De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Belcar Original
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 11-04-2005, 20:54
Steve's Avatar
Steve Steve is offline
De Paddock Regular

't Is eens iets anders: 2x 60min. Belcar

Wat vindt men hier van het (tijdelijke) format van de Belcar-races (2x60min.) tijdens de 1000km. van Spa?
Enkele voordelen:
-spannender races
-makkellijker te volgen voor de grote massa
-geen pitstop
-twee races i.p.v. èèn

Nadelen:
-?
Reply With Quote
Old 11-04-2005, 20:56
Scapa's Avatar
Scapa Scapa is offline
De Paddock Enthousiast

Wel een pitstop eh, pilotenwissel tussen 15' en 45'.
Reply With Quote
Old 11-04-2005, 20:59
Steve's Avatar
Steve Steve is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Scapa
Wel een pitstop eh, pilotenwissel tussen 15' en 45'.
Ah, wist ik niet.

Dacht al dat we van die pitstops vanaf waren...
Reply With Quote
Old 11-04-2005, 21:15
Scapa's Avatar
Scapa Scapa is offline
De Paddock Enthousiast

Een nadeel is natuurlijk twee starts: dat houdt toch een serieus risico in.

Het feit dat je ook niet gaat kunnen afwachten is een voor -en nadeel. Voordeel omdat het de strijd ten goede komt, nadeel omdat het Endurance aspect dat toch kenmerkend is voor de Belcar naar de achtergrond wordt verwezen.
Reply With Quote
Old 11-04-2005, 21:40
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)

Voordeel: Iemand die in het eerste uur uitvalt vanwege pech of een ongeluk kan alsnog starten in race 2 (indien de staat van de wagen dit toelaat) Uiteraard starten vanaf de laatste plek in race 2...............maar dat is nog altijd beter dan helemaal niets. Zo kun je nog iets van punten sprokkelen.

Nadeel: Meer Sprint als Endurance..........wellicht meer Cup-achtige situaties in de race?
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Old 11-04-2005, 22:12
Autofan's Avatar
Autofan Autofan is offline
De Paddock Regular

Steve, ik vind Belcar heel spannend hoor met 125' en dat is juist prachtig om zo'n races te hebben. Een nadeel is ook dat er 5 min. minder Belcar is (60' + 60'=120' dus). Ik vind het tot nu toe maar een slecht initiatief, maar na de twee races kunnen we natuurlijk pas echt oordelen.
Reply With Quote
Old 11-04-2005, 23:08
Steve's Avatar
Steve Steve is offline
De Paddock Regular

Wel, om heel eerlijk te zijn, en dat kan je misschien wel afleiden uit mij post, ik hou niet zo van Endurance races, behalve dan de 24 uurs races.
Toch vind ik Belcar schitterend, maar als ik mocht kiezen geef mij dan toch maar een uurtje sprintrace met zulke wagens en zonder pitstops.
Waarschijnlijk een onjuiste vergelijking maar in de BTCC hebben ze ook de pitstops weggenomen en het gaat er nog spannender aan toe, houdt de aandacht van de mensen beter en het kampioenschap ligt langer open.
Reply With Quote
Old 12-04-2005, 00:28
Pascal Pascal is offline
A4993

Volgens verschillende media is dit een test op vraag van de RACB. De "test" komt zo vroeg op het seizoen zodanig dat er tijd genoeg is voor een grondige evaluatie, met het oog op volgend seizoen.

Ik hou meer van endurancewedstrijden maar wacht de wedstrijd van aanstaand weekend af om te oordelen over dit nieuwe concept. Zowel in BTCS als DSC heb ik dergelijke formules gezien en ben er a priori niet tegen.

Toch enkele bedenkingen. De startgrid van de tweede race wordt bepaald door de uitslag van de eerste race. De uitvallers uit de eerste race staan dan achteraan op de grid. Een geluk bij een ongeluk voor de uitvallers. Ze mogen starten maar weliswaar van achter. Uit het idee zoals men het nu verkoopt is het begrijpelijk : twee delen die samen één wedstrijd vormen. Ik zou echter opteren voor : de startgrid van deel 1 wordt bepaald door de eerste qualif en de startgrid voor deel 2 wordt bepaald door de tweede qualif. Velen zullen zeggen : "dan zijn het echt twee stprintraces" en eigenlijk is het ook zo. Maar in een liberale serie, wat de Belcar vooral qua technisch reglement is, mag dit liberale en zeg maar gerust eigenwijze een vervolg krijgen in het sportreglement. Enkele sprintwedstrijden, enkele wedstrijden 125', een race over 6 uur en een etmaalrace. Diversiteit alom.

Ik zou het qualifsysteem hiervoor aangehaald zelfs doortrekken naar de reguliere wedstrijden : beide qualificaties zijn verplicht en de startgrid wordt bepaald door het optellen van de beste tijden uit de qualifs. Een beetje zoals de huidige F1.

Of piloot 1 rijdt verplicht qualif 1 en piloot 2 rijdt verplicht qualif 2 en de tijden worden opgeteld. (maar wat dan weer als er drie piloten zijn)

Niet zo simpel allemaal. Enig denkwerk is vereist...

C U
Reply With Quote
Old 12-04-2005, 10:42
A.J.'s Avatar
A.J. A.J. is offline
De Paddock Sponsor

ik vind het wel een uitdaging. De races gaan overzichtelijker worden. Ook het feit dat een team zondagopnieuw kan starten is positief. En ook regelmaat zal troef zijn want een team dat race 1 wint en uitvalt in race twee, terwijl een ander team uitvalt in race 1 en dan de tweede race wint dan zal een team dat twee keer tweede wordt meer punten gescoord hebben. In de beide races worden dus halve punten gegeven, dus er worden geen optelsom gemaakt van de aantal gereden ronden over de twee races maar gewoon de verdiende punten worden samen geteld. Dus bv de wagen die de meeste punten behaald tijdens dit weekend moet niet bepaald de winnaar zijn van één manche. Dus volgens mij blijft het nog steeds naar de geest van een endurancekampioenschap waar regelmaat en finishen de doorslag geeft
Old 12-04-2005, 11:22
marcel's Avatar
marcel marcel is offline
De Paddock Enthousiast

als ge het zo bekijkt, is dat inderdaad het geval. nu ja, we zullen over 6 dagen wel weten wat het geeft
Old 12-04-2005, 21:57
Pat's Avatar
Pat Pat is offline
De Paddock Regular

Stap 1: onder het mom van "even testen" wordt een "nieuwe" format uitgeprobeerd.

Stap 2: de "nieuwe" format wordt goedgekeurd en ingevoerd.

Stap 3: men geeft de Belcar een nieuwe naam ... misschien BTCS ...

Komaan jongens, stop met sommetjes maken ! RACB duwt onze geliefde Belcar recht naar BTCS. Hangt hier een communautair reukje aan ?

Voor mezelf heb ik uitgemaakt dat ik zeker geen twee keer naar Zolder of Francorchamps rijdt. En voor een uurtje Belcar moet je het ook al niet doen.
Reply With Quote
Old 12-04-2005, 22:41
Autofan's Avatar
Autofan Autofan is offline
De Paddock Regular

Quote:
Originally Posted by Pat
Voor mezelf heb ik uitgemaakt dat ik zeker geen twee keer naar Zolder of Francorchamps rijdt. En voor een uurtje Belcar moet je het ook al niet doen.
Groot gelijk, Pat. Als het nu twee races op dezelfde dag waren, viel het nog een beetje mee. Helaas zijn de mensen die (redelijk) ver van Francorchamps wonen er de dupe van om een heel weekend te blijven als je niks wilt missen. Doodzonde, maar ik kan pas echt m'n gedacht zeggen zondagmiddag.
Reply With Quote
Old 13-04-2005, 18:06
Mr.Dallara's Avatar
Mr.Dallara Mr.Dallara is offline
www.dallara.it

Een ander nadeel (waar het publiek niet zo direct last van heeft) is dat de teams niet in de (F1)boxen zullen zitten. Maar zich gaan moeten behelpen in hun tenten...
Een klein voordeel aan dit nadeel is alvast dat ze deze keer niet (zoals met de World Series racen in zolder) hun tankinstalaties moeten mee zeulen naar de pitlane.
Old 13-04-2005, 18:46
Raceboy's Avatar
Raceboy Raceboy is offline
Administrator

Location: Oud-turnhout in het weekend en Antwerpen in de week
dat ze niet in de boxenb staan is een enorm voordeel voor de fans. Je kan anders nooit zo dicht bij de wagens komen.

Reply With Quote
Old 13-04-2005, 21:29
RX-7 freakske's Avatar
RX-7 freakske RX-7 freakske is offline
De Paddock Regular

Heeft er iemand de url waar mee ik zaterdag en zondag de races mee kan volgen? Graag een link waar ik livebeelden zie indien deze er dit jaar ook nog is.

Alvast bedankt.

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules