De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 30-08-2003, 12:26
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Quote:
Originally posted by Oneliner
Mja, dat is nu al wel een fenomeen dat al heel het seizoen duurt hé. Ik vind het maar raar dat ze daar NU net mee afkomen. Er staan 2 Michelins in de buurt van Schumacher en tis weer van dat.
Dit is hetgeen ik tegen A.J. ook al zei .... een kleuring die je aan je bericht kan geven. Je insinueert dat de FIA Schumacher gaat helpen ....

Als Bridgestone of Ferrari zijnde lijkt het me heel logisch dat je tegen zulke praktijken van Michelin (naar de letter van de wet, maar niet naar de geest) klacht in dient bij de FIA.

Als FIA zijnde moet je antwoorden op die klachten:
- Ofwel "steun" je Ferrari en Bridgestone in hun klacht (naar de letter van de wet, maar niet naar de geest)
- Ofwel doe je alsof je neus bloedt ..... Maar bij deze laatste houding moet je je wel beseffen dat het de deur openzet naar het gebruikt van andere gaten in het reglement.

De FIA heeft in deze zaak gewoon geen keuze. Dat ze er nu mee komen lijkt me eerder een tactische zet van Bridgestone ... maar dat is helaas hun goed recht.
Old 30-08-2003, 12:33
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Quote:
Originally posted by Oneliner
Michelin kan NOOIT een nieuwe band ontwikkelen tegen de volgende race(s).
Tja Michelin zal zeker zeggen van niet .... Al was het maar om een overgangsmaatregel af te dwingen bij de FIA. En het dreigen met een boycot hoort daar ook bij ....
Pierre Dupasquier is niet van gisteren

Anderzijds .... tijdens een normale testweek staat er in iedere press-release van een team dat test ....
"tyre-testing for the next GP"
Old 30-08-2003, 12:33
Finish's Avatar
Finish Finish is offline
De Paddock Enthousiast

Location: Hier nach links, zwei Straßen nach rechts und dann immer geradeaus !
Quote:
Originally posted by Savi
Ze straffen zo laat op het seizoen is ergens wel dom ja, maar ergens ook niet, moesten ze het hele jaar er een voordeel uit gehaald hebben. dan verdienen ze een sanctie natuurlijk.
akkoord.

En als de situatie nu eens omgekeerd was, de Bridgestones die al een heel seizoen de regels aan het overtreden waren. Zou onze goede vriend Ron Dennis dan een oogje toegeknepen hebben ? Nee hoor, briefje naar de FIA en koekenbak.

Quote:
Volgens mij staat de F in FIA voor Ferrari
De 'F' in FIA staat voor 'F*cking idiots' (met dank aan Montoya )
Ze hadden er al heel wat sneller bij moeten zijn. Of Ferrari hier achter zit, laat ik in het midden. Enkel vind ik het wel een beetje cru om bij elke FIA-beslissing uitspraken te moeten horen als 'Er staan 2 Michelins in de buurt van Schumacher en tis weer van dat' of onlangs nog, bij Ralfkes boete: 'tis weer een Schumacher, dus de FIA knijpt een oogje toe'
Als je in zo'n beweringen gelooft, geloof je beter niet meer in de sport zelf. Dan ga je er namelijk van uit dat de FIA het wedstrijdverloop én het kampioenschap grotendeels bepaalt, en dat de uitslag pro forma al vastligt voor de race gereden is.
En ik denk dat de FIA enkel geinteresseerd is in een reglementair F1-kampioenschap. Iedereen wees met een beschuldigende vinger naar Ferrari toen hun barge-boards in Maleisië 99 onreglementair waren. En toen zaten we ook tegen de voorlaatste race aan. Op de koop toe hadden ze die barge-boards niet het hele seizoen gehad, Michelin heeft al het hele kampioenschap voordeel van die band.
Aanpassen die band, zou ik zo zeggen.
Old 30-08-2003, 12:40
TYRI F1's Avatar
TYRI F1 TYRI F1 is offline
De Paddock Regular

tzal wel weer een rechtzaak worden...
Old 30-08-2003, 13:46
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator

Quote:
Originally posted by Finish Iedereen wees met een beschuldigende vinger naar Ferrari toen hun barge-boards in Maleisië 99 onreglementair waren. En toen zaten we ook tegen de voorlaatste race aan. Op de koop toe hadden ze die barge-boards niet het hele seizoen gehad, Michelin heeft al het hele kampioenschap voordeel van die band.
Sorry maar ik kan het niet laten: Ik meen me te herinneren dat Ferrari voor die afwijking enkel een geldboete gekregen heeft, terwijl Mclaren in Brazilië '99 voor een onreglementaire voorvleugel z'n punten afgenomen werd. Dit terwijl de afwijking bij Mclaren kleiner was dan bij Ferrari. Ik bedoel maar dat de FIA nooit op een consequente manier sancties oplegt. En dat brengt dan de roddels van F(errari)IA met zich mee.

Als ze nu in de komende GP de banden na de race gaan opmeten zonder een duidelijk omschreven procedure, dan is dat grote onzin. Heb je die banden al eens goed bekeken na de race: de helft van het circuit plakt erin. Bridgestone loopt evenveel kans op een 'onreglementair' loopvlak als Michelin
Reply With Quote
Old 30-08-2003, 13:56
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator

Quote:
Originally posted by airco
Tja Michelin zal zeker zeggen van niet .... Al was het maar om een overgangsmaatregel af te dwingen bij de FIA. En het dreigen met een boycot hoort daar ook bij ....
Pierre Dupasquier is niet van gisteren

Anderzijds .... tijdens een normale testweek staat er in iedere press-release van een team dat test ....
"tyre-testing for the next GP"
Tyre testing is het uitkiezen van één of twee van de specifieke compounds die de bandenfabrikant aanbiedt voor de volgende GP. Het gaat niet om totaal nieuwe geometriën en die compounds werden zeker niet op 2 weken tijd ontwikkeld en geproduceerd.
Reply With Quote
Old 30-08-2003, 13:58
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Quote:
Originally posted by HHugo
Als ze nu in de komende GP de banden na de race gaan opmeten zonder een duidelijk omschreven procedure, dan is dat grote onzin. Heb je die banden al eens goed bekeken na de race: de helft van het circuit plakt erin. Bridgestone loopt evenveel kans op een 'onreglementair' loopvlak als Michelin
Wel je zegt het toch zelf ....

In Hongarije zijn de michelins al opgemeten na de race ..... Verschillende exemplaren werden te breed bevonden ..... Toch hebben ze geen sanctie gekregen .... Enkel een brief met de vraag om het aan te passen tegen de GP van Italië. Zelfs geen boete ....

Quote:
Na de GP van Hongarije dienden onbekenden klacht in, waardoor de FIA de voorste Michelin banden niet in nieuwe toestand, maar na de race opmat. Verschillende exemplaren werden te groot bevonden.

bron: f1pits.net
Maleisië '99
Ferrari wordt na de race gewezen op de barge-boards die gebruik maken van een gat in de reglementering.
==> Geldboete + aanpassen tegen de volgende GP

Ik zie echt niet in waaruit je kunt concluderen dat de FIA pro Ferrari is.
-------------------------------------
Bovendien is de kans dat Bridgestone de regel niet haalt kleiner omdat die zowieso smallere voorbanden hebben.
Old 30-08-2003, 14:05
Finish's Avatar
Finish Finish is offline
De Paddock Enthousiast

Location: Hier nach links, zwei Straßen nach rechts und dann immer geradeaus !
De FIA beweerde dat die barge-boards van Ferrari vlak na de race door slechte meetapparatuur gemeten werden, er zou een afwijking geweest zijn in de afstelling. Bleek dat die barge-boards dus toch reglementair waren.
Als dit verhaal correct is, was Ferrari een onschuldig slachtoffer.
Als dit verhaal niet correct is, is de FIA een corrupte, partijdige organisatie, die zich enkel bemoeit met de financiële belangen (waaronder het aantrekkelijk maken van een kampioenschap door het nemen van al dan niet dubieuze belissisingen).
-Sorry voor dit deel offtopic-

on topic dan:
Quote:
Dan moeten ze consequent blijven en ook een keertje bij Bridgestone gaan horen...
Old 30-08-2003, 14:36
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator

De FIA kon geen boete opleggen, want de banden waren reglementair. Ze mogen die banden 100 keer opmeten na de race, als er enkel eisen gesteld worden aan de nieuwe band (en Michelin voldoet daaraan), dan kunnen ze enkel optreden als er een afwijking is voor de race.

Over het Maleisië incident: de bargeboards waren ok, maar stonden te laag bij de grond. Het was dus een kwestie van die bij de volgende race correct te monteren. Die banden ga je echter niet zomaar eventjes veranderen tegen de volgende GP hoor.
Reply With Quote
Old 30-08-2003, 16:15
Gilles's Avatar
Gilles Gilles is offline
De Paddock Regular

dit kan bridgestone misschien al een race terug hebben opgemerkt, maar hebben ze het nu pas gezegd ... waarom? het kampioenschap gaat nu beslist worden en bridgestone heeft er alle baat bij als michelin met banden moet rijden die nog niet getest zijn geworden.

als je vals speelt krijg je een straf ... michelin nam het risico....

daarom misschien die suprematie van michelin? wie weet ... wie weet
Reply With Quote
Old 30-08-2003, 16:19
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator

Quote:
The tyre situation is going to make a lot of noise these days, especially if the FIA doesn't change its position, which is not very clear, just like the sporting regulation on that subject for that matter may say some people.

Article 77 describes in details the characteristics that a tyre must have but it is clearly stated that these elements are for a new tyre, inflated at 1,4 bar. But now the FIA is saying that these characteristics must be followed all the time, including during the race or at a control point after the race. This changes everything !

The goal of Bridgestone and Michelin is to make the most competitive tyres as they can and to achieve this, the engineers must follow clear rules. If the regulation stipulates that a new tyre must follow certain characteristics, it is because the FIA is fully aware that under racing conditions, a tyre heats up, wears down and deforms. If the FIA wish to define the characteristics of a used tyre, it should be mentioned in the regulation, which is not the case at the moment.

This situation upsets Pierre Dupasquier because the FIA want the new interpretation of article 77 to be valid as soon as the Italian GP, which is absolutely impossible according to Duspasquier. As a matter of fact, the tyres for the Italian GP are already made or almost ready. So what can Michelin offer to their customers in Italy ? A tyre that doesn't exist or a new tyre that has never been tested before ? In these conditions, it may be better to just stay home...

That is exactly what Pierre Dupasquier is thinking about : "If the FIA stay on its position, it is possible that the five teams using Michelin tyres will not make the start of the Italian GP," declared the Michelin Competition boss.

This situation comes in at the worse possible time, just when the championship battle is at its best. The Bridgestone engineers were very capable of replying to Michelin with new, improved products before the end of the season, especially that private testing will be starting once again in a couple of days.

FIA Sporting regulation, article 77

77 Quantity and type of tyres :

b) All dry-weather tyres must incorporate circumferential grooves square to the wheel axis and around the entire circumference of the contact surface of each tyre.

c) Each front dry-weather tyre, when new, must incorporate 4 grooves which are :
- arranged symmetrically about the centre of the tyre tread ;
- at least 14mm wide at the contact surface and which taper uniformly to a minimum of 10mm at the lower surface ;
- at least 2.5mm deep across the whole lower surface ;
- 50mm (+/- 1.0mm) between centres.
Furthermore, the tread width of the front tyres must not exceed 270mm.
d) Each rear dry-weather tyre, when new, must incorporate 4 grooves which are:
- arranged symmetrically about the centre of the tyre tread ;
- at least 14mm wide at the contact surface and which taper uniformly to a minimum of 10mm at the lower surface ;
- at least 2.5mm deep across the whole lower surface ;
- 50mm (+/- 1.0mm) between centres.
The measurements referred to in c) and d) above will be taken when the tyre is fitted to a wheel and inflated to 1.4 bar.
www.f1-live.com
Reply With Quote
Old 30-08-2003, 18:25
Gilles's Avatar
Gilles Gilles is offline
De Paddock Regular

bij de nieuwe banden staat een opsomming met -
zoals iemand op ons F1forum al aanhaalde, bij Furthermore staat geen opsommingsteken, dus lijkt het alsof de banden altijd binnen deze maatstaf moeten vallen.
Reply With Quote
Old 01-09-2003, 10:10
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
...

Ik zie echt niet in waaruit je kunt concluderen dat de FIA pro Ferrari is.
...
zegt iedere welgemutste Schumacher/Ferrari fan.

't zijn ezels en het blijven ezels bij de FIA. Niets krijgen ze deftig georganiseerd en iedere serie waar ze zich mee bemoeien hebben ze,of zijn ze kapot aan het maken.

De GPWC kan er voor mijn part niet snel genoeg komen. En dat Michelin samen met Williams en McLaren de rest van het seizoen maar boycotten voor mijn part. Dan is het direct gedaan met diene zever altijd.

En de FIA geen keuze? Natuurlijk hebben ze een keuze. Ze hebben geen guts dat is het.
Reply With Quote
Old 01-09-2003, 10:34
airco's Avatar
airco airco is offline
You'll never walk alone

Quote:
Originally posted by Huudo
zegt iedere welgemutste Schumacher/Ferrari fan.

't zijn ezels en het blijven ezels bij de FIA. Niets krijgen ze deftig georganiseerd en iedere serie waar ze zich mee bemoeien hebben ze,of zijn ze kapot aan het maken.

De GPWC kan er voor mijn part niet snel genoeg komen. En dat Michelin samen met Williams en McLaren de rest van het seizoen maar boycotten voor mijn part. Dan is het direct gedaan met diene zever altijd.

En de FIA geen keuze? Natuurlijk hebben ze een keuze. Ze hebben geen guts dat is het.
voor de prachtig gefundeerde mening van Huudo

Als je in je post niet verder komt dan wat flamen naar de FIA, Schumacher of Ferrari ..... post dan gewoon niet. Ik begrijp überhaupt al niet wat die 2 laatsten plots misdaan hebben in deze discussie.

Ik ben reuzebenieuwd van u te vernemen welke keuze de FIA dan wel heeft (buiten het standpunt dat ze nu innemen).
Die uitleg is hopelijk iets boeiender dan bovenstaande
Old 01-09-2003, 12:51
redje's Avatar
redje redje is offline
De Paddock Regular

Quote:
voor de prachtig gefundeerde mening van Huudo

Als je in je post niet verder komt dan wat flamen naar de FIA, Schumacher of Ferrari ..... post dan gewoon niet. Ik begrijp überhaupt al niet wat die 2 laatsten plots misdaan hebben in deze discussie.

Ik ben reuzebenieuwd van u te vernemen welke keuze de FIA dan wel heeft (buiten het standpunt dat ze nu innemen).
Die uitleg is hopelijk iets boeiender dan bovenstaande
Bijna elke discussie in F1 wordt teruggebracht tot een discussie tussen de Ferrari-fans en de Mclaren-williams-fans. Nu weeral, mclaren en williams-fans verdedigen Michelin en Ferraristi Bridgestone. Verkeerde houding volgens mij, en ik verdedig Bridge dan ook nie 100% aangezien er een gat is in het reglement.

Last edited by redje; 01-09-2003 at 14:40.
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 2 (0 members and 2 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules