![]() |
|
|
||||
|
||||
@ Johan,
Wat ik nog wilde toevoegen. Voordelen compact vs. DSLR - Lens en sensor zijn perfect op elkaar afgestemt (niet noodzakelijk zo met een DSLR) - Steeds het juiste zoombereik ter beschikking Nadelen compast vs DSLR - Niet flexible kwa lenzen - traagheid v/h systeem in het algemeen. Niet alleen kwa sluiter, maar ook kwa wegschrijven enz. Onlangs stond er in Chip Foto Video een vergelijk tss een Nikon Compact en een DSLR. De slotsom was dat de testers in kwestie er zelf niet uitkwamen en dat beide camera's met een gelijke score eindigden. De punten werden echter telkens in andere domeinen gescoord (zie pro en contra). Hun belsuit was dan ook wat je best kiest ifv het beoogde gebruik. Chip Foto Video Je weet dat ikzelf ook een EOS300 heb en ja, ik denk ook aan overschakelen naar digitaal. Al enkele maanden koop ik Chip Foto Video om wat meer voeling te krijgen met wat er bestaat enz. En ik ben er wel al wat wijzer uit geworden. Nu goed, ik wil foto's maken die kwalitatief geschikt zijn voor print enz. En in de amateur-klasse schieten de apparaten toch nog te kort - niet voor 10x15cm natuurlijk of halve A4's of zelfs A4's kunnen nog, maar als je grotere formaten wil, gaat het al snel richting 1D enz. Om maar te zeggen, digitaal gaan om digitaal te gaan is niet mijn prioriteit. 'k zou technisch ook hogerop willen en dan spreken we al snel over een investering van om en bij de 2.500 euro (20D + Zoom). Daarom dat er wellicht onder de kerstboom een tele gaat liggen met IS en USM ipv een digitale body. De kwaliteit bij 35mm wordt immers in grote mate bepaald door de lens. Voor DSLR is ook de sensor belangrijk - zeg maar het geheel, maar dat is financieel nog niet voor morgen - in mijn geval dan. Hopelijk heb je hier ook wat aan. Ben er nog niet uit of ik mee naar Essen ga, maar indien ja, kunnen we het er zeker nog eens over hebben. ![]() ps. Ik zou de EOS 300 niet verkopen. 1, je krijgt er niet veel meer voor en 2, als je digitale het laat afweten en je wil per se foto's nemen, heb je nog altijd reserve materiaal. Last edited by Guido; 14-11-2005 at 17:10. |
|
||||
|
||||
Quote:
|
||||
|
||||
Quote:
Voordelen compact vs. DSLR - Lens en sensor zijn perfect op elkaar afgestemt (niet noodzakelijk zo met een DSLR) - Steeds het juiste zoombereik ter beschikking - Probleem met stof op de sensor is nihil -> lens gaat er niet af en op stoffige rallycross circuits is dat misschien wel een groot argument. Nadelen compast vs DSLR - Niet flexible kwa lenzen - traagheid v/h systeem in het algemeen. Niet alleen kwa sluiter, maar ook kwa wegschrijven enz. |
|
||||
|
||||
Huudo,
Zeker wel bedankt voor je bijdrage. Het zal toch een moeilijke keuze worden : één ding is al zeker m'n huidige (analoge) Canon blijft. |
|
||||
|
||||
Quote:
Anderzijds is er het genoemde nadeel van de compact ivm schrijfsnelheid. Ik heb een microdrive van 1 GB en heb het gevoel dat ik na enkele 100-den foto's een tragere schrijfsnelheid waarneem. Dit is vooral te merken bij gebruik van de burst mode. De automatische focus is prima bij de 300D zolang er genoeg licht is. Als het bewolkt of duister is, is handmatig scherpstellen op een punt beter. Tot zover mijn bescheiden ervaring met de 300D. Ervaring met een compact heb ik niet dus ik kan geen vergelijking maken. |
|
||||
|
||||
Quote:
