|
#16
|
||||
|
||||
Quote:
zo leek het volgens mij toch te kloppen: Quote:
__________________
..: www.marcgoossens.com :.. |
#17
|
||||
|
||||
Jullie weten dat ik me altijd zo goed mogelijk tracht te documenteren, zeker als het een wagen betreft waarvan ik een model wil gaan bouwen.
Zo ook met de Porsche nr 48 van McQueen. De foto's met en zonder Shell logo's intrigeren me, en de open/gesloten helm van Steve ook. Dus ben ik wat verder gaan uitpluizen hoe het zit. Ik heb wat foto's ingescand van het bouwplan van het model (waarvan ik vermoed dat de makers van de kit toch wel referentiefoto's gebruikt hebben) en daar staat geen Gulf sticker op. Mogelijk stond hij er wel op tijdens de kwalificaties, maar tijdens de race niet meer... Wat de helm betreft idem dito : naargelang de weersomstandigheden (vermoed ik) gebruikte Steve een open of gesloten helm. Er bestaan in elk geval foto's van beide helmen tijdens de race. Zie ook foto hieronder (in vergelijking met mijn originele foto). |
#18
|
||||
|
||||
Quote:
Last edited by Sennake; 21-06-2004 at 15:39. |
#19
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
..: www.marcgoossens.com :.. |
#20
|
||||
|
||||
Quote:
Niet goed gekeken dus... My bad Trouwens, als ik eens goed naar mijn quiz-foto kijk ontbreekt niet alleen de Gulf-sticker, maar ook de Goodyear-sticker staat er nog niet op. En nog meer geïntrigeerd ben ik dus verder gaan zoeken en heb ik het volgende gevonden : McQueen racete al sinds 1951, op motoren dan. In 1959 is hij ook op 4 wielen begonnen te koersen. Sebring reed hij de eerste keer in 1961 maar hij moet opgeven. In 1962 wordt hem zelfs een professioneel race-contract aangeboden, waar hij na lang nadenken toch voor bedankt. Maar hij blijft wel koersen. Tot hij in 1969 naar Le Mans gaat kijken en er gebeten wordt door de microbe door onder andere Jacky Ickx op fabuleuze wijze te zien winnen. Hij is vastbesloten om in 1970 een film over Le Mans te draaien en koopt een Porsche 908 Spyder (de wagen op de foto dus) om ermee deel te nemen aan de 24-uren race. Gewezen F1-kampioen Richie Ginther stelt hem voor om als voorbereiding mee te doen aan 3 sprintkoersen : Holtville, Riverside en Phoenix. Hij wint er 2 van (Holtville en Phoenix) en moet opgeven terwijl hij aan de leiding ligt in de 3e (Riverside). Vol vertrouwen neemt hij vervolgens deel aan de 12 uren van Sebring met Revson. Dat is dus de enige race die hij met een andere piloot samen gereden heeft. Met het gekende resultaat. Groot was dan ook zijn ontgoocheling toen hij van zijn filmmaatschappij te horen kreeg dat hij de toelating om mee te doen in Le Mans NIET kreeg vanwege het risico. Zijn Porsche werd in elk geval omgebouwd tot camerawagen en heeft meegedaan met als piloten Linge en Williams die als 9e finishten. Maar volgens Willy Braillard (die de box naast de Porsche betrok) bestaat er geen twijfel over : McQueen heeft zijn voeten geveegd aan dat verbod en heeft dus met 100 % zekerheid meegereden in Le Mans... Samengevat : de Porsche 908 heeft in totaal 5 races gereden in 1970 met McQueen 4 of 5 maal achter het stuur. 3 maal alleen, 1 maal met Revson en 1 maal met Linge/Williams. Maar alleen in Sebring reed hij met het nummer 48... Ik veronderstel dus dat hij in de kwalifs zonder Gulf-stickers reed, misschien een sponsorcontract uit de brand sleepte na de kwalifs en mét sticker de race gereden heeft. En meteen werd de Goodyear-sticker er voor de race mee opgeplakt(?) De strip van Graton over McQueen's avontuur in Sebring doet me trouwens hetzelfde vermoeden. Maar wie kan de waarheid achterhalen? Dat is nog eens een uitdaging zie Last edited by Sennake; 21-06-2004 at 16:48. |
#21
|
||||
|
||||
In Holtville reed hij alvast met nr 66...
In Phoenix trouwens ook... Last edited by Sennake; 21-06-2004 at 17:21. |
#22
|
||||
|
||||
En dit is het palmares van de Porsche in 1970 :
2/70 Holtville USA Steve McQueen SCCA 1st 2/70 Riverside USA Steve McQueen SCCA DNF 3/70 Phoenix USA Steve McQueen SCCA 1st Op het eerste gezicht lijkt de nummer in Phoenix dezelfde te zijn als die in Holtville... Ik ga er dus van uit dat hij in Riverside (een race die tussen de 2 andere zat) ook met nr 66 reed... 3/70 Sebring USA McQueen/Revson 12 Hour 2nd OA 1st in class 6/70 LeMans France Linge/Williams 24 Hour 9th OA 2nd in class Last edited by Sennake; 21-06-2004 at 17:23. |
#23
|
||||
|
||||
En zo ziet de Porsche er vandaag uit : (foto genomen in 2003 in Zolder)
Het enige wat ik niet kan vinden is een foto van Riverside 1970 Of : hoe quizzers de quizmaster aan het opzoeken zetten Last edited by Sennake; 21-06-2004 at 16:50. |
#24
|
||||
|
||||
Quote:
Maar nu zijt ge in ieder geval goed voorbereid voor u modelwagentje!
__________________
..: www.marcgoossens.com :.. |
#25
|
||||
|
||||
just wondering...
was het toeval dat de 908 van McQueen met #66 even wit was als de Chaparrals van Jim Hall die ook nogal eens met #66 rondreden ? |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|