|
#1
|
||||
|
||||
Nissan Primera "Old Spice" - Tamiya - 1/24
Ik ben een paar weken geleden aan een volgend project begonnen. De andere projecten zullen zoals de "Ripcurl"-Subaru en de "Calsonic"-Skyline worden ook nog afgewerkt.
Als basis vond ik deze Tamiya-doos van de Nissan Primera in Castrol-uitvoering. Omdat ik hem in een andere uitvoering wilde bouwen, duurde het een tijdje vooraleer ik wist welke, nml de "Old Spice"-uitvoering van de verongelukte Keith O'dor waarmee hij in 1994 het BTCC reed. Een zekere E. van de Poele was zijn ploegmaat. Omdat de decals voor deze uitvoering niet meer te verkrijgen zijn heb ik de welgekende Fame aangesproken en hij is bereid om deze decals voor mij te maken. Deze foto is eigenlijk de enige die ik op het internet heb gevonden en wel op volgende site: http://www.stillphotography.co.uk/index.php Om te beginnen moest ik op zoek naar andere velgen. Ik had deze nog liggen , maar dan met 4 wielmoeren ipv van 1 centrale wielmoer. Ze zijn afkomstig van een Escort Cosworth. De 4 wielmoeren werden verwijderd en worden vervangen door een centrale wielmoer. In mijn onderdelendoos vond ik 4 van deze bouten die daar voor in aanmerking komen. De gaatjes van de oorspronkelijke wielmoeren zijn toegeplamuurd en het centrale gat is iets dieper uitgeboord.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. Last edited by Nismo; 30-07-2007 at 23:23. |
#2
|
||||
|
||||
Nadat ik de velgen had geschuurd werd er een wielmoer gepast. Zo zou het er moeten komen uit te zien.
Vervolgens een laagje witte grondverf gespoten en daarna een laagje witte lak. De banden werden ondertussen ook al geschuurd en op de velgen geplaatst. Zo, deze velgen zijn klaar om aan Flame te worden overhandigd om de "O-Z-Racing" decals te vervaardigen. Als de decals op de velgen zijn aangebracht wordt er nog een laagje vernis overgespoten en kunnen de wielmoeren eveneens worden gemonteerd. Tot zover de velgen.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#3
|
||||
|
||||
Ook de karrosserie werd al onder handen genomen.
Allereerst werden de gietnaden weggeschuurd. Ook de panellines werden uitgekrast. Na de body met nat te hebben geschuurd werd de achterspoiler aangebracht. De body werd dan ontvet en klaar gemaakt voor een laagje primer. Ik kon het niet laten om de velgen eens onder de karrosserie te passen. Omdat ik bij het uitkrassen van de panellines een paar keer ben uitgeschoven, dient de body hier en daar nog wat te worden geschuurd.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#4
|
||||
|
||||
Ondertussen heb ik de zetel dan maar onderhanden genomen. Aan de zijkanten werden de gaten voor de gordels open gemaakt en ook in de zitting werd er een gleufje gemaakt waardoor de gordels moeten komen.
Ook de uitlaat werd aan gepakt. Ik heb deze kit ooit eens 2de hands gekocht op één of andere beurs en de einddemper ontbrak. Deze werd dan maar zelf gemaakt door een aluminium buisje met de juiste diameter op maat te zagen.Hier een dryfit omdat ik de einddemper pas vast maak als de uitlaat op zijn plaats hangt. Zoals eerder gemeld moesten er nog een paar uitschuivers van het krassen worden weggeschuurd. Daarom de hele zaak maar eens grondig glad geschuurd en een nieuwe laag primer gespoten. De karrosserie is nu klaar om zijn rode kleur te krijgen. (TS 49 Bright Red ) De binnedeurpanelen werden eveneens van een laagje primer voorzien, alsook een onderdeel van de achteras/ophanging .
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. Last edited by Nismo; 31-07-2007 at 00:04. |
#5
|
||||
|
||||
De binnendeurpanelen en het onderdeel voor de achteras/ophanging kregen al hun rode kleur. De binnendeurpanelen worden nog bekleed met carbon-decal.
Dan heb ik vanmiddag een poging ondernomen om zowel de zetel als het dashboard te bekleden met het ondertussen bekende Ranger Ink-poeder. Eerst werd de zetel met zwarte enamel-verf gespoten en daarna heb ik er rijkelijk wat van dat superfijn poeder overgestrooid.Het teveel aan poeder werd eraf geschud, de poeder werd wat aangedrukt en het geheel werd te drogen gezet. Zelfde werkwijze voor het dashboard. Hier een impressie: Nadat alles een paar uren had staan drogen, ging ik mijn "bekledingsproces" eens van kortbij bekijken. Het resultaat stond me niet aan, het geheel voelde veel te grof aan en als je eraan kwam veegde je het poeder op sommige plaatsen gewoon er vanaf met kale plekken als gevolg. Na wat wikken en wegen besloot ik om het hele boeltje terug proper te maken. Wat airbrushcleaner in een bakje en met een grof penseel alles eraf gekregen. In afwachting van een volgende poging heb ik beide onderdelen maar met een laag grondverf gespoten. Dan de achterwand, deze is normaal gezien open zodat je tot in de kofferruimte kan kijken. Daarom dat ik het gat in de achterwand ga toemaken. Met wat styrene-plaat is al een begin gemaakt. Zover sta ik al. Hopelijk kan ik één van de dagen de karrosserie spuiten zodat ik ze de volgende modelbouwmeeting kan meebrengen om ze aan onze goede vriend Flame mee te geven. Dan kan hij de decals gaan ontwerpen.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#6
|
||||
|
||||
Dat gaat netjes vooruit Nismo. Een wagen ombouwen is nooit easy, maar ik zie goede stappen. Goed dat je dat fijn poeder opnieuw gaat doen, want dat zag er idd nogal grof uit. Jouw zelfevaluatie is blijkbaar heel goed.