![]() Wat de appel en wat de banaan is vertellen ze er niet bij ![]() Maar Johan, als je echt wil overstappen zou ik voor de meerprijs van pak een beet 200 of 300 euro, echt wel weten wat kopen op dit ogenblik. Een 350D! Neem nog dat de kwaliteit enz identiek zouden zijn. Je houdt er voor die meerprijs wel alle opties mee open voor de toekomst. Als je een compact koopt, stopt het daar met dat toestel. Is dat niet belangrijk dan kan je natuurlijk voor de goedkopere compact gaan. Heb er even het laatste nummer erbij gepakt waar ze een overzicht geven van wat zij denken dat de beste toestellen zijn in iedere klasse op dit ogenblik. Ik geef enkel de top-3 DSLR: 1. Canon 350D - 89 ptn - richtprijs: 775 euro 2. Nikon D70s - 88 ptn - richtprijs: 855 euro 3. Nikon D70 - 84 ptn - richtprijs: 800 euro High-end Compact 1. Canon Powershot Pro1 - 88 ptn - richtprijs: 675 euro (8M, 6x zoom) 2. Sony Cyber-Shot DCS-F828 - 88ptn - richtprijs: 810 euro (8M, 6x zoom) 3. Nikon Coolpix 8800 - 85 ptn - richtprijs: 875 euro (8M, 10x zoom + IS) Megazoom 1. Canon Powershot S2 IS - 88ptn - richtprijs: 490 euro (5M, 12x zoom + IS) 2. Sony Cyber-Shot DSC-H1 - 87 ptn - richtprijs: 440 euro (5M, 12x zoom + IS) 3. Panasonic Lumix DMC-FZ20 - 86 ptn - richtprijs: 515 euro (5M, 12x zoom + IS) 12x zoom stemt zowat overeen met 432mm in kleinbeeld. Verder hebben ze ook nog een hele toplijst op hun site staan. Niet dat ik de keuze nog wil vermoeilijken ![]() ![]() Good Luck! |
|
||||
|
||||
Huudo,
Ik heb ook al wat bekeken : en wat de SLR digitaal betreft , dacht ik ook aan de EOS350D . Uiteindelijk zou het bij mij gaan om : 1. de EOS350D (SLR) 2. Minolta Dimage Z5 (staat nu ook in een folder op http://www.grobet.be . 3. Canon Powershot S2 IS En mocht het één van de laatste zijn , lijkt de Minolta te winnen, hoewel ik uiterst tevreden ben over onze huidige Canon-toestellen. (Powershot A75 en de Canon EOS300 (analoog) ) Nu, als ik nadenk over het gebruik : ik ga een paar keer naar de Rallycross, en zelfs met de Powershot heb ik daar al een aantal keer deftige foto's getrokken (naar mijn normen dan toch ![]() |
|
||||
|
||||
Ik heb een Minolta Dimage 7 occasie gekocht.. Fijne camera voor stilstaande beelden en macro's, maar echt niets waard als het op bewegende beelden of rijdende auto's aankomt..
Mijn foto's komen altijd zeer wazig uit.. Terwijl ik met mijn kameraad zijn Nikon D70 perfecte foto's kan trekken..
|
||||
|
||||
Quote:
|
|||
|
|||
als je puur naar de specs gaat kijken is de 350D de mooiste betaalbare reflex(zeer snel en weinig ruis op hogere asa/iso) maar als je naar de bouwkwaliteit gaat kijken zijn de Nikons inn het voordeel.
De 350D vind ik een mooie camera alleen iets te klein, bijna een vrouwencamera ![]() |
|
||||
|
||||
Wat is de definitie van kwaliteit natuurlijk. Als het enkel om de afmetingen gaat, dan is dat zeker voor interpretatie vatbaar. Niet iedereen heeft immers grote schoppen van handen. Mij ligt een 350D net goed in de hand (de keer dat ik hem eens een ganse dag mee gehad heb om uit te proberen.) Misschien is het daarom dat ik altijd déca koffie drink in Wheels
![]() ![]() Wat verder niet onbelangrijk is in de keuze, is dat Johan al een spiegelreflex van Canon heeft en zodoende zijn huidige lenzen kan meenemen naar het digitale tijdperk. Als je van merk verandert, kan dat niet natuurlijk. Toch ook iets om rekening mee te houden. |
|
|||
|
|||
Quote:
|
|
||||
|
||||
Inderdaad Stefan, omwille van het feit dat ik reeds Canon-lenzen heb, zou bij de keuze van een DSLR de Canon de voorkeur hebben. Want inderdaad, over de Nikon heb ik ook al betere commentaren gelezen dan over de Canon.
Binnenkort ga ik bij onze fotograaf eens informeren, die heeft idd een ruime keuze en heeft me vroeger bij de keuze van de EOS300 ook goed geholpen! |
|
|||
|
|||
Ik hoop dat je eruit komt, maar in principe kun je er vanuit gaan dat of je nu een canon of een nikon koopt je straks prachtig spul in handen hebt. Ben zelf overigens al jaren tevreden met Canon.
|
|
||||
|
||||
Quote:
![]() ![]() |
![]() |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|