![]() |
|
#1
|
|||
|
|||
Voorbeschouwing Zolder Touring & Sprinters Cup 11 juli
Zolder Touring Cup & Sprinters Cup Zolder
Zolder Touring Cup Jeuris/Werckx viseren de titel Zondag 11 juli wordt de derde wedstrijd van de Zolder Touring Cup verreden. De derde ontmoeting op zes wedstrijden. Dus na komend weekend zijn we halfweg het kampioenschap. Maar nog niet halfweg de puntentelling, want er moet wel rekening mee worden gehouden dat tijdens de laatste race (Race Promotion Night), een wedstrijd over 10 uren, dubbele punten te rapen vallen. Maar na twee wedstrijden zien we nu al wie een belangrijke rol gaat spelen in de verdere ontwikkeling van het kampioenschap. We kunnen niet genoeg onderstrepen dat regelmaat borg staat voor een goede klassering. Door het feit dat er in de onderlinge klassen dubbel zoveel punten te verdienen zijn dan voor de algemene uitslag, vertaalt een combinatie van beide zich in een plaats in de voorste gelederen van de tussenstand. Het is nog te vroeg om bepaalde favorieten naar voor te schuiven. Schrapresultaten zijn onbestaande in het reglement. Dus wie een wedstrijd mist of uitvalt, maakt onvermijdelijk een duik in het klassement. Een mooi voorbeeld hiervan is de Porsche 993 van Kevers/Dehaye die tijdens de laatste ontmoeting iedereen het nakijken gaf, maar tijdens de eerste wedstrijd zwart kreeg voorgeschoteld wegens teveel decibels. De reglementering op de decibels heeft al meerdere deelnemer de das omgedaan. Ook in Zolder betreurt men dit, maar de Zolder Touring Cup moet noodgedwongen zijn kampioenschap afmalen tijdens de geluidsarme weekends. En schijnbaar hebben bepaalde teams die komen aandraven met een Porsche 996 - op US Carworld vorig seizoen na - het niet onder de markt om hun bolide op maximum 95 decibels te brengen. De exemplaren van Vanden Branden/Nelissen Grade en Speedlover (Verhoeven/Muytjens) krijgen we dit seizoen in ieder geval niet meer te zien in de Zolder Touring Cup. Schijnbaar krijgen ze door het dempen af te rekenen met oververhittingsproblemen met motorschade tot gevolg. Mogelijk zien we hen wel terug tijdens de jaarlijkse uitstap naar Francorchamps, want daar geldt de decibel-norm niet. Ondertussen stapt Verhoeven over naar de andere Speedlover-Porsche van Janssen/Tonnet. Deze aktuele koplopers zullen nu dus de wagen delen met drie piloten, wat hen tegenover de concurrentie een extra pitstop zal opleveren. Maar bij Speedlover denkt men reeds luidop om eventueel in de toekomst een Porsche Boxter (ex-Vanierschot) in de Touring Cup te laten rijden. Méér hierover later, maar het zou een mooie aanwinst betekenen voor het kampioenschap. Zoals we reeds schreven loont de regelmaat. Iets wat de BMW (Klasse 2) van Jeuris/Werckx op een voorlopige tweede plaats brengt. Een gedeelde plaats, want merkgenoten Brinkmann/Jacobs tellen evenveel punten. Beide BMW’s worden wel op de hielen getrapt door de supersnelle VW Golf van Van Rompuy en Jack (Pirelli) Buytaert (klasse 4). De Porsche van Vetters/Peeters en de Marcos van vader en zoon Van Samang delen de vijfde plaats. Drie verschillende klassen en vier verschillende merken nestelen zich dus voorlopig in de top5. Jeuris/Werckx, die hun BMW in het begin van het seizoen zowel in de Zolder Touring Cup als in de Belcar inzetten, gaan zich nu volledig toeleggen op het regionale gebeuren. “De combinatie van beide kampioenschappen met dezelfde wagen is bijna onmogelijk”, verduidelijkt Wim Jeuris. “Ondanks het feit dat we in de Belcar na de tweede wedstrijd 2de lagen in de Divisie Toerisme, zagen we af van de zware uitstappen naar Francorchamps en de Nürburgring. De wedstrijden volgen elkaar in een ijltempo op, en we hebben een keuze moeten maken. Momenteel krijgt de Zolder Touring Cup alle prioriteit en rijden we ook de Belcar-wedstrijden mee in Zolder. Voor de Nürburgring ging ik samen met Henk Haane in zee met First Motorsport op een Porsche 996 Supercup. Een zéér positieve ervaring. En tijdens de Euphony 24 Uren van Zolder gaan Guido Werckx en ikzelf van start op de Porsche GTB van Patrick Philips. De trainingen beginnen reeds op woensdag 18 augustus, terwijl drie dagen ervoor nog een wedstrijd voor de Zolder Touring Cup op het programma staat. Onmogelijk om de BMW op drie dagen tijd klaar te stomen voor een etmaalrace. Ondanks het feit dat we niet over de snelste BMW te beschikken in de Zolder Touring Cup, zijn we ervan overtuigd dat we, mits onze regelmaat, in staat zijn om dezelfde prestatie neer te zetten als Broodcooren/De Coster (BMW Compact) vorig seizoen. Algemeen kampioen worden dus”. Voor de algemene overwinning zijn er komende zondag opnieuw een handvol kandidaten. En dan denken we vooral aan de Porsches van Speedlover (Janssen/Tonnet/ Verhoeven), First Motorsport (Kersten/Jamers en Van Roey/Van Roey/De Schauwer), RTM (Van Roy/Penders), Dehaye/Kevers, Vetters/Peeters en de Marcos van vader en zoon Van Samang in de rol van scheidsrechter. Klasse 2 biedt momenteel het boeiendste spektakel waarbij een viertal BMW’s bijzonder aan elkaar gewaagd zijn. Het exemplaar van De Backer/Schulpé/ Vanhamme is momenteel de snelste, maar tevens de minst betrouwbare. En het feit dat ze met drie piloten rijden, betekent één pitstop méér dan de concurrentie. Jeuris/Werckx, Brinkmann/Jacobs en Grouwels/Grouwels bekleden momenteel de top3 en toeven steeds in elkaars buurt. In de onderbezette klasse 3 zijn de BMW’s van Wouters/Mathieu/Smolderen en de Carlier-boys Dillen/Dohet/Pauwels flink aan elkaar gewaagd, maar beiden hebben al een 0-resultaat, waardoor de BMW van Braekmans/ Smeets/Stehr momenteel de dans leidt. In klasse 4 staat momenteel geen maat op de Dehaye-Golf van Van Rompuy/ Buytaert. Momenteel staan ze zelfs op de vierde plaats algemeen. De Renaults Clio van Essers/Robroeks en Schmook/Ubeda kunnen alleen rekenen op pech van het Golf-duo om eventueel de hoogste trede van het ereschavot te betreden. Sprinters Cup Zolder Wie klopt Tony Kevers ? De Golf van Tony Kevers is een klasse te snel voor de concurrentie. Net als de super-Golf van Buytaert/Van Rompuy betreft het hier ook een exemplaar uit de Dehaye-stal. Tijdens de laatste wedstrijd kon de jonge Nederlander Kevin Leest (First Motorsport) met de cupversie van de Renault Clio voor enig weerwerk zorgen. Maar het lag er vingerdik op dat Kevers met reserve reed toen Leest als eerste wegspurtte tijdens de start. Uiteindelijk won Kevers vrij makkelijk voor Leest, terwijl merkgenoten Frans en Beyers bijna een volle minuut moesten toegeven. Het moet frustrerend zijn. Bij de Classics zijn het momenteel de TVR van John Vandevenne en de GP Spyder van Corry D’Hooge die het mooie weer maken. Tijdens de tweede ontmoeting verdrongen 45 Sprinters zich op de startgrid. En vooral vanuit de hoek van de Classic cars stijgt het enthousiasme nog steeds. |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|