|
#1
|
||||
|
||||
Lancia Delta HF 4WD - RAC 1987 - Kankkunen - Racing43 - 1/43
Tijdens het drogen van de vernis op mijn Porsche 908-80 ben ik begonnen aan een nieuw project dat past in het kader van mijn collectie "Rally wereldkampioenen op 1/43". Het gaat om de Lancia Delta die de fakkel moest overnemen van de Delta S4 group B, wat niet zo makkelijk bleek. Toch werd Kankkunen voor de 2e keer op rij wereldkampioen met die Lancia. Het model van Racing43 kan gebouwd worden in zeer veel verschillende rally-uitvoeringen, maar met Kankkunen aan het stuur is de keuze beperkt tot de RAC, net een rally waar absoluut geen goede referentiefoto's van te vinden zijn. Ik heb er exact eentje gevonden op het net, dus wie er nog heeft kan me een groot plezier doen...
De witmetalen body werd ontdaan van alle bramen en gietnaden, waarna de veel voorkomende putjes opgevuld werden met putty. Na een intensieve schuurbeurt was het model klaar om in witte primer gespoten te worden. na een dagje drogen werd de witte autolak erop gezet, en na nog eens 24 uur drogen kon het decallen beginnen. Gezien het feit dat ik maar 1 kleurenfoto heb en een paar onduidelijke zwart-wit foto's was het geen sinecure om alle decals tussen de massa sponsors die op het decalblad staan (er zijn minstens 8 mogelijke rally-varianten) uit te kiezen om overeen te stemmen met het 1/1 voorbeeld, maar ik denk wel dat ik de juiste te pakken heb. Ook deze body is dus nu klaar om in de vernis gezet te worden, maar ondertussen kan ik weer verder met de Porsche Hier zijn enkele foto's: Last edited by Sennake; 23-01-2008 at 23:09. |
#2
|
||||
|
||||
hallo Guy ,
zijn dit de decals die bij de kit zaten , of zijn dit aftermarket decals? Als ik die ene referentie foto bekijk zie ik toch een paar kleine foutjes in de decals. Nu , ik wil zeker geen kritiek geven maar het valde mij toch een klein beetje op... mijn ogen zijn namelijk veel beter dan mijn handen |
#3
|
||||
|
||||
Quote:
|
#4
|
||||
|
||||
Quote:
Het was deze die ik eigenlijk wilde zeggen , en ook de striping op het dak die volgens mij veel te breed is.maar als het voor de collectie is die je hier noemt , zou ik er inderdaad niet teveel tijd insteken. Trouwens , het valt alleen maar een beetje op als je er de foto bijneemt. wanneer je het model afzonderlijk bekijkt , zul je dit waarschijnlijk niet eens merken... verder ziet hij er nog goed uit hoor. Het is volgens mij zelfs moeilijk om 1/43 te bouwen , dus wie ben ik ... ik zal zeker deze thread blijven volgen hoor |
#5
|
||||
|
||||
De Martini strepen zijn inderdaad misschien wat overmaats, maar dat zijn ook de raamstijlen, dus alles zit in proporties.
Maakt verder niets uit en in de gehele collectie op zich, zal het niet opvallen. Bovendien geeft het toch het idee van de decoratie goed weer en het is dat wat telt. Al flink opgeschoten moet ik zeggen. |
#6
|
||||
|
||||
Quote:
Die wagen heeft dat jaar (en de twee daaropvolgende denk ik) praktisch gedomineerd en alle voor het kampioenschap tellende rally's gewonnen (behalve dan de Safari die ze pas in '89 wonnen geloof ik). Kankkunen - Alen - Biasion, ze hebben de overwinningen onder elkaar verdeeld toen. Het had eigenlijk het jaar van Alen moeten worden, maar ja, enkele foutjes... Ik ga eens zoeken naar foto's want in die periode kocht ik maandelijks een rallytijdschrift en ik ik ben zeker dat ik het verslag van die rally nog heb.
__________________
|
#7
|
|||
|
|||
Hallo
Jammer van de decals zo te lezen. Goede oplossing voor de overlapping om de ander erover te monteren. Is dat nog moeilijker op die schaal of valt dat mee ?
__________________
Greetz Djoene |
#8
|
||||
|
||||
Daar bedoel ik mee dat de Lancia (net als alle andere group A wagens) verbleekte bij de prestaties van de group B wagens die na het seizoen 1986 verboden werden. De piloten waren ondertussen gewend aan de prestaties van die group B's, en per definitie konden de group A's hier niet aan tippen. Dus niet in vergelijking met de concurrentie in 1987, maar in vergelijking met het plateau van 1986...
Ik herinner me een interview met Robert Droogmans uit de Boucles de Spa 1987, dus de eerste rally na de RS200 voor Droogmans, waarin hij zei :"na het rijden van enkele km met de Sierra bekeek ik Ronny (Joosten), en hij bekeek mij, want er 'kwam niks' " (waarmee hij bedoelde dat het gewoon niet vooruit ging)... |
#9
|
||||
|
||||
Ik vind dat het nogal meevalt, maar sommige modelbouwers vinden 1/43 teveel gepruts
|
#10
|
||||
|
||||
KKK Rac 87
KKK Rac 87
|
#11
|
||||
|
||||
Thanks, Gery
|
#12
|
||||
|
||||
Sennake, je zult nog een paar dagen op scans moeten wachten (en m'n lidgeld ook), want problemen met de computer sinds vrijdagavond.
__________________
|
#13
|
||||
|
||||
Nog wat voortgedaan: de body werd vernist en na droging werden al wat raamrubbers geschilderd zodat ik de ruiten kon inkleven met epoxy 2-componentenlijm. Er moeten nog wel wat stukken zwart geschilderd worden maar dat doe ik pas nadat het model op zijn wielen staat en vastgeschroefd zit op een plankje, zodat ik het niet meer moet vasthouden.
Ook het interieur werd aangepakt. Niet teveel tralala, gewoon ingebouwd wat er in de kit zat, want veel ga je er niet meer van zien eens het model dicht zit (nog minder dan bij een 1/24 model uiteraard). De wielen werden ook gemonteerd en daarna begon de miserie: de wielkassen van de body waren alle 4(!) te smal zodat de wielen met banden erop er niet in pasten. Enfin, ze pasten er wel in als ik ze erin perste, maar dan had ik ovale wielen, geen zicht dus. Ik was dus verplicht om de mooi gelakte, gedecalde en verniste body weer te beginnen vijlen en schuren om de wielkassen te vergroten. Natuurlijk gepaard gaande met het nodige gevloek, en jammer genoeg ook met het afspringen van stukjes lak tot gevolg. Nadat de wielen in de kassen pasten werden dan met het penseel de restauratiewerken uitgevoerd. Maar nog was de ellende niet over: nu pasten de wielen wel in de kas, maar als ik ze met hun assen in de body aanbracht, zaten ze veel te hoog (zo'n 2mm wat enorm is voor 1/43) zodat ze niet onder de wielkas van het chassis pasten en waardoor ze ook niet in de kas van de body pasten! In eerste instantie heb ik dan de wielkassen van het chassis zoveel mogelijk weggefreesd, zodat ze nu nog flinterdun zijn en ik er bijna doorheen kan kijken. Helemaal wegdoen kan ik niet want dan zitten er in het chassis 2 grote gaten. Maar ik kon net genoeg materiaal wegnemen om de wielen juist te laten passen, in het chassis althans. Maar met geen enkele mogelijkheid pasten ze onder de wielkassen met de assen op hun plaats eens de body op het chassis zat: dan zitten de wielen veel te hoog (ofwel zitten de openingen van de assen veel te hoog). Dus heb ik de assen maar weggelaten en de wielen tegen het chassis aangeplakt op de juiste positie, zijnde de positie waar de kassen uitkomen als je de body op het chassis zet. Na deze intensieve hermodelleringswerken heb ik alles eens gedryfit en nu begint het er eindelijk een beetje deftig uit te zien... Toch wel ondermaats voor een firma als Racing43 hoor. En dan vertel ik er nog niet eens bij dat de wiel-inserts in de kit ontbraken en dat ik die uit de Racing43 kit gehaald heb van de Lancia uit 1991, en een mailtje gestuurd heb met de vraag om de inserts op te sturen... |
#15
|
||||
|
||||
Quote:
Dan zullen we daar eens een kijkje gaan nemen.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|