![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Rate Thread |
|
||||
|
||||
Dat ziet er heel netjes uit, Guy.
Het geel is heel mooi erop gespoten en decals mooi strak geplaatst. Welke kleur is dat geel eigenlijk, dan weet ik dat ook al voor in de toekomst.
|
||||
|
||||
Ik heb Tamiya TS-16 gebruikt. Ik wou eerst TS-47 chrome yellow gebruiken omdat ik bang was dat TS-16 een beetje te 'citroengeel' zou zijn, maar uiteindelijk denk ik dat TS-16 het dichtst het geel van de echte Audi benadert. Toch zeker als je Tamiya spuitbusjes-verf gebruikt. Ik heb ze wel gedecanteerd om met de airbrush aan te brengen...
|
|
||||
|
||||
En we gaan verder.
We hebben de standaard Tamiya onderdelen voor ophanging, aandrijfas en uitlaat in de juiste kleur gespoten. Het chassis werd ook geschilderd waar nodig, geheel volgens de Tamiya bouwinstructies. Vooraan heb ik het gedeelte waar de motor zit en het dus zeker niet wit ziet, matzwart gemaakt. Eigenlijk maakt het niet zoveel uit omdat er nog een beschermplaat overheen komt, maar aangezien ik de koelgaten van die plaat geopend heb wil ik toch liefst dat er geen wit doorheen zichtbaar is. Ik heb alles afgewerkt met een wash van wat smoke om het er niet te clean te laten uitzien. Aan de bovenzijde van het chassis-onderdeel heb ik alles zwart gespoten, behalve de rechter voor wielkas. Deze waren in werkelijkheid ook wit, en een klein stukje van die wielkas blijft zichtbaar doorheen de koelsleuf in de motorkap. Terwijl we toch aan het spuiten waren, hebben we meteen ook maar de rolkooi aangepakt. |
|
||||
|
||||
De nummerplaten en de rallyplaten zitten als aparte foto-ets onderdelen in de transkit, dus moeten ze eerst bekleed worden met hun respectievelijke decals. Dat ziet er wel heel wat echter uit dan een gewone decal die rechtstreeks op de body aangebracht wordt...
De wielen werden ook voorzien van de nodige decals, van een ventieltje, en van de foto-ets schijfremmen die achteraan aangebracht werden. De kuipzetels werden gespoten met Scale Fabric, waarna achteraan de kevlar decals gekleefd werden op de rug. Vooraan kwam er ook nog een klein 'Recaro' decalletje aan te pas. De zetels moeten nog wel gedrybrusht worden. En natuurlijk moeten de gordels er ook nog in geplaatst worden, maar dat is overbodige informatie denk ik. De veerpoten, waar nagenoeg niets van te zien zal zijn eens de wielen op hun plaats staan, werden gewoon zwart gespoten zonder verdere beslommeringen. |
|
||||
|
||||
Nu kan de montage eindelijk beginnen. Eerst hebben we de veerpoten en de ophangingsarmen op hun plaats gekleefd. Vervolgens werden de aandrijfas en de uitlaat op hun respectievelijke ligplaats aangebracht.
Vervolgens konden de wielen op hun plaats gestoken worden. En dan kunnen we het model eindelijk op zijn poten zetten. De vier wielen raken de grond allemaal mooi gelijk, dus dat is al een opluchting: het model zal niet wiebelen. Effe de rolkooi dryfitten. In principe kan er niets gebeurd zijn omdat ze alleen maar gespoten werd, maar je weet toch maar nooit. En ja hoor, ze past nog altijd ![]() |
|
||||
|
||||
Dan de body er eens op zetten met rolkooi in plaats. Wat opvalt is hoe weinig je van de binnenzijde zal zien omdat alles zwart gespoten is. Daarom is het des te belangrijker dat we een goede drybrushing aanbrengen die de details oplicht zodat er toch iets te zien zal zijn. Let ook op de zwart gespoten radiator vooraan. Daar moeten natuurlijk nog de koplampen in aangebracht worden en de Audi-ringen komen er ook nog op.
Wordt dus vervolgd! |
|
||||
|
||||
Mooie update.
![]()
|
||||
|
||||
Hehe, een nieuwe fotostand gekocht?
![]() Mooie update trouwens!
|
||||
|
||||
Niet echt hoor, dat is gewoon mijn bureelblad. Ik had niet de tijd genomen om mijn 'studio' op te zetten. Maar soms is dat ook wel beter, omdat het contrast tussen een wit blad en witte modelbouwonderdelen niet altijd ideaal is om te tonen wat je wil uitleggen...
In elk geval heb ik deze keer mijn studio weer opengespreid ![]() En het eerste wat ik wil tonen is het dashbord dat ik afgewerkt heb. Het standaard kit onderdeel wordt hiervoor niet gebruikt; een resin vervangingsonderdeel zit in de transkit. Er is niet zo'n hemelsbreed verschil tussen beide dashbords trouwens. Wat ik wel miste, zowel in de Tamiya kit als in de transkit zijn de nodige decals voor de wijzerplaten en meters. Alleen de 2 kleine wijzerplaatjes rechtsboven zitten in de transkit, omdat dat onderdeel ook als apart foto-ets onderdeel in de transkit zit. Voor de rest zal de uitgever van de transkit gedacht hebben 'ze moeten het maar doen met de decals uit de Tamiya-kit'. Juist ja, maar daar zitten er geen bij. Dus grijpen we in onze sparepart doos om dit euvel op te lossen. Verder heb ik ook de microfoon van de CB-installatie toegevoegd (zie rode pijl). In die tijd waren er nog geen GSM's en werd alle communicatie gedaan via radio en CB-toestellen. Omdat deze micro een nogal prominent onderdeel op het dashbord vormt heb ik ervoor gekozen om hem zo getrouw mogelijk na te bouwen, met steuntje en al. Ook de pedalen ontbreken in zowel de kit als de transkit. Ik heb ze dan maar gescratcht, alhoewel ik bij 2 blijven steken ben. Er is niet meer plaats tussen de voetensteun en de middentunnel. Waarschijnlijk zijn mijn pedalen net een ietsje overgedimensioneerd. Maar we zullen maar denken dat de Audi een 'automatic' is zeker? ![]() ![]() De kuipzetels werden voorzien van hun foto-ets steunen. Bij het dryfitten van de stoelen viel me op dat de standaard plastic steunen, die aan het Tamiya-chassis vastzitten, hierbij overbodig werden. Ze staan niet echt in de weg omdat de foto-ets steunen er mooi tussen passen, maar dan zie je niets meer van de foto-ets steunen wat ook niet echt de bedoeling kan zijn. Nu kan je wel denken 'dat had je van tevoren ook wel kunnen denken', en dat is ook zo, maar ik heb me in deze laten misleiden door het bouwplan, dat toont hoe de plastic steunen op hun plaats mogen blijven: Dit is dus fout, en omdat er nog heel wat Paddockers zijn die deze transkit in hun bezit hebben zijn jullie bij deze gewaarschuwd! Nu, om in dat late stadium de plastic steunen nog weg te frezen was geen sinecure, maar mits wat vloeken en prullen lukt het nog enigszins. Een perfect gladde bodem heb ik niet meer kunnen verwezenlijken, en uiteraard heb ik de bodem manueel moeten herschilderen, maar eens de stoelen op hun plaats staan zie je er niets meer van, zeker niet wanneer de body op zijn plaats staat. Alles is toch zwart ![]() Last edited by Sennake; 07-06-2011 at 06:39. |
|
||||
|
||||
Van op een afstand ziet dat er als volgt uit. Je ziet ook dat ik de bodembeschermplaat al aangebracht heb tegen het chassis, en dat ik ze aan de binnenzijde matzwart geschilderd heb om te vermijden dat je doorheen de koelgaten kan zien dat niet alles binnenin 'echt' is.
Aan de onderzijde ziet dat ze dan als volgt uit. Een gedeelte van onze mooi geschilderde ophanging is voor eeuwig onder de plaat verdwenen, maar dat wisten we op voorhand. In feite ontbreekt er achteraan nog een beschermplaat, maar die zit niet in de transkit. Met de voorste beschermplaat op zijn plaats ziet de voorzijde van de Audi er helemaal anders uit. De koplampen werden ook al ingeschilderd. De matzwarte koelgaten in de beschermplaat zien er heel wat echter uit nu ze uitgeboord zijn. Deze dryfit geeft ons al een idee van hoe stoer de Audi er gaat uitzien... |
|
||||
|
||||
Maar die dryfit was er eentje zonder de rolkooi en dashbord in het interieur. Toen ik deze onderdelen wou installeren en vervolgens de body op het chassis zetten, kwam ik tot een onaangename vaststelling. De rolkooi is een 'volledige' rolkooi, niet zo'n ding dat stopt aan de bovenzijde van het dashbord. Het dashbord vertoont twee inkepingen aan de zijkant waarin de stangen van de rolkooi naar beneden lopen. Als je nu de rolkooi op zijn plaats zet, en het dashbord aan de binnenkant van de body zou lijmen, krijg je de body nooit meer op het chassis. De rolkooi kan dan namelijk nooit meer in de inkepingen aan de zijkant geraken. Dus moet je het dashbord op voorhand, tussen de rolkooi op zijn plaats lijmen en daarna de body over het geheel schuiven. maar dat gaat ook niet: de beide resin uitstulpingen waarin de voorste schroefbevestigingen moeten komen zitten in de weg en zijn veel te breed om over de geïnstalleerde rolkooi heen te kunnen schuiven. Daarna heb ik geprobeerd om de rolkooi inclusief dashbord in het dak van de body te leggen, en het chassis er ondersteboven in te klikken, hopend dat de poten van de rolkooi op hun ligplaats komen te zitten. Dat gaat wel, maar niet zonder dat ik doorheen de ramen met mijn vingers een beetje help om de rolkooi op zijn plaats te zetten, wat onmogelijk zou zijn eens de glaspartijen in de body gelijmd zitten. Bovendien zou dit nog veel moeilijker zijn als er aan de voeten van de rolkooi lijm hangt. Probleem dus.
Uiteindelijk denk ik de enige oplossing gevonden te hebben door de uitstulpingen grotendeels weg te frezen en alleen onderaan een tapje over te laten waarin de schroef kan vastgezet worden. Nu slaag ik erin (nog steeds met de nodige moeite, en slechts op één enkele manier en volgorde) om de body overheen de rolkooi de schuiven en uiteindelijk alles op zijn plaats te zetten. 't Is maar dat je het weet, een gewaarschuwd man is er twee waard ![]() Last edited by Sennake; 07-06-2011 at 06:47. |
|
||||
|
||||
Om te bewijzen dat het nu wel degelijk gelukt is, enkele dryfit-foto's van de Audi vanuit 'kikkerperspectief' (is eens iets anders)...
De aansluiting tussen de beschermplaat en de onderzijde van de Audi zal zichzelf dichten eens ik de body op het chassis bevestig met de schroefjes. Op dit moment van de dryfit staat het geheel nog een beetje 'open'... Wordt vervolgd! |
|
||||
|
||||
Ziet er goed uit Guy! Alvast bedankt voor de tips trouwens! Ben mijn Audi niet vergeten hoor, maar een bepaalde Lotus vergt wat meer tijd (vooral schuren en passen) dan bij een plastic kit....
|
||||
|
||||
Zeer mooi. En een gave bak.
![]()
|
||||
|
||||
Awel, hier nog eentje:
als je je Audi gaat afplakken om de gele striping aan te brengen, is er een handig trucje om de tussenafstand te bepalen tussen beide gele strepen. Ik heb bij mijn Audi gewoon geschat, maar achteraf kwam ik tot de vaststelling dat de decal met daarop de sponsors 'BOGE, RECARO, Turbolader en speedline', die net achter het deelnemingsnummer zit, uit één enkele decal bestaat, die precies tussen de gele lijnen moet passen. Dat is dus de ideale tussenafstand. Ik heb mijn decal moeten opdelen in stukjes om alles een beetje dichter bijeen te kunnen zetten, wat in feite betekent dat de tussenafstand bij mijn Audi een mm of zo te smal is; een gewaarschuwd man is er twee waard (of in dit geval al 6 of 8 denk ik ![]() |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|