![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
in aanbouw: VW Kever '67
Ik ben ondertussen begonnen aan de bouw van een VW Kever uit '67. Het betreft de bouwdoos van Hasegawa. (foto 1)
Op foto 2 zie je een voorbeeld waarop mijn kevertje moet gaan lijken. Eerst was het de bedoeling om dit model te voorzien van een stel Fuchs-velgen, maar omdat het voorbeeld deze niet had heb ik een andere oplossing gevonden. Ik heb in mijn velgendoos nog een stel BBS-velgen gevonden. Op deze velgen heb ik dan de originele VW-wieldeksels gelijmd. Ook heb ik al een eerste poging gedaan om de banden te voorzien van een whitewall. (foto 3) De whitewall op de foto viel uiteindelijk te groot uit, zodoende heb ik de banden terug proper gemaakt en er een kleinere witte ring op geverfd. Omdat het voorbeeld zeer laag ligt moet dit model ook verlaagd worden. De verlaging gebeurt bij dit model op een primitieve manier omdat ik de originele ophangingselementen zowel aan de voor- als achterkant niet kan verbouwen omdat de banden een beetje te breed zijn. Aan de achterkant werd de achteras weggelaten en vervangen door een asje dat iets dieper in de wielkast komt te liggen. Aan de voorzijde werd er een plastiek buisje gelijmd waardoor een asje komt waarop de wielen komen vast te zitten. (foto 4) Grtzzzzzzz Nismo ![]() Last edited by Nismo; 03-03-2006 at 17:35. |
#2
|
||||
|
||||
Het gehele onderstel is ondertussen gespoten met TS-29 (semi-gloss-black).
Het motorgedeelte zal dan weldra verder afgewerkt worden. Het interieur zal afgewerkt worden met xf-60 (dark yellow), ook de zetels. Alhoewel mijn voorbeeld aan de binnenkant in originele staat verkeert, ga ik mijn kevertje voorzien van andere sportstoelen die uit een Porsche 959 komen en een klein sportstuur. De karosserie zal eveneens in 2 kleuren gespoten worden. Het voorbeeld is gespoten in de kleuren expressobruin parelmoereffect en manillabeige. De kleuren die ik voor mijn kevertje ga gebruiken zijn: Dark Yellow (TS-3) en Maroon (TS-11) en daarna alles overspuiten met Pearl Clear (TS 65) . De voorste pinkers worden weggelaten, de voorziene gaatjes zijn ondertussen al dicht geplamuurd. Op de volgende 3 foto's zie je in welke richting dit model evalueert. De uitsparingen van de uitlaten zijn iets vergroot om de dikkere uitlaatpijpjes te herbergen. Deze worden gemaakt van aluminium buisjes. De whitewalls op deze foto's zijn nog de grote versie, de kleiner versie staat veel mooier. Grtzzzzzzz Nismo ![]() |
#3
|
||||
|
||||
Een mooi begin van een fijn projekt.
Toch is er een detail dat volgens mij niet klopt: een kever uit 1967 heeft normaal gesproken schuingeplaatste koplampen. De rechtopstaande koplampen werden pas geïntroduceerd in 1968, da's dus een foutje van Hasegawa. Het zou kunnen dat exportmarkten eerder van deze wijziging mochten genieten dan Europa, maar dat zou me sterk verwonderen. Op schaal 1/1 zijn kevers ook wel boeiende modelbouw-uitdagingen ![]() |
#4
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Mijn broer heeft er een gerestaureerd...
__________________
WRC-prono 2009 kampioen |
#5
|
||||
|
||||
Nice om eens wat speciaals te volgen. Ik heb zin om er zo ene in Herbie style te maken. Of toch een rallyversie zoals er ooit ene meedeed in Ieper Historic. Was best gezellig om zien...
|
#6
|
||||
|
||||
Dit was de kever van mijn broer...
Als je denkt een deuk te zien in de deur, heb je gelijk. Is later hersteld...
