![]() |
|
|
||||
|
||||
Pc blokkeert
Samengevat: pc blijft steeds hangen, kan niets meer bedienen, enkel nog resetten of opnieuw opstarten. Gebeurde ong. om de twee dagen en dit gedurende een tweetal weken, nu enkele keren per dag...
Bij het opnieuw starten doet hij telkens een schijfcontrole, maar nu krijg ik steeds de melding dat "cluster ongeldig is" en "de bewerking wordt afgebroken"... Kan iemand helpen? ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
Vastlopen, hoe bedoel je? Beeld bevriezen en niks meer kunnen doen? Of blue-screen en automatische herstart?
Hoe oud is je PC? Heb je veel USB-toestellen aangesloten en is je PC-voeding hiervoor krachtig genoeg? Welk besturingssysteem gebruik je? XP? Heb je recent nieuwe software of drivers geïnstalleerd en heb je het probleem sinds dan? Treedt het probleem op na bepaalde handelingen? bvb bestanden kopiëren naar externe USB schijf? Beetje meer info is hier zeker noodzakelijk ![]() Desnoods even je system event log van windows uploaden |
|
||||
|
||||
Ik ben zeker geen pc freak, daaromversta ik maar de helft van wat je zegt
![]() Besturingssysteem is Xp, met vastlopen bedoel ik "bevriezen". Laatst niets nieuws geinstalleerd behalve overgeschakelt naar een nieuw Anti-virus programma. Alvast bedankt! ![]() |
|
||||
|
||||
Kun je bv nog op ctr-alt-delete duwen als hij "bevriest", of moet je hem echt herstarten door op de reset knop te duwen?
|
|
||||
|
||||
Nee, dat lukt allemaal niet meer...dus resetten...
|
|
||||
|
||||
hmm zou eens beginnen met component per component te testen ... anders blijven we aan het gissen.
ik zou eens beginnen met memtest86+ (http://www.memtest.org/) daarna eventueel door de logboeken van windows grasduinen op zoek naar meer informatie. al eens naar de temperaturen van je PC gekeken ?
|
||||
|
||||
Neen, kan je mij eens zeggen hoe je de temperatuur controleert?
|
|
||||
|
||||
Kijk als je computer vastloopt en opnieuw opstart in de bios, meestal staat daar wel de temperatuur van de cpu en het moederbord.
Meestal zit er ook wel een cd van het moederbord bij je pc, daar staat ook meestal wel een analyse programma op waarmee je de temperatuur kunt bijhouden van je moederbord en processor, als de temperatuur van je cpu boven de 60 graden komt zit je goed fout. Anders moet je misschien denken aan het bijzetten van geheugen, kan ook wel aan het nieuwe antivirus-programma zitten, sommigen daarvan vreten geheugen (Norton). |
|
||||
|
||||
Ik zou graag nog even weten hoeveel USB apparaten (dus toestellen met die USB aansluiting - floep in en het werkt
![]() Héél vaak is dat de boosdoener bij "bevriezen" van XP. Als je veel USB-toestellen aan je PC hebt hangen, koppel er dan een paar af en kijk het tijdje aan of het probleem dan opgelost is. Indien de temperaturen aan de hoge kant zijn in je PC (zie tips van iedereen hierboven) kan je je PC kast eens opendoen en samengeklit stof aan de ventilatoren verwijderen. Je gelooft je ogen niet hoveel dit kan schelen in temperaturen ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
Enkel printer is aangesloten via usb...
Stof is enkele weken geleden verwijderd, inderdaad, daar komt iets uit ![]() |
|
||||
|
||||
Dan kan het dat idd niet zijn. Kijk eens in je windows logboeken... deze vind je terug onder computerbeheer: zie screenshot. Je kan deze opslaan als bestand en hier linken eventueel. Of zelf zoeken of er meldingen zijn rond het tijdstip dat je PC vastliep. Ik heb er echter niet veel hoop op.
Zijt ge zeker dat al uw fans nog draaien na uw opkuisactie? ![]() |
|
||||
|
||||
Had daar al ingekeken in dat logboek maar daar staan enkel "waarschuwingen" in en "informatie" waar ik niets kan uit afleiden.
Wel raar, gisteren 4 keer vastgelopen, vandaag langer gedraaid en maar 1 keer vastgelopen? |
|
||||
|
||||
Het probleem is dat er zoveel oorzaken kunnen zijn. Heb het bv ook ooit eens gehad, en toen lag de oorzaak aan een kapotte kabel (die tussen de harde schijf en het moederbord hangt). Een andere keer kwam het door een slecht werkende voeding.
|
|
||||
|
||||
Maakt je harde schijf meer lawaai dan normaal bij het opstarten ?
|
|
||||
|
||||
Neen, zeker niet.
|
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|