De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #31  
Old 07-04-2009, 19:08
Dvc Dvc is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Mar 2009
Location: antwerpen:lier,duffel
Posts: 2
wow dit is echt wel prachtig wat ik hier te zien krijg
chapeu
Reply With Quote
  #32  
Old 07-04-2009, 21:30
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Bedankt gasten, de opmerkingen zijn genoteerd. Ik ga even bekijken wat ik er mee aankan en waar nog kan worden verbeterd.
De band ga ik nog eens naschuren. Hij kan er niet meer af, maar het wiel kan nog draaien, dus ...

Ik ben verder gegaan met het voorbereiden van de kuip, en nu wilde ik voor de verandering wél eens dryfitten (herinner u de uitlaten) en toen dook een probleem op met het windscherm.
Op de plaats waar het met 2 verbindingen aan de sprue vastzat was het onderdeel van zichzelf vrij dun. Nu waren die verbindingen NIET zo dun, dus het resultaat laat zich raden. Ik heb nog geprobeerd om een beweging aan te houden die zo veel mogelijk snijdend, en zo weinig mogelijk brekend was maar het mocht niet baten. Bij het kuisen van het onderdeel werd het alsnog beschadigd, zoals je kan zien op onderstaande foto's.

Zicht op de buitenkant van het scherm met aanduiding van het probleem:


Zicht op de binnenkant van het windscherm:


Met in het achterhoofd dat de bovenplaat van de kuip in semi gloss zwart moet komen, en dat de aansluiting van het windscherm op de kuip dus per definitie ook zwart zou ogen, heb ik dan besloten om het probleem met zwarte verf te camoufleren. Het resultaat zou visueel hetzelfde effect hebben als een windscherm met een zwarte bies, en het defect wordt aan het oog onttrokken.

Na afplakken (zoals je al op de vorige foto's kon zien) heb ik dan de zwarte verf met de airbrush aangebracht, en zo snel mogelijk de afplaktape verwijderd, nog terwijl de verf nat was om zo weinig mogelijk droge hoekjes en randjes in de verf te creëren. Op die manier is verdere behandeling van opstaande randjes niet nodig, wat trouwens een zeer moeilijke klus zou worden op doorzichtige onderdelen.

Dit is het resultaat:
Het afgewerkte windscherm:


De kuip dan gedeeltelijk afgewerkt. Ze is gedecalled, staat in de blanke lak en de semi gloss zwart isook al op de bovenplaat gespoten (spreken we hier eigenlijk van een "hoedenplank" of wa? )


Een dryfitje van kuip-met-windscherm geeft aan dat dit waarschijnlijk wel de goeie aanpak is geweest:


Kan weeral worden vervolgd.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC08673.JPG
Views:	524
Size:	32.8 KB
ID:	13396   Click image for larger version

Name:	DSC08674.JPG
Views:	520
Size:	99.6 KB
ID:	13397   Click image for larger version

Name:	DSC08677.JPG
Views:	526
Size:	90.2 KB
ID:	13398   Click image for larger version

Name:	DSC08679.JPG
Views:	520
Size:	91.8 KB
ID:	13399   Click image for larger version

Name:	DSC08682.JPG
Views:	539
Size:	102.5 KB
ID:	13400  

__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #33  
Old 07-04-2009, 22:45
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,719
Zeer proper opgelost!

Bij het losmaken van doorzichtige onderdelen waarbij dit euvel zich kan voordoen gebruik ik meestal mijn Dremel-cirkelzaagje om de verbinding los te maken, waarna ik het overtollig plastic wegschuur.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #34  
Old 08-04-2009, 07:25
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
... maar de volgende keer toch proberen iets te etsen.
Gaat ge zelf beginnen etsen?

In verband met uw windscherm ... ik heb vroeger ook al van die fratsen aan de hand gehad. Sindsdien gebruik ik altijd een breekmes dat ik verwarm met een kaars en smelt ik als het ware de PC delen van de sprue, want knippen met een tangetje heeft mij ook al barsten opgeleverd als resultaat. Maar goed, aan die raad heb je nu natuurlijk niets!

Maar, uw oplossing is inderdaad goed gekozen, want het lijkt erop dat alles goed gekomen is!
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #35  
Old 08-04-2009, 21:11
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Gij hebt uw probleem op een schone manier weggemoffeld, of hoe zeggen ze dat.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #36  
Old 09-04-2009, 18:35
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
Gaat ge zelf beginnen etsen?
Yep, dat is de bedoeling. Na mijn verlof ga ik eens kijken voor een ets-set.
Wie weet helpt Dortmund al een handje ??
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #37  
Old 09-04-2009, 19:19
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________
 
Join Date: Feb 2006
Location: @ home
Posts: 1,064
Nope! Ik heb daar vorig jaar ook gezocht maar niets gevonden!

Kijk maar eens tussen uw PM's ...
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра!
Reply With Quote
  #38  
Old 09-04-2009, 22:47
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Terug naar het model, weeral.
Ik heb vanavond de instrumenten afgewerkt, de semi-clipons beschilderd, en de voorvork gemonteerd.
Het instrumentenpaneel heeft een minieme upgrade gekregen: De twee bouten die bovenop de vorkplaat zitten heb ik weggeschuurd, en vervangen door een afgeknot uurwerk-asje uit de mish-mash box. Op die manier vang ik 2 vliegen in één klap: de onderdelen zijn van zichzelf al mooier dan de ingegoten bouten, die ook nog eens een gietnaad vertoonden, en ze glanzen al chroom, dus schilderen hoeft ook al niet.

Verder is er de out die het instrumentpaneel op de vorkplaat vastzet: die heb ik verhoogd (ook alweer met een mish-mash onderdeel) en in het chroom geschilderd.

Geen paniek als je de foto bekijkt, en de verklikkerlichtjes bekijkt. Door de macro-functie van de camera lijken ze heel wat minder mooi als ze in werkelijkheid op het onderdeel ogen.







Het potje met remolie heeft ook een extra dekseltje gekregen in de vorm van een stukje aluminium. Niet dat het echt zichtbaar is, maar op die manier is het doosje wat strakker afgelijnd aan de bovenkant.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC08691.JPG
Views:	481
Size:	153.6 KB
ID:	13414   Click image for larger version

Name:	DSC08692.JPG
Views:	478
Size:	100.7 KB
ID:	13415   Click image for larger version

Name:	DSC08694.JPG
Views:	479
Size:	127.3 KB
ID:	13416   Click image for larger version

Name:	DSC08696.JPG
Views:	492
Size:	132.2 KB
ID:	13417  
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #39  
Old 09-04-2009, 22:49
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
De voorvork werd daarna gemonteerd, en nu staat de moto er zo bij:







Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC08697.JPG
Views:	494
Size:	166.5 KB
ID:	13418   Click image for larger version

Name:	DSC08698.JPG
Views:	498
Size:	193.2 KB
ID:	13419   Click image for larger version

Name:	DSC08699.JPG
Views:	507
Size:	173.9 KB
ID:	13420   Click image for larger version

Name:	DSC08700.JPG
Views:	503
Size:	172.4 KB
ID:	13421  
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #40  
Old 10-04-2009, 00:03
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Begint er al leuk uit te zien zo, met al die kleine toevoegingetjes.
Reply With Quote
  #41  
Old 10-04-2009, 09:48
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
Mooie Honda in wording, deze volg ik al van in het begin! Begint nu meer en meer op een motor te lijken, die mish-mash asjes en boutjes zijn wel een goede upgrade.
Reply With Quote
  #42  
Old 13-04-2009, 21:41
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Waar waren we gebleven?

De achterpartij moest worden afgewerkt, dat betekent het inbouwen van het achterste spatbord annex lichten, en het bevestigen van de zit.
Het spatbord leverde geen problemen op, maar de zit had een beetje aanmoediging nodig om recht te zitten op die achterste draagarmen van het kader. Maar uiteindelijk is het resultaat toch vrij behoorlijk.





Ook de voorpartij werd verder afgewerkt: semi-clipons bevestigen, en de nodige cablage werd aangebracht (snelheidsmeter en remleidingen) en die kabels werden aangesloten aan de handvaten.
Voor de remleidingen heb ik de meegeleverde kit-kabeltjes gebruikt. Die zijn ietsje dikker, maar in de praktijk zijn remleidingen nu eenmaal ook dikker dan de andere kabels. Dat leek me dus een niet zo'n slechte keuze. Ze komen qua dikte op schaal zelfs zo goed als perfect overeen met de leidingen op mijn eigen moto, dus ging ik er voor.





Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC08701.JPG
Views:	452
Size:	119.1 KB
ID:	13444   Click image for larger version

Name:	DSC08702.JPG
Views:	475
Size:	141.4 KB
ID:	13445   Click image for larger version

Name:	DSC08704.JPG
Views:	468
Size:	184.0 KB
ID:	13446   Click image for larger version

Name:	DSC08705.JPG
Views:	494
Size:	193.9 KB
ID:	13447   Click image for larger version

Name:	DSC08706.JPG
Views:	478
Size:	142.4 KB
ID:	13448  

__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #43  
Old 13-04-2009, 21:51
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Eens alles goed droog en vast zit, kan de tank worden gemonteerd. Hierbij gaat het ook niet vanzelf en je moet een klein beetje druk gebruiken om die tank over de voorste bevestigingen te schuiven. Ik hield de moto geklemd tussen karter en zadel om hem stevig vast te hebben totdat een droge "krak" liet weten dat het genoeg geweest was.

Na inspectie bleek het motorblok losgekomen te zijn van de achterste draagogen. Met veel gesakker en gevloek heb ik het blok dan toch opnieuw op zijn plaats gekregen. Oef! Niks meer van te zien. Gauw weer een druppeltje secondenlijm achter dat blok laten lopen om te voorkomen dat dat niet opnieuw gebeurt...

Enfin: zo staat hij er nu bij:









De rest van de onderdelen (en dat zijn er niet veel meer) staan te drogen. Na het assembleren van de kuip en het aanbrengen van voetsteunen, pedaaltjes en wat toeters en bellen, kan deze Honda als afgewerkt worden beschouwd.

Tot later!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	DSC08707.JPG
Views:	461
Size:	164.1 KB
ID:	13449   Click image for larger version

Name:	DSC08708.JPG
Views:	491
Size:	136.3 KB
ID:	13450   Click image for larger version

Name:	DSC08709.JPG
Views:	454
Size:	130.6 KB
ID:	13451   Click image for larger version

Name:	DSC08710.JPG
Views:	473
Size:	161.6 KB
ID:	13452  
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #44  
Old 14-04-2009, 00:19
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
en wat toeters en bellen, kan deze Honda als afgewerkt worden beschouwd.

Tot later!
Toeters op een motor van dit kaliber, ok, maar bellen? Moet ik me daar zoiets als "crèmekar toestanden" bij voorstellen?

Bijna klaar zie en weeral een mooie "Power of Dreams" voor in de kast.
Reply With Quote
  #45  
Old 14-04-2009, 22:14
gert mertens gert mertens is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Mar 2009
Location: Mol
Posts: 655
Dominique,
knAppe bike !!!
Ook uw postings en de opbouw ervan -SBS- zijn leuk/ leerzaam om te volgen.
Het is duidelijk dat het niet uw eerste moto of auto-model is !!!
Een mooie toevoeging aan de collectie.
(in mei bij op de beurs van moveleo?)

Grtz,
G
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 18:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.