De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Rally
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 07-11-2003, 02:06
Bart's Avatar
Bart Bart is offline
-... .- .-. -
 
Join Date: Nov 2001
Location: Wilrijk (A'pen)
Posts: 1,414
Skoda: 10 op 16 in 2004

Quote:
Skoda is to cut back its World Rally Championship programme in 2004.

The Czech manufacturer will not register for the championship next year and will simply undertake a programme of 10 WRC events in Europe. The cost of contesting the full, expanded, 16-round championship is being blamed from the decision, which was revealed by Skoda Auto chairman Vratislav Kulhanek to Czech newspapers.

The decision not to register means that Skoda will not be allowed to homologate a new version of the Fabia WRC and will have to use the current evolution for any events it does contest.

Toni Gardemeister is expected to stay with the team, but this could well mean the end for Didier Auriol's Skoda career. Auriol is known to have wanted a serious development programme if he was to take up an option to stay.

The second car now looks likely to be shared between young Czechs Roman Kresta and Jan Kopecky and Finnish rising star Mikko Hirvonen.

( Bron: wrc.com )
jammer... nog een jaartje erbij om de investering in de Fabia te rechtvaardigen én dan helemaal stoppen??
Reply With Quote
  #2  
Old 24-06-2004, 19:01
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 3,908
Skoda lijkt zijn (kleine) budget nuttig te besteden dit jaar. De nieuwe baas van het team, Martin Muehlmeier, komt van Audi Sport (24LM team) en Antonio Rodriguez, van Seat Sport, is de nieuwe team manager (hij kent WRC nog van de tijd dat Seat WRC reed; hij is nu ook nog bij Seat in ETCC team).

Wel slechts 7 WRC rallys (Acropolis, Finland, Duitsland, Wales, Sardinië, Corsica en Cataluna).

In Acropolis hebben ze al kunnen profiteren SupeRally systeem om extra testkilometers in competitie te kunnen afleggen.

Armin Schwarz heeft vorig weekend als voorbereiding op de rally van Duitsland de Saarland-rally gereden en gemakkelijk gewonnen (15 van 16 specials). Gardemeister rijdt Exide-rally als voorbereiding voor rally van Finland (2-3 juli) en het weekend erna (9-11 juli) de Bohemia-rally (in Tsjechie, voor de lokale fans).

Er wordt in Duitsland en Finland ook een 3de wagen ingezet om zo veel mogelijk data te verzamelen. Jani Paasonen wordt ingezet in Finland (en ook in Exide rally) en Roman Kresta in Duitsland.

Het grote probleem is echter dat ze dit jaar gebonden zijn aan de homologatie van vorig jaar en dus een aantal wijzigingen die het reglement dit jaar toelaat (bv. aluminium motorkap), niet kunnen doorvoeren. Voorlopig hebben ze vooral wijzigingen gedaan aan mapping van motor en differentielen, nieuwe afstelling van ophanging (andere veren, schokdempers en stabis), extra gewichtsbesparingen en aerodynamische wijzigingen. In de toekomst zullen ze ook wel nieuwe homologatie aanvragen voor de motor; ze weten nog wel niet of het nieuwe versie van de huidige motor gaat zijn (die gebaseerd is op de 1.8 20VT van VAG) of een compleet nieuwe motor (misschien wel de nieuwe 2.0 16V FSI turbo die in de nieuwe A3 en Golf GTI zal hangen; een persoonlijke gok).
Reply With Quote
  #3  
Old 24-06-2004, 20:30
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 4,516
De aanstelling van deze managers geeft aan dat VAG serieus bezig is met het WRC project.
Reply With Quote
  #4  
Old 27-06-2004, 13:27
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
en dit lijkt heden ten dage inderdaad de juiste strategie te zijn voor succes op langere termijn. Kijk maar naar Citroën, legden een gelijkaardig testparcours af vooraleer voluit mee te doen voorin en naar Mitsu, die gewoon een jaar wegbleven, terugkwamen en er niets van bakken.
Reply With Quote
  #5  
Old 27-06-2004, 23:42
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 3,908
Yep, Mitsubishi is echt wel niet goed bezig. Ze nemen een sabatjaar om de wagen te ontwikkelen en komen dan met een wagen die echt wel niet meekan. Ze maken echt wel weinig vooruitgang, maar moeten toch echt wel veel geld dokken om alle rallys mee te rijden; dit kan niet goedkoop zijn met al die verre verplaatsingen (er lijkt geen geld meer over om de wagen te verbeteren).
Reply With Quote
  #6  
Old 28-06-2004, 16:37
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 4,516
Het zou voor Mitsubishi misschien beter zijn geweest als ze zich terug zouden trekken uit het WRC en zich richten op Groep-N en bijvoorbeeld ETCC.
Reply With Quote
  #7  
Old 05-07-2004, 11:47
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 3,908
Quote:
Originally posted by gwyllion

Armin Schwarz heeft vorig weekend als voorbereiding op de rally van Duitsland de Saarland-rally gereden en gemakkelijk gewonnen (15 van 16 specials). Gardemeister rijdt Exide-rally als voorbereiding voor rally van Finland (2-3 juli) en het weekend erna (9-11 juli) de Bohemia-rally (in Tsjechie, voor de lokale fans).
Gardemeister heeft de Exide-rally gewonnen met 12.7 seconden voorsprong op (6 voudig Fins kampioen) Sebastian Lindholm in een Peugeot 206 WRC; Lindholm was vorig jaar in rally van Finland nog 8ste en in 2002 7ste.
Reply With Quote
  #8  
Old 05-07-2004, 13:24
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 4,516
Ja ja, Skoda komt er wel.
Reply With Quote
  #9  
Old 07-07-2004, 20:25
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 3,908
Leuk: Ekstrom vergelijkt Audi A4 DTM en Skoda Fabia WRC voor het magazine van OMV ADAC Rallye Deutschland.

Reply With Quote
  #10  
Old 12-07-2004, 16:19
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 3,908
Quote:
Originally posted by gwyllion
Armin Schwarz heeft vorig weekend als voorbereiding op de rally van Duitsland de Saarland-rally gereden en gemakkelijk gewonnen (15 van 16 specials). Gardemeister rijdt Exide-rally als voorbereiding voor rally van Finland (2-3 juli) en het weekend erna (9-11 juli) de Bohemia-rally (in Tsjechie, voor de lokale fans).
Jan Kopecký (en dus niet Toni Gardemeister zoals ik hier voorheen geschreven had) heeft nu ook Bohemia rally gewonnen voor Roman Kresta in een prive Ford Focus.

Dus 3 nationale rallies op rij gewonnen. Ze kunnen dus tevreden zijn over deze tests.

Quote:
“We have now completed our programme of three national rallies, and each has taught us more about the development progress of the Fabia. The Saarland Rally was an important test ahead of Rallye Deutschland, and it was the first opportunity to compare the Fabia with the [old] Octavia. The Exide Rally showed us that we compared favourably to the best 2003 specification Peugeot. Here we were able to compete with the best Czech drivers in front of our home fans, and I’m happy that we could take a win on home soil for them.”
Benieuwd wat ze ervan zullen bakken in Finland en Duitsland volgende maand; ze zullen dan telkens 3 wagens inzetten.

Last edited by gwyllion; 12-07-2004 at 16:23.
Reply With Quote
  #11  
Old 12-08-2004, 10:36
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 3,908
Het ziet er blijkbaar tamelijk goed uit voor de toekomst van Skoda in WRC.

Martin Muehlmeier, de nieuwe team chef, had op voorhand gezegd dat hij enkel aan het bestuur van Skoda zou vragen om in 2005 deel te nemen, als de Fabia zijn potentieel zou kunnen laten zien. De Fabia is ongeveer 1 seconde per kilometer sneller geworden zijn dan in het begin van dit jaar. De goede prestatie in Finland (3 wagens aan finish geraakt, waarvan 2 wagens in punten, en 6de plaats van Paasonen) kunnen Skoda hopelijk overtuigen.

Skoda heeft aan de FIA toestemming gevraagd om een aantal nieuwe onderdelen te gebruiken. De kans is groot dat de FIA dit zal toestaan als Skoda zich voor 2005 inschrijft.

Op pitstop.tv staan dan weer te lezen dat McRae aan het praten is met Skoda voor 2005. Hij zou een beperkt aantal rallies willen rijden en zijn protégé Kris Meeke de rest.


Ik ben benieuwd naar de prestatie in Duitsland. Het zal wel moeilijk worden om de prestatie van Finland te herhalen.
Reply With Quote
  #12  
Old 12-08-2004, 15:33
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 3,908
Quote:
Originally posted by gwyllion
Op pitstop.tv staan dan weer te lezen dat McRae aan het praten is met Skoda voor 2005. Hij zou een beperkt aantal rallies willen rijden en zijn protégé Kris Meeke de rest.
Hetzelfde verhaal staat nu ook te lezen op wrc.com. Hier staat nog wel een leuk detail:

Quote:
There could be fierce competition for a drive with Skoda in 2005. Armin Schwarz is the only driver said to hold a contract, while Finns Toni Gardemeister and Neste Rally Finland draftee Jani Paasonen both proved their pace last weekend. Paasonen is keen for further outings this season, while DTM touring car racer Mattias Ekstrom has been linked to runs on the final two asphalt rounds of the season in France and Spain.
Het is geweten dat Ekstrom ook bijzonder snel is naast het circuit. Hij heeft dit jaar rally van Zweden gewonnen in Groep N. Publicitair zou het wel zeer sterk zijn om de dan DTM kampioen de laatste 2 rallies te laten rijden
Reply With Quote
  #13  
Old 17-08-2004, 16:23
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 3,908
Paasonen krijgt een 2de kans van Skoda om zich (nog eens) te tonen: hij zal met de 3de wagen rijden in de rally van Walles.
Reply With Quote
  #14  
Old 22-09-2004, 13:32
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 3,908
Jan Kopecky bestuurt de 3de Fabia in rally van Cataluna.

Dus niet Ekström Dus rally van Corsica is nog de enige mogelijkheid; Sardinie valt samen met laatste DTM wedstrijd.
Reply With Quote
  #15  
Old 22-09-2004, 13:47
Peter Baert Peter Baert is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2002
Posts: 372
Geen nood, gwyllion, Ekström komt naar de Cataluna, maar dan in een Mitsu groep N, net als in Zweden.

__________________
www.skynet.be/pitstoptv
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 23:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.