De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 22-02-2006, 00:07
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Ondertussen heb ik na wat dryfitten gemerkt dat die trompetvormige luchthappers alleen bij de Porsche 917K gemonteerd werden, en dat ze bij de 917LH nog niet bestonden. Ze zijn er dus weer af. Ook al omdat anders de body gewoon niet op het chassis past, maar belangrijker nog : er zitten inderdaad geen koelopeningen op de overeenstemmende plaatsen in het koetswerk bij de 917LH. Nogal logisch dat er dus ook geen luchthappers onder zitten ...

Maar vanwaar dan deze verwarring? Welnu, sta me toe jullie te waarschuwen voor een flater, begaan door Profil24 : ze hebben namelijk het bouwplan van een 917K bij deze kit gestoken, en ook alle onderdelen voor de 917K zitten erbij. Je moet dus zelf maar zien uit te maken welke onderdelen de 917LH gebruikte, en welke niet...

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 22-02-2006, 13:49
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________

Quote:
Originally Posted by Sennake
Tja, I gave it my best shot...

Dit is wat ik trachten na te bootsen heb :

Waarom maak je ze dan niet uit polyester? Is niet zo moeilijk hoor ... zelfs niet op 1/24. Ik heb hetzelfde gadaan met de motor van mijn 910 omdat het inderdaad moeilijk is dit te benaderen ...

Heeft er hier iemand ervaring met casting? Misschien kan ik eens een artikeltje schrijven over hoe het moet zodat jullie een goeie leidraad hebben ...
Reply With Quote
Old 22-02-2006, 14:23
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

Quote:
Originally Posted by gulfclk
Heeft er hier iemand ervaring met casting? Misschien kan ik eens een artikeltje schrijven over hoe het moet zodat jullie een goeie leidraad hebben ...
Ik weet een betere: waarom maken we hier geen onderwerp van een modelbouwmeeting van? Admins?
Old 22-02-2006, 18:04
Sennake's Avatar
Administrator

Quote:
Waarom maak je ze dan niet uit polyester?
Omdat ik daar ten eerste geen tijd voor heb (dit model MOET klaar zijn op 11 maart) en ten tweede vind ik niet dat het nodig is. Het is geen wedstrijdmodel, de motor is nauwelijks zichtbaar achter de gele ruit en zelfs met echte polyester heb je nog altijd een materiaal dat 24 keer te grof is.

Mijn ervaring is trouwens dat nagenoeg geen enkel materiaal uit 1/1 geschikt is om hetzelfde materiaal op 1/24 na te bootsen. Een goede verftechniek zoals Huudo voorstelt is hier veel beter geschikt voor.

Tenslotte zal ook een polyester vorm hetzelfde euvel vertonen als resin : ontbreken van schaduw. Dat is niet te wijten aan het materiaal waarin de vorm gegoten is, maar door wel aan het feit dat het een schaalmodel betreft...

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 23-02-2006, 11:07
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________

Quote:
Originally Posted by Sennake
Omdat ik daar ten eerste geen tijd voor heb (dit model MOET klaar zijn op 11 maart) en ten tweede vind ik niet dat het nodig is. Het is geen wedstrijdmodel, de motor is nauwelijks zichtbaar achter de gele ruit en zelfs met echte polyester heb je nog altijd een materiaal dat 24 keer te grof is.

Mijn ervaring is trouwens dat nagenoeg geen enkel materiaal uit 1/1 geschikt is om hetzelfde materiaal op 1/24 na te bootsen. Een goede verftechniek zoals Huudo voorstelt is hier veel beter geschikt voor.

Tenslotte zal ook een polyester vorm hetzelfde euvel vertonen als resin : ontbreken van schaduw. Dat is niet te wijten aan het materiaal waarin de vorm gegoten is, maar door wel aan het feit dat het een schaalmodel betreft...
Ja Sennake, als het model zo snel klaar moet zijn heb je inderdaad geen optie. Dan is dit de enige oplossing.

Materiaal vinden dat op schaal 1/24 hetzelfde aspect heeft dan op 1/1 is inderdaad niet makkelijk, maar ik heb een weefsel gevonden bij Vosschemie dat (voor 1/12 weliswaar) perfect is.
Je zou ook andere dingen kunnen gebruiken ... zoals zeer dunne witte zijde. Heeft een heel fijne structuur, en wordt toch perfect door harsen doordrongen.

Toch vind ik dit een prachtig model ... niks op aan te merken. Spotless.

Hey Sennake, ik bekritiseer je niet hoor, wilde enkel een ervaring delen. Ook ik heb de wijsheid niet in pacht hoor! Sorry als het zo wel over kwam.
Reply With Quote
Old 23-02-2006, 19:40
Sennake's Avatar
Administrator

Quote:
Hey Sennake, ik bekritiseer je niet hoor, wilde enkel een ervaring delen.
Hey, no problem, man!

Ondertussen heb ik wel weer wat verder gewerkt. De motor werd gefinaliseerd en ingebouwd in het chassis. Je zal merken dat ik toch nog een poging gedaan heb om het beige glasvezel te schaduwen met olieverf.

Dan werd het buizenchassis aangebouwd, en de achterophanging. Nadat alle schijfremmen zowel vooraan als achteraan gemonteerd werden, kon ik de wielen uitlijnen zodat ze mooi in het midden van de wielkassen uitkomen en ook nog eens alle 4 op de grond rusten. Mits wat schuur- en vijlwerk kwam dat wel goed, maar als je het vergeet kan je wel eens tot rare vaststellingen komen eens je het chassis aan de body bevestigt, zeker met zo'n resin modellen die bijlange niet zo mooi passen als bv een plastic Tamiya model...

Overigens moeten de uitlaten nog gespoten en gemonteerd worden, en moeten alle ophangingselementen nog geweatherd worden.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	porsche917lh_29.jpg
Views:	150
Size:	68.1 KB
ID:	983   Click image for larger version

Name:	porsche917lh_30.jpg
Views:	159
Size:	62.8 KB
ID:	984   Click image for larger version

Name:	porsche917lh_31.jpg
Views:	143
Size:	73.2 KB
ID:	985   Click image for larger version

Name:	porsche917lh_32.jpg
Views:	153
Size:	84.2 KB
ID:	986   Click image for larger version

Name:	porsche917lh_33.jpg
Views:	154
Size:	70.5 KB
ID:	987  

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 23-02-2006, 19:41
Sennake's Avatar
Administrator

Maar vooraleer hieraan te beginnen kon ik niet aan de verleiding weerstaan om de body eens te dryfitten op het (nagenoeg afgewerkte) chassis. De lijning van de wielen zit er top uit, en met de body op het chassis gemonteerd begin je toch al te zien hoe het model er zal gaan uitzien, alhoewel er nog een pak werk te doen is. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat ik op tijd ga klaar zijn, zeker met de Krokusvakantie in het vooruitzicht
Attached Thumbnails

Name:	porsche917lh_34.jpg
Views:	141
Size:	60.0 KB
ID:	988   Click image for larger version

Name:	porsche917lh_35.jpg
Views:	117
Size:	56.0 KB
ID:	989   Click image for larger version

Name:	porsche917lh_36.jpg
Views:	152
Size:	53.2 KB
ID:	990   Click image for larger version

Name:	porsche917lh_37.jpg
Views:	146
Size:	49.7 KB
ID:	991   Click image for larger version

Name:	porsche917lh_39.jpg
Views:	157
Size:	47.0 KB
ID:	992  

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 23-02-2006, 20:11
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________

Tja, het minste wat je hier kan zeggen is dat het er erg strak en clean uitziet! That's the spirit!
Reply With Quote
Old 23-02-2006, 22:28
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Ik moet zeggen dat zo met de kas erop, de kop van de motor er toch wel goed uitziet.
Reply With Quote
Old 24-02-2006, 08:18
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________

Materiaal vinden dat op schaal 1/24 hetzelfde aspect heeft dan op 1/1 is inderdaad niet makkelijk, maar ik heb een weefsel gevonden bij Vosschemie dat (voor 1/12 weliswaar) perfect is.

Ik heb even een foto genomen van de 910 motor waar ik het al eerder over had. De 'koelkap' voor de luchtgeleiding van de motorventilatir naar de cilinders is in glasvezel. De inlaat kelken en schuifinjectie is in hars zonder vezel.

In het begin is het inderdaad vrij doorzichtig en wit, maar na 2 tot 3 weken krijgt het een iets donkere kleur.

Maar ik krijg geen foto's gepost. Iemand een idee hoe dit moet?
Reply With Quote
Old 24-02-2006, 11:09
Bart.Vandecavey's Avatar
Bart.Vandecavey Bart.Vandecavey is offline
De Paddock Enthousiast

Quote:
Ik denk dat iedereen dat weet ja...
Old 24-02-2006, 17:30
Sennake's Avatar
Administrator

Quote:
Ik raad je aan om hier eens te gaan lezen hoe het moet...

Succes!

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 01-03-2006, 15:17
Sennake's Avatar
Administrator

Ik heb weer wat verder gedaan, want 11 maart komt snel dichterbij...

Het chassis is nu helemaal klaar. De uitlaten werden gespoten en vervolgens bevestigd en nog een beetje aangepast om niet tegen de body aan te drukken. De rest van de ophanging werd geweatherd en gewasht. Ook de velgen werden geweatherd waarna de wielmoeren in aluminiumkleur konden geschilderd worden.

Daarna heb ik de binnenzijde van de body geschilderd (mat zwart in het motorcompartiment, mat grijs in de cockpit). Ondertussen heb ik de ruitpartijen uitgeknipt uit de vacform, wat niet zo simpel is. De truc bestaat erin om eerst een "grove" benadering van de ruit uit te knippen, die dan op haar plaats te kleven met wat afplaktape, waarna je de exacte vorm kan aftekenen met een dunne alcoholstift. Dan kan je de juiste vorm uitknippen met een klein schaartje, en tenslotte worden de randen voorzichtig vlakgeschuurd. Vervolgens heb ik de binnenzijde van de achterruit en de zijruiten gespoten met Tamiya X-24 clear yellow, nadat ik ook de koelsleuven van de achterruit voorzichtig uit de ruit gesneden had met een scalpel. De voorruit is gewoon kleurloos.

Eens de body en de ruiten droog waren, ben ik begonnen met de achterruit te bevestigen met twee-componentenlijm. Die kleeft zeer goed, is ook snel droog en vooral : ze laat geen sporen na op doorzichtige onderdelen. Ik breng dus wat lijm aan op de rand van de ruitopening, kleef de ruit op haar plaats en fixeer ze met wat afplaktape. Na 10 minuten kan je die al verwijderen zonder bang te zijn dat je ruit weer loskomt. Eventuele lijmresten kan je dan nog verwijderen met white spirit, op voorwaarde dat je (zoals ik gedaan heb) voldoende Gunze Sangyo vernislagen aangebracht hebt, omdat die niet oplost door de white spirit.

Daarna komen de zijruiten aan de beurt op dezelfde wijze. De voorruit heb ik eerst afgeplakt om de zwarte raamrubbers op te schilderen (die op de andere ruiten ontbreken) omdat dit toch gemakkelijker gaat als de ruit nog niet op zijn plaats zit. Na een half uurtje drogen kan de tape eraf zodat je kleine foutjes nog kan corrigeren, en nog een half uurtje later wordt de ruit met dezelfde twee-componentenlijm aangebracht op de body.

Nu pas stelde ik vast dat ik eigenlijk nog een steunstang had moeten aanbrengen onder de achterruit. Mits wat fantasie en een tikkeltje handigheid lukt het me toch om ze aan te brengen zonder de achterruit weer te moeten verwijderen.

Tenslotte heb ik al de nodige voorbereidende partijen mat zwart geschilderd zoals de koplamp-openingen, de 4 ligplaatsen voor de tank- of oliedoppen, de holle vinnen achteraan waarin de bewegingsmechaniek van de beweegbare vleugeltjes zal verdwijnen, de openingen van de zijwaartse uitlaten, en de koelopeningen in de neus- en achterpartij.

Om dit alles mooi te laten drogen heb ik de body op het chassis bevestigd zodat ik een nieuwe fotoshoot kan doen, waarmee ik nu dus bezig ben. De body moet er nog wel even af om de achterruitkijkspiegel in de cockpit aan te brengen. Daarna kan de body er definitief op en kan ik aan de afwerking van de buitenkant beginnen. Maar daarover lees je natuurlijk later weer meer.

Tot binnenkort!
Attached Thumbnails

Name:	porsche917lh_41.jpg
Views:	136
Size:	57.5 KB
ID:	1225   Click image for larger version

Name:	porsche917lh_42.jpg
Views:	147
Size:	50.5 KB
ID:	1226   Click image for larger version

Name:	porsche917lh_43.jpg
Views:	157
Size:	55.0 KB
ID:	1227   Click image for larger version

Name:	porsche917lh_44.jpg
Views:	140
Size:	50.1 KB
ID:	1228   Click image for larger version

Name:	porsche917lh_45.jpg
Views:	131
Size:	48.7 KB
ID:	1229  

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 01-03-2006, 15:18
Sennake's Avatar
Administrator

En nog eens 5 foto's :
Attached Thumbnails

Name:	porsche917lh_46.jpg
Views:	132
Size:	54.1 KB
ID:	1230   Click image for larger version

Name:	porsche917lh_47.jpg
Views:	156
Size:	61.5 KB
ID:	1231   Click image for larger version

Name:	porsche917lh_48.jpg
Views:	139
Size:	59.3 KB
ID:	1232   Click image for larger version

Name:	porsche917lh_49.jpg
Views:	138
Size:	48.3 KB
ID:	1233   Click image for larger version

Name:	porsche917lh_50.jpg
Views:	130
Size:	46.5 KB
ID:	1234  

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 01-03-2006, 16:15
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

mooi hoor! Of om het in beemsterkaas termen te zeggen:

ferm! ech ferm!

Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules