De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Formule 1
Home
Home Register FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Search this Thread Rate Thread
  #16  
Old 20-09-2010, 19:10
camso belgium camso belgium is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 219
Uit Auto Hebdo betreffende de Ferrari stalorders in Duitsland (vrij vertaald):
Luca di Montezemolo zou gedreigd hebben, indien er een andere bestraffing dan de 100.000$, zou komen, om de FIA voor de rechtbank te slepen wegens aantasting van het recht op arbeid.
En nu komt de interessante vraag in Auto Hebdo: "Heeft een Federatie (in casu de FIA) het recht om zich te mengen in het beheer van een firma?"
Reply With Quote
  #17  
Old 20-09-2010, 21:04
gwyllion gwyllion is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 3,908
Tsja, en toch kreeg McLaren zonder problemen een boete van 100 miljoen dollar voor Spygate.
Reply With Quote
  #18  
Old 20-09-2010, 21:51
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Quote:
Originally Posted by camso belgium View Post
En nu komt de interessante vraag in Auto Hebdo: "Heeft een Federatie (in casu de FIA) het recht om zich te mengen in het beheer van een firma?"
Als je een sporttak als een op zichzelf staande maatschappij ziet dan is de FIA de overheid en Ferrari een onderdaan. Dus ja, dan mag de overheid bepalen hoe bedrijven dienen te werken. Kijk maar om je heen, de overheid heeft overal regels voor in het dagelijkse bedrijfsleven.

De vraag of de FIA een goede overheid is? Ik snap steeds minder van hun gedrag en kan vaak maar moeilijk ontdekken hoe ze de autosport helpen/promoten/verdedigen t.o.v. buitenstaanders.

Het is niet alleen FIA, kijk ook eens naar het gedrag van een FIFA. Dat is werkelijk misdadig wat die gasten doen. Zie onder andere hun eisen die beantwoord zijn in het bidbook voor de WK 2018/2022!

Grote overkoepelende en machtige sportbonden? Ze worden steeds gevaarlijk, gevoed door de miljoenen dollars en euro's vanuit de tv-rechten en andere commercie.
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
  #19  
Old 20-09-2010, 23:58
smiley's Avatar
smiley smiley is offline
De Paddock Enthousiast
 
Join Date: Apr 2004
Location: bilzen
Posts: 2,363
Quote:
Originally Posted by gwyllion View Post
Tsja, en toch kreeg McLaren zonder problemen een boete van 100 miljoen dollar voor Spygate.
Er is dan ook wel een groot verschil tussen bedrijfsspionage en een intern besluit van een team.
Reply With Quote
  #20  
Old 21-09-2010, 09:36
camso belgium camso belgium is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 219
Ter verduidelijking het antwoord van Domenicali op het incident (terug vrij vertaald uit Auto Hebdo):
"Op geen enkel moment zijn er stalorders gegeven. We hebben alleen Massa de informatie gegeven, dat Alonso sneller was. Wij wilden alleen dat onze beide piloten alles wisten om te vermijden dat ze zichzelf stomweg aanvallen en hun wedstrijd eindigen zoals onlangs met een ander team gebeurd is (Red Bull). Felipe heeft de beslissing zelf genomen; zeker in functie van zijn potentiëel op dat moment en het belang van de Renstal"
En Auto Hebdo schrijft erbij: Dus geen fout. Dus moeten in dit geval de 100.000$ terugbetaald worden. Er zijn nergens harde bewijzen van stalorders; alleen grote vermoedens. In geval van twijfel gaat het voordeel naar de beklaagde.

Ik denk dat beide partijen tot een "gentlemens agreement" gekomen zijn. Geen gezichtsverlies voor de Commissarissen, welke een beetje snel een boete opgelegd hebben; Ferrari betaalt een obulus aan de FIA (men kan het ook een peulschil noemen, rekening houdend met het totale jaar budget) en iedereen tevreden. Voornamelijk Bernie dan, want zijn kampioenschap blijft spannend.
Reply With Quote
  #21  
Old 21-09-2010, 09:43
camso belgium camso belgium is offline
De Paddock Rookie
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 219
Quote: Als je een sporttak als een op zichzelf staande maatschappij ziet dan is de FIA de overheid en Ferrari een onderdaan. Dus ja, dan mag de overheid bepalen hoe bedrijven dienen te werken. Kijk maar om je heen, de overheid heeft overal regels voor in het dagelijkse bedrijfsleven

Ik vermoed, maar ik ben geen jurist, dat de verhouding "overheid -onderdaan" in voetbal juridisch gans anders is dan bij de autosport.
In voetbal zijn (als ik mij niet vergis) alle clubs verplicht vzw's ; in autosport, commerciële firma's.
Reply With Quote
  #22  
Old 21-09-2010, 21:41
Superdiesel's Avatar
Superdiesel Superdiesel is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 388
Ik denk niet dat in het voetbal alle clubs VZW's zijn, misschien wel in het amateurvoetbal maar zeker niet in het profvoetbal.
Ik dacht dat Anderlecht zelfs een NV is, al ben ik niet zeker.



Quote:
Originally Posted by camso belgium View Post
Ter verduidelijking het antwoord van Domenicali op het incident (terug vrij vertaald uit Auto Hebdo):
"Op geen enkel moment zijn er stalorders gegeven. We hebben alleen Massa de informatie gegeven, dat Alonso sneller was. Wij wilden alleen dat onze beide piloten alles wisten om te vermijden dat ze zichzelf stomweg aanvallen en hun wedstrijd eindigen zoals onlangs met een ander team gebeurd is (Red Bull). Felipe heeft de beslissing zelf genomen; zeker in functie van zijn potentiëel op dat moment en het belang van de Renstal"
En Auto Hebdo schrijft erbij: Dus geen fout. Dus moeten in dit geval de 100.000$ terugbetaald worden. Er zijn nergens harde bewijzen van stalorders; alleen grote vermoedens. In geval van twijfel gaat het voordeel naar de beklaagde.
Ferrari komt goed weg met deze kromme redenering.
Ferrari had beide piloten de opdracht gegeven om de motor terug te draaien en beide piloten wisten van mekaar de ander ook de motor had teruggedraaid.
Dan heeft Ferrari aan Alonso de toestemming gegeven om zijn motor terug hoger te zetten en hebben ze het vertikt om Massa daarvan op de hoogte te stellen. Logisch dus dat Alonso sneller was....
Waarmee ook duidelijk is wie de nummer 1 is bij Ferrari. Hoezo geen teamorders???

Alles staat te lezen in het arrest van het WMSC.
Reply With Quote
  #23  
Old 21-09-2010, 21:45
Superdiesel's Avatar
Superdiesel Superdiesel is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 388
Quote:
Originally Posted by camso belgium View Post
Uit Auto Hebdo betreffende de Ferrari stalorders in Duitsland (vrij vertaald):
Luca di Montezemolo zou gedreigd hebben, indien er een andere bestraffing dan de 100.000$, zou komen, om de FIA voor de rechtbank te slepen wegens aantasting van het recht op arbeid.
En nu komt de interessante vraag in Auto Hebdo: "Heeft een Federatie (in casu de FIA) het recht om zich te mengen in het beheer van een firma?"

Weer zo'n kromme redenering van Ferrari.
Het is toch Ferrari die zich heeft ingeschreven voor het Formule 1 kampioenschap om te mogen deelnemen en daarvoor ook inschrijvingsgeld heeft betaald?
Zo'n deelname houd rechten én plichten in. Eén van die plichten is geen teamorders.
Ferrari heeft die voorwaarde dus geschonden en dus is het logisch dat de FIA daar een straf mag tegenoverstellen.

Allez zo zie ik het toch.
Reply With Quote
  #24  
Old 21-09-2010, 22:54
Mark's Avatar
Mark Mark is offline
Pain in the Ass :)
 
Join Date: May 2001
Location: In het land der Nomaden
Posts: 14,563
Quote:
Originally Posted by Superdiesel View Post
Ik denk niet dat in het voetbal alle clubs VZW's zijn, misschien wel in het amateurvoetbal maar zeker niet in het profvoetbal.
Ik dacht dat Anderlecht zelfs een NV is, al ben ik niet zeker.
In Nederland is Ajax gewoon terug te vinden op de beurs, geen beste investering voor de lange termijn-belegger

En ja Ferrari en FIA, als de een lief is voor de ander, dan is de ander dat ook! Gevalletje 100 milj. € van McLaren was gewoon een afscheidscadaeu van Foute Max M. aan Ron Dennis.
__________________
Confidentiality Notice: This communication and any accompanying attachments contain confidential information intended for a specific individual and purpose. This communication is private and protected by law. If you are not the intended recipient, you are hereby respectfully notified that any disclosures, copying, forwarding or distribution, or the taking of any action based on the contents of this communication is strictly prohibited.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 22:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.