De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 13-06-2007, 18:36
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Audi R8 "Champion"- LM 2005 winaar - PMA - 1/43

Naast de Porsche 911 GT1 heb ik natuurlijk nog een ander project nodig om de wachttijden op te vullen zonder tijd te verliezen. Deze Audi, waarmee Lehto/Kristensen/Werner de 24 uren wonnen in 2005 en die ook als basiskleur wit heeft, leek me uitermate geschikt omdat ik dan met dezelfde Motip autolak het spuitwerk kan verzorgen.



Dus ging ik aan de slag.

Het voorbereiden van de body nam wel wat meer tijd in beslag dan bij de Porsche omdat de achterspoiler meegespoten moet worden in de koetswerkkleur. Hiervoor moeten enkele foto-ets onderdelen in vorm geplooid worden tot holle balkjes, waartussen een whitemetal achtervleugel gekleefd wordt, die zelf ondersteund wordt door foto-ets steuntjes. Eens dit allemaal aan de body vastgekleefd zit kan ik ook de resin onderdelen bevestigen die aan beide uiteinden van de vleugel komen, en hem met de zijkant van de body verbinden.





Vervolgens spuit ik alles in witte primer. De overrolbeugel die achter de piloot bevestigd moet worden is ook een apart onderdeel dat ik in grondlaag zet alvorens het te monteren (niet op de foto te zien).





Terwijl de ganse boel droogt neem ik het chassis onder handen dat gereinigd, ontvet, geprimed en in semigloss black gespoten wordt.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	2005_audi_r8_01.jpg
Views:	690
Size:	432.0 KB
ID:	6581   Click image for larger version

Name:	2005_audi_r8_02.jpg
Views:	706
Size:	494.0 KB
ID:	6582   Click image for larger version

Name:	2005_audi_r8_03.jpg
Views:	675
Size:	467.9 KB
ID:	6583   Click image for larger version

Name:	2005_audi_r8_04.jpg
Views:	679
Size:	467.0 KB
ID:	6584   Click image for larger version

Name:	2005_audi_r8_05.jpg
Views:	689
Size:	501.4 KB
ID:	6585  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 13-06-2007 at 18:43.
Reply With Quote
  #2  
Old 13-06-2007, 18:41
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
De velgen bestaan uit 2 delen: een aluminium (halve) cilinder waarop een resin onderdeel bevestigd moet worden dat de spaken voorstelt. Het was een heel karwei om die resin onderdelen te ontdoen van alle bramen want alle openingen tussen de spaken zaten er vol mee. Daarna werden de resin onderdelen in het zilver gespoten en moet alles nu drogen vooraleer ik de velgen kan monteren.



De achteruitkijkspiegels hebben vrij onorthodoxe steunen: in plaats van de klassieke cilindervormige steunen zijn ze hier plaatvormig. Omdat ik dit niet doorhad en ik dacht dat het hier om uit de kluiten gewassen flash ging heb ik ze domweg afgesneden. Pas toen ik er de normale cilindervormige steunen in aangebracht had mits metalen staafjes en ging vergelijken met de referentiefoto's zag ik mijn fout in. Te laat: ik kon de normale spiegels niet meer gebruiken, dus heb ik van scratch totaal nieuwe spiegels gemaakt, met de juiste steuntjes deze keer (ze moeten nog wel ingekort worden, maar op dit moment laat ik ze zoals ze zijn omdat ze gemakkelijker te hanteren zijn).



De primer is ondertussen wel droog en dus kan ik de body in witte lak zetten (in werkelijkheid heb ik gedaan op hetzelfde moment als de Porsche body).





En ook hier kon ik weer niet aan de verleiding weerstaan om eens te dryfitten...

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	2005_audi_r8_06.jpg
Views:	668
Size:	506.7 KB
ID:	6586   Click image for larger version

Name:	2005_audi_r8_07.jpg
Views:	645
Size:	371.2 KB
ID:	6587   Click image for larger version

Name:	2005_audi_r8_08.jpg
Views:	687
Size:	477.2 KB
ID:	6588   Click image for larger version

Name:	2005_audi_r8_09.jpg
Views:	650
Size:	474.1 KB
ID:	6589   Click image for larger version

Name:	2005_audi_r8_10.jpg
Views:	673
Size:	481.8 KB
ID:	6590  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #3  
Old 13-06-2007, 20:15
hoho's Avatar
hoho hoho is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Feb 2006
Location: Beerse
Posts: 20
Het ziet er weer goed uit
Mijn vraag is,hoelang werkt ge nu aan zon 1/43 model gemiddeld??
Reply With Quote
  #4  
Old 13-06-2007, 20:24
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by hoho View Post
Het ziet er weer goed uit
Mijn vraag is,hoelang werkt ge nu aan zon 1/43 model gemiddeld??
Gemiddeld zo'n 30 uur per 1/43 model.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #5  
Old 13-06-2007, 20:55
hoho's Avatar
hoho hoho is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Feb 2006
Location: Beerse
Posts: 20
Waaaw echt een goede hoby
Maar ik heb er niet genoeg finnesse en geduld voor
Reply With Quote
  #6  
Old 13-06-2007, 22:05
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by hoho View Post
Waaaw echt een goede hoby
Maar ik heb er niet genoeg finnesse en geduld voor

Geen probleem, als je een modelletje gebouwd wil hebben weet je waar je terecht kan eh

