De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Endurance
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 24-02-2004, 20:58
Mr.Dallara's Avatar
Mr.Dallara Mr.Dallara is offline
www.dallara.it

Formula X

Laat ons hier alles bundelen van de Formula X.

Want het lijkt me wel dat dit een goede race formule is om het vak te leren, en dan zo verder door te stoten naar de échte LMP's!

www.fxracing.com is de officiële website van het kamioenschap.

Voor diegene die het nog niet moesten weten, Eric Van de Poele is de man die dit kamioenschap heeft opgericht.

Het fijt dat de wagens die men hier gebruikt kan ombouwen van een proto in een eenzitter vind ik wel prachtig!

Old 24-02-2004, 21:02
Mr.Dallara's Avatar
www.dallara.it

Hier alvast de kalender:

Race 1 Monza 8 May
Race 2 Monza 9 May
Race 3 Nurburgring 2 July
Race 4 Nurburgring 3 July
Race 5 Silverstone 14 August
Race 6 Silverstone 15 August
Race 7 Spa Francorchamps 11 September
Race 8 Spa Francorchamps 12 September

Voor alle duidelijkheid, zij rijden steeds in het voorprogramma van de LMES (1000km race's)
Old 24-02-2004, 21:05
Mr.Dallara's Avatar
www.dallara.it

Net gelezen op pitstop.tv

Quote:
Team Goh stapt in Formula X

Team Goh, het befaamde team dat een Audi R8 runt voor ondermeer de 24 Uren van Le Mans, zal dit jaar 2 Japanse rijders inschrijven voor de eerste jaargang van de Formula X Sport Series. Een Formula X-wagen is een combinatie van een eenzitter en een proto. Eric Van de Poele is één van de initiatiefnemers van de nieuwe formule.

De komst van Team Goh is belangrijk voor het imago van de Formula X, die in het voorprogramma van de Le Mans Endurance Series telkens 2 races zal afwerken. Het Japanse team wil zijn jonge landgenoten in de Formula X een proto-opleiding geven.

Nog andere teams die aan de LMES deelnemen, denken aan een junior-renstal in de Formula X. De wagen zelf kreeg vorige week zijn shakedown met Eric Van de Poele aan het stuur.
Dit is alvast een aanwinst voor het kampioenschap!
Old 10-05-2004, 01:33
Pascal Pascal is offline
A4993

Vanina Ickx werd tweede in de tweede wedstrijd in Monza. Lemeret crahste in de qualifs (zonder erg) en kon niet deelnemen aan de wedstrijd.

8 van de 16 auto's aan de finish. Heel wat autos hadden af te rekenen met technische defecten. Toch nog wat werk aan de winkel om deze bolides bedrijfszeker te maken...

C U
Reply With Quote
Old 10-05-2004, 09:18
buruno buruno is offline
De Paddock Rookie

Het is inderdaad een mooie formule voor een relatief klein budget (36000 Euro per piloot per seizoen, 1000 Euro per uur extra training, maw ongeveer gelijk aan een seizoen Clio Cup).

Maar in het reglement staat dat een pitstop met pilotenwissel verplicht is. Dat houdt in dat er 2 piloten per auto zouden moeten zijn. In Monza was dat duidelijk niet zo.
Weet iemand of dit deel van het reglement opgeschort is tot er genoeg deelnemers zijn, of hoe dit juist zit?
Reply With Quote
Old 10-05-2004, 16:13
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
De Paddock Enthousiast

in de eerste wagen op de eerste foto hierboven gepost, lijkt mij dat de helm van Fanny Duchateau te zijn, gevolgd door van de poele! Vandepoele dat is goed mogelijk, maar Fanny, dat lijkt me onwaarschijnlijk. Vergis ik mij van helm of wie is de eerste?
Old 10-05-2004, 21:04
smiley's Avatar
smiley smiley is offline
De Paddock Enthousiast

dit is echt stijl een formule wagen en sportscar in 1 .... wauw!
lijkt me wel een leuk kampioenschapje vooral als je de prijs bekijkt iets van een 40.000 voor een full racing service pakage..
ik vind dit concept al zeker geslaagt !!
Reply With Quote
Old 10-05-2004, 21:16
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Reeds op 20 december 2003 waren we op De Paddock bezig over dit unieke concept

Door een gebrek aan onderdelen waren niet alle wagens gereed voor de eerste race. De coureurs die de intentie hebben (lees: betaald ) om een heel jaar te rijden kregen dus voorrang bij de eerste race in Monza.

Het concept om binnen een uurtje van een single seater naar een sportscar te gaan schijnt in de praktijk toch niet helemaal te werken.

Trouwens over de kwaliteit van het veld kan men twisten, er zitten wel heel veel secondes per rondje tussen de nr. 1 en de nummer laatst.

Desalniettemin, het zijn geinige karretjes.........
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 10-05-2004, 21:51
Dragonfly's Avatar
Dragonfly Dragonfly is offline
De Paddock Regular

Voor de mensen die aanwezig waren in Spa vorige week op de vrije testdagen heeft reeds deze rare dingen kunnen bewonderen.Ze waren toen nog alle motor's aan het roderen voor de eerste race. Naar eigen mening vind het er toch niet zo knap uitzien. Vooral in formule vorm kloppen de verhoudingen totaal niet. Wat niet wil zegge dat het niet vooruit gaat exacte tijden weet ik niet maar traag waren ze niet Hier een paar foto's

Old 11-05-2004, 13:12
Twisted's Avatar
Twisted Twisted is offline
De Paddock Rookie

Das wel sjiek da ge da zo kunt ombouwen van Formulewagen tot Sportscar...

Mss een domme vraag maar mogen de deelnemers kiezen in welke uitvoering ze racen? Of is het de ene dag van het weekend Sportscar en de andere dag Formulewagen
Reply With Quote
Old 11-05-2004, 16:10
Maarten's Avatar
De Paddock Enthousiast

je tweede optie twisted!
Old 11-05-2004, 16:32
smiley's Avatar
smiley smiley is offline
De Paddock Enthousiast

ik begrijp dus dat het 2 kampioenschappen met eigelijk dezelfde autos is, maar de rijders zullen toch wel verschillend zijn of niet ?
Reply With Quote
Old 11-05-2004, 20:44
Maarten's Avatar
De Paddock Enthousiast

dat is misschien mogelijk, maar ik weet niet of dat nu echt de bedoeling is.
Ze rijden als ik het mij nog goed herinner twee races per weekend, één als formule wagen en de andere in de LMP look, dus het is perfect mogelijk dat ze één kampioenschap met één piloot per wagen hebben ook, al zal het waarschijnlijk wel mogelijk zijn om de kosten te delen met een tweede piloot
Old 11-05-2004, 21:16
Pascal Pascal is offline
A4993

Initieel was het de bedoeling om twee wedstrijden van een uur te rijden met twee piloten. In elke wedstrijd een pilotenwissel ten vroegste na 15 minuten.
Bijtanken en bandenwissel verboden...

Zo was het eigenlijk bedoeld. Ik zie nu samen met jullie dat het niet helemaal zo is...

C U
Reply With Quote
Old 11-05-2004, 21:26
Pascal Pascal is offline
A4993

Quote:
Art 10. Organisation of races

--------------------------------------------------------------------------------

10.1. DRAWING LOTS
Before each event a driver from the team will select by drawing lots a rolling chassis which will be allocated to the team for the practices and the race. The personalised bodywork of each team will be added to this chassis.

10.2. ORGANISATION
Each event will comprise at least two 30 minute sessions of free practice, two 20 minute qualification sessions and two races.

10.3. STARTING GRID
The starting order for the race will be decided in function of the best time recorded by one of the team's two drivers during the qualification session.

10.4. START PROCEDURE
Each race will commence from a rolling start.

10.5 Changeover pit stop
Between minimum 20 minutes and maximum 40 minutes of racing, each team must make a changeover pit stop at the stand. Change of driver must be done during this pit stop.

10.6 Refuelling
No refuelling or tire changes are permitted during these changeover pit stops.

Technical modifications
During a changeover pit stop, a driver can request a technical modification. Only basic adjustments are permitted. (see technical regulations) These will be undertaken exclusively by the technical personnel of FORMULA X SPORT.
Artikel 10 uit het reglement...

Misschien eens gaan kijken op de website...
Daar kom je al heel wat meer te weten...

C U
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules