![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
Skoda: 10 op 16 in 2004
Quote:
|
#2
|
|||
|
|||
Skoda lijkt zijn (kleine) budget nuttig te besteden dit jaar. De nieuwe baas van het team, Martin Muehlmeier, komt van Audi Sport (24LM team) en Antonio Rodriguez, van Seat Sport, is de nieuwe team manager (hij kent WRC nog van de tijd dat Seat WRC reed; hij is nu ook nog bij Seat in ETCC team).
Wel slechts 7 WRC rallys (Acropolis, Finland, Duitsland, Wales, Sardinië, Corsica en Cataluna). In Acropolis hebben ze al kunnen profiteren SupeRally systeem om extra testkilometers in competitie te kunnen afleggen. Armin Schwarz heeft vorig weekend als voorbereiding op de rally van Duitsland de Saarland-rally gereden en gemakkelijk gewonnen (15 van 16 specials). Gardemeister rijdt Exide-rally als voorbereiding voor rally van Finland (2-3 juli) en het weekend erna (9-11 juli) de Bohemia-rally (in Tsjechie, voor de lokale fans). Er wordt in Duitsland en Finland ook een 3de wagen ingezet om zo veel mogelijk data te verzamelen. Jani Paasonen wordt ingezet in Finland (en ook in Exide rally) en Roman Kresta in Duitsland. Het grote probleem is echter dat ze dit jaar gebonden zijn aan de homologatie van vorig jaar en dus een aantal wijzigingen die het reglement dit jaar toelaat (bv. aluminium motorkap), niet kunnen doorvoeren. Voorlopig hebben ze vooral wijzigingen gedaan aan mapping van motor en differentielen, nieuwe afstelling van ophanging (andere veren, schokdempers en stabis), extra gewichtsbesparingen en aerodynamische wijzigingen. In de toekomst zullen ze ook wel nieuwe homologatie aanvragen voor de motor; ze weten nog wel niet of het nieuwe versie van de huidige motor gaat zijn (die gebaseerd is op de 1.8 20VT van VAG) of een compleet nieuwe motor (misschien wel de nieuwe 2.0 16V FSI turbo die in de nieuwe A3 en Golf GTI zal hangen; een persoonlijke gok). |
#3
|
|||
|
|||
De aanstelling van deze managers geeft aan dat VAG serieus bezig is met het WRC project.
|
#4
|
||||
|
||||
en dit lijkt heden ten dage inderdaad de juiste strategie te zijn voor succes op langere termijn. Kijk maar naar Citroën, legden een gelijkaardig testparcours af vooraleer voluit mee te doen voorin en naar Mitsu, die gewoon een jaar wegbleven, terugkwamen en er niets van bakken.
|
#5
|
|||
|
|||
Yep, Mitsubishi is echt wel niet goed bezig. Ze nemen een sabatjaar om de wagen te ontwikkelen en komen dan met een wagen die echt wel niet meekan. Ze maken echt wel weinig vooruitgang, maar moeten toch echt wel veel geld dokken om alle rallys mee te rijden; dit kan niet goedkoop zijn met al die verre verplaatsingen (er lijkt geen geld meer over om de wagen te verbeteren).
|
#6
|
|||
|
|||
Het zou voor Mitsubishi misschien beter zijn geweest als ze zich terug zouden trekken uit het WRC en zich richten op Groep-N en bijvoorbeeld ETCC.
|
#7
|
|||
|
|||
Quote:
|
#8
|
|||
|
|||
Ja ja, Skoda komt er wel.
![]() |
#9
|
|||
|
|||
Leuk: Ekstrom vergelijkt Audi A4 DTM en Skoda Fabia WRC voor het magazine van OMV ADAC Rallye Deutschland.
![]() |
#10
|
|||
|
|||
Quote:
Dus 3 nationale rallies op rij gewonnen. Ze kunnen dus tevreden zijn over deze tests. Quote:
Last edited by gwyllion; 12-07-2004 at 16:23. |
#11
|
|||
|
|||
Het ziet er blijkbaar tamelijk goed uit voor de toekomst van Skoda in WRC.
Martin Muehlmeier, de nieuwe team chef, had op voorhand gezegd dat hij enkel aan het bestuur van Skoda zou vragen om in 2005 deel te nemen, als de Fabia zijn potentieel zou kunnen laten zien. De Fabia is ongeveer 1 seconde per kilometer sneller geworden zijn dan in het begin van dit jaar. De goede prestatie in Finland (3 wagens aan finish geraakt, waarvan 2 wagens in punten, en 6de plaats van Paasonen) kunnen Skoda hopelijk overtuigen. Skoda heeft aan de FIA toestemming gevraagd om een aantal nieuwe onderdelen te gebruiken. De kans is groot dat de FIA dit zal toestaan als Skoda zich voor 2005 inschrijft. Op pitstop.tv staan dan weer te lezen dat McRae aan het praten is met Skoda voor 2005. Hij zou een beperkt aantal rallies willen rijden en zijn protégé Kris Meeke de rest. Ik ben benieuwd naar de prestatie in Duitsland. Het zal wel moeilijk worden om de prestatie van Finland te herhalen. |
#12
|
|||
|
|||
Quote:
Quote:
![]() |
#13
|
|||
|
|||
Paasonen krijgt een 2de kans van Skoda om zich (nog eens) te tonen: hij zal met de 3de wagen rijden in de rally van Walles.
|
#14
|
|||
|
|||
Jan Kopecky bestuurt de 3de Fabia in rally van Cataluna.
Dus niet Ekström ![]() |
#15
|
|||
|
|||
Geen nood, gwyllion, Ekström komt naar de Cataluna, maar dan in een Mitsu groep N, net als in Zweden.
![]()
__________________
www.skynet.be/pitstoptv |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|