De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 02-10-2005, 22:33
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
In aanbouw: Porsche 911 Carrera - Fujimi 1/24

Ondertussen gestart met een nieuw projectje. Een goeie ouwe 911 Carrera van Fujimi. Basic kit met nagenoeg geen details en aangezien ook deze zal vertrekken naar een andere eigenaar eens ie klaar is, word deze gewoon 'straigt from the box gebouwd'.

Het chassis is klaar. De schroef die erin zit, dient om het model naderhand op een plaat te bevestigen. Motorblok gespoten met alu, net zoals de ophangingscomponenten overigens. Ik gebruikte voor het eerst een 'fin-tip' in mijn Badger 150, en ik ben er tevereden over. Slechts een minimum aan afplaktape nodig gehad omdat je er zeer nauwkeurig mee te werk kan gaan.

Verder is ook de carrosserie al gespoten. TS7 spuitbus in 3 lagen, nadat er eens een Tamiya White Primer opgezet was. Moet nog een opgeschuurd en vernist worden. Al eens even op het chassis gezet om te zien of het allemaal een beetje past.

Of de mooie Fuchs velgen moeten nog gespoten worden en de bandjes zijn nog niet geschuurd.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	911_carrera_01.jpg
Views:	63
Size:	83.8 KB
ID:	198   Click image for larger version

Name:	911_carrera_02.jpg
Views:	70
Size:	87.7 KB
ID:	199   Click image for larger version

Name:	911_carrera_04.jpg
Views:	63
Size:	52.6 KB
ID:	201   Click image for larger version

Name:	911_carrera_05.jpg
Views:	55
Size:	62.8 KB
ID:	202   Click image for larger version

Name:	911_carrera_06.jpg
Views:	48
Size:	49.2 KB
ID:	203  

Reply With Quote
  #2  
Old 03-10-2005, 18:27
HHugo's Avatar
HHugo HHugo is offline
Moderator
 
Join Date: Jan 2002
Location: Dadizele
Posts: 1,588
Quote:
Originally Posted by Huudo
Ik gebruikte voor het eerst een 'fin-tip' in mijn Badger 150, en ik ben er tevreden over.
Die 'tip' zullen we onthouden.
Goede start, doe zo verder zou ik zeggen...
Reply With Quote
  #3  
Old 06-10-2005, 00:05
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Ondertussen nog wat verder gedaan. De ruit- en andere rubbers zijn gespoten, net zoals de Fuchs velgen. Eerst dan maar de volledige auto en velgen afgeplakt. Kruipt wel wat tijd in, maar 't gaat uiteindelijk wel sneller dan alles met de losse hand te doen én, niet onbelangrijk, 't ziet er ook veel beter uit. Enige nadeel is dat de tape sporen kan nalaten op de kas (misschien de vernis niet genoeg uitgehard ondanks 48u wachttijd). Anyway, Autoglym will fix it.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	911_carrera_07.jpg
Views:	82
Size:	66.2 KB
ID:	206   Click image for larger version

Name:	911_carrera_09.jpg
Views:	73
Size:	64.2 KB
ID:	207   Click image for larger version

Name:	911_carrera_10.jpg
Views:	79
Size:	49.1 KB
ID:	208   Click image for larger version

Name:	911_carrera_11.jpg
Views:	107
Size:	61.3 KB
ID:	209   Click image for larger version

