De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Search Today's Posts Mark Forums Read Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 04-02-2009, 22:46
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Lancia Delta Integrale Fina - 1990 - 24 Hr Ieper - Droogmans/Joosten - PM - 1/43



We zijn weer vertrokken. Deze keer met een rallywagen-project wat de fans van onze Robert misschien wel plezier zal doen. Al jaren stond de Provence Moulage kit in mijn kast, maar aangezien er in die livery enkel de Lancia van Saby tijdens de Monte Carlo van 1991 beschikbaar was en ik per sé Droogmans wou bouwen, bleef hij altijd in de kast staan. Ik had wel plannen om zelf decals te ontwerpen, maar dat kwam er nooit van. Tot onze vriend Starmodel met het goede nieuws kwam dat hij een decalvel uitgebracht heeft om deze rallywagen, waarmee Robert tenslotte Europees kampioen werd, te kunnen bouwen. Op schaal 1/24 zal er ook nog een transkitje bijzitten met de juiste wielen en klapdakjes (en ik ben ook daarvoor kandidaat ) op 1/43 is het voorlopig enkel een decalvel, zodat ik nog wat moest scratchen.

Omdat 1 foto meer zegt dan 1000 woorden leg ik het uit aan de hand van foto's:

Hier zie je dat ik om te beginnen een nieuwe spoilerlip aangebracht heb met plastic strip. Niet omdat de kit er geen bezat, maar er zaten zodanig veel luchtbelletjes in dat het gemakkelijker was de lip integraal te vervangen. Verder heb ik ook alle panel lines uitgekrast om wat meer uitgesproken contouren te bekomen. Tot hiertoe nog geen aanpassingen om de Saby-Lancia om te bouwen tot Droogmans-Lancia dus.



Maar op deze foto zijn er wel wat aanpassingen doorgevoerd: het klapdak dat bij Saby uit 1 geheel bestond werd verwijderd en vervangen door 2 aparte dakjes. Waar de achterste nummerplaat moet komen heb ik de vlakke achterklep moeten uitdiepen en 2 nummerplaat-verlichtingen moeten sculperen. De bovenste rand die overbleef werd zo smal dat hij brak en dus heb ik er wat plastic strip voor in de plaats gelijmd. Terloops ook even meegeven dat ook het onderste raamrubber van de achterruit het begaf bij het uitkrassen, en dus werd ook daar een mouw aangepast. De onderste pijl die schijnbaar naar niets wijst wil zeggen dat ik op die plaats de nummerplaatverlichting van de Saby-Lancia verwijderd heb. Ook een mistachterlicht dat bij Droogmans niet aanwezig was heb ik verwijderd.



Ook de meegeleverde velgen waren verkeerd. De standaard OZ-wheels stonden er bij Droogmans in Ieper niet op, in de plaats daarvan stonden er vooraan van die grote koelkappen op en werden de achterste velgen vervangen door 5-spaak velgen die ik zelden op een andere Lancia-rallywagen tegengekomen ben. Eerlijk gezegd zijn deze scratchbuilt velgen niet eens mooi, maar ze zijn wel een juiste weergave van het origineel en daar gaat het mij om...



Voor de rest bezit de kit een chassis uiteraard (zonder rolkooi, die zal ik moeten scratchen), en alle kleine onderdelen die nodig zijn om het model te vervolledigen.



Het originele decalvel heb ik nog wel liggen, maar omdat ik het niet ga gebruiken heb ik er geen foto van genomen. Dit in tegenstelling tot het decalvel van Starmodel dat ik in premiere mag uittesten (waarvoor dank) en waarvoor ik zelfs 2 vellen ter beschikking gekregen heb...



Tot zover deze kit-review. De WIP-thread wordt gewoon verdergezet uiteraard...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1990_lancia_delta_fina_01.jpg
Views:	1523
Size:	563.0 KB
ID:	12743   Click image for larger version

Name:	1990_lancia_delta_fina_02.jpg
Views:	1548
Size:	539.9 KB
ID:	12744   Click image for larger version

Name:	1990_lancia_delta_fina_03.jpg
Views:	1474
Size:	512.8 KB
ID:	12745   Click image for larger version

Name:	1990_lancia_delta_fina_04.jpg
Views:	1471
Size:	505.3 KB
ID:	12746   Click image for larger version

Name:	1990_lancia_delta_fina_05.jpg
Views:	1500
Size:	480.1 KB
ID:	12747  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *

Last edited by Sennake; 05-02-2009 at 09:16.
Reply With Quote
  #2  
Old 04-02-2009, 23:43
vanni vanni is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Ieper
Posts: 705
Interessant project.
Alleen zie ik de foto's niet
__________________
WRC-prono 2006 kampioen
IRC-prono 2009 kampioen
Reply With Quote
  #3  
Old 04-02-2009, 23:54
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by vanni View Post
Interessant project.
Alleen zie ik de foto's niet
Er is duidelijk iets misgelopen bij het uploaden van de foto's. Is het nu beter?
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #4  
Old 05-02-2009, 17:52
vinnie's Avatar
vinnie vinnie is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Waardamme (Oostkamp)
Posts: 391
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Er is duidelijk iets misgelopen bij het uploaden van de foto's. Is het nu beter?
Veel beter kan niet, a ja wat is deze thread zonder de mooie foto's.
Grts Vinnie.
Reply With Quote
  #5  
Old 05-02-2009, 23:18
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic
 
Join Date: Feb 2003
Location: N/A
Posts: 9,648
Leuke start weeral. Zal deze dan ook nog op 1/24ste gebouwd worden?
Reply With Quote
  #6  
Old 06-02-2009, 00:13
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by Guido View Post
Leuke start weeral. Zal deze dan ook nog op 1/24ste gebouwd worden?
Absoluut: de kit van Hasegawa heb ik al, nu is het nog wachten op de transkit van Starmodel...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #7  
Old 06-02-2009, 13:23
Walter's Avatar
Walter Walter is offline
Kraftbayer
 
Join Date: Mar 2004
Location: Turnhout
Posts: 233
Thumbs up

Mooi projekt.
Maar panel lines uitkrassen bij een 1/43 model daar heb ik toch mijn bedenkingen over.Als je dan het model moest uitvergroten tot het echte model heb je wel naden van 2cm!!!! en er is geen enkele auto met naden van 2 cm.
Dit moet elk voor zichzelf uitmaken maar ik vind dit echt niet nodig bij een 1/43.
Verder zal het model wel in orde zijn Guy kennende.
We gaan het volgen.
Mvg. WALTER

BMW...Kraftbayers!
Reply With Quote
  #8  
Old 06-02-2009, 21:01
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Aha! De zin of onzin van het uitkrassen van panel lines op 1/43!
Een interessante discussie die ik zeker niet uit de weg ga, integendeel: hier is een forum uitermate geschikt voor, om de verschillende pro's, contra's en standpunten te verduidelijken.

Wel, ik bouw reeds 1/43 modellen sinds 1986. Jarenlang heb ik de panel lines ongemoeid gelaten qua diepte en vulde ik ze op met zwarte inkt via een Rotring pen. Het resultaat was veel te zwarte, veel te overdreven panel lines. Dus heb ik dat systeem laten vallen.

Daarna heb ik een tijd lang jouw redenering gevolgd: er gewoon afblijven. Te overdreven panel lines kreeg ik er niet meer mee, maar anderzijds vond ik dat de modellen iets misten.

Het is namelijk zo dat een model dat er realistisch moet uitzien, volgens mijn bescheiden mening meer moet zijn dan een verkleining op schaal van het origineel. Neem een 1/1 wagen, verklein hem 43 keer en je ziet bijna geen details meer. Je kan dit best doen door een 1/43 model op je hand te nemen op normale oogafstand, en dan naar een echte wagen te kijken vanop een afstand zodat het model en de echte wagen er ogenschijnlijk even groot uit zien: de details van de echte wagen zijn inderdaad niet meer zo duidelijk.

Maar een model moet juist wel details kunnen weergeven. En om dat te bereiken moet je eigenlijk wat je wil tonen extra in de spreekwoordelijke verf zetten. Neem nu bijvoorbeeld carbon: als je de structuur van carbon van een echte wagen 43 keer zou verkleinen, zie je de lijnen niet meer omdat ze allemaal tegen elkaar plakken. Om de structuur van carbon te simuleren moet je dus de lijnen iets verder van elkaar printen zodat je toch een structuur ziet. Hetzelfde geldt voor de schaduwpartijen: het invallende licht op een 1/1 wagen creëert schaduw, en ook een 1/43 model vangt licht, maar de schaduw die door de kleine onderdelen gecreëerd wordt is niet te vergelijken met de schaduwpartijen van een 1/1 wagen die je 43 keer zou verkleinen. Modelbouwers die figuren schilderen kennen dit fenomeen zeer goed en schilderen daarom altijd minstens in 3 tinten: de normale kleur, dezelfde kleur met wat wit bij voor de hogergelegen delen en dezelfde verf met zwart bij voor de dieperliggende delen: de schaduwpartijen dus. Ook in onze autosporttak pas ik die techniek trouwens toe als ik bv een motor eerst gewoon in aluminium spuit, daarna een wash geef met smoke (die de schaduwpartijen accentueert) en vervolgens een drybrushing met zilver (die de hogergelegen, felbelichte partijen accentueert).

Die filosofie pas ik dus ook toe voor panel lines. Om ze te accentueren ga ik ze dus uitkrassen zodat er meer schaduw in gevormd wordt en ik zonder ze zwart te moeten inkleuren toch de indruk wek dat de deuren en/of motorkap echt open kunnen. Het is ook een kwestie van smaak, en iedereen is natuurlijk vrij om te doen wat hij het liefst ziet. Maar mijn keuze en werkmethode is niet zomaar uit de lucht gegrepen, ze is wel degelijk gebaseerd op een berekening! Want wat je zegt over de breedte van de panel lines is niet helemaal correct, althans niet op de modellen die ik bouw. Ik heb de exacte breedte van mijn panel lines eens gemeten met de schuifpasser en ik kom uit op 0,22mm. Vermenigvuldig dat met 43 en je komt uit op zo'n 9,5mm. Met dezelfde schuifpasser ben ik de panel line van mijn Opel gaan meten en ik kom uit op 5,38mm. De panel line die ik op mijn model meet is dus wel te breed, maar zeker geen 2cm als je ze vertaalt naar 1/1, terwijl een echte panel line toch ook een dikke halve cm is. Als ik dus zeg dat ik de line wat wil accentueren zit ik redelijk goed, want om een panel line van 5,38mm op schaal 1/43 te verkleinen kom ik uit op 0,12mm wat volgens mij te smal is om ze nog te kunnen onderscheiden (als je het al zou kunnen verwezenlijken). Trouwens, ik diep de bestaande panel lines alleen maar uit met een naald, ik verbreed ze niet. Dus ook als ik ze ongemoeid laat zijn ze 0,2mm breed. Dat is inderdaad te breed, maar wel de goede breedte om iets te kunnen onderscheiden. Alleen: ze zijn niet diep genoeg om er schaduw in te laten vallen. En daarom diep ik ze uit. Verder is het ook zo dat ik ook rekening hou met het feit dat een uitgekraste panel line van 0,2mm nog een pak smaller wordt eens er 2 lagen primer, 2 à 3 lagen lak en nog eens 2 à 3 lagen vernis overheen gezet worden. Tenslotte ook nog even meegeven dat ik niet alleen de deurpanelen uitkras, maar ook de rammrubbers en andere sierstrippen. Maar hier speelt een gans andere reden mee: het is namelijk veel gemakkelijker om achteraf raamrubbers te schilderen met een penseel als je een uitgekraste lijn hebt om te volgen; je schuift niet zo snel uit met je penseel.

Of je nu zoals ik 2 dagen wil besteden aan het uitkrassen en uitdiepen van panel lines, of je laat ze ongemoeid, moet ieder voor zichzelf uitmaken (wat niet betekent dat je hier eens niet je eigen mening mag komen geven), maar vooraleer je oordeelt dat de panel lines te breed of onrealistisch zijn zou ik je wel willen vragen om me even de tijd te gunnen tot het model klaar is. Eens de foto's van het afgewerkte model online staan is er geen weg meer terug en kan iedereen zijn oordeel vellen over het al dan niet geslaagd zijn van het geheel. Dat de panel lines als je ze gaat nameten dan nog steeds breder zijn dan een echte panel line gedeeld door 43 staat nu al vast, maar de vraag moet zijn: komt het model realistisch over of niet? Binnen afzienbare tijd zullen we het zien

In tussentijd kan ik je de foto's tonen van het model na 2 lagen primer en 1 laag lak:









Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1990_lancia_delta_fina_06.JPG
Views:	1400
Size:	570.1 KB
ID:	12748   Click image for larger version

Name:	1990_lancia_delta_fina_07.JPG
Views:	1385
Size:	564.4 KB
ID:	12749   Click image for larger version

Name:	1990_lancia_delta_fina_08.JPG
Views:	1329
Size:	573.2 KB
ID:	12750   Click image for larger version

Name:	1990_lancia_delta_fina_09.JPG
Views:	1341
Size:	571.9 KB
ID:	12751   Click image for larger version

Name:	1990_lancia_delta_fina_10.JPG
Views:	1387
Size:	560.2 KB
ID:	12752  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #9  
Old 06-02-2009, 22:12
vanni vanni is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2003
Location: Ieper
Posts: 705
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
de transkit van Starmodel...
Waar kun je die Starmodel decals kopen? Of is het de nickname van een forummer die ze zelf maakt?
__________________
WRC-prono 2006 kampioen
IRC-prono 2009 kampioen
Reply With Quote
  #10  
Old 06-02-2009, 22:15
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Quote:
Originally Posted by vanni View Post
Of is het de nickname van een forummer die ze zelf maakt?
Inderdaad, dat klopt. In Jabbeke komt Starmodel, die eigenlijk Patrick heet, altijd wel eens een kijkje nemen. Maar hij blijft meestal maar een paar uurtjes, dus je kan best iets afspreken...
__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #11  
Old 07-02-2009, 01:02
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict
 
Join Date: Jul 2005
Location: Reninge
Posts: 3,403
Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Inderdaad, dat klopt. In Jabbeke komt Starmodel, die eigenlijk Patrick heet, altijd wel eens een kijkje nemen. Maar hij blijft meestal maar een paar uurtjes, dus je kan best iets afspreken...
We kunnen hem ook kidnappen en daar een paar uren extra vasthouden... Hihi

Knap werk overigens Sennake. En heb je redenering over de lines nog eens goed nagelezen want ik volg je volledig daarin.
__________________
Werkbank:
On hold: Citroën DS3 WRC (Loeb) - Mack-trailer (Cars) - BMW 323 E21 Rally (Vermeulen)
Diepvries: Maxi Mégane (Munster) - Mégane 1600 (B.Pyck) - Mini (F.Pyck)
Reply With Quote
  #12  
Old 07-02-2009, 14:07
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator
 
Join Date: May 2001
Location: Laakdal
Posts: 13,718
Update. De body kreeg een tweede laklaag, en dat zal volstaan denk ik. Na het zetten van de decals komen er sowieso nog minstens 2 vernislagen over, dus moet de boel nu nog niet superglanzend zijn.



Terwijl de body staat te drogen heb ik het chassis onder handen genomen. De kit zat al een hele tijd in mijn kast, en blijkbaar was ik vergeten dat ik ooit een accidentje gerepareerd heb aan het chassis; de stoelen vertonen in elk geval een breuklijn waar ze terug aan elkaar gelijmd zijn. Ofwel is dit in de winkel/fabriek gebeurd en hebben ze daar een reparatie uitgevoerd. Hoe dan ook, eens alles gespoten is zie je er niets meer van. Zelf heb ik bij het uithollen van de uitsparingen van de gordels een uitschuiver gehad met mijn scalpel (in het resin, niet in mijn vingers gelukkig) zodat ik wat reparatiewerk uitgevoerd heb met plasticard. Verder heb ik ook een aantal gaten geboord waarin de rolkooi bevestigd zal worden.



Die rolkooi moest ik zoals eerder vermeld scratchen. Dus heb ik een u-vormige boog geplooid van plastic rod, en die achter de zetels in de uitgeboorde gaten gezet. Daarna werd alles wat achter die boog moest komen in het chassis aangebracht door middel van de uitgeboorde gaten achteraan. Op die manier kon ik de buizen onderling aan elkaar lijmen zonder dat ik de rolkooi aan het chassis moest vastkleven. Nadat ik eens gepast had of de kooi niet te hoog was (hier schortte nog wel iets aan mijn planning want zo'n passing met een pas gespoten body is geen sinecure als je de laklaag niet wil aanraken) heb ik vervolgens alle stangen aangebracht die vóór de u-boog moesten komen. Het voordeel dat je hebt door dit op het chassis zelf te doen is dat je achteraf geen onaangename verrassingen ontmoet met stukken die niet passen. Zo is de onderste linksvoor-stang bv een beetje gebogen omdat ze anders niet rond de linkse kuipstoel past. Ik zie op de foto trouwens dat bij het verwijderen van de klaargemonteerde rolkooi 1 stang (rechtsachter) gelost is: die is ondertussen weer op zijn plaats gekleefd. De reden waarom ik de rolkooi verwijder is duidelijk: een 1/43 chassis zoals dit is gegoten in 1 stuk en het is al moeilijk genoeg om alle details te schilderen zonder dat er ook nog eens een rolkooi in de weg staat!



Alles wordt in gereedheid gebracht om te spuiten, zo ook de wheel inserts die al eerder klaar waren. Ik zie dat ik ze wel nog even moet afstoffen vooraleer ik er primer over zet



De rest van de onderdelen werden ook geprepareerd om te spuiten. De in de kit meegeverde achteruitkijkspiegels bleken om diverse redenen onbruikbaar, dus ik heb gescratcht van wat resin overschotjes en kopspelden.



Nu ga ik alles in de primer zetten, terwijl jullie deze update kunnen bekijken

Wordt vervolgd!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	1990_lancia_delta_fina_15.JPG
Views:	1307
Size:	522.2 KB
ID:	12753   Click image for larger version

Name:	1990_lancia_delta_fina_11.JPG
Views:	1357
Size:	594.2 KB
ID:	12754   Click image for larger version

Name:	1990_lancia_delta_fina_12.JPG
Views:	1266
Size:	622.2 KB
ID:	12755   Click image for larger version

Name:	1990_lancia_delta_fina_13.JPG
Views:	1254
Size:	633.1 KB
ID:	12756   Click image for larger version

Name:	1990_lancia_delta_fina_14.JPG
Views:	1299
Size:	641.5 KB
ID:	12757  

__________________

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
  #13  
Old 07-02-2009, 18:29
Starmodel's Avatar
Starmodel Starmodel is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: May 2004
Location: Heverlee
Posts: 203
Helaba,nu gaan ze me nog KITnappen ook zie.Ik kijk trouwens met klamme handen naar deze WIP,hopend dat de decals naar believe passen.Het gaat hier trouwens om een uit de hand gelopen experiment met zogenaamde serigrafie of zeefdruk,zoals de echte decals.Het is wel de bedoeling dat er in de zeer nabije toekomst een 1/24 versie wordt gedrukt.Hierbij ook een transkitje met resinstukken om een Hasegawa om te bouwen tot een Droogmans Lancia.Maar mijn eeuwig probleem is,zoals zo dikwijls bij mij,tegen wanneer krijg ik het allemaal weer af.
Reply With Quote
  #14  
Old 07-02-2009, 22:55
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker
 
Join Date: Jan 2005
Location: Houthalen-Oost
Posts: 6,188
Quote:
Originally Posted by Starmodel View Post
Helaba,nu gaan ze me nog KITnappen ook zie............................................... ................
En dan decals als losgeld eisen.

By the way, goe bezig Guy.
__________________
Mvg Johny


When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
  #15  
Old 08-02-2009, 08:48
gofastfreddy's Avatar
gofastfreddy gofastfreddy is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Dec 2004
Location: oostnieuwkerke
Posts: 466
mooi project om te volgen
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 6 (0 members and 6 guests)
 
Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 18:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.