Gebruik jij een boormachine om de banden te schuren? Vastzetten in een bankschroef veronderstel ik?
__________________
Werkbank: On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen) Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck) |
#7
|
||||
|
||||
Ziet er een leuk bouwtopic uit.
Dus benieuwd naar updates. Succes Nismo. |
#8
|
||||
|
||||
Dat boormachine dat ik hiervoor gebruik is een oud maschien dat je 24 uur moet opladen om er een kwartiertje mee te kunnen werken. Het is een klein machine dat door zijn beperkt toerental zeer handig is om gaatjes te boren en om banden te schuren. Boormachine in de ene hand en schuurpapier in de andere hand en schuren maar.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#9
|
||||
|
||||
Gij zijt al bezig!!! maar ik nog niet????
|
#10
|
||||
|
||||
Zijt ge zeker dat ge SUPERFINE poeder hebt van Ranger? Ik had net hetzelfde aan de hand ... bleek dat ik de gewone versie had!
|
#11
|
|||
|
|||
Een niet alledaagse verschijning.
Ik hou dit topic in de gaten!!
__________________
WRC-prono 2006 kampioen IRC-prono 2009 kampioen |
#12
|
||||
|
||||
Ik ga donderdag eens op inspectie in Houthalen en eens zien wat er aan de hand is. 'k zal mijne super fine meenemen, kunnen we gelijk eens vergelijken.
|
#13
|
||||
|
||||
Quote:
Quote:
Ziehier het bewijs: Ik weet ondertussen ook wat er is foutgelopen, waarschijnlijk heb ik mijn verf te dik gespoten met de airbrush.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#14
|
||||
|
||||
Vandaag nog wat verder gedaan aan deze kit.
De rolkooi is gemonteerd en klaar voor het spuitwerk. De binnendeurpanelen hebben een 2de laag gehad en kunnen nu afgewerkt worden met carbondecals. Nog een paar onderdelen die afgewerkt gaan worden met kevlar- en carbondecals. De karrosserie heeft vandaag zijn eerste laagje rood gekregen. (Bright Red TS-49) Zeg flame, gene paniek, ik probeer het spuitwerk klaar te hebben tegen een volgende meeting zodat ik ze samen met de velg(en) kan meegeven aan jouw om de decals te maken.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. Last edited by Nismo; 31-07-2007 at 23:30. |
#15
|
||||
|
||||
Toen ik gisteren de zetel en het dashboard in de primer had gezet, bleef het maar knagen wat er bij mijn eerste poging fout liep tijdens het "stofferen".
Zo erg zelfs dat ik gisteravond (lees voorbije nacht) de beide onderdelen nog gespoten (ik spuit buiten) heb met een laagje zijdeglans-zwart, kwestie om het geheel vandaag te kunnen afplakken voor een 2de poging. Tijdens het spuiten met de spuitbus viel me op dat de verf niet al te rap droogt en dat bracht me op een idee. Een idee dat ik vandaag dan ook heb uitgevoerd en met succes. Mijn potteke poeder had ik klaar gezet in de keuken, kwestie van niet veel tijd te verliezen. Allereerst had ik de zetel en het dashboard afgeplakt daar waar geen poeder moest komen. Dan een grote mok water opgewarmd in de microgolfoven om mijn spuitbusje daarin op te kunnen warmen. Nadat ik mijn spuitbus zijdeglans-zwart had geschud en opgewarmd, heb ik mijn zeteltje gespoten. Dan als de weerga naar binnen en het geheel rijkelijk met poeder bestrooid. Het overtollige poeder afgeschud en wat aangeduwd. Dan ging ik het volgende proberen: mijn spuitbusje heb ik terug opgewarmd en een zeer dunne laag over de zetel gespoten zodat het poeder zich goed kon hechten. Het resultaat zag er in ieder geval al vééééééél beter uit dan bij de eerste poging. Dan heb ik bij het "stofferen" van het dashboard dezelfde werkwijze toegepast met eenzelfde resultaat. Nadat beide onderdelen een namiddag hadden staan drogen, kon ik ze eens controleren. Alles was goed opgedroogd en met een scheerborstel heb dan nog wat overtollig poeder weg geveegd. Zo, en na zo'n lange uitleg zien jullie hier het resultaat. De zetel in het zonneke De achterkant waarop nog een carbondecal moet komen: Het dashboard in het zonneke: De voorkant van het dashboard: Voila, ben ik blij dat het me dan toch gelukt is, ook al is het op een andere manier dan onze goede vriend Guido. By the way, Guido, tot donderdag.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
Currently Active Users Viewing This Thread: 8 (0 members and 8 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|