Name:	911_carrera_12.jpg
Views:	109
Size:	55.9 KB
ID:	210  

Reply With Quote
  #4  
Old 06-10-2005, 07:25
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Huudo
Enige nadeel is dat de tape sporen kan nalaten op de kas (misschien de vernis niet genoeg uitgehard ondanks 48u wachttijd).
Dat lijkt me inderdaad nogal kort of intensief af te plakken. Ik neem daar doorgaans een week droogtijd voor.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #5  
Old 06-10-2005, 10:19
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Sennake
Dat lijkt me inderdaad nogal kort of intensief af te plakken. Ik neem daar doorgaans een week droogtijd voor.
'k zal dat volgende dan ook eens incalculleren. Is overigens de eerste keer dat ik het model zo volledig afplak. "There's a lesson in every model "
Reply With Quote
  #6  
Old 06-10-2005, 18:11
joshua's Avatar
joshua joshua is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 15
Hoe plaats je die fotos eigenlijk op het forum
Reply With Quote
  #7  
Old 06-10-2005, 20:24
Gèrre's Avatar
Gèrre Gèrre is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Apr 2005
Location: Leuven
Posts: 1,108
ziet er allemaal zeer mooi uit, ik vind het systeem om die velgen zo te spuiten wel goed gevonden. Ik schilder die altijd met een penseel
Reply With Quote
  #8  
Old 06-10-2005, 22:11
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by joshua
Hoe plaats je die fotos eigenlijk op het forum
Als ik met niet vergis - admins moeten even bevestigen - is dat een functie die beschikbaar is als je een betalend lid bent van DePaddock. Meer info hierover vind je hier.
Reply With Quote
  #9  
Old 12-02-2007, 01:05
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Huudo View Post
Enige nadeel is dat de tape sporen kan nalaten op de kas (misschien de vernis niet genoeg uitgehard ondanks 48u wachttijd). Anyway, Autoglym will fix it.
We zijn nu 1,5 jaar later en Autoglym didn't fix it. Ding heeft in de remolie gezeten en ondertussen is er al aardig wat water naar de zee gevloeid. Op een beurs ergens (ben al weer vergeten waar) vond ik dezelfde kit en dus ben ik, tussen de andere projecten door, wat aan de gang geweest met deze nieuwe kit. Je kent het wel, body schuren, primen, lakken. Nu stond ie al enkele maanden aan de kant en dus zou ik vandaag er even vernis opzetten. Kwestie dat ie ooit nog eens afgeraakt. Vermits er geen decals op zitten, zou ik dan maar mijn Tamiya busje vernis gebruiken hiervoor. Eerste laag ging prima, maar de paneellijnen werden precies een beetje bleker. Zou wel niet kwaad kunnen, want die moeten toch nog ingekleurd worden. Bij de 2de laag, zo'n 15 à 20 minuten later, is het mis gegaan...

De rode lak is op de randen (motorkap en paneellijnen) volledig weggetrokken en de witte primer is gewoon zichtbaar... Zie de foto's die erbij zitten. Heb al veel modellen gespoten en gelakt, maar dit is nieuw voor mij. Geen enkel idee waar het zou kunnen vandaan komen. Huudo en 911'en op 1/24ste... het wil maar niet lukken.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	911_carrera-01.jpg
Views:	66
Size:	120.3 KB
ID:	4981   Click image for larger version

Name:	911_carrera-02.jpg
Views:	41
Size:	98.6 KB
ID:	4982  
Reply With Quote
  #10  
Old 12-02-2007, 01:39
scoobyfreak's Avatar
scoobyfreak scoobyfreak is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2005
Location: Roeselare
Posts: 1,302
Ik heb dat ook al voor gehad met de blanke lak van tamiya op de roode lancer van makinen(maar niet zo erg), vooral rood is daar gevoelig voor...

Maar ik heb nu ontdekt op de onderkant van de 206 van Auriol, waar ik aan bezig ben. Dat je best eerst de blanke lak een paar keer nevelt en dan een natte lag heeft. En nu heb ik dat niet meer. Op de kas van de 206 ga ik het zelvde doen en hoopenlijk heb ik dat daar ook niet.


Overlaatst heb ik dat ook eens voor gehad op een impreza, waar er in een lijn van de deur ook een klein stukje grondlaag weer tervoorscheen kwam
Reply With Quote
  #11  
Old 13-02-2007, 00:20
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Er zijn soms zo van die gevleugelde dagen...

