|
#1
|
||||
|
||||
Ford Escort MKII - Acropolis Rally - 1981 - K&R Models - 1/43
Deze thread wordt er eentje uit de reeks "don't try this at home"... Op alle gebied kan ik je ten stelligste afraden om na te doen wat ik hier ga beschrijven. Om te beginnen de aankoop van de kit: hij is niets waard. Ik heb sowieso al een hekel aan kits die 100% uit whitemetal bestaan (dus ook de koplampen, ruitenwissers, enz...) behalve de ruiten en de banden. Maar dat is nog te overkomen: ik heb aftermarket lenzen en foto-ets ruitenwissers aangeschaft om dit euvel te overkomen. Maar het schuren en in vorm brengen van de body en chassis vraagt enorm veel intensief schuurwerk, om van de dunne onderdelen zoals de rolkooi nog maar te zwijgen. Die heb ik trouwens ten einde raad vervangen door metalen staafjes, in vorm geplooid en gelijmd met secondenlijm. (Kan me trouwens eens iemand leren solderen?) Na weken voorbereidend werk heb ik dan eindelijk de body in witte primer gespoten, gevolgd door witte Motip autolak. So far so good. Maar dan kwamen de decals. Een ramp!! Zulke slechte decals heb ik nog NOOIT gezien! De printkwaliteit is dan wel goed, maar zelfs met de strafste decalsoftener van Daco Products willen ze niet week worden en in vorm gelegd worden, en tot overmaat van ramp gaan ze er sinaasappelhuid-achtig uitzien, wat nooit helemaal meer weg gaat, zelfs niet na een week drogen. Sol is dus eigenlijk nutteloos en doet zelfs meer kwaad dan goed, en dus heb ik ten einde raad de gehate haardroger maar weer uitgehaald. Die bracht wel wat soelaas, de decals lieten zich nu toch een beetje in vorm leggen, zonder spectaculair te zijn evenwel. Op die manier is het ganse model op een week gedecalled. Dat ik de decals moest sealen met vernis was duidelijk: zelfs met sol doe ik dit, en nu heb ik zelfs bijna geen sol kunnen gebruiken, dus hier moest het zeker. Maar door het niet-toepassen van sol was ik wel bang dat de Gunze Sangyo vernis onder de decals zou kruipen, zeker na het lezen van Guido's verhaal over de Peugeot 307... Langs de andere kant voelde ik me een beetje schuldig omdat ik Guido in zijn oor geblazen had dat het vrij zinloos was om Gunze Sangyo vernis te decanteren, en zag ik er dus niet te erg tegenop om hetzelfde lot te ondergaan als Guido, als "straf". En omdat ik geen goesting had om te decanteren zette ik dus willens nillens een mistlaag op de Escort. Geen reactie. Nog een mistlaag. Geen reactie. Een uur later dan een wet coat. Geen reactie. Of toch : langzaam begonnen de 2 rally-platen blaasjes te vertonen, en de rechterachterhoek van het blauwe gedeelte op het dak ook. Foert dacht ik, ik ga online en bestel me een diecast Escort van Ixo. Die zien er ook zeer leuk uit en geen werk meer. Tenslotte doe ik modelbouw voor mijn plezier, en niet om me een beetje extra te kunnen ergeren. Zo gezegd zo gedaan. Maar voordat ik mijn mislukt model in de vuilnisbak kieperde, wou ik toch eens proberen of ik de blaasjes niet kon wegwerken. Het kon nu toch geen kwaad meer. Dus zette ik het metalen model onder de 6 halogeenspots van de door Gulfie gebouwde spuitcabine, en na 5 minuten was het ganse model gloeiend heet. Daarna wreef ik de blaasjes met een droge doek gewoon weg. De vernis was al droog en ik kon dus gewoon de lucht uit de blaasjes wegduwen. Deze operatie heb ik wel een paar keer moeten herhalen want steeds opnieuw verschenen de blaasjes terug, alhoewel steeds in mindere mate. Tot ze het "opgaven"... Dus ook deze denkwijze en werkwijze is er eentje om thuis niet te proberen. Maar zo is het hier gegaan en zo schrijf ik het dus neer. Ook de foto van de echte Escort bovenaan de thread is iets speciaals: die bestaat dus niet. Er bestaat alleen een zwart-wit foto van die Escort in de Acropolis 1981. Ik heb dus een foto genomen van dezelfde wagen tijdens dezelfde rally in 1980 (want die bestond wél), maar toen stonden er andere nummers en sponsors op. Die hebben we met photoshop aangebracht, en zo heb ik een fake foto uit 1981 gemaakt. Eens benieuwd trouwens hoe lang het gaat duren tegen dat die foto op het internet de ronde gaat doen als zijnde "echt" Dus ook hier weer : don't try this at home! Ondertussen heb ik een paar foto's genomen van de body, die er al bij al nog niet té slecht uitziet. Maar ik heb dus ook een Ixo model dat eraan zit te komen. Eens benieuwd welk model het mooist zal zijn... |
#2
|
||||
|
||||
Vrees niet ... I won't try this at home. Ook ik haat white metal bodies ... alhoewel ik er ook nog een 20 tal heb steken.
Al bij al toch nog niet zo slecht!
__________________
ранняя пташка получает червя ... но вторая мышь получает сыра! |
#3
|
||||
|
||||
Je hebt wel dé MK2 bij uitstek uitgezocht, DKP 191T. Na zijn carrière als Rothmans auto heeft David Sutton hem doorverkocht aan MCD services. De auto werd nog een stuk breder en in 1983 reed Vatanen er het Brits kampioenschap mee. Hij reed hem uiteraard ook plat. Een filmpje ervan staat op youtube. De kas is toen doorverkocht en ook de volgende eigenaar aarzelde niet om er mee van de baan te gaan. Die man heeft de kas ook doorverkocht en zo kwam de mechaniek van een andere Escort erin, LVX 945. De geschiedenis van die auto staat hier. De papieren van DKP gingen ergens anders naartoe en belandden uiteindelijk bij Andrew Haddon. Die kocht een kas van Gartrac en maakte een replica van de Rothmans versie ervan.
Weer wat bijgeleerd. Is die IXO al lang uit? Ik zou die ook moeten hebben voor mijn verzameling wereldkampioenen. Hier staat eentje van Troféu maar die blijkt dus uit 80 te zijn.
__________________
www.rallyfoto.be |
#4
|
||||
|
||||
Neen, maar het blijkt een gelimiteerde reeks (van 1000 exemplaren) te zijn. Op Ebay gaan ze al over de 40 euro, dus ik zou niet te lang meer wachten. Dat is meteen ook de reden waarom ik niet geaarzeld heb om er eentje te kopen, ondanks het feit dat ik er eigenlijk al eentje had: die raak ik desnoods zeker terug kwijt op Ebay, met winst.
|
#5
|
||||
|
||||
Bedankt.
__________________
www.rallyfoto.be |
#6
|
||||
|
||||
Quote:
|
#7
|
|||
|
|||
Ziet er knap gemaakt uit !
Zeer mooie Escort MK II in de rothmans kleuren ! |
#8
|
||||
|
||||
Ah maar daar zit juist het probleem: ik kan pas beslissen of die Ixo weg mag eens het andere model klaar is zonder ongelukken... En wanneer dat gaat zijn weet ik nog niet. Maar ondertussen wordt de Ixo alsmaar zeldzamer...
|
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|