De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 2 votes, 5.00 average.
Old 11-02-2007, 02:41
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Hola, je spreekt hier over spuitbuslak terwijl je eigenlijk primer bedoelt. Dat zijn volgens mij 2 totaal verschillende dingen met verschillende samenstellingen. Spuitbuslak verdunnen zou volgens mij geen goed resultaat geven omdat de verf al zeer dun is en precies zoals ze moet zijn om te spuiten.
OK, my mistake. Ik dacht dat de samenstelling gelijkaardig was, vandaar.

Quote:
Primer verdunnen moet je in principe doen met dezelfde verdunner waarmee hij samengesteld is. Ik heb zo'n busje erbij genomen maar er staat alleen Japans op.
Een busje, speciale thinner om te verdunnen als je decanteert? (Ben even niet meer hier)

Quote:
Persoonlijk zou ik primer echter nooit decanteren; ofwel gebruik je hem rechtstreeks uit de spuitbus, ofwel gebruik je spuitbare primer van Testors, die je kan verdunnen met de normale airbrushverdunner van Testors.
Op welke basis is de primer van Testors dan? En kan je daarna met Tamiya lakken erover heen? De reden van decanteren is eenvoudig: verlies vermijden van de verloren spray die je altijd hebt met een spuitbus.
Reply With Quote
Old 11-02-2007, 02:43
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by scoobyfreak View Post
Zo zijn panellines prachtig,veel echter dan met zo een stiftje. Blijft dat op het einde ook nog zo zichtbaar(na alle lak lagen)?
De paneellijnen zullen zeker nog wat "dichtslibben" bij de verschillende laklagen, maar ze zullen in ieder geval niet voldoende diep zijn. Na de vernis plan ik wel van ze nog zwart te maken, omdat het kleurverschil tussen het zilver en de plaatsen waar de decals komen, te groot zal zijn.
Reply With Quote
Old 11-02-2007, 18:29
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Quote:
Originally Posted by Huudo View Post
Een busje, speciale thinner om te verdunnen als je decanteert? (Ben even niet meer hier)
Dat is duidelijk, ja
Ik bedoelde dan ook gewoon een busje primer, niet een busje verdunner

Quote:
Op welke basis is de primer van Testors dan? En kan je daarna met Tamiya lakken erover heen? De reden van decanteren is eenvoudig: verlies vermijden van de verloren spray die je altijd hebt met een spuitbus.
De samenstelling ken ik niet, maar Testors verkoopt zowel primer als verdunner om te airbrushen, dus die zijn compatibel met elkaar, wat de samenstelling ook moge zijn. Tamiya lak erover heen heb ik bij mijn weten nog niet toegepast omdat ik in dat geval inderdaad ook primer van Tamiya gebruik. Maar als je graag minder verlies hebt bij het spuiten van primer denk ik dat je best eens een test doet met Testors primer, en dan Tamiya lak erover heen.

Als je als lak de enamel van Tamiya gebruikt, ben ik er zeker van dat er geen problemen ontstaan. De spuitbusjes-lak zou kunnen problemen opleveren, maar ik vermoed dat ook dat perfect zou moeten lukken.

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 11-02-2007, 22:21
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________

Quote:
Mijn vragen aan de heren décanteurs zijn:
- kan je Tamiya spuitbuslak verdunnen, en zo ja, waarmee?
- met hoeveel druk spuiten om optimaal resultaat te krijgen?
Of ... je gaat naar een modelbouw winkel en koopt een potje acryl verdunner van €10 voor 20 CC om te verdunnen of ... je gaat naar een carrosier en vraagt hem om een liter 'fast thinner' die je dan 5 Euro kost en van een betere kwaliteit is. Ik heb al Gunze primer verdund met zulke verdunner en dat werkt perfect!
Reply With Quote
Old 12-02-2007, 00:38
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by Gulfie View Post
Of ... je gaat naar een modelbouw winkel en koopt een potje acryl verdunner van €10 voor 20 CC om te verdunnen of ... je gaat naar een carrosier en vraagt hem om een liter 'fast thinner' die je dan 5 Euro kost en van een betere kwaliteit is. Ik heb al Gunze primer verdund met zulke verdunner en dat werkt perfect!
En met hoeveel druk spuit ge dan?
Reply With Quote
Old 12-02-2007, 09:57
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________

Ik spuit op 1 tot 2 bar druk, maar da's echt geen referentie want ik spuit mijn primer met een Tamiya Sprayworks pistool (enkel het pistool). Dat pistool is een single action en heeft een heel grote uitstroom, dus je zou het [U][I]kunnen[U][I] vergelijken met een badger met de grootste naald.

Maar ... 1,5 bar lijkt me een goede richtwaarde. Let wel op ... er is een grondig verschil tussen primer en 'Fühler' of spuitplamuur. Deze is dikker en laat inderdaad een appelsienhuid na, dus hoe dikker je medium, hoe minder egaal het oppervlak. Hoe meer verdund, hoe slechter de dekking, dus helaas is er hier slechts 1 antwoord ... 'try and error!'.

Ik heb eens een potje gunze primer gekocht (weet niet juist welke versie), gewoon verdund en daarmee gespoten. Ik ben zo al niet overtuigd van modelbouw lakken, maar deze was wel vrij goed. Een vrij vlak oppervlak maar naschuren met een 1200 water doe ik toch nog altijd hoor.
Reply With Quote
Old 13-02-2007, 01:48
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Ieder begin is wat moeilijk, maar dat decanteren heb ik nu goed onder de knie. Ik heb, zoals beloofd, even een kleine tutorial opgezet: hoe decanteren.

Aangezien het me goed afging deze avond, heb ik dan ook de 307 van een eerste laklaag voorzien. Deze is nu aan het uitharden. Komende dagen kan die lichtjes opgeschuurd worden om dan de 2de en definitieve laag te krijgen. Ik ben voor de kleur niet voor de TS17 Alu gegaan, maar heb uiteindelijk voor TS30 Silver Leaf gekozen. Deze kleur lijkt me veel meer overeen te komen met de originele kleur. Ik denk immers dat de pigmenten in TS17 te grof zijn voor deze wagen.

De spoiler is er slechts even opgezet voor de foto's. Ik ben tevreden over het uitkrassen van de paneellijnen. De lijken de juiste diepte te hebben.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_24.jpg
Views:	105
Size:	153.9 KB
ID:	4993   Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_25.jpg
Views:	76
Size:	148.1 KB
ID:	4994   Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_26.jpg
Views:	83
Size:	121.7 KB
ID:	4995   Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_27.jpg
Views:	108
Size:	155.0 KB
ID:	4996  
Reply With Quote
Old 13-02-2007, 09:36
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________

Quote:
Ik ben tevreden over het uitkrassen van de paneellijnen. De lijken de juiste diepte te hebben.
Ik ook ...

Uwe filter ziet er nogal uit ... hebt ge de afzuigkracht getest met zwart of watte?
Reply With Quote
Old 13-02-2007, 11:40
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Ik ook ...

Uwe filter ziet er nogal uit ... hebt ge de afzuigkracht getest met zwart of watte?
Eurhm, neen. Is achtereenvolgens: grijze primer, rode en zilveren lak en vernis... Nu moet ik wel zeggen dat ik mijn spuitcabinneke altijd vrij intensief gebruik, niet alleen vaak, maar ook lang - sessies van meer dan 2 uur zijn geen uitzondering wanneer ik begin te lakken (zoals gisteren).
Al maar goed dat het in de filter hangt. Dit ging voordien rechtstreeks de buis in, of ging gewoon dwarrelen in de kamer. Nu dus niet meer. Zal me alvast een stockje van filterdoek moeten gaan aanschaffen denk ik.
Reply With Quote
Old 13-02-2007, 13:06
Gulfie's Avatar
Gulfie Gulfie is offline
________

ik zal er u vrijdag nog wat meebrengen ... voor geleden schade
Reply With Quote
Old 13-02-2007, 15:12
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
ik zal er u vrijdag nog wat meebrengen ... voor geleden schade
Is goed. Vergeet ook die Kyosho's op 1/24 niet.
Reply With Quote
Old 13-02-2007, 17:59
Flame's Avatar
Flame Flame is offline
Ik ben Eddy en ik bak frieten!

Ziet er knap uit
Reply With Quote
Old 13-02-2007, 21:57
Duval The Best Duval The Best is offline
De Paddock Regular

Amai knap gespoten vind ik hoor !
Old 13-02-2007, 23:28
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Ge zou het begot niet zeggen dat er nog maar 1 laag opzit.

When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Old 14-02-2007, 00:34
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Vanavond dan maar de 2de laag erop gezet. Tevens de wielkasten meegespoten en ben tot de volgende vaststelling gekomen met zilver. Als je ondergrond niet perfect is, zal je de imperfecties dubbel uitvergroot zien bij het spuiten. Hoezo dan? Wel, de wielkasten heb ik niet van primer voorzien. Deze zijn gewoon zilver gespoten rechtstreeks op de plastiek en die zien er waw uit. Perfect gedekt, zelfs na 1 laag en nergens ook maar iets te zien wat op een appelsien lijkt. De body had ik geprimerd en dat was niet 100% perfect zoals jullie weten, maar de oneffenheden van de primer zijn nu dubbel zichtbaar. Nu goed, een ramp hoeft dat niet te zijn, aangezien er nog vernis overheen moet vooraleer de decals aan de beurt zijn. TS30 is immers een matte kleur en durft al eens reageren op veelvuldige manipulatie. Ik ga er dus een beetje van uit dat die oneffenheden zullen verminderen eens er vernis overheen zit. We'll see.

Zij er iemand een vuile filterdoek?
Het spuiten van het zilver is een vuile en smerige zaak, getuige de staat waarin de filter van de spuitcabine zich bevindt na 2 sessies...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_28.jpg
Views:	110
Size:	158.6 KB
ID:	4998   Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_29.jpg
Views:	71
Size:	113.8 KB
ID:	4999   Click image for larger version

Name:	307wrc_thiry_30.jpg
Views:	68
Size:	122.6 KB
ID:	5000  
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules