De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 01-06-2011, 22:50
racer's Avatar
racer racer is offline
De Paddock Rookie

De zogezegd metalen modellen zijn vervaardigd uit zamac.
Zoals reeds eerder vermeld bestaat zamac uit een legering waar ook zink in voorkomt.
Niet alle zamac modellen bevatten evenveel % zink.
Om nu een degelijke hechtiging van grondverf te bekomen gebruiken we zinkspray die dienst doet als grondverf.
Als je op zamac modellen gewone grondverf spuit hecht deze onvoldoende en komt de verf er terug af.
Dit is weer afhankelijk van de hoeveelheid zink in de legering en op welke plaats de zink zich bevindt.
De reeds eerder vermelde zinkspray van Motip Colormatic 1K is daarvoor speciaal ontworpen.
Als je met thinner over een zamac model gaat zal je zien dat er altijd zwart vanaf komt.
Natuurlijk is het belangrijk ook goed te ontvetten,liefst met anti-statische onvetter(die trekt geen stof aan)en dan de zinkspray te spuiten,daarna ook lichtjes schuren in water.Het geel moet eerst gespoten worden en omdat geel slecht dekt,kan je beter eerst een dun laagje wit spuiten.
Het is natuurlijk aan te raden na iedere spuitbeurt de lak lichtjes te slissen met schuurpapier(waterbestendig natuurlijk) en ook weer te ontvetten.Als de verschillende kleuren gespoten zijn kan je de kleurovergangen lichtjes in water weer slissen,zorg er wel voor dat je niet door de lak schuurt,als je de glans weg schuurt geen probleem,er komt toch een vernis laag over.Gebruik om af te plakken dunne afplakband van Tamiya bv.of er bestaat ook afplakband van Sikkens of 3M dacht ik(blauwe kleur)die in de carrosseriesector ook gebruikt wordt om bv.lijnen te spuiten.BMF raad ik zeker niet aan en zeker niet de gewone afplakband want die is veel te dik en er komt altijd wel een klein beetje lak onderin gekropen.Als dit op 1 plaats gebeurt kan je de lak verwijderen met een scherp mesje en gewoon bijverven met een penseeltje,laten drogen daarna slissen en als de vernis erover is ziet je daar helemaal niets van.

Gebruik die zinkspray nu niet voor plastic of resin modellen.
Reply With Quote
Old 01-06-2011, 23:02
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Dit is inderdaad een duidelijke uitleg, Racer.

Maar waarom raad je bmf af om af te plakken?

When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Old 01-06-2011, 23:24
racer's Avatar
racer racer is offline
De Paddock Rookie

Het is te duur,zeker wanneer je gaat werken op schaal 1/24 of op schaal 1/18
Het plakt volgens mij onvoldoende en er kruipt altijd wel wat lak onder.
Ik gebruik altijd de smalste plakband van Tamiya en druk die goed aan tegen het model,in de naden(panel lines)druk ik deze aan met de achterkant van een mesje,niet de scherpe kant want anders breekt de plakband.
Tenslotte plakband dient ervoor.
BMF dient om raamomlijstingen en diverse andere toepassingen te maken.
Zorg erwel voor dat je plakband gebruikt die geen lijmresten nalaat.
Reply With Quote
Old 02-06-2011, 07:57
corsyves corsyves is offline
De Paddock Rookie

Bedankt voor de duidelijke uitleg racer, alweer beetje bijgeleerd!!
Reply With Quote
Old 02-06-2011, 13:24
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally Posted by racer View Post
Het is te duur,zeker wanneer je gaat werken op schaal 1/24 of op schaal 1/18
Het plakt volgens mij onvoldoende en er kruipt altijd wel wat lak onder.
BMF dient om raamomlijstingen en diverse andere toepassingen te maken.
Hier ben ik wel niet mee akkoord. BMF is perfect geschikt om af te plakken, en is zo flinterdun dat er geen opstaande randen gecreëerd worden bij het spuiten met airbrush. Met de spuitbus krijg je wel opstaande randen omdat de spuitlaag te dik is en niet aangepast kan worden, maar dat is bij gewone afplakband net hetzelfde.

BMF plakt erg goed, maar je moet het zeer zorgvuldig aandrukken met een tandenstoker of je nagel om ervoor te zorgen dat de verf er niet onder loopt. Als je dit niet doet, kruipt er OVERAL lak onder, gelijk welk afplakmiddel je gebruikt.

En dat het te duur is voor 1/24 of 1/18 modellen is ook maar gedeeltelijk waar. Om te beginnen heb ik BMF precies aangeraden om te gebruiken op 1/43 modellen, omdat gewone afplaktape minder geschikt is. Dan heb je sowieso maar kleine stukjes nodig. Maar als je dunne reepjes gebruikt om de randen af te plakken, en de rest afdekt met gewone tape, is het zelfs zeer goed te gebruiken op grotere modellen. En dan is 11 euro voor een groot blad BMF zeker niet te duur, want je doet er tientallen modellen mee.

Let wel, ik wil niemand verplichten om wat dan ook te gebruiken, maar verkeerde informatie verspreiden is volgens mij niet de bedoeling van ons forum. Vertel de mensen de dingen waar je iets van af weet, zoals over de zinkspray. Maar laat het achterwege om dingen af te raden die je zelf nog nooit geprobeerd hebt, daar ga je de mensen alleen maar mee in verwarring brengen. Het afplakprobleem heeft niets te maken met de soort verf die je gebruikt en omgekeerd.

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 02-06-2011, 22:18
306xtreme's Avatar
306xtreme 306xtreme is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Ik kan het niet helemaal opmaken uit je post, maar heb je drie dagen gewacht om de maskeertape (of het BMF) te verwijderen? Je kan zwaar opstaande randen vermijden door de maskeertape te verwijderen als je verf nog maar begint op te drogen. Meestal is dat al na een half uurtje of zo. Wel wachten tot hij goed uitgevloeid is. Dan droogt de rand meer egaal op, en krijg je niet zo van die gekartelde randen. Wel voorzichtig zijn bij het verwijderen van de tape dan, want je zit tenslotte met nog natte verf.

Probeer dat volgende keer eens uit?
heb het vandaag eens gedaan hoe je zei enja ff laten drogen en dan alles verwijderen .
had het model nog wat gespoten op een plaats en toen in een doosje met deksel buiten in de zon gezet en een halfuur later de bmf & tape verwijderd en ging eigenlijk heel goed .
het fijne deraan is dat de bmf fijn los komt als je de tape verwijderd dan hoef je niet zo te prullen voor het los te krijgen
alleen die maskol blijft een raadsel ik heb het niet gebruikt vandaag want het kost me een fortuin aan penseeltjes
maar de vorige keer was ik nog geen 5min bezig met maskol en de penseel was al keihard heeft iemand tips ervoor ?
Old 02-06-2011, 22:53
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally Posted by 306xtreme View Post
alleen die maskol blijft een raadsel ik heb het niet gebruikt vandaag want het kost me een fortuin aan penseeltjes
maar de vorige keer was ik nog geen 5min bezig met maskol en de penseel was al keihard heeft iemand tips ervoor ?
Maskol uit penselen verwijderen gaat enkel met cellulose thinner (verkrijgbaar in de Gamma bv). Maar ik gebruik om Maskol aan te brengen liever een tandenstoker, dat gaat ook en je kan hem gewoon weggooien.

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 02-06-2011 at 22:53.
Reply With Quote
Old 02-06-2011, 23:27
306xtreme's Avatar
De Paddock Regular

ey das ook een goeie tip
ik wou de volgende keer een wattenstaafje eens proberen of een soort spateltje of wat miss ook gaat zo een stokje van een frisco haha
Old 03-06-2011, 00:20
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

Wattenstaafjes zijn perfect voor het aanbrengen van Maskol. Niet duur, overal te vinden en zeker zo handig als een penseel vermits het niet uitmaakt of de aangebrachte laag niet mooi egaal en te dik is. Zolang alles maar bedekt is, geen probleem.
Je hebt dus zelf de oplossing op je eigen vraagstuk gegeven.
Old 03-06-2011, 00:25
306xtreme's Avatar
De Paddock Regular

dan ben ik toch niet zo lomp als ik er uitzie haha .
maar back on topic
de voorbereidingen zijn begonnen voor het eerste blauw te spuiten
Old 03-06-2011, 00:45
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Quote:
Originally Posted by 306xtreme View Post
................................

had het model nog wat gespoten op een plaats en toen in een doosje met deksel buiten in de zon gezet en een halfuur later de bmf & tape verwijderd en ging eigenlijk heel goed .

..............................................
Persoonlijk ben ik geen voorstander van je model in de zon te laten drogen, of op de verwarming zoals sommigen ook al eens durven te doen.
Ik denk dat je je model afdekt en gewoon binnen zet ook al voldoende is om de verf te laten drogen.
In de zon kan de temperatuur al snel oplopen, zeker onder een deksel of wat dan ook. En verf kan bij een versneld droogproces al eens barstjes gaan vertonen. In ieder geval voorzichtig blijven.

Reply With Quote
Old 03-06-2011, 01:03
306xtreme's Avatar
De Paddock Regular

het heeft niet heel de dag buiten gestaan hoor gewoon een half uurtje en toen alles verwijderd en daarna is het model naar de kast verplaatst .
het was een doosje van blik en het was niet warm het voelde zelfs koud aan maar binnenin was het wel lauw
maar i get the point
Old 03-06-2011, 12:47
306xtreme's Avatar
De Paddock Regular

dit project word even in de frigo gezet
toen ik gisteren blauw had gespoten ging het weer mis
de verf begon te vechten met de witte verf
nu blijkt da het ps was in plaats van ts van tamiya dus dat werkt niet zo goed samen
de 504 ligt nu in de remmen reiniger
we laten hem ff in coma liggen nu
Old 04-06-2011, 00:17
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Oei, maar niet opgeven hé.

Reply With Quote
Old 04-06-2011, 12:56
306xtreme's Avatar
De Paddock Regular

nee nee deze word nog afgewerkt alleen de verf wilt nie lossen met de remmen reiniger .
maar momenteel heb ik ff genoeg van deze 504
ben ook al ff met een ander project bezig maar daar willen de decas weer nie meewerken ze zijn veel te dik

Currently Active Users Viewing This Thread: 2 (0 members and 2 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules