![]() |
|
#31
|
||||
|
||||
voor mijn part moogt ge mee, geen probleem.
__________________
Groetjes, Domi. |
#32
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Veel geluk ginder en we willen natuurlijk hier wel een verslagje lezen he ![]() ![]() |
#33
|
||||
|
||||
Wel, de laatste paar weken is het wat stillekes geweest, wegens een aantal redenen die weinig met modelbouw te maken hebben. Daarom hebben jullie maar weinig van mij gehoord, behalve de obligate flauwe kul dan.
Maar daar sta ik voor bekend .... We zijn dus zoals gezegd met het interieur begonnen, maar direct weer moeten stoppen omdat de verwachte leveringen van flocking materiaal, benodigde verf en andere kleine prullaria uitbleven of niet meer in voorraad waren bij mijn vaste bevoorradingspunt. Maar goed dat komt wel slim. Foto's daarvan volgen dus later wel Daarom heb ik me wat verdiept in het plan van het chassis. Vermits het chassis in hoofdzaak uit ronde buizen is opgebouwd kwam ik op het idee om alles in koper op te bouwen en aan elkaar te solderen. Lekker stevig noemen ze dat. Maar na alles 4 keer te moeten solderen (als je 1 verbinding moest solderen aan een bestaande verbinding kwam alles weer los), 4 keer te moeten gladpolijsten, en 16 keer mijn vingers te hebben verbrand aan dat koper, heb ik dat opgegeven. Ik denk dat ik er gewoon niks van bak met een soldeerbout. Plastic dus. Maar dat is buigzaam, en veel minder stevig. Dus worden de holle buizen versterkt met koperdraad (eigenlijk gewoon gestripte electriciteitsdraad). Bijkomend voordeel is dat je pin-hole verbindingen kan namaken. Je boort gewoon een klein gaatje waar de 2 verschillende buizen aan elkaar moeten, je laat de koperdraad wat langer en je hebt een mooi verbindingspunt. Een beetje putty, wat gladjes schuren en KIWK (Kees Is Weer Klaar). Bijkomend voordeel van deze methode is dat je de plastic buizen heel makkelijk (weliswaar beperkt) kan buigen zonder ze te moeten verwarmen. En zie: als je het hetgeen ik al heb gedaan vergelijkt met hetgeen ik nog moet doen... het is al (bijna) klaar. ![]() Suggesties altijd welkom.
__________________
Groetjes, Domi. Last edited by Dominique; 13-12-2008 at 19:37. |
#34
|
||||
|
||||
Da's een interessante denkpiste. Wat ik me nu zit af te vragen, is of dat je de verbindingen nog verder dichtwerkt? Je schrijft immers dat je met putty opvult, maar óf het is op de foto's nog niet zichtbaar, óf je zou misschien de putty wat dikker kunnen maken? De buizen horen elkaar toch wel degelijk te raken, vermits gelast, of vergis ik mij?
|
#35
|
||||
|
||||
Quote:
![]()
__________________
Groetjes, Domi. |
#36
|
|||
|
|||
Man man man... wat een werk!
Ziet er wel goed uit! Goeie moed! G. |
#37
|
||||
|
||||
Kleine update. Ik begin er echt zin in te krijgen, in dat scratchbuilden
![]()
__________________
Groetjes, Domi. Last edited by Dominique; 13-12-2008 at 19:38. |
#38
|
||||
|
||||
Quote:
|
#39
|
||||
|
||||
![]() |
#40
|
||||
|
||||
super hoor , kzal ik het maar bij mijn "straight out the box" houden
![]() |
#41
|
||||
|
||||
Wel, daar zij we weer. Na een tijd onder de zon te hebben gelegen, en dan een week nodig te hebben gehad om terug op gang te geraken, zijn we weer achter de knutseltafel gekropen.
Ik kreeg echter de stuipen op het lijf bij het opnieuw bezien van dat plan van de SL. Was ik daar ooit aan begonnen? Pfffffffff. Goed zot. Maar goed, gedane zaken nemen geen keer, en na een beetje denken, meten, peinzen en veel kopbrekerijen zijn we weer aan de slag gegaan. Ik heb de achterkant van het chassis aangepakt. Een aantal winkelhaken moeten daar de boel een beetje stijf houden. Volgende etappe is het maken van de ophangingsarmen boven en onder, de veerpoten er tussen zetten, de benzinetank scratchbuilden en monteren, en pas daarna kunnen we het achterste deel van het frame vervolledigen. (we hebben het dus nog niet opgegeven ![]() Enjoy!
__________________
Groetjes, Domi. Last edited by Dominique; 13-12-2008 at 19:43. |
#42
|
||||
|
||||
Sjiek!
Zeg, wat het solderen van het chassis betreft. Ben er ondertussen achter gekomen (via een frans forum) dat je weldegelijk een chassis of rolkooi kan solderen. De truc zou erin bestaan om net voor en net achter het te solderen punt een "derde hand" aan te brengen. Je kent dat wel, die staandertjes, met 2 grijpklemmen op. De klemmen zouden dan als warmte-afleider functioneren. Heb dat natuurlijk nog niet zelf geprobeerd, maar misschien dat je nog iets afzonderlijks moet bouwen en het evt eens op die manier zou kunnen proberen? Just a tip. ![]() |
#43
|
||||
|
||||
Zou best eens handig kunnen zijn. Je hebt per ongeluk het adres van die thread niet?
Merci voor de tip in ieder geval ![]()
__________________
Groetjes, Domi. |
#44
|
||||
|
||||
Ik zou er nog steeds niet aan durven beginnen. Het chassis scratchbuilden zou misschien nog wel gaan, maar alles zodanig uitmeten dat het ook nog past tegen de carosserie... respect!!!
|
#45
|
||||
|
||||
Quote:
![]() |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 4 (0 members and 4 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|