Apropos, mijn mailtje ivm de Aston Martin gehad?
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #7  
Old 14-06-2007, 09:42
BSmodels BSmodels is offline
Le mans - F1 fan
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bertem
Posts: 543
Quote:
Te laat: ik kon de normale spiegels niet meer gebruiken, dus heb ik van scratch totaal nieuwe spiegels.......
héla ni te rap

vertel mij met wat en hoe want ik zou met de spiegels van de Williams ook iets willen doen
__________________
---------------

BSmodels
Reply With Quote
  #8  
Old 14-06-2007, 09:43
BSmodels BSmodels is offline
Le mans - F1 fan
 
Join Date: Jun 2006
Location: Bertem
Posts: 543
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Gemiddeld zo'n 30 uur per 1/43 model.
dat is als je naam Sennake is ....
__________________
---------------

BSmodels
Reply With Quote
  #9  
Old 14-06-2007, 11:04
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by BSmodels View Post
héla ni te rap

vertel mij met wat en hoe want ik zou met de spiegels van de Williams ook iets willen doen
Dat zou met de Williams een probleem kunnen opleveren als je exact hetzelfde wil doen als ik: als ik me niet vergis is jouw Williams-kit een whitemetal kit, terwijl mijn Audi-kit uit resin bestaat. Ik heb namelijk de spiegels gemodelleerd uit een stuk resin "sprue". En dan nog wel een stuk dat komt uit mijn ander project, de Porsche GT1. Daar zit namelijk een soort "pers" in die bestaat uit 2 halve mallen, waartussen de foto-ets inserts geperst moeten worden om in vorm te duwen, en die zaten aan een balkvormige stuk resin sprue vast dat uitermate geschikt is om spiegels van te maken. Gewoon op maat afsnijden en in vorm schuren, en klaar is kees.

Maar ik veronderstel wel dat je ergens een rechthoekig stukje sprue zal hebben dat je op maat kan afknippen en vervolgens in vorm kan schuren...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #10  
Old 14-06-2007, 23:24
scoobyfreak's Avatar
scoobyfreak scoobyfreak is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Nov 2005
Location: Roeselare
Posts: 1,302
Knappe wagen(s) waar je aan bezig bent, en een afwerking waar ik maar kan van droomen.
Reply With Quote
  #11  
Old 15-06-2007, 00:37
Evil Fuzzy Evil Fuzzy is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 7
Prachtig model (net als de Porsche GT1 trouwens). De decals lijken mij wel moeilijk. In ieder geval te hoog gegrepen voor iemand met mijn beperkte modelbouwcapaciteiten
Ik zeg t niet graag, maar volgens mij staan die resin endplates van de spoiler te ver naar binnen. Ik geloof dat die op de echte wagen zo ver mogelijk naar buiten stonden.
Reply With Quote
  #12  
Old 15-06-2007, 05:57
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Evil Fuzzy View Post
Ik zeg t niet graag, maar volgens mij staan die resin endplates van de spoiler te ver naar binnen. Ik geloof dat die op de echte wagen zo ver mogelijk naar buiten stonden.
Dat zou wel eens kunnen kloppen. Ik heb echter weinig keuze, ze staan vooraan helemaal aan de buitenzijde van de spoiler, en achteraan zijn ze naar binnen gedraaid; ze staan dus eigenlijk diagonaal op de rechthoekige balkjes aan het uiteinde van de vleugel. Ze loodrecht positioneren ging niet, want dan zat de onderzijde van de resin endplates niet tegen de body aan. Dus heb ik ervoor gekozen om ze mooi te laten aansluiten tegen de body, en ze vervolgens hogerop, tegen de balkjes aan, vast te kleven zoals ze zichzelf op natuurlijke wijze positioneerden...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #13  
Old 15-06-2007, 05:59
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Evil Fuzzy View Post
De decals lijken mij wel moeilijk.
Dat kan ik beamen, en die van de Porsche trouwens ook: daar ben ik al 2 dagen mee bezig om alleen de livery-decals al te zetten, zonder sponsors dus. Foto's volgen (in de andere thread uiteraard)...

Qua moeilijkheidsgraad zijn beide livery's nogal vergelijkbaar denk ik.
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #14  
Old 16-06-2007, 21:13
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Een update. Nadat de Porsche gedecalled is, heb ik de Audi ook maar gedaan. Leuk jobke terwijl ik naar de 24 uur van Le Mans zit te kijken op MotorsTV









Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	2005_audi_r8_11.jpg
Views:	531
Size:	512.0 KB
ID:	6605   Click image for larger version

Name:	2005_audi_r8_12.jpg
Views:	543
Size:	483.3 KB
ID:	6606   Click image for larger version

Name:	2005_audi_r8_13.jpg
Views:	554
Size:	480.8 KB
ID:	6607   Click image for larger version

Name:	2005_audi_r8_14.jpg
Views:	536
Size:	506.6 KB
ID:	6608   Click image for larger version

Name:	2005_audi_r8_15.jpg
Views:	513
Size:	342.4 KB
ID:	6609  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #15  
Old 16-06-2007, 21:32
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
ivm de endplates. Ik kan het op de foto's niet zo goed inschatten, maar heb toch de indruk dat ze niet helemaal aan de buitenkant van de "vierkantjes" staan. De onderzijde van de endplates zou zelfs niet tegen de body mogen aanstaan. (zie foto)



Tenzij dat ze niet bij alle Audi's hetzelfde staan, want dan heb ik niks gezegd.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 
Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 13:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.