Eerst dacht ik nog dat de Porsche weer in de remolie zou moeten, maar veel zin had ik hier niet in. Deze avond alles even mat geschuurd met 2400-nat. Daarna TS8 gedecanteerd in de airbrush, wat laten uitbroebelen, en de getroffen gebieden gerepareerd. Ging netjes. Toen ik wat zat te kijken of alles goed was en ik bovendien geen reactie zag met de TS13, besloot ik van de resterende TS13 te decanteren in hetzelfde potje (dat nu leeg was) waarin de TS8 had gezeten. Dus niet gereinigd, de TS13 gemengd met de laatste restjes TS8 die er nog inzaten. Laten uitbroebelen, verwarmd en gespoten. Het model was op dat ogenblik al stofdroog. Ging prima. Eerst een mistlaagje, daarna een iets dikkere laag. Nu kan alles 48 uur uitharden. Daarna nog enkele kleine stofjes met compound eruit werken en evt. nog een extra laagje. Anders kan de afwerking beginnen.

Het probleem stelt zich dus blijkbaar niet als de TS13 gedecanteerd gespoten wordt.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	911_carrera-03.jpg
Views:	21
Size:	131.5 KB
ID:	4987   Click image for larger version

Name:	911_carrera-04.jpg
Views:	34
Size:	122.8 KB
ID:	4988  
Reply With Quote
  #12  
Old 13-02-2007, 00:41
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Blijkbaar is die TS-13 een niet zo betrouwbaar product als het rechtstreeks uit de spuitbus komt

Lang leve de vernis van Gunze

In ieder geval hebt je het probleem goed kunnen oplossen en kan dit model verder afgewerkt worden.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #13  
Old 13-02-2007, 00:51
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...
 
Join Date: Dec 2004
Location: Thuis
Posts: 3,015
Goed om weten, dat gedoe met die TS13. Het ziet er dus naar uit dat de 911 toch nog zal afraken?
__________________
Groetjes,
Domi.
Reply With Quote
  #14  
Old 13-02-2007, 01:29
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Quote:
Originally Posted by Dominique View Post
Goed om weten, dat gedoe met die TS13. Het ziet er dus naar uit dat de 911 toch nog zal afraken?
Wel ja, voor een modelleke tussendoor zo, geraakt die wel nog eens af. Ik heb wel de indruk dat de TS13 kwalitatief beter is dan de Gunze. Minder lagen nodig voor een gelijkaardig, misschien wel beter, resultaat. Tenminste, daar waar de TS, de verf niet had aangetast, zat ie er erg strak op.

Zal de komende dagen pas een definitief oordeel vellen als deze nu goed uitgehard en opgepolierd is.
Reply With Quote
  #15  
Old 14-02-2007, 00:24
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
TS13 beter dan B501

En daarmee hebben we deze avond de carrosserie nog even fijntjes (2400-wet) opgeschuurd. Echter, ik vreesde niet meer voldoende TS13 in huis te hebben, dus dan er maar B501 (Gunze Clear) erover gezwierd. Niet dat het een probleem was, verre van, ging prima en ben uiteindelijk tevreden met het resultaat. Deze mag nu definitief verder uitharden om dan afgewerkt te worden. Waarom dan TS13 beter dan B501, omdat de kwaliteit van de lak, het glanzend resultaat dat je ermee krijgt, beter is. Je hebt minder lagen nodig om een "spiegelende lak" te verkrijgen dan bij B501.

Uit de spuitbus is B501 de veilige oplossing, maar je zal enkele lagen nodig hebben om tot een goed en overtuigend resultaat te komen. Bij TS13 moet je je tijd nemen en gaan decanteren. Als je die stap zet, ben je met 2 normale lagen klaar.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	911_carrera-05.jpg
Views:	31
Size:	132.1 KB
ID:	4997  
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 05:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.