|
#1
|
||||
|
||||
Honda CB 750 F - Naked bike - 1979 - Tamiya - 1/12
Lang geleden dat ik nog eens een moto gebouwd had, dus daar gaan we iets aan doen. De Tamiya kit die ik daarvoor uitgekozen heb is meer dan 30 jaar oud, maar omdat Tamiya destijds zijn tijd ver vooruit was is hij toch nog te bouwen tot een aanvaardbaar model. Het gaat om de Honda CB750F die in 1979 zijn illustere voorganger, de Honda CB 750 Four moest opvolgen:
|
#2
|
||||
|
||||
Ok. Alle onderdelen worden losgemaakt van hun gietboom, en al gauw wordt duidelijk dat de verchroomde onderdelen onbruikbaar zijn. Ik hou uiteindelijk enkel de binnenzijde van de achteruitkijkspiegels en de chroomrand van de koplamp over. De rest vliegt in de ovenreiniger om opnieuw te kunnen doen met Gunze Sm-07 Chrome.
Dus na enkele minuten is de chroom verdwenen en kunnen de ontchroomde onderdelen glanzend zwat gespoten worden. Ook de andere onderdelen worden in de basiskleuren matzwart, semigloss black, aluminium, en zilver gespoten. Voor de koetswerkonderdelen heb ik gekozen voor metallic red wat ik tracht te benaderen door eerst een laag mat aluminium te zetten, gevolgd door clear red en afgetopt met enkele lagen vernis. Nadat alle onderdelen die in basiskleur staan gedroogd zijn wordt er manueel verder geschilderd om alles in de correcte kleuren te zetten. het washen en weatheren wordt hierbij voorlopig nog niet uitgevoerd, dat komt tijdens de bouw. Vooraleer met de eigenlijk bouw te beginnen vond ik het leuk om eens alle onderdelen open te spreiden 'the Tamiya catalogue way' zodat je een idee krijgt van het bouwwerk dat er nog op stapel staat; natuurlijk zijn een aantal onderdelen zoals het motorblok al geprefabriceerd. |
#3
|
||||
|
||||
En dan starten we met de eerste faze: de motor. Alle onderdelen worden hiervoor gesorteerd, en ik voeg er nog wat doorzichtige visdraag aan toe om de brandstofleidingen mee te vormen.
Na samenbouw en weathering ziet het blok er dan als volgt uit: |
#4
|
||||
|
||||
De volgende faze betreft het frame. Weer leggen we eerst alle benodigde onderdelen samen. De afstelschroeven van de achterbrug heb ik vervangen door mishmash.
Na samenbouw van het motorblok en de frame-onderdelen krijgen we volgend resultaat: En met de benzinetank erop gedryfit geeft dat volgend beeld: |
#5
|
||||
|
||||
Vervolgens wordt de voorvork gemonteerd en in het frame bevestigd. Nu kunnen ook de uitlaten en de verschillende lichtblokken aangebracht worden.
Dan ziet het model er al wat herkenbaarder uit en ziet het er zo uit: |
#6
|
||||
|
||||
Alles wat er nu nog dient te gebeuren is de afwerking. Die is niet al te moeilijk verlopen, en het resultaat kan je gaan bekijken in de thread met de afgewerkte foto's.
Tot de volgende! Last edited by Sennake; 16-10-2012 at 07:13. |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|