|
#1
|
||||
|
||||
Ensign N-177 - J. Ickx - GP Nederland 1976 - RTN Models - 1/20
Nu alle verbouwingswerken op de eerste verdieping achter de rug zijn, en ook alle voorbereidende werken op het gelijkvloers in zoverre klaar zijn dat de nieuwe keuken eerst moet geïnstalleerd worden vooraleer ik verder kan, heb ik wat tijd om het modelbouwen weer op te pikken. De keuken wordt niet verwacht vóór eind januari, dus deze vakantie kan ik nog eens wat "plekken".
Hiervoor heb ik een kit uitgekozen die je niet alle dagen gaat tegenkomen. Ik heb hem besteld in Brazilië en ik heb er nergens anders eentje tegengekomen. Het gaat om het merk "RTN Models", een vrij onbekende speler op de modelbouwmarkt. Maar omdat ik graag de Ensign wou bouwen waarmee Ickx in 1976 en 1977 gereden heeft, heb ik dus toegehapt. De doos bestaat uit stevig karton, geschikt om per post te verzenden de hele wereld rond. Dat moet ook als je fabriceert in Brazilië denk ik. Het bouwplan is in full color, wat een meevaller is en zelfs bij gerenommeerde merken als Tamiya of Hasegawa niet het geval is. De body bestaat uit één geheel en is vervaardigd uit resin, wat een beetje aan Studio27 doet denken. De vorm van de body lijkt trouwens sterk op die van de McLaren M23 uit hetzelfde jaar (althans, dat vind ik toch). De cockpit bestaat ook uit resin, maar de meegegoten gordels ga ik waarschijnlijk vervangen door zelfgemaakte. De velgen bestaan uit mooi gedraaid aluminium. De kabels die in de kit zitten lijken me wat te dik en ik denk dat ik ze ook ga vervangen. Het merendeel van de onderdelen bestaat uit white metal. Ik ben persoonlijk niet zo gek van dat materiaal, maar het is niet anders. Wel ben ik van plan om de assen en langwerpige stangen te vervangen door ijzerdraad: dan moet ik geen bramen wegschuren en bovendien is ijzerdraad niet zo broos en buigbaar. Ook de inlaattrompetjes zien er wel leuk uit. |
#2
|
||||
|
||||
De wielen inserts en de achterspoiler bestaan ook uit white metal. De inserts lijken me ok, maar de wingend plates lijken me ook nogal dik en ik overweeg om ze te vervangen door aluminiumplaat of dunne plastic sheet.
Dan een kleine verrassing: de versnellingsbak en uitlaten zijn gewoon een gietraam van Tamiya! Het merk staat er zelfs gewoon op. Ik ga ervan uit dat de mensen van RTN Models hiervoor toestemming hebben en waarom ook niet, de bekende Cosworth motor die in zoveel Tamiya dozen zit past zeer goed en waarom het warme water uitvinden? Er zit ook een klein foto-ets raampje bij dat voornamelijk de steunen van de achterspoiler bevat en wat radiatorroosters. De ijzerdraad die meegeleverd is lijkt me nogal krom om te kunnen gebruiken, maar dat zien we wel. Tenslotte zien de decal vellen er ook goed uit. Je kan er 5 verschillende versies mee bouwen, waarbij de enige mogelijke versie wat Ickx betreft de GP van Nederland is. Die versie ga ik dan ook bouwen. |
#3
|
||||
|
||||
Man man man, Wat een kit is dit!
Hier ben ik dus echt jaloers op hoor!!! (gezond jaloers wel te verstaan hé)
__________________
MIJN WERKBANK |
#4
|
||||
|
||||
Dit moet zowat de meest multimedia kit zijn die ik ook gezien het. Alle materialen zitten erin:
- plastiek - resin - gedraaide alu - witmetaal - foto-ets - vinyl - koper (?) - decals Veel plezier ermee! Kijk nu al uit naar de bouw ervan. |
#5
|
||||
|
||||
Wat een kit hebt ge nu weer in handen gekregen Guy? Zeer mooi en ook wel wat exclusief precies.
Zal ook wel enkele mooie euro's gekost hebben zeker! Ben benieuwd naar het vervolg. Tom |
#6
|
||||
|
||||
Zoals zovelen hier ben ik ook benieuwd wat gij hier weer te voorschijn gaat toveren.
Is dit dan 1 van de 12 editie 2009 of ... van de 12 editie 2008
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#7
|
||||
|
||||
Ik moet nog 2 modellen afwerken in 2008, dus wordt het nog editie 2008, ook al zullen ze pas begin 2009 klaar zijn. Daarna begin ik pas te tellen aan de editie 2009...
Geen tijd te verliezen dus! Eerst heb ik de resin body onder handen genomen. "Een uurtje schuren om alles mooi clean te krijgen" dacht ik. Mooi niet dus. Een ganse dag ben ik ermee bezig geweest, en nog is het niet 100% naar mijn goesting. De body ziet er op het eerste zicht wel ok uit, maar bij nader inzicht is hij totaal niet symmetrisch, wat voor de nodige "beeldhouwwerken" zorgt wat dan nog eens extra bemoeilijkt wordt door het feit dat de resin been- en beenhard is. Schuren duurt zo natuurlijk enorm lang en is weinig motiverend omdat je bijna geen progressie merkt. Bovendien vertoont het resin zeer veel luchtbellen die soms zodanig overvloedig aanwezig zijn dat ik ervoor opteerde om het ganse onderdeel weg te snijden en te vervangen door plasticard. Zo is het de beide uiteinden van de zijpontons vergaan en ook een stukje van de cockpit. De witte plasticard bodem echter is een uitvinding van RTN Models: in de kit zit een stuk plasticard dat je op maat moet snijden om zo de driehoekige bodemstukken te vormen, en ook de bodemplaat. De achteruitkijkspiegels waren dan weer uit white metal vervaardigd wat deze kit inderdaad zoals Guido al zei tot een echte multimedia kit maakt... Wat ook zeer moeizaam gegaan is, is het inkrassen van de panellines en het uitboren van de gaatjes voor de ophanging en/of de verbindingsboutjes. Zoals gezegd heeft dit werk in totaal een ganse dag geduurd, en als je dan 's avonds kijkt naar wat je gepresteerd hebt krijg je dit te zien: Achteraan was er een soort van holte waarin de motor bevestigd dient te worden. Bij Tamiya modellen gaat dit via een boutverbinding die door een cilindervormig verbindingsstuk geschroefd wordt, maar bij dit resin blok is daar geen ruimte voor zodat het cilindervormig deel in een opening gelijmd dient te worden. Maar dan moet die opening wel de juiste afmetingen hebben natuurlijk. Uitboren met de juiste diameter leidde tot het afbreken van een stuk van het driehoekig deel achteraan de monocoque zodat ik besloot om het te vervangen door een stuk aluminiumbuis met de correcte diameter. Ook de plaatsen waarin later de verbindingsstangen ingelijmd worden komende van de achterophanging zaten allesbehalve symmetrisch ingeplant: op de foto zie je aan de rechterzijde waar de voorgeboorde gaatjes zaten (ik heb ze opgevuld met witte plastic buisjes) en waar ze moeten zitten. Nadat ik de voorbereidende werken aan de body voor bekeken hield, vond ik dat het nog te vroeg was om de spuitwerkzaamheden aan te vatten. Er moeten nog teveel onderdelen aan verbonden worden die moeten passen en eerlijk gezegd had ik op dit moment niet zo veel vertrouwen meer in de pasnauwkeurigheid. Dus heb ik de witmetalen ophangingspoten van de voorste ophanging ontdaan van alle bramen en eens gepast in de voorziene openingen. Zoals je kan zien zijn daarbij al 2 verbindingspinnen gesneuveld, zodat ik ze moest vervangen met plastic rod. Na lang gepriegel en aanpassen en prutsen heb ik een iet of wat aanvaardbare positie gevonden voor de ophanging, alhoewel ze niet perfect is. Maar ik krijg het niet beter want ik riskeer de boel te forceren als ik het perfect wil krijgen en dan ben ik nog verder van huis. Dus kies ik voor dit compromis, iets wat ik nog veel zal moeten doen. |
#8
|
||||
|
||||
De witmetalen voorspoiler-onderdelen zorgen wel voor wat schuurwerk maar na het polishen zien ze er al vrij realistisch uit. Alleen de verbindingspinnen staan verkeerd opgesteld zodat beide spoilerhelften niet evenver naar voor staan bij dryfitting. Dus snij ik ze weg en boor ik nieuwe gaten waarin metalen paspennen komen. Dat past al een stuk beter. Tenslotte worden de foto-ets endplates bevestigd en komt er aan iedere zijde nog een gepuncht boutje tegenaan.
Ik zei eerder dat ik van plan was om de meegegoten gordels te vervangen door echte. Gezien de ongeziene hardheid van het resin echter zie ik het wegfrezen van de gordels niet goed komen en opteer ik weer maar eens voor een compromis: ik kras een soort van "panellines" rondom de gordels zodat ze beter tot hun recht zullen komen eens geschilderd, en zodat ze er ook een beetje realistischer uitzien. Maar even goed als echte gordels wordt het nooit natuurlijk. Als je bovenaan de thread even naar de foto kijkt van de white metalen onderdelen zal je net zoals ik tot de vaststelling komen dat het stuur niet compleet is: het middendeel is er niet. Eerst dacht ik nog dat dit uit foto-ets bestond, maar bij nader inzien is het gewoon niet meegegoten. Dus heb ik een centraal stuurdeel gemaakt van alumium plaat en er met messing buisjes de nodige details op voorzien. Ook de witmetalen stuurstang heb ik weggelaten en vervangen door een exemplaar uit ijzerdraad. Na 2 dagen zwoegen heb ik nog niet veel onderdelen bijeen gesprokkeld, maar toch vond ik het moment om al eens een eerste dryfitje uit te testen gekomen. Na wat prullen en vechten met de ophanging die niet wil blijven zitten zonder lijm heb ik toch 2 foto's kunnen nemen: Dat was het voor deze keer. Tot de volgende update! |
#9
|
||||
|
||||
Inderdaad: €100,-
|
#10
|
||||
|
||||
Een moedige keuze om te starten met deze kit. Maar ja, als je die wagen wil maken, dan al je geen andere keuze hebben.
Ik hoop dat het materiaal (en vooral de hardheid ervan) de opbouw niet te veel zullen tegenwerken, zodat we toch nog een mooi model te zien krijgen. Amuseer je ermee.
__________________
Groetjes, Domi. |
#11
|
||||
|
||||
Ondanks de tegenslagen, of hoe we het ook mogen noemen, kan ik maar 1 ding zeggen en nog wel op z'n Planckaerts:
Goe bezig.
__________________
Mvg Johny When people rob banks, they go to jail When banks rob people, they get a bonus. |
#12
|
||||
|
||||
Update.
De body werd ondertussen in grondlaag gezet. Eerst een mistlaag, daarna een wet coat. Ook de motor werd al gedeeltelijk gemonteerd en in grondlaag gezet. Ik dacht dat ik alle onderdelen in elkaar gezet had die gun metal gespoten moeten worden, maar nadat ik de primer gezet had merkte ik op dat er nog een onderdeel ontbrak dat ik er aan toegevoegd heb. Uiteraard zal ik nog een laagje primer moeten zetten nu. De achterspoiler werd ook ineen gezet. Ik heb de dikke white metal endplates gelaten voor wat ze zijn en ze vervangen door aluminium plaat. De verbindingen zijn gemaakt met messing boutjes die ik daarna platgeschuurd heb. Op de achterste vleugel komen nog gepunchte bouten. |
#13
|
||||
|
||||
Eigenlijk ziet de spoiler er qua kleur precies uit zoals hij in zijn definitieve vorm moet zijn: blank aluminium dus. Het zal dus zaak zijn om deze kleur zo dicht mogelijk te benaderen nadat alle spuitwerkzaamheden voltooid zijn.
De steunen van de achterspoiler waren een ander paar mouwen. Ze bestaan uit zeer harde metalen foto-ets onderdelen (alles is blijkbaar steenhard in deze kit) en tot overmaat van ramp zijn de gaten waar de boutverbindingen doorheen moeten niet helemaal doorboord. Ik heb al 2 boortjes moeten opofferen om 2 gaatjes te boren; zo kon het niet langer. Dus wou ik een poging wagen om de steunen na te bouwen in aluminium plaat (de grove vormen had ik al uitgesneden) maar dat materiaal is niet sterk genoeg om de zware metalen spoiler te kunnen dragen. Bovendien is de vorm van de steunen ook nog eens verkeerd. Wat nu gedaan? Gelukkig hebben modelbouwers (in clubverband) een aantal goede vrienden waar ze op kunnen rekenen wanneer ze in nood verkeren. Deze keer werd mij hulp aangeboden door Gulfie die voorstelde om de steunen te hertekenen en te etsen zodat ik in één klap alle moeilijkheden omzeil. Met dank hiervoor maat! Voorlopig kan ik nog verder met mijn model want de steunen moeten toch pas op het einde gemonteerd worden... Deze zin bleef me achtervolgen. Ik was niet tevreden met mijn oplossing. Bovendien is dit een curbside model waaraan niets open kan, en dus moeten alle onderdelen die je wél kan zien er zo goed mogelijk uitzien. En dat is met die meegegoten gordels zeker niet het geval. Dus heb ik van mijn hart een steen gemaakt en heb ik de gordels er toch maar uitgefreesd. De groeven die ik getrokken had heb ik zo goed als mogelijk opgevuld met putty. Aangezien er nieuwe gordels overheen komen zullen de eventuele sporen van mijn vorige handelingen niet opvallen. Nadat de primer een dag gedroogd was kon ik al een eerste mistlaag rood aanbrengen. Voorlopig lijkt alles nu vrij goed te verlopen. Laat ons hopen dat het zo blijft... Wordt vervolgd... Last edited by Sennake; 29-12-2008 at 18:46. |
#14
|
||||
|
||||
Ik lees in het begin van je topic : Eigenlijk ziet de spoiler er qua kleur precies uit zoals hij in zijn definitieve vorm moet zijn: blank aluminium dus. Het zal dus zaak zijn om deze kleur zo dicht mogelijk te benaderen nadat alle spuitwerkzaamheden voltooid zijn.
Is het misschien geen idee om de spoiler gewoon op te polijsten en niet te spuiten. Belgom Alu is hiervoor perfect geschikt. Voor de rest volg ik met veel plezier dit topic. Altijd leuk om een ervaren bouwer bezig te zien.
__________________
|
#15
|
||||
|
||||
Dat zou kunnen, ware het niet dat er enkele sponsorlogo's moeten opkomen en die wil ik daarna sealen met vernis. Bovendien is de spoiler ondertussen al in de grondlaag gezet...
|
Currently Active Users Viewing This Thread: 5 (0 members and 5 guests) | |
Thread Tools | |
Rate This Thread | |
|
|