![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
Dunlop British Open in België
NIEUW SPRINT-KAMPIOENSCHAP IN 2010?
Als het van de constructeurs en de piloten afhangt krijgen we in 2010 opnieuw een volwaardig sprint-kampioenschap voor de kiezen geschoven. Een nieuw concept, waarbij de deelnemende merken vragende partij zijn en waarbij fun en spektakel de belangrijkste kenmerken zullen zijn. Een voorlopige kalender alsook sportief en technisch reglement zullen eerstdaags door de Vlaamse Autosport Federatie aan de RACB worden voorgelegd. Om definitief groen licht te krijgen is het inderdaad nog even wachten op de goedkeuring van de RACB. Maar dat België behoefte heeft aan een nieuw spint kampioenschap is duidelijk, zeker nu er geen zekerheid meer bestaat aangaande de Renault Clio Cup in 2010. Komt daarbij dat met de nieuwe Belcar Endurance Cup en de BTCS de lat voor de beginnende piloten en teams op een behoorlijk hoog niveau ligt. Hier wil de Dunlop British Open een alternatief bieden. De Dunlop British Open staat open voor alle wagens welke in UK gebouwd worden of waar een Engelse achtergrond van terug te vinden is. Tevens werd er bij de opbouw van het concept zeer nauw op toegekeken dat deze Dunlop British Open op geen enkele manier concurrentieel kan worden met de bestaande nationale kampioenschappen, en dat de factor Fun en spektakel passen in het concept van Speedworld Promotion. “Dit was inderdaad één van de meest belangrijke facetten alvorens we over de cup zelf zijn beginnen denken. Hans Van de Ven en ik hebben een prima relatie en dat moet zo blijven. De RACB was op zoek naar een leuk sprint kampioenschap om zo de grote A-weekends wat meer afwisseling te geven tussen Belcar en BTCS”, aldus Dries Heyman. De echte reden om deze cup te organiseren moeten we echter zoeken in de Engelse fabrieken. “De Engelse wagens zijn inderdaad altijd wel iets speciaals. Hun super PK/gewichtsverhouding zet meerdere organisatoren dikwijls voor het voldongen feit dat ze dit type wagens dienen te weigeren. De Radical, Lotus Super 7, Westfield Aerorace 210 en Caterham zijn stuk voor stuk snelle Engelse pijlen waar geen enkele organisator raad mee weet. “Klopt”, gaat Heyman verder. “Die mannen willen racewagens verkopen maar kunnen bijna nergens terecht. Honderden mensen in België hebben zo wel ergens een Engelse racewagen staan of dromen er van zich er één aan te schaffen. Maar als het gebruik zich beperkt tot een tripje in het weekend en verder veel opblink-werk, dan is de lol er snel af. De markt om met deze wagens te racen op circuit is echt ongekend groot en dat blijkt ook uit de talloze aanvragen die reeds binnen komen bij Westfield. Ik ben er mij ten volle van bewust dat de RACB een kritische blik zal werpen op het feit dat we Saker en Ginetta op de lijst met toegelaten wagens hebben staan, maar beide merken willen gewoon proberen meer marktaandeel te verwerven op de Belgische markt. De Saker heeft in de Belcar Endurance Cup 2010 geen enkele schijn van een kans tegen de andere krachtigere opgewassen GT’s, GT3’s en GT4’s. De Ginetta G50 in full spec. GT4 configuratie zal niet toegelaten worden in de Dunlop British Open, enkel een aangepaste klantenversie. Uiteindelijk geeft deze opstapformule de eigenaars van de wagens de mogelijkheid om later door te groeien naar bv de Belcar Endurance Cup, of, kunnen de eigenaars de wagens verhuren tijdens de raceweekends dat we niet samen rijden” Het doel van de Dunlop British Open is in eerste instantie het grote publiek kennis te laten maken met de diverse Engelse merken en hun types. Als doelgroep hebben we de beginnende piloten voor ogen, voornamelijk te vinden binnen de bedrijven. In dat opzicht is het ook de bedoeling in de paddock een gemoedelijke sfeer te creëren waar niet alleen de hele familie terecht kan, maar waar er ook, net als op een golf-terrein, informele business-contacten kunnen gelegd worden. De wagens, bijna allen straat-gehomologeerd, kunnen zo aangekocht worden en ingezet in de Dunlop British Open. Een tripje in de week, een wedstrijdje in het weekend. Maar ook Leasing-formules of zelfs volledige “arrive and drive” formules zullen worden aangeboden. Kortom, dé formule om volgend jaar het Belgische race-landschap de nodige extra kruiding te bezorgen, zowel voor piloot als toeschouwer. Nu enkel nog wachten op het groene licht van de federaties, en de pret kan beginnen! Voorlopige aangevraagde kalender 2010 Maart (nog te bepalen) Pers & trainingdags 240 min April 9, 10, 11 Kick Off Zolder 3 x 20’ May 15,16 X-Day 3 x 20’ June 3, 4, 5, 6 12 Heures de Spa Francorchamps 3 x 20’ Juli 16,17,18 Zolder Super League 3 x 20’ August 18, 19, 21, 22 24 Hours of Zolder Zolder 3 x 20’ September 11, 12 Truck GP 3 x 20’ Oktober 23,24 Finale Race Assen 3 x 20’ Januari 2011/ 20,21,22,23 2010 Miles of Dakar (open wedstrijd) Voorlopige toegelaten merken & types Saker Sports Car GT Sprint Westfield Aerorace 170 Aerorace 210 Sport 2000 Sport Turbo Ginetta G40 G50 Ultima GT Caterham 1.6 Ford Sigma Superlight 1.6 Sigma Superlight R300 Superlight R400 Superlight R500 Lotus 2-Eleven Exige Elise Evora Europa Radical SR4 Clubsport PR6 Prosport SR3 RS Scotty’s GT Gechronometreerde vrije training op zaterdag als laatste 20’ van de dag. Vb. van 17.40 tot 18.00 Zondag 2 wedstrijden van 20’ Tijdens 24H Zolder, 1 Gechronometreerde vrije training op woensdag voor start van de verplichte nachttraining 24H, 2 wedstrijden van 20’ op zaterdag waarvan 1 na de warm up deelnemers 24H + 1 net voor vorming startgrid 24H Bij de Dunlop British Open zijn de deelnemers niet verplicht deel te nemen aan de gechronometreerde vrije trainingen. Startopstelling van de 1ste manche 1ste wedstrijdweekend gebeurd door middel van chrono’s tijdens pers- & trainingsdag . Startopstelling van de 2de manche 1ste wedstrijdweekend door middel van uitslag 1ste manche. Startopstelling van de volgende wedstrijden steeds op basis van de posities in de daarvoor verreden wedstrijd. Briefing zal plaats vinden op de dag van de wedstrijden. Voor alle inlichtingen: Organisatie: Belgian Race Invest – Dries Heyman (+32 474/95.23.86 – info@dunlop-british-open.com) Marketing & promotie: Transporama Austria GmbH (info@transporama.be) Last edited by BSOT; 03-11-2009 at 08:48. |
#2
|
||||
|
||||
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
#3
|
|||
|
|||
Oudere Ginetta's ook ?
Een G27 bvb. En wat met auto's die te jong zijn voor de Historic maar te oud voor de andere kampioenschappen ? Of vallen die (weer) buiten elke (sprint) categorie ? |
#4
|
|||
|
|||
Ondertussen al goedgekeurd door RACB?
__________________
www.krisgilissen.net |
#5
|
||||
|
||||
Hopelijk vandaag meer nieuws!! Vorige week woensdag was directoir dus...
|
#6
|
||||
|
||||
Uiteindelijk in een iets andere vorm maar laten we hopen dat we mooie startvelden voorbij zien komen:
Quote:
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited. |
#7
|
||||
|
||||
Er is toch wel wat mooi volk aangemeld voor de testdag op donderdag 11 maart. Zo haalt Saker Belgium meteen het zware geschut boven: Marc Duez en Michael Dekeersmaecker tekenen present met een Saker Sprint
![]() |
#8
|
|||
|
|||
Ik vind het jammer dat er alleen wagens mogen meedoen die niet toegelaten zijn tot de belcar/btcs. Dit voor concurrentie.
Met andere woorden, x-aantal wagens die vroeger de sprint cup reden, mogen nu niet meedoen in het nieuwe kampioenschap. Terwijl er toch een wezenlijk verschil is tussen een wedstrijd van 20min en min 125min. Dan is dat toch niet echt concurrentie.
__________________
www.krisgilissen.net |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Quote:
Sterker nog, stel nu dat het wel concurrentie is. Dan is het nog veel erger gesteld met RACB/Speedworld. Welke ondernemer/zakenman is nu bang voor concurrentie? Als je gelooft in je eigen produkt/concept, waarom ben je dan bang voor concurrentie?
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited. Last edited by Mark; 31-03-2010 at 22:51. |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|