De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Belcar Original
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 06-06-2004, 23:40
RX-7 freakske's Avatar
RX-7 freakske RX-7 freakske is offline
De Paddock Regular

Knappe race, half weg breekt bij ons op post het rechter achterwiel af van de Porsche nr. 39, met op dat moment Ph. Dentant aan het stuur, spint en komt net niet tot stil stand in de vangrails. Piloot ok, maar snap er niks van waarom zen velg vant een moment opt andere gewoon brak. Hierdoor komt de safety car op de baan en zien we Longin een andere wagen inhalen onder safety car dat is de reden van hun stop en go. Wat later in de race komt de Mondeo Silhouette voorbij, terwijl de motor afslaat, waardoor wij zien dat er op de post na ons (bruxelles) geel gezwaaid uitkomt. Wetend dat niemand van die post aan de binnekant staat zet ik een spurtje aan tot het inkomen van de bruxelles waar ik enkele meters terug loop om tegen men collega te zeggen de wagens naar de buitenzijde van de bocht te leiden, want de mondeo staat in de binnenkant van de piste. Met enkele marshaal's ( enkele die al reeds de weg hadden overgestoken) de wagen op het gras in veiligheid gebracht en een taxi voor de piloot geregeld kon de race weer voluit verder gaan.
Spannend hebben we het eind duel tussen M. Goossens en A. Kumpen nog zitten volgen maar jammer genoeg kwam Marc nog enkele rondjes te kort om zen achterstand van een seconde of 10 goed te maken.
Old 07-06-2004, 00:04
Peter Baert Peter Baert is offline
De Paddock Regular

Eerste beelden staan online op www.pitstop.tv .

Een ander discussiepunt is het (in gang) duwen van auto's in de pitlane tijdens de race.
G&A kreeg -als ik me niet vergis- een stop-and-go voor het in gang duwen na een pitstop. Op andere plaatsen wordt dan weer niet ingegrepen ...
Old 07-06-2004, 00:19
Belle's Avatar
Belle Belle is offline
British Racing Green

Quote:
G&A kreeg -als ik me niet vergis- een stop-and-go voor het in gang duwen na een pitstop. Op andere plaatsen wordt dan weer niet ingegrepen ...
Inderdaad, want in Pitstop.tv kregen we toch te zien dat de Corvette tijdens WS ook in gang werd geduwd doordat de starter stuk was... En die hadden toen ook geen stop and go gekregen... Ja, het had er nog aan gemankeerd!

Maar ik ga nu snel eens een kijkje gaan nemen naar die video! Bedankt daarvoor Peter!

www.born2race.be www.bokkenrijders.net
Reply With Quote
Old 07-06-2004, 00:43
yannick88's Avatar
yannick88 yannick88 is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by Pascal
Er zijn deze wedstrijd veel (meer dan anders) "stop & go's" uitgedeeld. Iemand een idee waarvoor dit allemaal was. Bvb Ultima van Derdaele, Wautersn, Kumpen....

C U
Een mogelijke verklaring is misschien de volgende ; op het einde van de éérste SC procedure zijn er enkele wagens te vroeg op het gas gegaan in het gedeelte tussen de Source en Radillion.
Wat was er aan de hand ?
Voor zover ik dit interpreteer alsvolgt , de SC dooft zijn lichten een rijdt normaal zijn laatste ronde of halve ronde,op dat moment rijdt de SC terug naar zij positie maar na de source zie duidelijk verschillende wagens voorbij de SC rijden terwijl deze nog op piste was .
Wat ik mij meen te herinneren reed als éérste wagen achter de SC de Ultima van Derdaele die bij het uitkomen van de de Source op racesnelheid voorbij de SC ( met dedoofde lichten ) vertrok met nog enkele wagens waarvan je op die moment zowel enkele piloten als de baanposten ziet twijfelen ook al omdat er op dat moment nog niet met groen werd gezwaaid .

Mogelijks is dat de reden van de vele stop en go's.

Met sportieve groeten
Old 07-06-2004, 00:46
Driesco Driesco is offline
De Paddock Enthousiast

Klopt als een bus, ook de SC panelen waren toen weg zowel voor het opgaan van de Radillon als boven. Ik stond toen aan de voet van de Radillon toen ik de Scar tussen de wagens zag, moet een bangelijk moment geweest zijn voor sommigen, zo een snelheidsverschillen.
Reply With Quote
Old 07-06-2004, 00:53
yannick88's Avatar
yannick88 yannick88 is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by Peter Baert
Eerste beelden staan online op www.pitstop.tv .

Een ander discussiepunt is het (in gang) duwen van auto's in de pitlane tijdens de race.

Hallo Peter ,

Kleine reactie op hierboven .
Inderdaad op de beelden zie je duidelijk dat de Corvette door problemen met starter in gang wordt geduwd door de mecano's van SRT tijdens de piloten wissel .
Waarom deze geen stop en go en andere wel ,gewoon omdat de wagen twee ronden nadien reeds met pech aan de kant stond tijdens het WS , dus de koersdirectie heeft niet de kans gehad om de Corvette een stop en go uit te delen door de vroege opgave vlak na de pilotenwissel .

Met sportieve groeten
Old 07-06-2004, 10:50
Peter Baert Peter Baert is offline
De Paddock Regular

Yannick,

Ik had het algemeen over "andere plaatsen", niet over een specifiek geval.

Er was inderdaad, zoals Belle en niet ik opmerkte, het duwen van de Corvette tijdens de World Series. En zaterdag bvb. het duwen van de Palttala-Porsche.

Daarna hoorde ik een discussie tussen iemand van G&A en iemand van Belcar over "duwen". Zij hadden een stop-go gekregen voor duwen ...

Blijkbaar is het artikel over "duwen" in het reglement voor interpretatie vatbaar. Dat gaf de Belcar-man ook schoorvoetend toe.

Old 07-06-2004, 11:22
Pascal Pascal is offline
A4993

Quote:
Originally posted by Peter Baert
Blijkbaar is het artikel over "duwen" in het reglement voor interpretatie vatbaar. Dat gaf de Belcar-man ook schoorvoetend toe.
Dat moeten we dan nog maar eens uitpluizen...

C U
Reply With Quote
Old 07-06-2004, 11:43
Scapa's Avatar
Scapa Scapa is offline
De Paddock Enthousiast

Ik denk niet dat we voor dat duwen effectief een stop & go hebben gekregen. Na de pistop kwam de standcommissaris naar de teamchef en die zei hem dat we wegens dat duwen een straf zouden krijgen. Daarop haalde onze teamchef prompt het sportief reglement boven en vroeg hem aan te duiden waar dit dan stond... Dat kon hij niet en bijgevolg geen stop & go dacht ik.

Dit heeft iemand van het team mij gisteren verteld, ik was er zelf niet bij.

Er werd ook nog moeilijk gedaan owv het feit dat onze tanker geen hoge schoenen met speciale zolen ofzo aanhad. Wat is dat nu ineens weer Daar is nog nooit moeilijk over gedaan (welk team is hiermee wel in orde dan?)...
Reply With Quote
Old 07-06-2004, 12:10
ICEMAN's Avatar
ICEMAN ICEMAN is offline
De Paddock Regular

Ik vond het een schitterende race. Alleen jammer dat wij het zelf maar een ronde of 12 hebben kunnen uithouden. Eerst moesten we binnen komen TIJDENS de opwarmronde omdat de deur van de Mini niet goed dicht was en een ronde of 3 na de eerste SC stonden we aan de kant in Blanchimont met een kapotte koppeling. Toch wil ik Alexandra & Vanina (en natuurlijk de rest van het team) bedanken voor alweer een schitterend weekend. Op naar de Nurburgring.

Last edited by ICEMAN; 07-06-2004 at 12:17.
Reply With Quote
Old 07-06-2004, 12:56
Mistery Mistery is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by Pascal
Dat moeten we dan nog maar eens uitpluizen...

C U
Ik zeg niet dat ik het betreffende artikel goedkeur, maar het staat wel degelijk "letterlijk" in het sportreglement Belcar:

art. 140: Een wagen mag in de pitlane enkel door te duwen achteruit verplaatst worden.

Dit is idd voor interpretatie vatbaar. Je zou bvb ook een wagen in voorwaartse richting kunnen duwen omwille van veiligheid (brand in pitlane)
Reply With Quote
Old 07-06-2004, 13:01
Driesco Driesco is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Originally posted by Mistery
Ik zeg niet dat ik het betreffende artikel goedkeur, maar het staat wel degelijk "letterlijk" in het sportreglement Belcar:

art. 140: Een wagen mag in de pitlane enkel door te duwen achteruit verplaatst worden.

Wat zoveel wil zeggen als: je mag niet achteruit rijden

Hoeveel teams duwen de wagen niet aan om de koppeling te sparen, mag dat dan ook niet? Wat betreft de brandveiligheid op Francorchamps, zelden zoveel brandweermannen samen gezien in de pits tijdens een wedstrijd.
Reply With Quote
Old 07-06-2004, 13:03
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator

Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
Quote:
Originally posted by Mistery

Dit is idd voor interpretatie vatbaar. Je zou bvb ook een wagen in voorwaartse richting kunnen duwen omwille van veiligheid (brand in pitlane)
er staat dus dat je niet achteruit mag rijden. Over voorwaarts duwen om welek reden dan ook staat er niets in he. Er staat niet het is verboden de wagen vorwaart te duwen. Als het niet verboden is dan mag het.

Reply With Quote
Old 07-06-2004, 13:23
De Paddock Regular

Jawel, je mag achteruit rijden indien je geduwd wordt, maar letterlijk staat er: "achteruit mag rijden door duwen..." Over voorwaarts 'duwen' staat er niks "letterlijk" in, maar interpreteer en lees het reglement zoals het moet, en dan weet je het. Als een wagen enkel achterwaarts mag rijden zonder 'door' duwen, dan wil dan nog niet zeggen dat hij voorwaarts mag rijden door 'duwen'...

Wat betreft de uitrusting van de tankers:

150. De teamchef moet ervoor zorgen dat een teamlid met een eigen brandblusser met een inhoud van minstens 5 kg bij het tanken aanwezig is en dat het tanken gebeurt door maximum twee personen, die hiervoor speciaal zijn aangeduid en die een brandvrije overall, handschoenen, een balaclava en een veiligheidsbril of een helm dragen.

Over schoenen is hier geen sprake...

Last edited by Mistery; 07-06-2004 at 13:28.
Reply With Quote
Old 07-06-2004, 13:38
De Paddock Regular

Quote:
Originally posted by Driesco
Wat betreft de brandveiligheid op Francorchamps, zelden zoveel brandweermannen samen gezien in de pits tijdens een wedstrijd.
Ja da's waar... maar zelfs met hun grote getale in aanwezigheid, bleven ze wel zowat 30 seconden op de achtergrond bij de brand van da Ford Mondeo Silhouette... enne... ze stonden er zowat 10 meter langs... stemt tot nadenken! Nochtans was de koers geen slaapwekkende vertoning, dus in slaap 'mochten' ze niet vallen...
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules