De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > De Paddock Modelbouw > Modelbouw - Op de werkbank
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old 20-12-2007, 23:22
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Quote:
Originally Posted by Guido View Post
..............................................

Alhoewel in het echt enkel de 2 buitenste lamellen in chroom zijn en de 3 binnenste in matte aluminium. Dus ik zit nog wat te twijfelen om de binnenste 3 met alu van BMF te doen.

Ik zou niet twijfelen in jouw plaats, maar het zo laten. Het moet tenslotte een wagentje gaan voorstellen van een DC-fan, zoals je al eerder aangaf.

Maar soit, het is natuurlijk uw modelleke.

When people rob banks, they go to jail
When banks rob people, they get a bonus.
Reply With Quote
Old 21-12-2007, 00:02
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by Nismo View Post
Ik zou niet twijfelen in jouw plaats, maar het zo laten. Het moet tenslotte een wagentje gaan voorstellen van een DC-fan, zoals je al eerder aangaf.

Maar soit, het is natuurlijk uw modelleke.
lol, juist daarmee dat ik aan het twijfelen ben. Een DC-fan kan geen A-klasse met een volledige chroom grille gekocht hebben, gezien wat ik eerder al zei, maar zoals nu ziet het er niet verkeerd uit. Misschien eens een lamel in alu doen en zien wat dat geeft.

Wat het bijstippen betreft. De TS-30 lijkt niet de ideale oplossing, omdat ik het bovenste moed wegcompounden en daardoor ook datgene wat in het putteke zit er mee uithaal... Dus vrees ik dat ik zal moeten aanstippen met het zilver van Zero Paints om er daarna een puntje zero 2k vernis overheen te zetten, om dat dan te compounden tot een egaal vlak met de rest. Maar gezien je 2k moet "prepareren" zal deze activiteit pas uitgevoerd worden wanneer ik mijn volgende model vernis.

We gaan dus verder werken aan de rest en dit even laten voor wat het is.
Reply With Quote
Old 24-12-2007, 00:15
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Het chassis is ondertussen klaar. Enamel mat zwart gespoten en gedrybrushed met de wheatheringssetjes van Tamiya. Niet met het borsteltje, wel met het meegeleverde sponsje.

Revell is er dus ingeslaagd om het chassis in 2 delen te ontwerpen voor deze kit. Dit maakt de eindmontage er niet makkelijker op. Bovendien verliep het samenbouwen van het interieur en chassis niet echt zoals het hoorde, gezien het geheel aan 1 kant telkens openplooide. Dan maar de "Joeri-truck" met de secondenlijm en de rekkertjes om alles "verplicht" op zijn plaats te houden. Ziet er niet uit, maar het werkt wel.

Hoogste tijd om alles een droog te passen want ik voelde nattigheid... Dus, de kas erover en de reserve-set wielen boven gehaald om alles eens droog te monteren. Inderdaad, nattigheid... Het zal nog wringen en duwen worden om achteraan alles op zijn plek te krijgen. Het chassis steekt nog onder de kas uit en er zijn nergens montage lippen aan de binnenkant van de bumpers voorzien. Wringen en duwen én secondenlijm... Voorlopig staat hij met de 4 wielen op de grond, dus nog even afwachten of dat straks ook zo zal zijn.

Ondertussen zijn de velgen die er uiteindelijk gaan onderkomen ontdaan van de chroom en met TS-30 Silver leaf gespoten. Eerst had ik TS-17 gloss alu genomen, maar daarmee zagen ze er niet uit. De TS-30 lijkt geschikter te zijn. In ieder geval, ze staan nu te drogen en uit te harden. De bandjes zijn ook al geschuurd en een beetje verweerd met de setjes van Tamiya. Opnieuw gebruik gemaakt van het sponsje, en het geeft wel redelijk. Na de Kerstdagen de wielen monteren, dan kunnen ze bevestigd worden.

't begint in te korten:
- raamranden zwart inkleuren
- ramen monteren
- spiegels afwerken
- lichten kleuren (achter) en monteren

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	mercedes_a160_15.jpg
Views:	304
Size:	184.0 KB
ID:	8568   Click image for larger version

Name:	mercedes_a160_16.jpg
Views:	299
Size:	142.4 KB
ID:	8569   Click image for larger version

Name:	mercedes_a160_17.jpg
Views:	302
Size:	168.9 KB
ID:	8570   Click image for larger version

Name:	mercedes_a160_18.jpg
Views:	300
Size:	183.7 KB
ID:	8571  

Last edited by Guido; 24-12-2007 at 00:19.
Reply With Quote
Old 24-12-2007, 13:02
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Guido, misschien een tip die je eventueel nog kan toepassen;
Als je de grille volledig in BMF laat, zou je de deurklinken misschien ook met BMF kunnen bekleden, dat steek zo een beetje af samen met dat zwarte streepje.

Die wheatheringssetjes van Tamiya zijn precies een aanrader, zo te zien zal ik ze me ook eens moeten aanschaffen.

Reply With Quote
Old 24-12-2007, 13:30
Loeten's Avatar
Loeten Loeten is offline
Cars-addict

Die setjes zijn echt super. Ik heb er drie (B, C en D) en heb zelfs al enkele gebouwde modellen ermee onder handen genomen. Gewoon omdat het direct veel beter oogt !

Owja Guido, ziet er netjes uit. Die pasproblemen zonder lipje kennen we. Blijkbaar een patent van Tamiya alleen?? Neej, eerder van de Japanse markt dan want ook Fujimi en Hasegawa hebben die, denk ik...
Reply With Quote
Old 24-12-2007, 21:19
Dominique's Avatar
Dominique Dominique is offline
Frecking Nuts ...

Quote:
Die wheatheringssetjes van Tamiya zijn precies een aanrader, zo te zien zal ik ze me ook eens moeten aanschaffen.

Die setjes staan al op mijn shoppinglijstje voor 5 januari
Als ge niet mee gaat, laat maar weten, dan breng ik ze mee.
Old 24-12-2007, 23:42
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Guido, misschien een tip die je eventueel nog kan toepassen;
Als je de grille volledig in BMF laat, zou je de deurklinken misschien ook met BMF kunnen bekleden, dat steek zo een beetje af samen met dat zwarte streepje.
De klinken historie hebben we eerder al gehad. Ze worden gewoon zwart, want als ik ze BMF of Alu laat, "moet" ik ze vanachter wat zwart doen, anders was het ook niet echt...
Reply With Quote
Old 27-12-2007, 00:39
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Dat Revell gedurende een bepaalde periode shit-kits gemaakt heeft, ik ken de kwaliteit van de huidige kits niet gezien ik geen recente Revells meer gebouwd heb, wisten we al langer. Dat de A-Klasse daarop geen uitzondering is, laat dat duidelijk zijn. Los van de eerder gemelde pas problemen mbt het chassis en de kas, bleek er de afgelopen dagen ook een deftig probleem te zijn met de achterruit. Hoe ik het ook draaide of keerde, sluitend kreeg ik dat ding er dus niet in...

Een eerste ruit sneuvelde na 2 uur droogpassen, wringen, tapen, mikken, bijschuren, bijplooien, wringen, opnieuw tapen, mikken, krak... Geen nood, een 2de achterruit was beschikbaar. Deze paste weliswaar iets beter, maar er bleven kieren van meer dan 1mm. Een verwittigd man is er 2 waard, dus ging ik nog voorzichtiger te werk. Uiteindelijk besloot ik dat er niks anders opzat dan de boel maar vast te tapen en in de hoeken onderaan enkele druppen 2-componentenlijm te doen. Eens deze uitgehard zouden zijn, zou ik de rest dan een beetje geforceerd op zijn plaats brengen.

Het heeft echter niet mogen zijn. Op beide plaatsen onderaan waar ik 2K lijm aanbracht, ging de ruit na enkele minuten schuiven, waardoor ik moest bijstoten om alles weer op zijn plaats te krijgen. Gevolg, 2k-lijm op de geverniste kas en, erger nog, op het raampje. Met aceton de lijm nog enigszins van de kas afgekregen, en een matte plek op het venster. Even naar buiten gaan en straks weer verder doen.

De 2 hoeken dan maar vastzetten. De kieren van 1mm zou ik later wel dichtlijmen met houtlijm en dan langs binnen zwart verven. Zo zou het niet te zeer opvallen. Bij de hoeken ging het dan deftig mis. Niet op hun plaats te houden, dus maar vasttapen. Geen kiertje, dus 2k lijm langs de binnenkant erop... tot bleek dat de lijm er onder de tape vanonder kwam... vanwaar kwam dat?? - het was slechts een drupje. Heel de hoek onder de lijm én de kas ook al, lijm werd al hard en aceton deed zijn werk niet...

Na 2 Fujimi's en 1 Tamiya, heb ik nu ook een gecrashte Revell. 3 weken voor de'n hond zijn kl**ten bezig geweest, bah.

2007 was mijn jaar niet...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	mercedes_a160_19.jpg
Views:	60
Size:	223.7 KB
ID:	8615   Click image for larger version

Name:	mercedes_a160_20.jpg
Views:	62
Size:	244.5 KB
ID:	8616  

Last edited by Guido; 27-12-2007 at 00:44.
Reply With Quote
Old 27-12-2007, 00:47
Nismo's Avatar
Nismo Nismo is offline
Frieten, hmmmm, lekker

Quote:
.................................

Na 2 Fujimi's en 1 Tamiya, heb ik nu ook een gecrashte Revell.

Wat moet ne mens daarop zeggen Je zit duidelijk in de hoek waar de klappen vallen.

Ik wens je alleszins véééééééééééééééél plekgeluk voor het jaar 2008.

Reply With Quote
Old 27-12-2007, 00:49
Juha's Avatar
Juha Juha is offline
rally rally rally ...

Quote:
Gelukkig staat 2008 al voor de deur.
Old 27-12-2007, 01:56
Sennake's Avatar
Sennake Sennake is offline
Administrator

Vreselijk jammer, maar ik begrijp wel niet goed waarom je de 2K lijm absoluut onmiddellijk met aceton te lijf wil gaan. Het is nu te laat, maar misschien iets om te onthouden voor een volgende keer, of voor collega-modelbouwers: 2K lijm kan je perfect gewoon laten drogen, ook als hij uitpuilt waar hij niet moet zijn. Niets van aantrekken, laat maar drogen.

Eens goed droog kan de overtollige 2K lijm gemakkelijk verwijderd worden door eerst met een scalpel een snede te maken waar de lijm verwijderd dient te worden, en daarna met een in white spirit gedoopte tandenstoker (geen aceton) beginnen te peuteren onder de overtollige lijmlaag. Je zal zien dat de white spirit en het geprul met een tandenstoker de lijmrest spoorloos laat verdwijnen, en de white spirit tast bovendien geen verniste lak aan (want de vernis is op een andere basis samengesteld). Ook ruitpartijen zien er na het verwijderen met white spirit onaangeroerd uit, en dat is met aceton wel wat anders.

Ik heb op deze manier zelfs als stukjes ruit "bijgemaakt" op plaatsen waar de ruit niet paste en te klein bleek: gewoon opgevuld met 2K lijm, laten drogen, en later glad afsnijden zodat de lijm zelf een stuk ruit wordt.

* WWW.SENNAKE.BE *
Reply With Quote
Old 27-12-2007, 02:13
Guido's Avatar
Guido Guido is offline
De Paddock Fanatic

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
Vreselijk jammer, maar ik begrijp wel niet goed waarom je de 2K lijm absoluut onmiddellijk met aceton te lijf wil gaan. Het is nu te laat,
Dat is het inderdaad.

Quote:
Originally Posted by Sennake View Post
maar misschien iets om te onthouden voor een volgende keer,
Daar ben ik nu vet mee. Als je een gans jaar hebt zitten knoeien en zelfs de simpelste dingen fout doet, dan heeft het toch allemaal nog weinig zin om verder te doen. Ik moet, tot mijn grote eigen verbazing, vaststellen dat ik op cruciale momenten mijn geduld verlies... Iets wat me vroeger nooit overkwam... en geduld is iets wat je hebben moet als je wil modelbouwen, toch? Waarom, weet ik niet, het is een vaststelling die ik maakte toen ik net weeral eens mijn atelier zat op te ruimen...
Reply With Quote
Reply

Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)

Posting Rules