__________________
WRC-prono 2009 kampioen |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Hierbij toon ik een foto waarop de kleinere whitewall te zien is. Met dank aan Huudo, de fotograaf van dienst gisteren op de modelbouwmeeting. Grtzzzzzzz Nismo ![]() |
#8
|
||||
|
||||
Mooi hoor Nismo, zal prachtig worden...
|
#9
|
||||
|
||||
Vandaag weer een beetje verder gedaan aan het interieurgedeelte van het onderstel. Ik heb alles wat zijdeglans-zwart moest blijven afgeplakt om daarna het interieurgedeelte te spuiten met Dark Yellow (TS-3). Na 2 laagjes te hebben gespoten, heeft het geheel een aantal uren staan drogen alvorens we de afplaktape hebben verwijderd. Het gespoten gedeelte ziet er nu prima uit. Nu we deze fase achter de rug hebben, kunnen we werk gaan maken van de zetels. Deze zullen één van de dagen hun laagje primer krijgen.
Bij het dryfitten van de binnendeurbekleding kwam ik tot de vaststelling dat er aan de voorkant een kier onstaat waardoor je zo via het raam en de kier naar buiten kan kijken. Dus zullen we eerst de binnendeurbekleding wat moeten bijwerken met behulp van wat dunne plastickplaat zodat de kier verdwijnt van zodra we het geheel monteren. Waarschijnlijk ga ik Dark Yellow (TS-3) vervangen door Racing White (TS-7) omdat die TS-3 wat te donker uitvalt en de TS-7 wat meer aanleunt bij het beige. Tot zover deze kleine update. ![]() Grtzzzzzzz Nismo ![]() |
#10
|
||||
|
||||
We gaan even een stand van zaken laten zien van de Kever. Op de eerste foto het chassis zo als het er nu uitziet, de binnenkant gespoten met TS-3.
Op de tweede foto is de opening te zien tussen chassis en de binnendeurbekleding. Die opening zal nu eerst weggewerkt worden met wat plastick plaat. Op de derde foto zie je links de originele stoelen en rechts diegene die erin komen. Grtzzzzzzz Nismo ![]() |
#11
|
||||
|
||||
properkes bezig. Die rechtse stoel lijkt verdacht veel op een 911 stoeltje!
![]() |
#12
|
||||
|
||||
Tof hoor! Hier in Wevelgem staan er een paar kevertjes in een vitrine nabij het vliegveld. Ene is in Herbie-look gebouwd. Best leuk! Zal eens een foto gaan nemen...
Ik was trouwens op de Hollandse site al aan het meegluren... Alleen jammer dat ze ginds vooral van verlaagde en getunede (??) auto's houden. Dat valt me echt wel op. |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Grtzzzzzzz Nismo ![]() |
#14
|
||||
|
||||
Ook aan deze kit heb ik vandaag wat verder aan gewerkt. Ik heb een poging gedaan om de karosserie mooi glad te schuren en daarna ook een laagje primer aangebracht. Het spuitwerk is goed gelukt, maar mijn schuurwerk kon beter. Na het spuiten van de primer werden een paar gietnaden zichtbaar die niet goed waren weggeschuurd, vooral op het voorste spatbord en op de motorkap. Niks aan de hand, morgen gaan we onze schuurwerk opnieuw doen.
Ik moet wel zeggen dat bij deze Hasegawa-kit de gietnaden op de meest onmogelijke plaatsen zitten. Hier zie je nog een paar foto's van de kever in zijn primer-hemdje Grtzzzzzzz Nismo ![]() |
#15
|
||||
|
||||
Vandaag weer eventjes verder gedaan aan dit kevertje.
Op foto 1 zie je de Porsche-zetels gemonteerd op de originele steunen,bijgeplamuurd waar nodig en al helemaal glad geschuurd. Ze zijn nu klaar om een laagje primer te ontvangen. Op foto 2 zie je een deurpaneel die aangepast is omdat er anders aan de voorkant een spleet ontstond tussen het chassis als het geheel gemonteerd was. Op foto 3 zie je zo'n paneel gedry-fitted op het chassis en op foto 4 zie je een dry-fit met de zetels erin. Grtzzzzzzz Nismo ![]() |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|