|
#1
|
||||
|
||||
Cooper Climax T53 - GP Portugal 1960 - J. Brabham - PM - 1/43
Naast de Ensign, een model op grote schaal, moest ik in 2008 ook nog een model op kleine schaal (1/43) afwerken om aan mijn quotum van 12 modellen per jaar te geraken. Daarom ben ik ook al begonnen aan deze Cooper die relatief snel klaar kan zijn gezien het kleine aantal onderdelen. Niet dat ik hem daarom minder aandacht ga geven, want tenslotte hoort hij thuis in de collectie F1 wereldkampioenen...
Ik ben begonnen met het prepareren van de body die vergeven was van de minuscule luchtbelletjes, duizenden gaatjes dus. Om dit op te lossen heb ik eerst alles geschuurd en in grondlaag gezet alsof er niets aan de hand was, en daarna heb ik met vloeibare secondenlijm en een tandenstoker met een platte kant overheen de gaatjes gegaan terwijl de primer nog nat was. De lijm en primer mengen zich op die manier tot een prima vuller van microscopische gaatjes. Eigenlijk is dat een beetje het principe van de "spuitfiller", maar die heb ik niet bij de hand, en dus ben ik met dat alternatief op de proppen gekomen. Daarna werd de body opnieuw intensief geschuurd en terug in grondlaag gezet. Eens die droog was kon ik een eerste mistlaag zetten met donkerblauw. Raar, ik heb altijd gedacht dat deze wagen donkergroen was, en het was pas op het moment dat ik op het bouwplan "dark blue" zag staan dat ik de foto's van de Cooper eens nader gaan bekijken ben, en het is daadwerkelijk donkerblauw! De verwarring zal ontstaan zijn door het feit dat de Cooper van 1959, waarmee Brabham ook al wereldkampioen werd, wel donkergroen was. Cooper T51 uit 1959: Cooper T53 uit 1960: En zo ziet mijn model er nu uit na een mistcoat: (naarmate er meer lagen gespoten worden, wordt de kleur ook donkerder) |
#2
|
||||
|
||||
Na 2 lagen denk ik dat ik kan overgaan tot het plaatsen van de decals:
|
#3
|
||||
|
||||
Raar dat je de ophanging achter ook meegespoten hebt in het blauw ... of stond die er al op?
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра! |
#4
|
||||
|
||||
Neen, maar bij het dryfitten bleek het monteren van die achterophanging zo'n ongelooflijk gepriegel waarbij het foto-ets onderdeel alleen bij het droogpassen al in stukken brak, dat ik ervoor geöpteerd heb om ze vooraf te plaatsen zodat ik naar hartelust met secondenlijm kon knoeien zonder de lak te beschadigen. Keerzijde is nu wel dat ik de ophanging een beetje lastiger zal kunnen schilderen, maar dat lukt wel
|
#5
|
||||
|
||||
Gaat een mooie toevoeging aan de collectie worden.
|
#6
|
||||
|
||||
Dat waren nog eens racewagens, om van die piloten nog maar te zwijgen.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#7
|
||||
|
||||
Ik laat de body wat doordrogen en heb me dus geamuseerd met het spuiten van het interieur in basiskleur en het prepareren en spuiten van de wiel inserts. Langzaam maar zeker begint ook in dit project schot te komen...
|
Currently Active Users Viewing This Thread: 2 (0 members and 2 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|