De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 07-10-2005, 13:20
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Wie zou de GP F1 van Monaco in 1984 gewonnen hebben?

In een andere thread had ik beloofd het artikel eens op te snorren dat deze vraag tracht te beantwoorden. Omdat het posten van dit item in dezelfde thread van destijds off-topic zou zijn en tevens verloren zou gaan omdat niemand kan vermoeden dat dit onderwerp zich daar zou bevinden heb ik er een nieuwe thread over gepost.

Ok, het artikel stond in de Motorsport van december 2004 en alle credits gaan dan ook naar dit blad. In feite gaat het om een lezersbrief die een antwoord geeft op een eerder verschenen artikel over de Toleman van Senna.

Ik ga het niet letterlijk vertalen, maar ik geef de hoofsgedachte weer :

In het oorspronkelijk artikel (waarop deze meneer reageert) stond dat Senna Prost voorbijgegaan was vooraleer Ickx de race met de rode vlag stopte. Dit was NIET het geval. Voordat Senna prost voorbij ging was de rode vlag al getoond. Prost stond al bijna stil naast de marshal met de rode vlag naast de pitlane uitgang toen Senna voorbij reed. Of er op dat moment ook een rode vlag getoond was aan de finish lijn is niet geweten. In elk geval was de race gestopt voordat Senna Prost voorbij ging.

Maar dat is nog niet alles. Zelfs als de race niet gestopt zou zijn en Senna op reguliere wijze Prost zou voorbij gestoken zou zijn, mogen we niet vergeten dat ook Bellof zowel Prost als Senna aan het inhalen was. Verder heeft John Walton, de mecanieker van Senna op dat moment, later verklaard dat Senna's Toleman het nog maar een paar ronden had kunnen uithouden omdat hij zijn ophanging beschadigd had bij het iets te enthousiast afsnijden van een bocht en bijhorende curbstone. Prost echter was ook in moeilijkheden omdat zijn remmen begonnen na te laten, voortkomende van het feit dat zijn carbon schijven geen gelijkmatige hitte-opbouw kenden. Hij zou zeker de leiding niet kunnen vasthouden hebben, met of zonder Senna. Dus zou Bellof de race gewonnen hebben? Neen, want het Tyrrell team werd later dat jaar gediskwalificeerd voor het ganse seizoen. Wie dan wel? Kies zelf maar uit alle achtervolgers van die dag, niemand kan het zeggen. De meest waarschijnlijke piloot zou René Arnoux geweest zijn omdat die als 4de afgevlagd werd, maar als de race nog een halve koers verder geëvolueerd zou zijn, zouden de kaarten nog wel eens ferm geschud kunnen worden ook...

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 09-10-2005, 03:55
bluelite's Avatar
bluelite bluelite is offline
De Paddock Regular

Datzelfde kan je ook wel zeggen van Adelaide '91, maar natuurlijk is Monaco '84 iets helemaal anders, omdat je met Prost, Senna en Bellof drie kandidaten voor de overwinning had.

Zoals hier aangehaald wordt was de ophanging van Senna's wagen beschadigd, nadat hij in de chicane te hevig over de kerbs ging in de achtervolging op Rosberg. Senna ging met zijn twee rechterbanden toch heel hoog de lucht in en een zachte landing was het duidelijk niet. Geen wonder dat de ophanging ene flinke tik had gekregen.

Intussen was Bellof fameus aan het jagen. De manier waarop hij voorbij Arnoux ging in Mirabeau was fenomenaal, maar niet minder riskant. De kans dat hij een tik van Arnoux had meegrekegen was des te groter, want Arnoux wilde Bellof niet langs de binnenkant laten passeren.

Als we naar de rondetijden kijken, zien we dat Senna 6 tienden sneller was dan Bellof en 1,1 seconde sneller dan Prost. Bellof reed zijn snelste ronde pas in ronde 29 met 1:54.978, terwijl Prost zijn snelste rondetijd (1:55.596) in ronde 19 reed. Senna de zijne in ronde 24. Als we er van uitgaan dat de volledige raceafstand gereden werd en Senna geen beschadigde ophanging had, dan was Senna vermoedelijk toch voor Bellof en Prost - in die volgorde - gefinisht.

In ieder geval kan er over de volgorde bij de aankomst niet gediscussieerd worden. Prost was duidelijk voor Senna, en de gedubbelde Alboreto reed daar nog tussenin toen ze over de lijn kwamen.

Wat de latere diskwalificatie (de loden bolletjes-affaire) van Tyrrell betreft, vind ik het niet terecht dat Bellof niet als mogelijke winnaar meegerekend wordt. Hoeveel keer in de geschiedenis van de F1 werden er geen diskwalificaties uitgesproken, maar hadden die amper een invloed op het resultaat? Ik neem nu het voorbeeld Schumacher in 1997. Hij werd dan wel niet gediskwalificeerd door één of andere illegaliteit aan de wagen, maar wel om zijn rijmanoeuvres in Jerez. Hij werd enkel uit de WK-eindstand geschrapt, maar mocht wel al zijn punten, overwinningen, poles,... behouden. Ookal gaat het niet om een illegale wagen, ze hadden al die overwinningen moeten afpakken, maar het kostte de heren van de FIA teveel moeite, want dan moeste ze alle podiumceremonies opnieuw laten plaatsvinden...

Zou Arnoux de winnaar geweest zijn? Ik denk van niet. Als ik me niet helemaal vergis raakte hij Warwick in Ste-Devote met zijn linkervoorwiel. Ik denk dat hij niet de finish zou bereikt hebben als gevolg van die aanrijding. Misschien was Rosberg wel de mogelijke winnaar?

Last edited by bluelite; 09-10-2005 at 03:59.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules