![]() |
|
|
||||
|
||||
Vervuiling van reflexcamera: preventie mogelijk?
Ik heb sinds maart dit jaar een reflexcamera (een Nikon D50) en 18-200 lens. Ik heb bewust deze lens gekozen, o.a. omdat ik als beginner dan geen lenzen moest beginnen wisselen op circuit. Ik had gehoopt zo stof makkelijker uit de camera te houden.
Ik constateer echter dat ik op minder dan 6 maanden tijd 2 stofdeeltjes (en niet eens zo klein) in m'n rangefinder zie (dus waarschijnlijk op de spiegel) en bij opnamen met klaarblauwe lucht zie ik al vlekjes verschijnen die wijzen op vervuiling van de sensor. Blijkbaar komt er dus toch nog stof in de camera... Hebben jullie daar ook allemaal last van door intensief gebruik (constant rond je nek ![]() Alle tips welkom want dit vind ik toch een irritant iets aan de digitale fotografie ![]() |
|
||||
|
||||
Ik heb het al een aantal keren gehad, dat er op de foto's meedere vlekjes te zien waren. Echter, bij extreem inzoomen waren die zo goed als niet te zien, bij volledig uitgezoomd wel. Mijn eerste reactie was "miljaarde, stof op de sensor", tot ik stil bleef staan bij het zoomfenomeen. Bleek dat de sensor in staat is om het stof op de lens te registreren...
Immers, toen ik in Juni naar de airshow in Leeuwarden ging, stonden de eerste foto's vol met punten. Lens gepoetst en probleem opgelost. Dat heb ik enkele keren in de loop v/d dag gedaan en geen problemen meer gehad. Daarmee wil ik zeggen. Punten hoeven niet per definitie stof op de sensor te betekenen. Lens een goed reinigen en opnieuw proberen. Nog niet opgelost, dan evt. naar de vakhandelaar gaan. Er zelf aan beginnen zou ik niet doen. ![]() |
|
||||
|
||||
Ik moet m'n D70 ook 's binnenkomen voor een reiniging, zowel lenzen als spiegel hebben last van wat stof.
![]()
|
||||
|
||||
Quote:
|
|
||||
|
||||
Ik heb hetzelfde voorgehad Neo-242, Ik mocht men toestel de eerste 3 keer gratis laten reinigen bij bartok, heb daar al eens gebruik van gemaakt. Voor de 24H Zolder ga ik nog eens gaan.
|
||||
|
||||
Quote:
Voorlopig is het nog niet erg genoeg om het te laten reinigen, maar dan ga ik dat zekers eens laten doen ![]() |
|
||||
|
||||
Quote:
|
|
||||
|
||||
Quote:
|