De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Media Corner
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 11-09-2006, 11:06
Dries DS's Avatar
Dries DS Dries DS is offline
De Paddock Regular

BTCS Truck GP: Race Review PRC Group

Het kampioenschap blijft volledig open!

Voor de start van de tweede seizoenshelft deelden de piloten van de Belgian Touring Car Series ter gelegenheid van de Truck GP de omloop met… de snelste truckers van Europa. Voor de tweede confrontatie in 2006 op het circuit van Zolder, werden de leiders in de BTCS, Lupant-Slaus en Vosse-Bouvy, vooraan verwacht. Dat geldt zeker voor het team van Renault, dat zijn eerste overwinning van 2006 behaalde! Het kampioenschap blijft volledig open voor de finale tijdens de Francorchampagne.

Race 1 : De Jaguars op het voorplan

Op de startgrid van de eerste race, verreden over een uur, bleef… achteraan een plaats leeg. De Renault Mégane van Lémeret-Loix, die eerder al forfait moest geven voor de kwalificaties wegens een motorpanne, geraakte niet uit de pitstraat omdat bij het starten weer een motorprobleem werd vastgesteld.
Vooraan namen de twee Jaguars X-Type Silhouet meteen het commando, maar in de chicane ging de nr. 5 van de baan: « De banden waren nog niet op de juiste temperatuur en ik remde te laat. Mijn fout,» gaf Pascal Mathieu toe. Hij liet zich niet ontmoedigen en begon aan een inhaalrace. Stelselmatig knabbelde hij aan zijn achterstand, waarbij hij het een paar keer flink benauwd had: « Ik werd gestoord door een verkeerde indicatie van de chronometer. Ik dacht dat ik onder de normtijd was gedoken. Toen ik mijn concentratie teruggevonden had, was de volgende bocht al heel dichtbij… Omdat ik te laat remde, ging ik heel breed in de bocht, maar deze keer kon ik de wagen nog onder controle houden. »

De Jaguar nr. 1 reed ondertussen een eenzame en probleemloze wedstrijd aan de leiding. Jérôme Thiry maakte het (goede) werk van zijn teamgenoot meesterlijk af. De pitstop verliep perfect (48 seconden) en net zoals tijdens de ADAC Rennen, werd het « roofdier » als winnaar afgevlagd.

In het tweede peloton gebeurde er veel meer. Op een vijftiental seconden, streden de Renault van Vosse, de BMW van Slaus, de Porsche van van de Wauwer en de Peugeot van Horion voor de dichtste ereplaats, op de voet gevolgd door de BMW van Vanbellingen en de Ferrari van Moury. Het was een prachtig duel tussen de Peugeot en de Porsche. Uiteindelijk leek de Franse silhouet de bovenhand te halen door te profiteren van druk verkeer… in de pitstraat: « Toen ik de pitlane in reed, zat ik achter twee wagens die een zondagsritje leken te maken. Toen Marc vertrok, zat hij weer achter een wagen die veel te rustig vertrok,» vertelt Van de Wauwer. Maar, vervolgens kwam de mooie 407 Silhouet traag de pits ingereden met een motor die op 5 cilinders draaide.

Na de pilotenwissels, reed Thiry nog steeds aan de leiding, voor Lupant, Bouvy, Duez en Dermont. De posities leken vast te liggen, tot de Renault een stop & go kreeg wegens overdreven snelheid in de pitstraat. Bouvy viel daardoor terug naar de 6de stek, maar hij kon nog net de maat nemen van Moury, die heel overtuigend presteerde met de Ferrari. Zo werd Bouvy toch nog vijfde, achter Thiry, Lupant, Duez en Dermont. De Renault-piloot werd gevolgd door Moury, Vanbellingen, de verrassend snelle Kaufmann, Redant en Stéveny.

Race 2 : parade van de Méganes

Toen het licht op groen sprong, namen de twee Jaguars meteen de leiding, maar ze moesten al snel de duimen leggen voor de BMW van Lupant. Toch was de Porsche van Duez de snelste wagen op de piste in het begin van de wedstrijd, verreden aan het ritme van een Grote Prijs. Tot de 14de ronde voerde de Porsche het veld aan. Maar, ondanks zijn ervaring, kon Duez niet stand houden tegenover de aanvallen van een Loix in topvorm. Erger nog, want de Porsche moest een ongeplande pitstop maken wegens een lekke band. Na een korte interventie ging Duez opnieuw de baan op, maar even later reed hij opnieuw de pitlane in. Alle hoop was meteen vervlogen voor GPR.

Bij Renault enkel lachende gezichten, want de twee Méganes namen de leiding voor de BMW van Lupant-Slaus, die niet in staat leek het ritme te volgen. De M3 bleef wel in het spoor van de Jaguar van Mathieu-Dermont, die voor een keer gespaard bleef van pech… terwijl de andere wagen van het team moest opgeven met een gebroken motor.

Naarmate de wedstrijd vorderde, reden de Renaults verder weg. Bleef de vraag of er teamorders gegeven zouden worden aan de piloten die de tweede helft van de race moesten rijden, Stéphane Lémeret en Vincent Vosse… Hoewel ze de toeschouwers waar voor hun geld gaven, namen de twee piloten geen onnodige risico's. Ze behielden hun posities en reden in logische volgorde over de finish, gelet op hun plaats in het kampioenschap.

Pascal Mathieu gaf hen een steuntje door de maat te nemen van Patrick Slaus voor de laatste podiumplaats. Verder volgden Moury, winnaar in GT na een onberispelijke race met de Ferrari 360 van BPO Racing, Van Rossem-de Laet, Theissen-Kelders en Vanbellingen-Fumal.

Klassement race 1 : 1. Thiry-Dermont (Jaguar X-Type Silhouet) 36 ronden ; 2. Lupant-Slaus (BMW M3 Silhouet) op 3.284 ; 3. Van de Wauwer-Duez (Porsche 997) op 36.497 ; 4. Mathieu-Dermont (Jaguar X-Type Silhouet) op 42.908 ; 5. Vosse-Bouvy (Renault Mégane) op 56.353 ; 6. Moury (Ferrari 360) op 1.14.081 ; 7. Vanbellingen-Fumal (BMW M3 Silhouet) op 1 ronde ; 8. Kaufmann (Porsche 996 GT3 Cup) ; 9. Monnens-Redant (BMW M3 Silhouet) ; 10. Stéveny (Peugeot 406 Silhouet)…14. Dumont-Barthe (BMW M3) op 2 ronden, winnaars in T5… 18. Perrin-Jacobs (Renault Clio) op 3 ronden, winnaars in T3…27. Van Riel-Adriaenssens (VW Golf) op 4 ronden, winnaars in T4….36. Van de Plas-Vanbeneden (Toyota Yaris) op 5 ronden, winnaars in T2….42. Bruixola-Dumont (Toyota Yaris) op 7 ronden, winnaars in T1.

Klassement race 2 : 1. Vosse-Bouvy (Renault) 55 ronden ; 2. Loix-Lémeret (Renault) op 01.017 ; 3. Mathieu-Dermont (Jaguar) op 16.469 ; 4. Lupant-Slaus (BMW) op 30.210 ; 5. Moury (Ferrari) op 1 ronde ; 6. Van Rossem-de Laet (Porsche 996 GT3 Cup) ; 7. Theissen-Kelders (Porsche 996 GT3) ; 8. Vanbellingen-Fumal (BMW) ; 9. Kaufmann (Porsche) ; 10. Stéveny (Peugeot)… 12. Dumont-Barthe (BMW) op 4 ronden, winnaars in T5… 15. Smits-Cleynhens (Opel Astra coupé) op 5 ronden, winnaars in T3… 26. Van Riel-Adriaenssens (VW Golf) op 6 ronden, winnaars in T4…. 33. Van de Plas-Vabeneden (Toyota Yaris) op 9 ronden, winnaars in T2… 43. Bruixola-Dumont (Toyota Yaris) op 11 ronden, winnaars in T1.
Reply With Quote
Old 11-09-2006, 18:51
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Volgt er nog een verslag van de Roadster-race? Benieuwd naar de afloop van die zware klapper......zag er van een afstandje niet prettig uit.
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 11-09-2006, 18:55
FIRE FIRE is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally Posted by Mark
Volgt er nog een verslag van de Roadster-race? Benieuwd naar de afloop van die zware klapper......zag er van een afstandje niet prettig uit.
http://www.autosport.nl/actueel/news...5&bericht=3870
Reply With Quote
Old 11-09-2006, 18:58
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator

Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Quote:
Schryvers heeft waarschijnlijk de dubbele gele vlag gemist die door baanofficials ter plekke werd gezwaaid.
misschien is dringend naar de oogarts gaan?

Reply With Quote
Old 11-09-2006, 21:57
Fonne's Avatar
Fonne Fonne is offline
De Paddock Regular

Of de betrokken rijdster terug naar de les sturen . Wie zet nu zijn wagen OP het circuit stil . Dat is vragen om problemen. Dat is hetzelfde als ik met mijn wagen pech krijg op de snelweg en laat hem op snelweg staan ipv op de pechstrook. Zeg niet te gauw tis weer een vrouw ! Maar het was er weer een.
Old 11-09-2006, 22:47
Mark's Avatar
Mark Mark is offline

Quote:
Originally Posted by Fonne
Of de betrokken rijdster terug naar de les sturen . Wie zet nu zijn wagen OP het circuit stil . Dat is vragen om problemen. Dat is hetzelfde als ik met mijn wagen pech krijg op de snelweg en laat hem op snelweg staan ipv op de pechstrook. Zeg niet te gauw tis weer een vrouw ! Maar het was er weer een.
Jij maakt vriendinnen

Er zijn wel meerder oorzaken voor deze crash te vinden Welke de juiste is? Waarschijnlijk een combinatie van.

1) Welke malloot van de PRC group heeft beslist voor dit format? Dat is vragen om problemen. Reeds opgemerkt door enkele Paddockers die op zaterdag aanwezig waren.

Quote:
Het antwoord: de ELF BRL vulde de Roadster Cup aan, en niet andersom. De Belgen kampten met te weinig deelnemers voor een volwaardige race en losten dit op door tijdelijk met het BRL-geweld samen te werken

http://www.autosport.nl/actueel/news...5&bericht=3874
2) Welke coureur zet nu zijn wagen stil op het circuit? Altijd van de ideale lijn afsturen! Zijn overigens niet alleen vrouwen hoor. Kan me nog ene Fred Bouvy herinneren tijdens het New Race Festival 2005

3) Kan me heel goed voorstellen dat die Schryvers in ziij BRL-V6 geen vlaggen heeft gezien op post 17 / Ickx-chicane. Met drie man in een treintje? Nr. 3 ziet niks behalve de achterkant van nr. 2 Is de vraag, heeft Schryvers ter hoogte van post 16 / Rindt chicane een voorwaarschuwing gehad?

Wat betreft rode vlag? Dat was niet meer dan wenselijk geweest. Kan tenminste iedereen op zijn gemak zijn werk doen. Ik vind het het rechtuit ongepast om op dergelijke momenten een safety-car in te zetten. Gewoon stil leggen! Als koersdirectie laat je dan weinig respect uitschijnen naar de gekwetste persoon.

Volstrekt logisch overigens waarom er geen code rood was. We waren nu om 18.15 uur klaar met de dag. Een code rood had om zijn minst 20 tot 30 minuten extra gekost. Gevolg hiervan was dat men de kroonjuweel van de dag, in de ogen van de PRC Group / RACB, had moeten inkorten vanwege het time-slot van 18.30 uur. Kan natuurlijk niet niet in de ogen van bepaalde personen die de functie van dikke nek vervullen

O ja wat vinden de klanten van de BRL-V6 hiervan (lees teams, coureurs en promoter)?

Quote:
Deze klapper was de oorzaak van een safety car-procedure die maar liefst zes ronden duurde. Achteraf vroegen vele rijders zich af waarom er geen code rood was gegeven.

http://www.autosport.nl/actueel/news...3877&rubriek=5

Die vraag lijkt me niet meer dan logisch. De heren van de BRL-V6 hebben nu een wedstrijd gehad die eigenlijk niet mag meetellen voor het kampioenschap. We spreken hier toch over de koningsklasse van Nederland (althans volgens bepaalde personen en sites ) E.e.a. als gevolg van een mislukt concept van de PRC group
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 12-09-2006, 03:44
Dries DS's Avatar
Dries DS Dries DS is offline
De Paddock Regular

Wat betreft het ongeval tijdens de BRL-BRL Light-Roadster wedstrijd blijken nogal wat uitspraken gebaseerd te zijn op de verkeerde informatie die o.a. door autosport.nl wordt verspreid. Zo meldt deze website bvb dat de betrokken rijders na een nachtje 'observatie' het ziekenhuis mochten verlaten. Het zal dan toch een zeer kort nachtje geweest zijn, met volop zonneschijn, want reeds op zondagavond was Marlène Broggi terug in haar woonplaats aan de Côte d'Azur (Zuid-Frankrijk).

Op vraag van Mark (Volgt er nog een verslag van de Roadster-race? Benieuwd naar de afloop van die zware klapper) hierbij het stukje uit het officiële wedstrijdverslag van de Roadsters:

"De tweede race werd grotendeels achter de safety-car afgewerkt. De oorzaak: een zware aanrijding met als slachtoffer Marlène Broggi in de openingsminuten van de wedstrijd. Toen ze traag richting pits reed, werd ze getorpedeerd bij het ingaan van de Jacky Ickx-chicane door een deelnemer van de BRL, hoewel de commissarissen duidelijk met geel zwaaiden. De Franse pilote werd voor een controle naar het hospitaal van Genk overgebracht, maar ze mocht ongedeerd het ziekenhuis deze namiddag nog verlaten. De wedstrijd werd voor twee ronden opnieuw gelanceerd."

Overigens is het geen 'maloot van de PRC Group' die beslist heeft om het dunne deelnemersveld van de Roadster Cup samen te laten rijden met de BRL. Het beschuldigende vingertje dient in een andere richting te wijzen... Dat de Roadster Cup niet meteen als een succes moet worden omschreven is een vaststaand feit. De kleine startvelden zijn een doorn in het oog van zowel de toeschouwers als de rijders. Dat hebben we trouwens in het verleden ook al moeten vaststellen bij o.a. de Formula Renault 1.6 en in diverse promotiecups. We kunnen enkel de hoop koesteren dat er in de toekomst meer interesse is voor de Roadster Cup, maar persoonlijk heb ik mijn twijfels over deze serie.

Het ongeval zelf dan: De Roadster #365 kampte met een haperende versnellingsbak. Broggi was (traag) op weg naar de pits en had bijna de entry van de pitstraat bereikt toen haar wagen werd aangereden. Er werd inderdaad met (dubbel) geel gevlagd en twee rijders bevestigden dat er op post 16 een voorwaarschuwing werd gegeven. Geen excuses dus voor Schryvers, die de aanrijding volledig voor zijn rekening mag nemen. Gelukkig liep het voor Broggi nog goed af. 'Builen en blutsen', zullen we maar zeggen. Of zoals ze het zelf zegt: "Autrement, moi ca va, j'ai des emmatomes un peu sur tout le corps et une entorse mais je m'en sors plutot bien."

Code Rood was inderdaad wenselijk geweest bij dit ongeval. Zeker toen bleek dat het een tijdje zou duren om Marlène Broggi uit haar tot schroot herleide Roadster te bevrijden. Logischerwijze wordt door velen ook nu weer het vingertje in de richting van PRC Group gewezen, doch ook hier ten onrechte. De koersdirectie van deze wedstrijd was helemaal niet in handen van PRC Group.

Broggi kan ook maar moeilijk gebrek aan ervaring aan haar (lange ) benen gesmeerd krijgen. Deze knappe verschijning is een vaste waarde in de Trophée Andros en ook op gebied van circuitracerij kan ze als vrouw best haar mannetje staan. Foto's van Marlène Broggi (en van Ruben Maes) via de website van RS Racing. Maes vormde afgelopen weekend team met Broggi voor Top Racing Concept, het team van de in Dreux (FR) gevestigde Yann Dano.

Foto's via volgende link: http://www.rsracing.be/1024x768/index.htm (Met dank aan Foto Media Service - Geert)

Last edited by Dries DS; 12-09-2006 at 04:47.
Reply With Quote
Old 12-09-2006, 22:13
Mark's Avatar
Mark Mark is offline

Quote:
Originally Posted by Dries DS
Overigens is het geen 'maloot van de PRC Group' die beslist heeft om het dunne deelnemersveld van de Roadster Cup samen te laten rijden met de BRL. Het beschuldigende vingertje dient in een andere richting te wijzen...
Wie is dan wel verantwoordelijk voor deze beslissing? Gezien je laatste zin van deze quote schijn je het weten

Wat betreft de crash, Schryvers is uiteraard de "schuldige".........maar die dame met de lange benen had er wellicht toch verstandig aan gedaan om van de ideale lijn af te wijken. Ervaring op circuit? Kom niet verder dan wat Funcups en een of andere Buggy-klasse, speciaal voor vrouwen, tijdens de Trophee Andros.
Reply With Quote
Old 12-09-2006, 23:32
Fonne's Avatar
Fonne Fonne is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Mark
Wie is dan wel verantwoordelijk voor deze beslissing? Gezien je laatste zin van deze quote schijn je het weten
Dat staat in het programma boekje dacht ik.
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules