelfs bepaalde hoge instanties hun bedenken maken over de werking van Francorchamps, eentje zegt zelf bot af dat men misschien beter de mensen van Zolder naar Spa zouden verhuizen.
Reply With Quote
Old 06-10-2005, 20:34
Eddy V Eddy V is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Baron
Zoals EddyV ook al zei, is vooral de rolkooi of de roll-bar een punt van discussie.
Ere wie ere toekomt Baron, het was Frank490 die dit schreef.
Barst, waarom dacht ik daar niet eerst aan.
Btw Frank,ben je in Brands voor het FFF?
Reply With Quote
Old 10-10-2005, 23:24
Frank 490's Avatar
De Paddock Rookie

Hallo Eddy,

Yep, het FFF heeft al jaren een vaste plek op mijjn agenda.
Ik ben er alleen op zaterdag en zondag. Dat wordt weer vroeg opstaan om vooraan te kunnen staan bij 'signing on' om, zoals voor mij gebruikelijk bij het FFF, post 5 te regelen.
Old 11-10-2005, 11:22
Baron's Avatar
Baron Baron is offline
Touring car racing !!!!!

Quote:
Originally Posted by Eddy V
Ere wie ere toekomt Baron, het was Frank490 die dit schreef.
Barst, waarom dacht ik daar niet eerst aan.
Btw Frank,ben je in Brands voor het FFF?
Je hebt gelijk. Sorry, een vergissing van mij.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules